Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Qimm schreef:Victory boy, in zo'n adrenaline moment kom je meestal met stem niet meer door omdat dat véél te klein is. Komt gewoon niet binnen. Je ziet ook dat het paard helemaal niet fel reageert op die 2 tikken. Zou je die op een gewoon moment tijdens het rijden hebben gegeven zou het paard volledig anders reageren.

Georged schreef:superlotje schreef:Is het normaal om een paard een paar tikken te geven om het wakker te maken? Waarvoor straf je dan?
"tikken" is iets anders dan slaan met je zweep, heb je dat nog nooit eerder geleerd??
LBLGypsyCobs schreef:Ik ben maar een simpele recreatie-ruiter en vind eventing en andere sport met paarden altijd een beetje dubbel.
Mooi om te zien, maar paarden worden wel blootgesteld aan risico's waar ze niet echt om vragen.
Maar los daarvan kan ik wel begrijpen dat als je op zo'n sprong af gaat en je voelt je paard aarzelen dat je maar kort hebt om te reageren.
Je kunt door die aarzeling lelijk rot uitkomen op zo'n hindernis en vallen is dan niet ondenkbaar.
Dus in zo'n kort moment moet je even doorpakken en dat is misschien even niet vriendelijk.
Kijk, zonder zo'n hindernis kun je eerst wat met je stem, been en later zweep doen, de hulp opbouwen.
Maar dat red je niet als je vlak voor een hindernis bent.
Dan kun je beter iets te veel hulp geven dan dat je samen valt en dan tot de conclusie moet komen dat 'hup ga door!' even niet aan kwam bij het paard.
Gini schreef:De effecten van adrenaline in het lichaam zijn hopelijk gekend? Dat adrenaline net zorgt voor een verhoogd concentratievermogen?
Qimm schreef:Victory boy, in zo'n adrenaline moment kom je meestal met stem niet meer door omdat dat véél te klein is. Komt gewoon niet binnen. Je ziet ook dat het paard helemaal niet fel reageert op die 2 tikken. Zou je die op een gewoon moment tijdens het rijden hebben gegeven zou het paard volledig anders reageren.
LBLGypsyCobs schreef:Ik ben nogal van zo zacht als het kan en zo hard als het moet, maar in noodsituaties red ik mij en paard er liever uit door wat te hard te doen, dan dat we schade hebben omdat ik net te weinig deed.
Als je je paard niet structureel te hard aanpakt, vergeeft ie je die ene keer heus wel hoor.
Alleen probeer ik al te handelen vóór ik in de noodsituatie zit en dus hard moet zijn. En vaak, als je oplet en zeker op je pony let en ernaar luistert, kan dat prima. Soms niet en tja, dan kan zelfs geweld een oplossing zijn. Jammer, maar helaas. Zolang we nog steeds niet de tijd kunnen terugdraaien zullen we in jammerlijke situaties terecht kunnen komen.
vibabu schreef:het zullen waarschijnlijk ook de mensen zijn die nooit op dat niveau zullen komen. Maar goed.... kom maar door met hoe zielig alles is.