Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:11

Volgens mij is dit al langer een aandachtspunt in de arabierenfokkerij toch? ik vind het ook te ver en extreem gaan. Aan de andere kant zoals je in dit topic al ziet is het op meerdere fokkerij gebieden dat mensen te ver doorslaan. Ik denk dat er vooral duidelijke regels en richtlijnen vanuit de stamboeken moeten komen over wat het gewenste model etc. is en dat mag nooit ten koste gaan van de gezondheid.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:13

Gaat wel heel ver dit allemaal! Vraag me af of die paarden, lichamelijk gezien, nog wel een redelijk leven kunnen leiden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:13

MariekeS_ schreef:
En even een knuppel in een hoenderhok:
https://www.youtube.com/watch?v=yEeGDWXG9v0
https://www.youtube.com/watch?v=E3Qd03wH7As

Deze is 3 jaar en dit valt voor mij ook wel onder extreem, vraag me echt af hoe duurzaam deze vorm van bewegen is...

Mee eens, dit zou ook niet beloond moeten worden in de fokkerij.
Al is dat ook niet gebeurd bij deze hengst bij zijn laatste beoordeling door het stamboek. {helaas laten veel mensen zich wel graag imponeren}

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:16

speedfiets_2 schreef:
Als dat beest geen ademhaling problemen heeft vreet ik mijn schoenen op.

Inderdaad, ik moest meteen aan de hondenrassen met extreem korte neuzen en bijbehorende problemen denken.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:17

Ziet er verdomd ongezond uit ....als die een ontsteking krijgt in z'n luchtwegen stikt hij.

Princesj

Moeten we dan ook niet stoppen met het fokken van grote paarden (+1.70)? Het is mij inmiddels wel duidelijk dat deze ook een stuk minder duurzaam zijn, maar blijkbaar is dat dan weer geen probleem en zou dat liggen aan de wijze van houden of aan de rijkunsten van de ruiter?

Steppe

Dit vind ik ook van veel mini-horses soms zijn die ook behoorlijk extreem aan het worden, soms beetje net zo'n neus als de Arabier alleen net iets minder en een halsje brr.
Die Arabier is echt lelijk en het lijkt me voor de gezondheid van de Quater, arabier en de saddlebred ook niet goed.
Waarom willen we steeds extremer?
Vinden we het nou echt zo mooi? Maar goed als ik kijk wat mensen zichzelf soms aandoen met operaties en piercings dat is ook redelijk extreem in een aantal gevallen.

Jennanne

Re: Dierenartsen waarschuwen voor extreem gefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:23

jezus wat een lelijk ding. Word er zelfs beetje misselijk van :(
maar goed, smaak is natuurlijk iets persoonlijks. Voor mij gaat het echt te ver als de gezondheid wordt beïnvloed. En dat is in dit geval zo. Dus dan moet het gewoon ophouden. Lijkt mij geen dicussie over mogelijk

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:28

Djilna schreef:
Dit soort extremen bij de Quarters zijn ook vreselijk trouwens:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... cation=ufi
Dat is dan een jaarling!

Vooral de Amerikanen dus weer, alles moet daar blijkbaar extreem :\

Het ziet er bijna grappig uit. Zo'n reet met zulke pootjes, waarom zou je dat willen?

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:29

Die arabier is inderdaad heel lelijk.
Arm beestje zal inderdaad wel last hebben al dan niet krijgen van zijn ademhaling :(

Ik heb de andere paarden even bekeken en ze hebben gelukkig ook nog 'normale' arabieren
op die fokkerij rondlopen.
Maar als wat wij hier als voorbeeld gezien hebben hun streven is dan zal dat niet lang meer zo zijn :(

Ik vind sowieso dat fokken tegenwoordig heel anders is als dat het was.
Alle paarden moeten slanker en meer naar de 'sport' gefokt worden.
Wat we nu uit de mode wereld van mensen proberen te halen (het idee van maatje 34)
begint zich nu steeds meer door te drukken in de paardenwereld.
Ik zie graag de oudere versies van veel rassen weer terug komen.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:32

lovelyfiefy schreef:
Arm beestje zal inderdaad wel last hebben al dan niet krijgen van zijn ademhaling :(

Ik heb de andere paarden even bekeken en ze hebben gelukkig ook nog 'normale' arabieren
Maar als wat wij hier als voorbeeld gezien hebben hun streven is dan zal dat niet lang meer zo zijn :(

Wat we nu uit de mode wereld van mensen proberen te halen (het idee van maatje 34)

vind ik ook, van mij mogen de wat zwaardere warmbloeden en de ouderwetse friezen ook weer wat meer terug komen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:33

Als ik niet wist dat dit zo gefokt was, zou ik de eigenaar waarschijnlijk een klopje op de schouder geven dat hij zo'n misvormd paard een kans geeft, en vragen welke speciale voorzieningen het nodig heeft. Tevens zou ik hem aanraden het dier geen onnodig lijden aan te laten gaan...

Maar goed- misvormingen zie je ook vaak genoeg bij mini's

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:35

Het wordt net zo erg als bij de honden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:36

En wééééér zijn dieren de dupe van de beesten.... Zelfs anno 2017 lopen er nog steeds figuren rond die zich erg goed kunnen meten aan de grillen van bepaalde, enge figuren uit '40/'45. Wanneer is een dier of mens eens prima zoals het is...? Laten dat soort mensen zich druk gaan maken om echt belangrijke zaken in plaats van het manipuleren van uiterlijkheden. :n

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:40

Wat in- en intriest en ronduit walgelijk!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:45

khirshanta schreef:
Als ik niet wist dat dit zo gefokt was, zou ik de eigenaar waarschijnlijk een klopje op de schouder geven dat hij zo'n misvormd paard een kans geeft, en vragen welke speciale voorzieningen het nodig heeft. Tevens zou ik hem aanraden het dier geen onnodig lijden aan te laten gaan...

Maar goed- misvormingen zie je ook vaak genoeg bij mini's

Dit veulen trekt nog wel een beetje bij. Die deuk wordt nogiets minder. Hoop ik in ieder geval voor het diertje.

Omgekeerd heb ik namelijk ook wel eens een eigenaar te vroeg zien juigen bij een veulen met twee ouders die een ramskop hadden en dacht dat het veulen het niet zou hebben......nou het veulen had het ook. Maar dat zag je pas toen het veulen een jaarling was.

Maar eens,...dit is niet wat je wil fokken.

Die hier getoonde quarter vind ik ook echt een gruwel. Zo'n recht achterbeen is vragen om blessures en zo'n dier kan nooit echt met een fijne beweging lopen.

Secret heeft naast een wel erg extreme beweging ook nog niet het meest ideale exterieur. Ik laat hem vrolijk staan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:46

Jester_ schreef:
Het ziet er bijna grappig uit. Zo'n reet met zulke pootjes, waarom zou je dat willen?

Vraag het ze! Veel amerikanen zijn namelijk net zo :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:48

bruintje123 schreef:
Het lijkt wel een zeepaardje

_O- Dat was dus ook mijn eerste gedachte toen ik de foto zag. :j

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:56

DarkCupid schreef:
lovelyfiefy schreef:

vind ik ook, van mij mogen de wat zwaardere warmbloeden en de ouderwetse friezen ook weer wat meer terug komen.

Helemaal mee eens! Hetzelfde met die 'sporthaflingers'. Doe mij maar een lekker ouderwetse Haf :) Of die Welsh Cobs met van die badkuip ruggen. Waarom moet alles toch zo extreem? :n

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:01

Het mooiste arabische paard te wereld? doe normaal man, dat arme dier is gewoon gehandicapt.... Te sneu voor woorden :(

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:16

Heel walgelijk.

Ik vraag me wel echt af hoe het überhaupt kan. Hoe kan uit ''normale'' paarden zo iets kan ontstaan. Er zitten zoals ik zie geen dubbele hengsten of merries. Hoe kan je dan zulke afwijkende kenmerken fokken?

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:17

jakkie bah.... wat spuug lelijk.. (aka arm dier; dit kan niet goed zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:20

Oh wat lelijk! Dit is echt niet hoe de natuur het paard heeft bedoeld. Arm paard!

Ik moest ook gelijk aan een zeepaardje denken. Hopelijk krijgen de dierenartsen de discussie goed aangezwengeld. De intrinsieke waarde van dit paard is echt aangetast. Hoe kun je zoiets ethisch nog verantwoorden?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:23

amsterdam10 schreef:
Heel walgelijk.

Ik vraag me wel echt af hoe het überhaupt kan. Hoe kan uit ''normale'' paarden zo iets kan ontstaan. Er zitten zoals ik zie geen dubbele hengsten of merries. Hoe kan je dan zulke afwijkende kenmerken fokken?

Dat is niet zo moeilijk. Je selecteert steeds degene met de meest extreme gewenste kenmerken en met wat geluk heb je dan vrij vlot zoiets.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:33

amsterdam10 schreef:
Heel walgelijk.

Bij vrijwel alle veulens zie je wel een klein beetje een "dish". Meestal trekt het voor een deel bij.

Mijn ruin als veulen, je ziet hier nog een beetje de bolling op zijn voorhoofd en zijn smalle snoetje.

Afbeelding

En hieronder zie je dat dat weg is.

Afbeelding

Uiteraard heeft mijn paard een veel normaler hoofd.....tis een Gelderse