IHW-dekhengst Mocart blijkt niet goedgekeurd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:55

De hengst is NIET goedgekeurd bij het Barock Pinto Stamboek!!!
Daar was dit kunsje niet gelukt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:13

Colorance schreef:
De hengst is NIET goedgekeurd bij het Barock Pinto Stamboek!!!
Daar was dit kunsje niet gelukt.

Goedgekeurd door Bp en IHW staat op de site

har166

Re: IHW-dekhengst Mocart blijkt niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:50

Nou dat is balen. Ik vind het een prachtige hengst maar ik kan me voorstellen dat er flink voor de dekking betaald is terwijl dat voor een niet ggk hengst een stuk minder is.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:51

Valt dat niet gewoon onder oplichting oid? Schandalig!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:03

Nou zo straf kan je dat ook niet zeggen. Zonder dat je de juiste vader weet.

De Fries stamt natuurlijk van inlandse Nederlandse paarden af vermengt met Ost-Friezenbloed.
Dit typepaard vond je vroeger door heel Europa en misschien door toeval lijkt deze wel heel erg op een Fries.

Maarrrrr hij heeft er zonder meer heel veel van weg.

Ben wel benieuwd wie de fokker is. En hoe zijn moeder eruit ziet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:05

NatasjavE schreef:

De Fries stamt natuurlijk van inlandse Nederlandse paarden af vermengt met Ost-Friezenbloed.
Dit typepaard vond je vroeger door heel Europa en misschien door toeval lijkt deze wel heel erg op een Fries.

Natuurlijk is er een kans dat er toch geen Fries in zit, maar gezien de acties (oplichterij) van de eigenaar/fokker die hier naar voren komen in het topic zou ik alles wat ze zeggen met een korrel zout nemen :7

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:08

speedfiets_2 schreef:
Bij het barock pinto stamboek

Nope, niet goedgekeurd bij het BP stamboek. Wel bij het Bonte Paardenstamboek (die zich ook wel eens BP stamboek willen noemen, echter niet hetzelfde als Barock Pinto stamboek).

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:13

SayaJones schreef:
speedfiets_2 schreef:

Nope, niet goedgekeurd bij het BP stamboek. Wel bij het Bonte Paardenstamboek (die zich ook wel eens BP stamboek willen noemen, echter niet hetzelfde als Barock Pinto stamboek).

Excusses mijn fout. Ik las idd het verkeerd

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:18

speedfiets_2 schreef:

Nee bij het bonte paarden stamboek, dat is een ander stamboek.

oeps dubbel post haha

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:20

op de ledenvergadering van het Barock Pinto Stambook werdt door het bestuur medegedeeld dat de laatste jaren gemiddeld 8% van de veulens in eerste instantie niet klopt.
Laat staan wat er gebeurd als er helemaal niet getest wordt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:20

Fenrir schreef:
NatasjavE schreef:

Natuurlijk is er een kans dat er toch geen Fries in zit, maar gezien de acties (oplichterij) van de eigenaar/fokker die hier naar voren komen in het topic zou ik alles wat ze zeggen met een korrel zout nemen :7

Dat ben ik zonder meer met je eens :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:28

Cayenne schreef:
Hij liep vorig jaar ook mee tijdens de hengstenshow van het NRPS.
Is hij dan ook NRPS gekeurd? :?

Nee. De hengst is niet gekeurd bij NRPS.
De hengst is ook niet getoond op de NRPS hengstshow.
Het kan zijn dat de hengst ooit wel heeft meegelopen op de hengstkeuring maar verder dan een 1e bezichtiging is hij zeer zeker niet gekomen (staat totaal niet in het door NRPS gewenste type).

Wellicht dat hij ooit eens is getoond op een hengstshow georganiseerd door een regio-afdeling van NRPS. Bij die shows worden soms ook hengsten van andere stamboeken getoond (ook Welsh, Arabieren, Shetlanders), dat wordt er dan ook altijd nadrukkelijk bij vermeld.
Mocart is zeer zeker niet goedgekeurd bij NRPS.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:40

Cayenne schreef:
Hij liep vorig jaar ook mee tijdens de hengstenshow van het NRPS.
Is hij dan ook NRPS gekeurd? :?

Nee, dat was gewoon een hengstenshow avond met hengsten van verschillende stamboeken

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:11

volgens hun site (steel stables) is Mocart erkend door het NRPS...wat ik me eigenlijk ook al niet eens voor kan stellen om de reden die Dees al noemt waarom die daar niet goed gekeurd zal zijn.

maar goed; of die nu wel of niet erkend is; die erkenning is die dan nu toch wel kwijt

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:18

De geschiedenis herhaald zich! ZSSE in het leven geroepen nadat ECHA stamboek gesjoemeld had met de afstamming van 7 bonte (barockpinto) hengsten.
In ieder geval goed van het IHW dat ze de hengst gecontroleerd hebben! Jammer dat ze dit niet beter gecommuniceerd hebben naar hun leden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:20

Nou, lekker stamboek, dat IHW... Was altijd al wel een stamboom van fanatici met de bijbehorende problemen, wat ik er van meegekregen heb (mijn vorige paard was IHW), maar dit is toch wel heel onprofessioneel -O-

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:22

xxCYNNxx schreef:
volgens hun site (steel stables) is Mocart erkend door het NRPS...wat ik me eigenlijk ook al niet eens voor kan stellen om de reden die [naam verwijderd] al noemt waarom die daar niet goed gekeurd zal zijn.

Ja, erkennen.... dat is wat anders dan goedkeuren.
Vrijwel ieder stamboek in NL erkent de goedgekeurde dieren van andere stamboeken. Als deze echt goedgekeurd zou zijn bij IHW, dan moet NRPS het dier erkennen. KWPN trouwens ook. Is niet aan te ontkomen.
Of deze status van erkenning ook het Bonte Paarden Stamboek toekomt, is nog maar de vraag, dat weet ik zo niet.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:32

Colorance schreef:
De geschiedenis herhaald zich! ZSSE in het leven geroepen nadat ECHA stamboek gesjoemeld had met de afstamming van 7 bonte (barockpinto) hengsten.
In ieder geval goed van het IHW dat ze de hengst gecontroleerd hebben! Jammer dat ze dit niet beter gecommuniceerd hebben naar hun leden.

Incl die van bartbv. Die had een stermerrie als moeder zijnde die in 2001 (geboortejaar van bart) een hengstveulen had gekregen. Helaas voor het stamboek was dat een fries hengstveulen en is de moeder van bart de merrie van mijn nicht. Vandaar dat ik er per toeval achter kwam dat dit papier niet klopte. Heb samen met de eigenaresse van een nakomeling van bart dit helemaal uitgezocht. Er voor gezorgd dat er een dnatest werd gedaan en wat bleek. De merrie op het papier was niet de moeder van bart maar de merrie van mijn nicht. Hoe ze het hebben gedaan geen idee maar ze staan er wel om bekend bij het bp.

Bart is het half broertje van mijn overleden merrie en beiden zijn ze geboren bij mijn nicht. Verhaal uit eerste hand dus

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:42

Meisje2000 wat bedoel jij met bp? Bonte paarden of barock pinto?

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:56

BarDV stond destijds geregistreerd bij ECHA met een verkeerde afstamming!
Er waren zelfs 2 verkeerde afstammingen in omloop.
Bij de 1 had Bart de Friese dekhengst Anne 340 als moeder en bij de ander was de vader een merrie.
Door speurwerk van ern fokker en dna onderzoeken is de juiste afstamming boven water gekomen
Laatst bijgewerkt door Colorance op 29-09-17 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:05

Hum hum....ECHA is niet gestopt en overgenomen door het ZSSE omdat de afstamming van 7 bonte hengsten niet klopten hoor! ECHA is doordat er door het bestuur geld gejat had uit de kas en sjoemelde met paspoorten en dergelijke stop gezet.....ZSSE is een nieuw stamboek voor bonte paarden die zich ver houd van het ECHA

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:08

Zelfde laken en pak!
Alle hengsten worden goedgekeurd! Er wordt nooit 1 NIET goedgekeurd.
Nakomelingen worden niet gechecked dmv DNA onderzoek! Paspoorten en afstamming certificaten worden afgeven op blauwe ogen.
Laatst bijgewerkt door Colorance op 29-09-17 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:19

Eén blik op deze Mocart zou iedere paardenliefhebber direct op zijn minst een heel klein beetje aan het twijfelen moeten hebben gebracht over zijn voorouders. Of het nu die gedupeerde fokker, de eigenaar, hengstenhouder, het stamboek of wie dan ook betreft.

Hoe kan zoiets anno nu nog gebeuren en dan ook nog eens met een hengst met zo een uiterlijk?!

Slapers :Y)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:29

Colorance schreef:
BarDV stond destijds geregistreerd bij ECHA met een verkeerde afstamming!
Er waren zelfs 2 verkeerde afstammingen in omloop.
Bij de 1 had Bart de Friese dekhengst Anne 340 als moeder en bij de ander was de vader een merrie.
Door speurwerk van ern fokker en dna onderzoeken is de juiste afstamming boven water gekomen

En de fokker (mijn nicht) is daat achtergekomen door mij. Zo is het balletje gaan rollen. Dankzij iemand hier op bokt die een vraag had over haar paard die een nakomeling van bart is en zij had de moeder van bart genoemd en die kwam niet overeen met de merrie die ik als moeder ken. Overleg met haar gedaan en overeen gekomen dat ik contact zou zoeken met mijn nicht om dit op te lissen. Zij heeft mij haren van de merrie gegeven die ik naar de ts heb opgeatuurd. Zij weer opgestuurd voir dna test en daar bleek dat de merrie op papier niet de moeder was maar de merrie van mijn nicht. De merrie op papier heeft dat jaar een hengst gekregen onder de naam douwe bart. Wel toevallig in mijn ogen. Helaas was de vader van dat veulen een frieze hengst en kon daardoor nooit een bont veulen geven.

Het barock.pinto stamboek om die vraag te beantwoorden. Dus niet het bonte paarden stamboek

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:35

Colerance en dat klopt ook niet, van elk paard word DNA afgenomen!