De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 08:36

Ik rijd alleen met dit hoofdstel met neusriem en die zit lekker los.

Afbeelding

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:22

llora schreef:
Heleennn schreef:

Helemaal eens, mijn hart bloedt als ik (als jarenlange gebruiker van dit type neusriem) paarden zie waarbij de neusriem net achter de neusgaten ligt. En dan liefst nog zo strak dat je niet anders kan dan je paard beschadigen... doodzonde en inderdaad gevolg van alweer een domme trend van de laatste twee jaar.

Mag ik je dan is iets vragen als je er veel ervaring in hebt. Wij hebben voor onze pony een lage neusriem. Ik heb altijd het idee dat hij net niet goed hangt. Volgens de lesgeefster wel. Nu hij zit niet strak je krijgt er met gemak twee vingers onder. En de pony loopt beter op lage neusriem dan een gecombineerde. Maar hangt hij goed van hoogte?

[ [url=m/x0j4aD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FnldM9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier nog wel met het vorige bitje waar hij altijd op lag te bijten. Nu hebben we een rubberbit waar hij veel stiller mee is

Die hangt helaas echt te laag, je moet maar eens een foto zoeken van een paardenschedel waar je goed het zwevende neusbeentje kan zien. Als de neusriem daar op komt te hangen kan je het paard veel pijn bezorgen. Dus ik zou hem wat hoger hangen!

Anoniem

Re: De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:32

Inderdaad, als hij nu zijn mond open doet komt er op dat hele dunne stukje bot enorm veel druk te staan. Daarbij vind ik het een wat dikke neusriem voor het formaat van het hoofd, maar dat kan ook aan mij liggen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:03

Interessant en (helaas) erg relevant. Zelf heb ik alleen voor de sier een neusriem eraan (vind zonder niet zo mooi uitzien). Deze heeft wel geen sperriem en hangt echt enorm los.

Dingen als sperriemen, lage neusriemen, mexicaanse hoofdstellen en het strak zetten ervan geeft alleen maar ellende omdat het paard zich dan niet lekker voelt in mijn ervaring. Een paard dat zich comfortabel voelt is niet alleen blijer maar ook fijner te rijden :)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:12

Helemaal eens, mijn hart bloedt als ik (als jarenlange gebruiker van dit type neusriem) paarden zie waarbij de neusriem net achter de neusgaten ligt. En dan liefst nog zo strak dat je niet anders kan dan je paard beschadigen... doodzonde en inderdaad gevolg van alweer een domme trend van de laatste twee jaar.
[/quote]

Mag ik je dan is iets vragen als je er veel ervaring in hebt. Wij hebben voor onze pony een lage neusriem. Ik heb altijd het idee dat hij net niet goed hangt. Volgens de lesgeefster wel. Nu hij zit niet strak je krijgt er met gemak twee vingers onder. En de pony loopt beter op lage neusriem dan een gecombineerde. Maar hangt hij goed van hoogte?

[ [url=m/x0j4aD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FnldM9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier nog wel met het vorige bitje waar hij altijd op lag te bijten. Nu hebben we een rubberbit waar hij veel stiller mee is[/quote]
Die hangt helaas echt te laag, je moet maar eens een foto zoeken van een paardenschedel waar je goed het zwevende neusbeentje kan zien. Als de neusriem daar op komt te hangen kan je het paard veel pijn bezorgen. Dus ik zou hem wat hoger hangen![/quote]

Ik kan hem hoger hangen maar kan dat geen kwaad dat hij dan deels op het bit komt? Het is een hoodstel speciaal voor shetlanders. Nu hij is echt niet vast. Hij kan perfect zijn mond opendoen. En hoeveel hoger moet hij ongeveer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:27

Afbeelding

Goed dat je het toch navraagt, want deze hangt inderdaad te laag.
Heb je een foto van het hoofd van deze pony van de zijkant genomen zonder neusriem?
Een tijdje geleden was er een topic op Bokt van iemand met de neusriem zo laag en strak dat het complete profiel van de neus veranderde; ze had een foto van de pony zonder hoofdstel die ook van de zijkant genomen was en daarop zag je dat de pony 'bloot' gewoon een rechte neuslijn had van oog tot neusgat, en met de lage neusriem zo diep vastgesnoerd een flinke deuk in het neusbeen vlak boven de neusgaten. Ik kon die twee foto's gewoon naast elkaar zetten en toen was het verschil best wel schrijnend. Ik ga die nu niet hier plaatsen, maar ik kan ze wel per pb versturen, dan zie je gewoon levend bewijs van dat een neusriem het bot echt in kan drukken.

In jouw geval hangt hij veel losser dus dat is positief, maar doordat de pony zijn mond opent kun je toch nog puntdruk krijgen, zeker ook omdat de neusriem zo breed is dat alleen de onderste rand op de neus ligt. Ik vind de neusvorm nu een beetje raar met die bolling boven de neusriem die dan indeukt op de plek van de riem en daarna weer opbolt bij de neusgaten.

De stelregel die ik voor de lage neusriem altijd meegekregen heb is dat het neusstukje altijd hoger hoort te liggen dan het mondstuk van het bit. Wat veel mensen niet weten/snappen is namelijk dat de lage neusriems voornaamste taak helemaal niet is om de mond dicht te binden, maar om het mondstuk van het bit stabiel op te tillen en op te sluiten bovenin de mondhoek. Als je de neusriem zo laag hangt dat het neusstukje lager dan het mondstuk hangt, dan kan de kinriem het bit nooit optillen.
Vandaar dat het neusstukje hoger hoort te hangen (of in elk geval minimaal op dezelfde hoogte) dan het mondstuk.
Deze zit dus verkeerd:
Afbeelding
(sowieso te laag voor het neusbot maar ook te laag om het bit op te tillen en te stabiliseren)

En deze zit zoals een lage neusriem hoort te zitten qua hoogte):
Afbeelding
Inmiddels is dit zo'n raar beeld dat 90% van de mensen juist denkt dat déze verkeerd zit, want veel te hoog voor een lage neusriem...

Maar goed, het blijft een hele lastige neusriem, want omdat het neusstukje tegen de bitringen eindigt lopen de bakstukken vaak over het jukbeen richting het oog naar voren. Voor heel veel paardenhoofden is de lage neusriem dus gewoon niet geschikt, en jouw pony heeft zo'n klein hoofdje dat het best wel eens onmogelijk kan worden om de neusriem op de juiste plek te hangen zonder dat hij het bit in de weg zit of de bakstukken richting de ogen trekt. Dan zou ik toch eerder gewoon voor een hoge neusriem of een gecombineerde neusriem gaan. Die laatste doet (als hij goed hangt) namelijk precies hetzelfde; doordat de sperriem zo hoog op de neus begint en onder het bit doorloopt naar de kin, sluit hij het bit op in de mondhoeken zodat dat niet met elke teugelhulp over de lagen omhoog en omlaag glijdt en kan irriteren. Dat was rijtechnisch/dressuurmatig gezien het hele idee achter deze twee neusriemen, niet
het dichtsnoeren van de mond maar het stiller houden van het bit, en dus eigenlijk bedoeld om het welzijn van het paard te vergroten in plaats van het te verlagen.
Jouw pony heeft alleen zo'n klein hoofd

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:28

Ik zal van de week eens fotos trekken van met en zonder neusriem en als hij hoger hangt. Goed dat ik het hier dan toch even vraag. Te vast zit hij zeker niet
Afbeelding
Hier met zijn vorige neusriem. Die hing wel te hoog maar ook heel los

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:21

Ik rijd western en dan is een neusriem zelfs verboden bij de wedstrijden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:37

Met twee vingers op elkaar vond ik het ook zo los hangen, dat ik zonder neusriem ben gaan rijden. Ik reed altijd al zonder sperriem. Maar wat voegt die neusriem dan uberhaupt eigenlijk toe? Het is immers een los stukje leer die achter de oren langs gaat en om de neus, maar waarvoor is die er dan?

Overigens gebruikte ik de laatste maanden dat ik nog kon rijden helemaal geen bit meer. Alleen maar extra werk om schoon te maken na het rijden :+
Ik rijd met de rambo micklem dus bitloos, maar moet eerlijk zeggen dat ik die ook gebruik met twee vingers naast elkaar.
Weet iemand welke bitloze optoming met kaptoom die je kan gebruiken, waarbij de neusriem wel acceptabel los kan?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:44

Van oorsprong is het bedoeld dat de kaak niet brak tijdens oorlogen te paard ed. Tegenwoordig zie ik persoonlijk alleen nog bij de lage neusriem een functie daar het mondstuk kan rusten op de riem. De hoge neusriem zou wellicht de mond ietsjes dichter kunnen houden voor de stabiliteit (...) maar meer kan ik er ook niet meer van maken.

Ik heb ook jarenlang het idee gehad dat de neusriem steun zou geven aan het bit maar eerlijk gezegd twijfel ik door alle (historische) verhalen daar steeds meer aan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:07

Jotoma schreef:
Met twee vingers op elkaar vond ik het ook zo los hangen, dat ik zonder neusriem ben gaan rijden. Ik reed altijd al zonder sperriem. Maar wat voegt die neusriem dan uberhaupt eigenlijk toe? Het is immers een los stukje leer die achter de oren langs gaat en om de neus, maar waarvoor is die er dan?

Overigens gebruikte ik de laatste maanden dat ik nog kon rijden helemaal geen bit meer. Alleen maar extra werk om schoon te maken na het rijden :+
Ik rijd met de rambo micklem dus bitloos, maar moet eerlijk zeggen dat ik die ook gebruik met twee vingers naast elkaar.
Weet iemand welke bitloze optoming met kaptoom die je kan gebruiken, waarbij de neusriem wel acceptabel los kan?

Snap heel goed waarom je het zou willen, maar dit lijkt me vrij pittig om te realiseren, omdat de boel toch al snel gaat schuiven, wat het contact voor je paard onduidelijker maakt.

Ook een van de redenen waarom ik bewust met bit rijd. Vind het altijd voor mijn gevoel minder fijn dat ik het kaptoom vrij strak moet zetten tijdens het longeren, maar anders gaat de boel alle kanten op.

Of je zou al op de western manier moeten rijden natuurlijk, zonder direct contact.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:28

Ik denk dat de neusriem tegenwoordig meer een esthetische waarde heeft. Als je de neusriem gaat gebruiken als corrigerende neusriem om bv, die de inwerking van het bit versterken of ervoor zorgen dat het paard zich niet aan het bit kan onttrekken, ben je naar mijn idee verkeerd bezig. Van oudsher werd de neusriem gebruik om letsel aan de kaak te voorkomen bij oorlogspaarden. Door de kaken op elkaar te snoeren met een neusriem zou je kunnen voorkomen dat onderkaak zou ontwrichten.

De uitspraak van de bondscoach dat 1 vinger voldoende is, valt me een beetje tegen. Dit is juist iemand die loopt te hameren op een juiste aanleuning met een losse kaak. Maar als een paard zijn kaak ontspant, komt de onderkaak wat naar voren om zo ruimte te creëren om het hoofd samen met de hals mooi te laten zakken (VWNW). Om dit te kunnen moet het paard wel zijn onderkaak naar voren kunnen brengen en is twee vingers ruimte echt noodzakelijk.

Ik rijd zelf zonder neus- en sperriem. Ik wil juist graag weten als mijn paard zijn mond open doet of onrustig wordt in zijn mond. En het scheelt weer poetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:03

Lillypony123 schreef:
Lang leven de westernruiter geen spe of neusriem *\o/*

Ik rij zelf ook western en hoewel ik het helemaal eens ben met je stelling, vind ik het dan toch weer jammer dat de meeste western (wedstrijd) ruiters het zo nodig vinden om met een extreem strenge stang te rijden. Alsof ze compensatiegedrag hebben ofzo.

Maar goed daar gaat het hier nu niet over. Ik heb zelf een tijdje bitloos overwogen maar volgens mij is 'verkeerd' bitloos rijden schadelijker dan 'goed' met een bit rijden. Zal het sowieso altijd met begeleiding van een kenner doen, van aanmodderen wordt niemand beter.

Ik was afgelopen weekend op een lesdag waar een vrouw met een kruising Fjord/Welsh aan meedeed. Op zich een heel vriendelijke vrouw en ze kwam op mij niet over als een dierenbeul maar die sperriem zat zó ver aangesnoerd dat de hele kin naar binnen werd gedrukt. Had echt medelijden met die pony! Pony was zelf ook uiterst chagrijnig en respectloos naar die vrouw dus daar zit volgens mij sowieso iets scheef in de communicatie. Vroeg het later na en het bleek een grand prix amazone te zijn, dus kom je weer, weer de 'top' van de sport. Volgens mij eerder de bodem, maar dat is mijn mening. (niet generaliserend bedoeld, er zullen meerdere zeer goede en diervriendelijke topruiters zijn. Ik doel met deze opmerking over de mensen die eerder zijn besproken in dit topic)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:22

Dit is een harde werkelijkheid over de gevoeligheid van de neus:

Citaat:
This movie shows the biomechanics of the superior labial levator muscle. With to much pressure the upper lip will go up, like with a really tight noseband or a noseband to high up.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:30

magda_90 schreef:

Citaat:
This movie shows the biomechanics of the superior labial levator muscle. With to much pressure the upper lip will go up, like with a really tight noseband or a noseband to high up.

[ Video ]

O wauw :wow:

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:31

magda_90 schreef:

Citaat:

[ Video ]

Sow dan.. :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:39

Volgens mij is het probleem bij dit filmpje niet alleen een neusriem die te strak zit, maar vooral ook te hoog. Het punt waar ze op duwt om de lipreflex te krijgen ziet er namelijk uit als een spierbuik, terwijl deze vrij kort daaronder al overgaat in een (witgekleurde) pees. Ik vermoed dat als de neusriem/druk lager uitgeoefend wordt, het paard ook niet meer de lipsamentrekking vertoont.

Sowieso zitten hoge neusriemen tegenwoordig niet alleen idioot strak maar ook idioot hoor, vaak direct tegen de onderkant van het jukbeen aan. Dan weet je zeker dat je alle zenuwuitgangen van het hoofd verstoort.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:42

Klopt helemaal. Goede hoogte maar strak stoort deze zenuw (en meer) echter ook. :j