Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:10

Anne_GTI schreef:
Op basis van deze foto zou je ook stukken in de berm kunnen draven. Daar wordt het wel een stuk minder belastend door.

Niet met een aanspanning.. En denk ook niet dat de dijk beheerders het zouden kunnen waarderen als de dijk stuk gereden wordt..

Mungbean

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:17

mijn eerste ingeving: saaaaaaaaai
Echt gewoon 10 uur lang exact hetzelfde uitzicht, dan is een stapmolen haast nog spannender :')

Hoe gaan ze paarden afvoeren die na 20 km kreupel raken?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:35

Sizzle schreef:
Echt gewoon 10 uur lang exact hetzelfde uitzicht, dan is een stapmolen haast nog spannender :')

Waarschijnlijk met een trailer :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:36

Lizzyy schreef:
Sizzle schreef:

Waarschijnlijk met een trailer :Y)

Hoe komen die op het fietspad? Zijn er verbindingen tussen de weg en het fietspad?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:37

Sizzle schreef:
Hoe komen die op het fietspad? Zijn er verbindingen tussen de weg en het fietspad?

Lijkt me op basis van de foto een minder groot probleem dan hoe je de boel omdraait... Of zo'n grote groep paarden daar passeert :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:41

Janine1990 schreef:
Sizzle schreef:

Lijkt me op basis van de foto een minder groot probleem dan hoe je de boel omdraait... Of zo'n grote groep paarden daar passeert :')

Dat bedoel ik ook.
Een auto kan wel op een fietspad rijden, maar als je dan achter 57 paarden zit om 23 km verder een paard op te halen en dan schiet dat niet echt op.

Ik ken de afsluitdijk enkel met de auto, maar kan me niet echt herinneren of je ook de snelweg af kan en dan ook weer op kan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:49

Nee, daar voorziet de Afsluitdijk niet in.
Richting Fryslan kun je bij het Monoment parkeren en te voet de racebaan over en je kunt bij Breezanddijk parkeren en wat rondwandelen - maar voor een paard nul gelegenheid om van het fietspad (= aan de Waddenzee kant) de racebaan over te steken.
(Voor auto's is het van Zürich naar Wieringen ook niet mogelijk om te parkeren etc.)

Het is jammer dat er geen trein loopt, maar dat is een andere discussie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 11:53

Ofwel, als een paard niet meer verder kan, dan heeft ie pech.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:13

Annemeik schreef:
[ Afbeelding ]

Fietspad ligt helemaal los van de weg.

Zal een goede dagtocht worden. Er zal vast ook een rust tussendoor worden gehouden. En misschien in groepen worden gereden.

Dit is niet het fietspad. Dit is de parallelweg aan de kant van het Ijsselmeer. Fietspad ligt aan de overkant en loopt onderlangs de dijk aan de andere kant van de vangrail. Hier op de foto niet te zien, omdat hier een afrit is bij de dijk en daar het fietspad dus ook een stukje over de dijk gaat.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:21

Levensgevaarlijk en onverantwoord met de minimaal 130 km per uur sjeeeeeezende auto’s.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:24

Janneke2 schreef:
Nee, daar voorziet de Afsluitdijk niet in.
Richting Fryslan kun je bij het Monoment parkeren en te voet de racebaan over en je kunt bij Breezanddijk parkeren en wat rondwandelen - maar voor een paard nul gelegenheid om van het fietspad (= aan de Waddenzee kant) de racebaan over te steken.
(Voor auto's is het van Zürich naar Wieringen ook niet mogelijk om te parkeren etc.)

Het is jammer dat er geen trein loopt, maar dat is een andere discussie.

Die trein was in het oorspronkelijke plan wel opgenomen maar later niet rendabel geacht en daarom ligt er nu een 2x 2-baans weg.

Ik vraag me altijd wel af waarom zoiets in mega-groepen moet.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:37

Janine1990 schreef:
En een minimumleeftijd van 7, laat me niet lachen zeg :') Alsof de leeftijd ook maar IETS zegt over de gezondheid/conditie van een paard...

Misschien zei ze zeven omdat de meeste paarden dan uit-gepuppyd zijn? :P

Ik zou het niet durven, paard op hol en hij kan zo wegglijden op dat asfalt. :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:43

De mensen die het over de voorbij razende auto's hebben zijn denk ik nog nooit op de afsluitdijk geweest of hebben het fietspad niet gezien?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:47

AlwaysH schreef:
Janine1990 schreef:
En een minimumleeftijd van 7, laat me niet lachen zeg :') Alsof de leeftijd ook maar IETS zegt over de gezondheid/conditie van een paard...

Misschien zei ze zeven omdat de meeste paarden dan uit-gepuppyd zijn? :P

Ik zou het niet durven, paard op hol en hij kan zo wegglijden op dat asfalt. :*

Ik begrijp haar beredenering wel. Maar een paard van 7 dat net is beleerd kan nog steeds enorm puppy zijn. Een paard van 3 dat voor het eerst een zadel op krijgt of waar voor het eerst een ruiter op gaat zitten, kan doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, alsof het niet beter weet. Waar een 7 jarige die Z2 loopt misschien nog dagelijks de clown uit hangt en totaal onbetrouwbaar is.

Dus nogmaals, leeftijd zegt helemaal niets over wat voor paard je voor je hebt. Ik begrijp nog steeds niet dat mensen dat niet begrijpen... -O-

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:56

Daarom dus ook M of hoger, een hogere ruiter is in het algemeen wat beter in het in toom houden van een paard. Vraag me af hoeveel aanmeldingen er komen, zijn best wel wat eisen (logisch).

Ken wel een paar mensen die aan de 'eisen' voldoen maar denk niet dat zij hier voor open staan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:04

AlwaysH schreef:
Daarom dus ook M of hoger, een hogere ruiter is in het algemeen wat beter in het in toom houden van een paard. Vraag me af hoeveel aanmeldingen er komen, zijn best wel wat eisen (logisch).

Ken wel een paar mensen die aan de 'eisen' voldoen maar denk niet dat zij hier voor open staan.

Dit zijn helemaal geen eisen :')
Dit zegt helemaal niets over het paard... :n

En wat is het belangrijkste in dit geval? De gezondheid van het paard... En 44km stappen is nogal wat... De dag er op 70% spierbevangen?

Laat dergelijke afstanden lekker over aan endurance getrainde paarden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:20

Anoniem schreef:
De mensen die het over de voorbij razende auto's hebben zijn denk ik nog nooit op de afsluitdijk geweest of hebben het fietspad niet gezien?

En hebben het in ieder geval nooit met een paard gedaan.

Het stelt echt niks voor, is helemaal niet saai maar vergt wel een gezond, correct opgeleid buitenrijpaard; endurance-opleiding is echter niet noodzakelijk.
Je voorbereiding en nazorg moeten echter wel correct zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:23

Lijkt me een machtig gezicht en erg gaaf om te doen. Onze merens zou dit vroeger toen hij vol in training stond (mennen en onder het zadel ) geweldig hebben gevonden. Hij was (en is ) keihard op de pezen (zou hem nooit zo'afstand op het strand laten doen ), hij was en is bomproof en is en was op alle posities te rijden, zal niet alleen en met de groep er van door gaan als ik dat niet wil en hij had er de conditie voor. Er zullen in Nederland toch wel 100 friezen te vinden zijn die dit leuk vinden en fysiek / emotioneel aankunnen. Anders is het wel droevig gesteld met dit ras. Daarnaast denk ik dat surveillance echt wel de auto's op de weg op snelheid enzovoorts zal aanpakken. Goede reclame voor het ras.
Enne wat rijden langs een auto weg betreft deden wij dit vroeger in zeeland ook in de berm, zowel in stappen, draven als galopperen met Hercule. Die vond het allemaal prima en deed hem en ons niets. Vier jaar lijkt me niet voor alle paarden geschikt.
Goede voorbereidingen en nazorg is belangrijk.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 12-11-17 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:24

ikke schreef:
Anoniem schreef:

En hebben het in ieder geval nooit met een paard gedaan.

Het stelt echt niks voor, is helemaal niet saai maar vergt wel een gezond, correct opgeleid buitenrijpaard; endurance-opleiding is echter niet noodzakelijk.
Je voorbereiding en nazorg moeten echter wel correct zijn.

En jij verwacht dat dat gaat gebeuren bij al die 100 paarden? Ik niet namelijk...

Jij weet net zo goed als de rest van de sceptici in dit topic, dat paardenmensen niet altijd alle goedbedoelde adviezen aannemen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:25

Of het saai is, is voor iedereen anders denk ik. Masr ik vind de afsluitdijk niet bepaald een uitnodigend stuk voor 8-10 uur. Verdwalen is in iedergeval niet aan de orde.

Blijft mijn vraag nog onbeantwoord: kun je met een trailer bij de paarden komen als er iets gebeurd?
Of erger: kan een ambulance goed binnen een groep van 100 paarden terecht?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:29

pien_2010 schreef:
Lijkt me een machtig gezicht en erg gaaf om te doen. Onze merens zou dit vroeger toen hij vol in training stond (mennen en onder het zadel ) geweldig hebben gevonden. Hij was (en is ) keihard op de pezen (zou hem nooit zo'afstand op het strand laten doen ), hij was en is bomproof en is en was op alle posities te rijden, zal niet alleen en met de groep er van door gaan als ik dat niet wil en hij had er de conditie voor. Er zullen in Nederland toch wel 100 friezen te vinden zijn die dit leuk vinden en fysiek / emotioneel aankunnen. Anders is het wel droevig gesteld met dit ras. Daarnaast denk ik dat surveillance echt wel de auto's op de weg op snelheid enzovoorts zal aanpakken. Goede reclame voor het ras.
Enne wat rijden langs een auto weg betreft deden wij dit vroeger in zeeland ook in de berm, zowel in stappen, draven als galopperen met Hercule. Die vond het allemaal prima en deed hem en ons niets. Vier jaar lijkt me niet voor alle paarden geschikt.
Goede voorbereidingen en nazorg is belangrijk.

Mijn paard en ik voldoen ruimschoots aan de eisen. Zou alleen never nooit meedoen... :n
Risico's zijn mij veel te hoog... Daarbij zolang stappen met een zeewind op het lijf... :n Daarna nog ruim 2 uur op de trailer naar huis? Nee, ik weet wel beter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:46

Sizzle schreef:
Of het saai is, is voor iedereen anders denk ik. Masr ik vind de afsluitdijk niet bepaald een uitnodigend stuk voor 8-10 uur. Verdwalen is in iedergeval niet aan de orde.

Blijft mijn vraag nog onbeantwoord: kun je met een trailer bij de paarden komen als er iets gebeurd?
Of erger: kan een ambulance goed binnen een groep van 100 paarden terecht?

De weg blijft er natuurlijk niet te ver vandaan langs lopen, daar zitten voor hulpdiensten behoorlijk veel mogelijkheden om op het fietspad of hoger op de dijk te komen. Ik hou van de afsluitdijk. Met een geschikte Fries onder m'n kont lijkt mij dit de blaren waard :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:47

Janine1990 schreef:

En wat is het belangrijkste in dit geval? De gezondheid van het paard... En 44km stappen is nogal wat... De dag er op 70% spierbevangen?

Wat zijn het dan?

Ik heb overigens eerder al gemeld dat ik het ook gevaarlijk vind, ik beargumenteer gewoon wat iemand zegt. :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:58

AlwaysH schreef:
Janine1990 schreef:

Wat zijn het dan?

Ik heb overigens eerder al gemeld dat ik het ook gevaarlijk vind, ik beargumenteer gewoon wat iemand zegt. :P

Voorwaarden die niets zeggen over het soort mensen en paarden die de tocht gaan rijden. Het zegt totaal niets over de competenties van mens en dier... Feitelijk kan iedereen meedoen die een bepaalde leeftijd heeft, een papiertje heeft of geregistreerd is op een bepaald niveau en een minimaal 4 jarige Fries heeft... :+

Je leeftijd zegt niets over je rijkunsten. Ik begrijp ook niet hoe ze bij een leeftijd van 17 komen, want volgens mij kunnen ze dan op een of andere manier ook nog ouders aansprakelijk stellen wanneer er iets gebeurd. Maar goed, zo goed ben ik niet doorgewinterd op juridisch gebied.

Zoals al eerder werd gezegd stelt het ruiterbewijs niet zo heel erg veel voor. En M niveau stelt niet zoveel voor. Zeker niet als je al 7 jaar bezig bent om zover te komen :') Dat zegt vooral heel erg veel over de incompetentie van een ruiter. Er zijn genoeg ruiters die nog nooit een wedstrijd hebben gereden, die ook meer dan prima vertrouwd zijn op de weg. Soms zelfs betrouwbaarder dan een wedstrijdruiter. Zeker als die laatste (bijna) niet bekend is met rijden op/aan de weg. Het is toch heel wat anders dan een wedstrijd. :+

En die leeftijd van het paard is al voldoende over gezegd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:13

M niveau zegt niks over goed kunnen buiten rijden :n. Ik ken bijvoorbeeld M (en ander niveau) dressuur ruiters die met hun paard aan een touwtje de binnenbak binnen geleidt moeten worden en pas los geklikt worden als de deur weer veilig dicht is :=. Die gaan echt geen stukje buiten stappen. En zo'n grote groep is een groot risico. Als er 1 gaat gaan er meer. En dan hou je niks meer hoe goed je ook kan rijden en hoe braaf je paard normaal gesproken ook is. Meeste paarden reageren toch wel op wind, en open ruimte. Als je ergens wind hebt en ver zicht dan is het daar.