KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:56

Denk je echt dat het kwpn echt goede paarden laat lopen? Gelders paard is gewoon kwpn? Als het kaliber Henkie is laten ze hem heus niet gaan

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:00

Ik weet het oprecht niet, ben heel benieuwd.
In het verleden hebben ze wel goede Geldersen gemist ja.

Ze hebben er zelfs een heleboel afgekeurd. In de jaren 70 is het hele Gelderse paard opgedeeld in rijpaard en tuigpaard, en alle hengsten die niet in 1 van de twee vakjes pasten hebben ze afgekeurd. Het Gelders paard had niet meer mogen bestaan, er is vanaf toen stelselmatig hard hun best gedaan om het Gelders paard af te schaffen of alsnog om te vormen naar rijpaard. Maar er waren een paar eigenwijze fokkers die toch Gelderse paarden wilden blijven fokken, en aan die fokkers hebben we onze fokrichting te danken. Vervolgens wint Mariena de pavo cup, had nooit gemogen, was een fout dat die merrie mee deed. Sindsdien mogen Geldersen niet meer mee doen aan de Pavo cup. Vervolgens wordt Henkie als beste Nederlandse dressuurhengst gekeurd op het WK. Weer een goed paard uit de fokrichting die eigenlijk niet meer had mogen bestaan...
Ik hoop dus dat de Gelderse fokkers vooral veel Henkie's blijven fokken!
Edit: en wie kan mij het verschil tussen Jupiler en Ivo uitleggen? http://www.horses.nl/opinie/kapitaalvernietiging/

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 22:29

Cobii
Ik hoef geen veel geld veulen
Ik wil een ik ben uit de kosten veulen en heb genoten van de weg daar naar toe veulen.
Ik ben vreselijk blij dat de nu 2 jarige uit mijn merrie en geode plek heeft.
Maar ze heeft me veel gekost mede door een beetje pech.

Stel ik ga fokken met mijn Gelderse merrie
Ga ik 't proberen met JupilerS
Al is 't maar om een mini kans te hebben op een vos.
Dat 't een charmeur is boeit me weinig. Het is nog altijd geen Franklin want daar blijf ik ver van weg, bloedmooi maar bloed gestoord

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 01:53

Cheyenne, nou als het allemaal niet zo bedoeld is dan moet je wat gaan doen aan je manier van schrijven. Ik heb ooit op school begrepen dat ik goed ben in begrijpend lezen en iets anders dan wat ik benoemde kan ik van jouw verhaal er niet van maken.

Ik ben ook helemaal niet vies van (degelijk en weldoordacht) rijpaardenbloed. Je zal iets moeten voor de bloedspreiding, want ook dat is een zeer grote speerpunt van mij. Waar ik wel wat op tegen heb is dat een high five bij de rijpaarden gelderser is dan de charmeur die bij de geldersen met hoge punten genomen is. En ik blijf erbij, ja een mooi paard, maar slap van achteren en er zijn vast betere opties dan in die zin.

Ik heb ervaren dan de markt erg aangetrokken is en ik heb mijn Casaron veulens goed verkocht. Als er geen gekke dingen gebeuren zou je in principe er nog een centje aan over kunnen houden. Natuurlijk met een tegenslag kost het alleen maar geld. Nu had ik geen mode hengst gebruikt en echt voor het Gelders paard gefokt. Ik had een hoop mensen over de vloer die ook bij henkies waren gaan kijken, maar ze wilden echt een kossvrij veulen uit een stam met wat zeldzamer bloed. Het moest een degelijk veilen zijn met uitstraling en een herkenbaar gelders type. Dat de beweging iets minder spectaculair was, uit deze combinatie, dan de henkies maakte de mensen niet uit. Dan zit je met een veulen uit Primera goed en ik merkte dat men het bloed echt waardeerde. Als je voor de verkoop fokt hoef je dus echt niet berooid achter te blijven en hoef je ook niet met de mode mee te gaan. Ik denk wel dat je iets interessants moet hebben en dus weloverwogen je dekkeuzen moet maken.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 03:08

keat schreef:
Cheyenne, nou als het allemaal niet zo bedoeld is dan moet je wat gaan doen aan je manier van schrijven. Ik heb ooit op school begrepen dat ik goed ben in begrijpend lezen en iets anders dan wat ik benoemde kan ik van jouw verhaal er niet van maken.

Nou sorry om het te zeggen maar verder neemt niemand aanstoot aan mijn manier van schrijven, dus ik zie persoonlijk geen reden om het te veranderen. Ik ben juist degene die altijd 'persoonlijk, naar mijn mening, enzovoorts' gebruik om duidelijk te maken dat wat ik schrijf puur mijn eigen mening is :+ Veel duidelijker kan ik het niet maken dacht ik zo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:52

Misschien heeft wel niemand zin om er wat van te zeggen Cheytjuh

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 13:25

Cheytjuh schreef:
keat schreef:

Nou sorry om het te zeggen maar verder neemt niemand aanstoot aan mijn manier van schrijven, dus ik zie persoonlijk geen reden om het te veranderen. Ik ben juist degene die altijd 'persoonlijk, naar mijn mening, enzovoorts' gebruik om duidelijk te maken dat wat ik schrijf puur mijn eigen mening is :+ Veel duidelijker kan ik het niet maken dacht ik zo ;)

Dat komt omdat je hun niet bij naam noemt in je bericht en die van mij wel. Daar reageer ik dan op. Bovendien kan jouw mening nog steeds heel persoonlijk op mensen over komen. Ook is een mening voor jou een feit en dus een constatering.

Maar goed, laten we weer ontopic gaan.

Ik kreeg een goede vraag van iemand. Wat nu als jupiler een Gelderse merrie dekt die al een flinke scheut rijpaardenbloed voert. Mogelijk is het type dan niet meer Gelders te noemen. Zouden die paarden dan doorverwezen gaan worden?
Laatst bijgewerkt door keat op 01-12-17 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 13:26

Moderatoropmerking:
Hierbij een kort verzoek om dit soort zaken via de PB te bespreken. Dan kun je uitgebreid elkaar uitleggen hoe het zit en blijft dit topic netjes ontopic. :j Alvast bedankt

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:07

Nee die wordt vast niet doorverwezen. Niemand is het erover eens wat een Gelders paard nou precies is, dat is zo rekbaar dat doorverwijzen weinig voorkomt.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 06:24

Ik vond het interessant om jullie discussie te lezen. Als gebruiker hoop ik gewoon over een jaar of 8 nog een braaf veelzijdig (spr/dr/buitenrijden, wellicht mennen)paard te kunnen kopen met wat meer massa. Een van de 'plekken' waar ik zo n paard verwacht is onder Gelderse paarden. Maar het mag ook een bredere, veelzijdige, vrij brave Kwpn er zijn.. die heb ik nu ook.(een Uniformmerrie overigens; ik merk er niks lastigs aan. Duidelijke mening, maar een super de ruiter helpend paard)
Zou het los daarvan wel naar vinden als t Gelderse type niet meer zou bestaan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 08:18

Hier iemand die geen verstand heeft van de richting GP. Maar mij lijkt het vooral qua karakter een slechte zaak, Charmeurs en Wyntons etc te gaan goedkeuren voor de dekdienst. Hier stond ergens vermeld dat het niet om het papier zou moeten gaan, maar om het type.....maar daar ben ik het dus niet mee eens. Papier ( dp en niet eens een halve gelderse) is toch belangrijk, lijkt me. Zou toch zonde zijn, als deze fijne, graag werkende en (over het algemeen) brave paarden weggefokt worden?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:09

Nou ik ken best veel geldersen. Maar over het algemeen zijn dat niet hele brave, werkwillige paarden maar hele bange luie trapzakken. En daar kunnen deze misschien best verandering in brengen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:14

Ik ken heel veel Gelderse, heb er meerdere en ook nog meer gehad maar de beschrijving van bange luie trapzak is echt flauwekul
Tegenovergestelde van

En mijn rijpaarden zijn echt wel een slag sensibeler dan de Gelderse

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:15

Misschien moet er met bange,luie trapzakken niet gefokt worden :)* . Of worden het bange, hyperatieve trapzakken :+

Hoor juist altijd ( over het algemeen) goede verhalen over de geldersen.

ik lees weer mee, vind het interessant om te volgen. En hoop, dat de fokkers dit veelzijdige, werklustige ( want dat zijn ze toch over het algemeen?) ras in stand kunnen houden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:20

Jester, dat bange en luie ben ik niet met je eens voor wat betreft de Geldersen die ik ken.

Die van mij zijn geen "dooie" maar ook niet bang te noemen. :P

Afbeelding
Staat zichzelf met de krokodil tegen zijn lijf. :')

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:21

Jester_ schreef:
Nou ik ken best veel geldersen. Maar over het algemeen zijn dat niet hele brave, werkwillige paarden maar hele bange luie trapzakken. En daar kunnen deze misschien best verandering in brengen

Ik ken ook een hoop gelderse rotzakken. Zeker met Koss bloed worden het vervelende tanks. Maar zelf ook wel een hele lieve gehad (saron x goudsmid), echt gouden karakter. Maarja, dat was er eentje. Heb nu ook een dp met zo'n zelfde karakter.. zeker nu er veel met henkie gefokt gaat worden vraag ik me af of ze met gp 'lieve brave gebruikspaarden' gaan fokken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:24

Die van mij (foto in vorige post) is een Alexandro p van 4 jaar oud, die is ook al fluitend gereden door 13 jarige, gaat zonder andere paarden zonder probleem op buitenrit en is al voor een paardenmerk gebruikt als fotomodel. {:}
Heeft een heerlijk karakter!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:50

Die van mij is ook een fijn paard.
Geen snelle,maar zeker niet lui. Blijft lopen en werken tot ze neervalt
En bang van de duvel en zijn moer niet.
En is wel een ouderwets gefokte Ahoy

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:44

Dat is fijn om te horen Cobi en Zinzi :) zo moet het ook +:)+

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:58

Getup, ik ben het er ook niet mee eens dat het papier niet belangrijk is. Natuurlijk is dat wel. Je fokt toch ook voor een zekere bloedopbouw en verankering van zekere genen. Ik vind het ook slecht dat er geen bloedeis meer is.

Ik denk dat zo'n zeker type paard wel zal blijven bestaan, daydream. Het maakt dan niet altijd uit in welke richting je die zoekt. Ik hoop alleen dat het herkenbaar Gelderse type blijft bestaan en dat is nu al een opgave, want dat begrip is zo rekbaar als stiek. Men zegt wel eens, ja het gp is een type fokkerij en er is voor ieder wat wils. Iets meer het tuigtype, iets meer het dressuurtype en, maar mijn mening, het correcte Gelderse type. Ik vind persoonlijk dat dit niet zou kunnen. Het is dan geen type fokkerij meer, maar een samenraapselfokkerij van net niet in hokjes te passen paardjes. Natuurlijk kan het ene paard iets verhevener lopen dan het ander of de ene heeft meer spring aanleg, maar ik vind dat het type iets uniformer mag worden.

Mijn hoefsmid heeft oa de ggk hengst Intro K van Apache gefokt en is een liefhebber van echte bloedpaarden, maar ook hij zegt dat het eeuwig zonde is van het gp en dat hij niet snapt wat er Gelders is aan de laatst aangekeurde hengsten. Dit hoor ik van veel mensen uit de dressuurwereld, dat ze tegenwoordig vaak geen verschil meer zien tussen dp en gp.

Ik heb zelf een koss merrie en dat is alles behalve een trapzak! Het is een wat sensibele merrie, maar goud en goud eerlijk en mega werkwillig. Mijn Witmar Alazan merrie, wat dus een Amor zoon betreft, is een karakterdier, maar blijft altijd lopen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:27

Ben het met je eens Keat dat er meer duidelijkheid zou mogen zijn over het gewenste type {en karakter!}, en een bloedeis lijkt mij ook wenselijk om de origine wat meer te behouden.

Ben wel benieuwd naar de eerste bezichtiging van de "gelderse" hengsten dit keer..

Gelderse hengsten
Alexandro P X Zep
Alexandro P X Cabochon
Arlando X Elegant
Danser X Elegant
Danser X Zethar
Dante Weltino X Parcival
Habanna X Alexandro P
Negro X Laurentz
Roman Lifestyle W X Vaandrager
Sirius X Vitens
Saron X Democraat
Expression x Contango
Chablis x Apache

Als je het dan over karakter hebt..lijkt Apache bloed me ook niet bepaald wenselijk.
Ik vraag me ook af wat er gelders is aan een Expression x Contango eigenlijk..hoewel die laatste dan wel weer een degelijke bouw mee kan geven.

Maar goed, dan kun je net zo goed ook de dressuurhengst Feel Good overhevelen naar de Geldersen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:30

[quote="essie_blue"

Ik ken ook een hoop gelderse rotzakken. Zeker met Koss bloed worden het vervelende tanks. Maar zelf ook wel een hele lieve gehad (saron x goudsmid), echt gouden karakter. Maarja, dat was er eentje. Heb nu ook een dp met zo'n zelfde karakter.. zeker nu er veel met henkie gefokt gaat worden vraag ik me af of ze met gp 'lieve brave gebruikspaarden' gaan fokken.[/quote]
Ik ken veel paarden van Koss en ben het niet met je eens. Nakomelingen van Henkie zijn nog te jong om daar een beeld van te hebben.

Feel Good en High Five zouden misschien best in het Gelders paard passen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:03

Daydream: het type paard dat jij zoekt wordt nog wel gefokt, want daar is altijd wel liefhebberij voor. En de liefhebbers die zo'n type fokken zitten bij de Geldersen, bij de Groningers, maar ook zeker bij de rijpaarden.

Getup: ja ik zou het ook zonde vinden als het brave Gelderse karakter verdwijnt door teveel inmenging van niet braaf RP bloed. Maar goed, dat doet iedere fokker zelf. Gelukkig zijn er ook buiten de Gelderse richting zat brave hengsten te vinden, dus braaf fokken blijft wel lukken.

De Gelderse die hier staat werkt zich dood voor je, en haar zoon ook, die weet nooit van stoppen. En de Gelderse waar ik wedstrijden mee rijd (met dat verdomde Kossbloed) wil ook alles voor me doen en kijkt helemaal nergens naar en is op 2 pinkjes te rijden, van tanken heeft zij nog nooit gehoord.

Juist het bloed van Koss, Cabochon, Goudsmid etc zie je veel terug in de sport met amateurs, dus ik ga er vanuit dat dat juist fijn meewerkend bloed is.

Elisa, ze zijn nog niet goedgekeurd he. Wie weet zijn er wel een aantal die alleen voor de handel opgegeven zijn (een Apache gaat niet heel veel kans maken in de Gelderse richting denk ik).
Uiteindelijk hoop ik dat de goede paarden van dit lijstje goedgekeurd worden, in de richting waarin ze het beste passen, en dat ze de minderen naar huis sturen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:22

Het zal me niet eens verbazen als ze Henkie naar RP registreren.
Een beetje zoals goede GP NRPS hengsten ineens toch willen inschrijven nadat ze eigenlijk als jong paard afgewezen waren.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:24

Dat kan natuurlijk niet. Dan hadden ze de recent gekeurde hengsten ook goed moeten keuren als DP en niet als GP.