Singel breekt af tijdens cross

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:20

Victory boy, in zo'n adrenaline moment kom je meestal met stem niet meer door omdat dat véél te klein is. Komt gewoon niet binnen. Je ziet ook dat het paard helemaal niet fel reageert op die 2 tikken. Zou je die op een gewoon moment tijdens het rijden hebben gegeven zou het paard volledig anders reageren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:20

Dat staat hierboven al meer dan voldoende uitgelegd.
Lees maar door.
onder andere omdat het paard ook adrenaline in zijn lijf heeft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:23

Qimm schreef:
Victory boy, in zo'n adrenaline moment kom je meestal met stem niet meer door omdat dat véél te klein is. Komt gewoon niet binnen. Je ziet ook dat het paard helemaal niet fel reageert op die 2 tikken. Zou je die op een gewoon moment tijdens het rijden hebben gegeven zou het paard volledig anders reageren.

Precies :D

Tegelijk gereageerd.

je ziet het ook met terug houden, die paarden komen thuis in training perfect op de zit terug, terwijl ze in een parcours soms wel eens heftig met de hand terug genomen worden.
Dat is niet omdat de ruiter niet kan rijden of dat dat de gewone gang van zaken is, maar omdat het paard minder op dat moment niet opmerkt door zijn eigen adrenaline.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:27

Georged schreef:
superlotje schreef:
Is het normaal om een paard een paar tikken te geven om het wakker te maken? Waarvoor straf je dan?

"tikken" is iets anders dan slaan met je zweep, heb je dat nog nooit eerder geleerd??

Wat ik daar zie zijn niet echt "tikken" in mijn mening. Als dat tegenwoordig "tikken" zijn verklaart dat wel een boel...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:36

Dus een paard heeft zoveel adrenaline in zijn lijf dat die de ruiter letterlijk niet meer hoort (stemhulp komt niet meer door, is niet meer voldoende), maar moet wel 'wakker gemaakt' worden door twee stevige tikken/slagen?

De effecten van adrenaline in het lichaam zijn hopelijk gekend? Dat adrenaline net zorgt voor een verhoogd concentratievermogen?

Kijk, waar ik voornamelijk mee zit is die 'maar' die psychologisch zo belangrijk is. 'Ja, ik was verkeerd, maar...' Waarom die maar? 'Ja, ik was verkeerd'. Punt.

'Ik had niet goed geleerd voor de test'
'Ik had niet goed geleerd voor de test, maar de leraar heeft ook wel iets tegen mij.'
Wat is het verschil?
Laatst bijgewerkt door Gini op 25-11-17 12:43, in het totaal 2 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Re: Singel breekt af tijdens cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:42

Ik ben maar een simpele recreatie-ruiter en vind eventing en andere sport met paarden altijd een beetje dubbel.

Mooi om te zien, maar paarden worden wel blootgesteld aan risico's waar ze niet echt om vragen.

Maar los daarvan kan ik wel begrijpen dat als je op zo'n sprong af gaat en je voelt je paard aarzelen dat je maar kort hebt om te reageren.
Je kunt door die aarzeling lelijk rot uitkomen op zo'n hindernis en vallen is dan niet ondenkbaar.
Dus in zo'n kort moment moet je even doorpakken en dat is misschien even niet vriendelijk.

Kijk, zonder zo'n hindernis kun je eerst wat met je stem, been en later zweep doen, de hulp opbouwen.
Maar dat red je niet als je vlak voor een hindernis bent.
Dan kun je beter iets te veel hulp geven dan dat je samen valt en dan tot de conclusie moet komen dat 'hup ga door!' even niet aan kwam bij het paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:43

LBLGypsyCobs schreef:
Ik ben maar een simpele recreatie-ruiter en vind eventing en andere sport met paarden altijd een beetje dubbel.

Mooi om te zien, maar paarden worden wel blootgesteld aan risico's waar ze niet echt om vragen.

Maar los daarvan kan ik wel begrijpen dat als je op zo'n sprong af gaat en je voelt je paard aarzelen dat je maar kort hebt om te reageren.
Je kunt door die aarzeling lelijk rot uitkomen op zo'n hindernis en vallen is dan niet ondenkbaar.
Dus in zo'n kort moment moet je even doorpakken en dat is misschien even niet vriendelijk.

Kijk, zonder zo'n hindernis kun je eerst wat met je stem, been en later zweep doen, de hulp opbouwen.
Maar dat red je niet als je vlak voor een hindernis bent.
Dan kun je beter iets te veel hulp geven dan dat je samen valt en dan tot de conclusie moet komen dat 'hup ga door!' even niet aan kwam bij het paard.

Precies dat!! :j

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:44

Oke, dus alleen de echte eventingruiters kunnen hier over oordelen? Recreatieruiters ervaren nooit adrenalinemomenten of komen nooit in gevaarlijke situaties? Die crossen nooit in bossen met vaste hindernissen en afleiding in de vorm van honden en dergelijke? Of rijden nooit op de weg met tractoren, vrachtwagens, motoren en dergelijke soms (zeer) gevaarlijke situatie met tja ... veel adrenaline?
En als dat wel zo is en toch controle houden met de stem, dan ... tja, wat dan? Is dat een wonder? Is dat omdat het een pony is en geen paard? Is dat omdat het niet op een wedstrijd is? Is dat omdat ik op dat moment heel ontspannen en niet geconcentreerd ben (NOT, haha) of mijn pony heel ontspannen en wel geconcentreerd is (NOT)? En ja, als het nodig was zou ik ook zeer zeker mijn zweep gebruiken of welk ander middel nodig zou zijn om weer terug in een veilige situatie te komen, begrijp me goed!

Niet alle recreatieruiters zijn (slechtrijdende) penny's die alleen in de bak rijden of alleen makkelijke pony's of makkelijke momenten meemaken. En niet alle (eventing) wedstrijdruiters zijn goede, bekwame ruiters die kunnen lezen en schrijven met hun paard.

Maar goed, ieder zijn/haar mening en zijn/haar methode. Let's agree to disagree! Ik zie dingen anders, ik doe dingen anders en ik beleef dingen anders. En nogmaals ... ik kan best begrijpen waarom ze deed wat ze deed, alleen niet met die redenatie. Ik veroordeel haar nergens om en ik geloof best dat ze net zoveel van haar paarden houdt als ik van mijn pony's en ook dat we net zoveel fouten maken. En hé ... ook dat ze een veel betere ruiter is dan ik, of de meeste bokkers. :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:50

Gini schreef:
De effecten van adrenaline in het lichaam zijn hopelijk gekend? Dat adrenaline net zorgt voor een verhoogd concentratievermogen?

Ja. Maar dan moet de concentratie dus wel bij het goede punt zijn. Als het paard maximaal gefocust is op iets anders dan de hindernis waar je op af rijdt...

Ik ben overigens ook recreatieruiter victory boy

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:53

Ik ben ook recreant, vroeger wel wedstrijden gereden. Heb als recreant overigens nooit ervaren wat je in een parcours wel kan ervaren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:55

Qimm schreef:

...ik weet hoe adrenaline werkt: alle zintuigen gaan in principe wagenwijd open - maar wel gericht op de kwestie "er is gevaar, wat doet ter zake".

Maar ik denk dat het totaal niet over adrenaline ging.
De singel knapt boven de sprong - ruiter landt keurig in balans. (Chapeau!!)
Paard krijgt de singel tegen zijn benen en galoppeert iets minder fel - logisch. Ik zie geen reactie van het type "monster - rengalop!!" - zo monsterlijk of gevaarlijk is een hangende singel niet, erg veel paarden voelen/ horen dat elke dag. Pijnlijk lijkt het me niet echt in de zin van kans op wonden of blessures - dus voor het dier alleen lichte hinder.

Op het moment dat amazone besefte wat er loos was, zal er idd wel adrenaline in haar aderen zijn gestroomd, maar had ze al een aantal meters gegalopeerd.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:57

Ik begrijp niet wat je wil zeggen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:57

Schrap hindernis en vul gevaarlijk druk kruispunt in.

Je bent halverwege en je paard (of pony) ziet iets, verstijfd en wil niet verder.
Veel herrie van verkeer, paard op de rem.

Ik reed een keer op een parallelweg en de hoofdweg was afgesloten wegens werkzaamheden, dus alle verkeer ging over die parallelweg.
Ik hoorde sirenes aankomen, maar kon door een flauwe bocht en begroeiing niets zien en zij konden mij ook niet zien.
Dus ik wil uitwijken naar de op dat moment lege hoofdweg.

Pony stopte alleen door een rare bult asfalt, dus die heb ik toch wat minder vriendelijk aangepakt om toch die hoofdweg op te gaan.
Net op tijd aan de kant voor het politiebusje wat er aan kwam.

Ook al ken je een dier nog zo goed, train je je elke dag te pletter of rij je elke dag uren buiten.
Je hebt een kast vol bekers of juist niet.
Je hebt gewoon met een dier van een paar 100 kilo te maken, wat soms toch onverwacht kan reageren.

Ik ben nogal van zo zacht als het kan en zo hard als het moet, maar in noodsituaties red ik mij en paard er liever uit door wat te hard te doen, dan dat we schade hebben omdat ik net te weinig deed.

Als je je paard niet structureel te hard aanpakt, vergeeft ie je die ene keer heus wel hoor.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:59

LBLGypsyCobs schreef:
Ik ben nogal van zo zacht als het kan en zo hard als het moet, maar in noodsituaties red ik mij en paard er liever uit door wat te hard te doen, dan dat we schade hebben omdat ik net te weinig deed.

Als je je paard niet structureel te hard aanpakt, vergeeft ie je die ene keer heus wel hoor.

Exact dus wat ik zeg! :) Alleen probeer ik al te handelen vóór ik in de noodsituatie zit en dus hard moet zijn. En vaak, als je oplet en zeker op je pony let en ernaar luistert, kan dat prima. Soms niet en tja, dan kan zelfs geweld een oplossing zijn. Jammer, maar helaas. Zolang we nog steeds niet de tijd kunnen terugdraaien zullen we in jammerlijke situaties terecht kunnen komen.
Nu vind ik een wedstrijd overigens geen noodsituatie, maar gewon een ... wedstrijd. Een weigering is natuurlijk niet leuk, maar beter dan verongelukken lijkt mij (zeg ik, als niet wedstrijdruiter), dus die optie was ook nog open.

Die tikken zijn een fout geweest, gedrag is verkeerd geïnterpreteerd, paard is het allang vergeten, amazone is het allang vergeten, zal vast nog wel eens gebeuren, het leven gaat gewoon door en fouten horen erbij. Niks mis mee, geen erge situatie, geen doodzonde, dit is paardrijden. Amazone kan en maakt fouten, paard kan en maakt fouten, miscommunicatie gebeurt doorlopend tussen mens en dier (en ja, helaas krijgt het dier dan vaak op z'n kop) en actie en reactie hoort erbij.
Het is altijd makkelijk om vanachter een scherm een situatie te beoordelen, wie weet wat ik in diezelfde situatie had gedaan (eraf gevallen waarschijnlijk, haha!) en zij zal het achteraf misschien ook anders hebben gedaan. Maar mij ging het om het "wakker tikken" stukje en daar verschil ik dus van mening.
Laatst bijgewerkt door Victory-Boy op 25-11-17 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:01

En imo exact wat de amazone uit het filmpje ook wilde bereiken. Alleen kon zij op dat korte moment niet weten dat het paard het in dit geval beter wist

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:17

En dat neemt niemand haar kwalijk.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:25

DiscoDipp schreef:
In mijn ogen kwamen de tikken nadat de singel geknapt is hoor? En ze kijkt zelfs ook nog. Maargoed wil niet moeilijk doen :')

Waarom doe je het dan?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:32

Ik vind het werkelijk waar Nobelprijs waardig over hoe bokkers 3 pagina's kunnen lullen over 2 tikken van een amazone

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:38

Jester_ schreef:
Ik vind het werkelijk waar Nobelprijs waardig over hoe bokkers 3 pagina's kunnen lullen over 2 tikken van een amazone

Dat wordt shoppen voor de uitreiking :D

Ben trouwens wel benieuwd of de fabrikant van die singel nog met iets van een verklaring komt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:49

superlotje schreef:
Is het normaal om een paard een paar tikken te geven om het wakker te maken? Waarvoor straf je dan?

Nee, dat is niet normaal :D

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:01

Jester_ schreef:
DiscoDipp schreef:
In mijn ogen kwamen de tikken nadat de singel geknapt is hoor? En ze kijkt zelfs ook nog. Maargoed wil niet moeilijk doen :')

Waarom doe je het dan?

Als je dit al moeilijk vind? _O-

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:10

Ja moet je nagaan, het niveau ligt hier zeer laag en zelfs dat vind ik al moeilijk :oo

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:28

Heb jij zeker wel een makkelijk leven he.

Gaat hier niet eens op die tik discussie, tenminste mij gaat t om iets anders en daar staat bokt vrijwel om bekend.

Als je de mening van een bokker niet deelt dan ben je een penny, manegeruiter, recreatieruitee ( die nooit wat mee maakt, of moeilijk.

Iedereen heeft toch een andere mening, laat die lekker in hun waarde, als ik A zeg en jijB hoef je me niet op te gaan dwingen om ook B te zeggen.

En daarbij, hier zijn een aantal mensen, waaronder jijzelf Jester, die echt wel heel veel beter zouden moeten weten. Maargoed, zie je maar weet dat bokt vol zit met mensen die zwart wit zien en nergens tegen kunnen, precies de reden waarom ik me zo weinig mogelijk meng met jullie.

Maar prima adjuu ik ga met mijn 'penny' kont op mijn 'manege' paard zitten en lekker 'moeilijk' doen _O- :))

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:28

Succes!

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:12

Nou, dat is hier een hele discussie! Maar ik begrijp de discussie wel. Die tikken van de zweep zijn een misverstand, dat kan ik wel inzien. Dat is jammer, maar de ruiter kon dit niet voorzien in die situatie denk ik, en die hoeft daar nu ook niet zo hard op afgerekend worden. En idd chapeau dat ze zo mooi bleef zitten met dat zadel los. Voor mij is dit wel weer een bevestiging dat het niet zo gezond is om op zulke niveau's te rijden. Je bent met iets anders bezig, je tijd die je moet halen etc, in eenzelfde situatie zonder die druk ga je rapper kijken of er iets mis is als je paard iets anders doet dan je verwacht. Wat ik wel mis nadien is dat het paard niet eens beloond/ gerustgesteld wordt. Maar die kritiek gaat van mij dus eerder uit op de hele situatie, en niet puur op die twee tikken.

Gelukkig is het goed afgelopen!

vibabu schreef:
:j het zullen waarschijnlijk ook de mensen zijn die nooit op dat niveau zullen komen. Maar goed.... kom maar door met hoe zielig alles is.

En wat is daar dan juist mis mee? Als zo'n zaken nodig zijn om op zulk niveau te rijden, hoeft het voor sommige mensen nu eenmaal niet.