Waarom opstijgen met een opstapkrukje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:21

Het een sluit het ander toch ook niet uit? Alsof je zodra je een krukje gebruikt ineens zou verleren om zonder krukje op te stappen? Mij ontgaat die logica >;)

Qimm

Re: Waarom opstijgen met een opstapkrukje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:14

ik gebruik een vast opstappunt, onze picknicktafel. Als ik klaar ben met opzadelen en ik maak aanstalten die kant op te gaan staat mevrouw bijna eerder naast de tafel klaar dan ik op het bankje heb kunnen klimmen :') Ook op vreemd terrein hoef ik maar op een verhoging te gaan staan en dan zet ze zichzelf er netjes naast. Ik hoef haar niet eerst te parkeren zeg maar. Ik geloof dat ze blij is met het systeem. Als het moet kom ik er nog steeds wel vanaf de grond op, ze is niet erg hoog. Maar het is voor ons beide gewoon prettiger om een opstapje te gebruiken :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:21

Akke_sSpring schreef:
Ik vind het eigenlijk veel stoerder dat ik mijn paard met een enkele aanwijzing kan parkeren langs ieder willekeurig krukje, bankje, rots of what ever, dan dat ik op kan stappen zonder krukje.

Precies dit, ons jonge paard weet al vanaf de eerste keer opstappen niet beter dan dat dit vanaf een krukje gebeurd. Staat perfect stil!

Op buitenrit kon mijn stiefdochter dus perfect afstappen, hek opendoen, en via een boomstam weer opstappen.

Zonder krukje kan het uiteraard ook, en natuurlijk is het wel zo handig als je dit bij gebrek aan boomstam kan. Maar waarom zou je je zadel en je paard aan slijtage blootstellen als het niet hoeft? Je laat je zadel toch ook niet in de regen hangen als je een zadelkamer hebt?

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:46

Naast dit allemaal:
Omdat ik er anders niet op kom :+

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 07:16

Tjonge 'vroeger' reden we ook met wielen van steen omdat we dachten dat dat het beste was.
Het is toch alleen maar positief dat we in de loop der jaren wijzer worden en dingen aanpassen omdat dat beter is.
Ik vind het eigenlijk erger dat je je bewust bent van de gevolgen en het dan toch doet omdat het vroeger ook altijd zo ging of omdat je niet met een krukje gezien wil worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:15

nikkietjuh schreef:
Tjonge 'vroeger' reden we ook met wielen van steen omdat we dachten dat dat het beste was.

Je hebt zeker wat teveel flintstones gekeken; niemand heeft met wielen van steen rondgereden, nee, ook niet 'vroeger'...

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:18

Nope vond de flintstones niet leuk. Maar goed als je niet verder wil kijken dan je neus lang is, is dat ook prima. Ieder zijn ding.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:31

Toch is het handig als je zonder krukje kan opstappen. Als ik op buitenrit afstap is er hier in de omgeving echt geen hek om op te staan. (Waarom zou je een duur hek kopen als je schapenwei ook dicht kan met een gaas hek). En als ik zadelmak maak is het voor het jonge paard al spannend genoeg zonder krukje dat leer ik ze wel een paar dagen later als ze er klaar voor zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:07

Dat krukje is hier al voor het zadelmak maken gebruikt en juist helemaal niet meer spannend.
Een van de dingen die een paard spannend vind bij zadelmak maken is dat er een mens zo hoog achter zijn hoofd boven hem zit.
Hoe voorkom je reactie daarop?
Om al te borstelen, te vlechten en zo met een krukje.
Dan is daarna opstappen daarmee ook geen punt meer.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:09

volgens mij missen heel veel mensen nog het idee achter een krukje. Dat een krukje is voor het anders niet kunnen opstappen is onzin, de meesten kunnen prima opstappen maar doen het met een krukje voor het paard/zadel.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:14

Ik vroeg me af of de mensen die opstappen met een krukje allemaal een groot paard hebben of dat er ook mensen zijn die met een krukje opstappen bij een kleine pony?
En dan bedoel ik wel als je zelf ook prima zonder krukje erop komt ;) .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:15

nikkietjuh schreef:
Nope vond de flintstones niet leuk. Maar goed als je niet verder wil kijken dan je neus lang is, is dat ook prima. Ieder zijn ding.

Grappig verwijt voor iemand die denkt dat steen het meest voor de hand liggende constructiemateriaal is voor wielen onder omstandigheden zonder toegang tot moderne technologie.... _O-

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:15

Het is weer zo jammer dat mijn paard in paniek raakt, wanneer ik 'hoger' dan hem sta. |(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:20

Josien_ schreef:
Ik vroeg me af of de mensen die opstappen met een krukje allemaal een groot paard hebben of dat er ook mensen zijn die met een krukje opstappen bij een kleine pony?

Ik heb inderdaad maar een pony, een tinker.
En totaal geen moeite met op hem te komen zonder krukje.
Pas ook nog gedaan met een buitenrit en ik er af was gegaan omdat ik dacht dat hij zijn tong over het bit had.

Maar ik stap altijd op met krukje.
Ook voor hem beter, ook dan beter voor het zadel.
Het effect zal wellicht minder zijn dan bij een grote, maar toch :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:21

PrizTwir schreef:
Het is weer zo jammer dat mijn paard in paniek raakt, wanneer ik 'hoger' dan hem sta. |(

Dat is eigenlijk raar, want dat is in feite ook zo als je er op zit.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:28

Je hebt gelijk bruintje over het zadelmak maken. Maar als ik hier een paard krijg om zadelmak te maken is dat 9 van de 10 keer een paard waar totaal niks mee is gedaan en de eerste vraag is. Kan ik hem over 2 weken weer ophalen?
Niet mijn idee van werken maar hier denken ze er soms anders over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:30

Josien_ schreef:

Paarden hier zijn 1.50 tot ongeveer 1.55m. :)
tot 1.65m ongeveer kom ik er prima op zonder kruk. Er boven wordt het moeilijk, ik ben zelf maar 1.50 dus ik kom er dan op zich wel op maar het duurt gewoon te lang omdat ik moeilijk aan het zadel kom enzo. :))

Kruk wordt hier inderdaad ook bij het poetsen gebruikt bij jonge paarden en dat maakt inderdaad dat opstappen nooit een probleem is. :) Kan ook de eerste keer, als ze zover zijn, gewoon opstappen alsof ze dat al jaren kennen. :D

wortel; jij maakt 'm toch zadelmak, dan bepaal jij toch hoe je dat doet. Ik ken hier niet anders dan dat ze minimum een maand rekenen en dat is dan onder de voorwaarde dat hij niet recht uit het land komt. Als er nog niks mee gedaan is duurt het langer.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-09-17 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:31

wortel115 schreef:
Je hebt gelijk bruintje over het zadelmak maken. Maar als ik hier een paard krijg om zadelmak te maken is dat 9 van de 10 keer een paard waar totaal niks mee is gedaan en de eerste vraag is. Kan ik hem over 2 weken weer ophalen?
Niet mijn idee van werken maar hier denken ze er soms anders over.

Herkenbaar.
Ik heb in het verleden ook altijd paarden zadelmak gemaakt.
Maar toch ging ik eerst met het krukje in de weer. Niet perse om op te stijgen in die tijd, daar waren krukjes toen nog niet voor, zoveel jaar geleden }>
Maar wel om zo de schrikreactie op mij te gaan voorkomen als ik voor het eerst zat.
En dat is me altijd goed bevallen.
De eerste keren opstijgen was altijd met een voetje van de helper.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:42

Ayasha klopt alleen hier in Australie werken ze vaak per week. (Alles wordt betaald per week ook salaris). Vervolgens moet alles zo goedkoop mogelijk en als jij het niet snel genoeg doet gaan ze wel naar een andere. Zo zij er ook bronc rijders die dus inderdaad het zadel erop pletteren en zelf erop gaan en klaar! Je paard is zadelmak. Maar dan gaan we een beetje off topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:58

Kuggur schreef:
nikkietjuh schreef:

Grappig verwijt voor iemand die denkt dat steen het meest voor de hand liggende constructiemateriaal is voor wielen onder omstandigheden zonder toegang tot moderne technologie.... _O-

Ehh je snapt toch wel dat het niet letterlijk was. Ging om de analogie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:04

wortel115 schreef:
Ayasha klopt alleen hier in Australie werken ze vaak per week. (Alles wordt betaald per week ook salaris). Vervolgens moet alles zo goedkoop mogelijk en als jij het niet snel genoeg doet gaan ze wel naar een andere. Zo zij er ook bronc rijders die dus inderdaad het zadel erop pletteren en zelf erop gaan en klaar! Je paard is zadelmak. Maar dan gaan we een beetje off topic

Ah ik had dus niet gezien dat je op een ander werelddeel zat. :D Excuus! Kan me voorstellen dat de mentaliteit en paarden-cultuur daar anders is!

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:06

Ik vind het heel grappig dat sommigen een ding maken van die hele stenen wielen, terwijl dat helemaal niks te maken heeft met dit onderwerp (behalve dan de vergelijking dat niet alles van vroeger beter is ;)) maar okee :')

Anyways, zelfs op mijn vorige pony van 1.40 (ik 1.70 en kon makkelijk zonder opstappen) maar stapte altijd op met krukje, omdat het beter is voor het zadel en de rug.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:14

Ik kan beide maar hier dus ook gewoon met een krukje. Ongeacht de grootte van het paard. Ik zorg wel altijd dat ik ook zonder krukje op kan stappen. Mocht ik ooit in een situatie komen waarin er geen opstapje te vinden is dan kan ik er toch gewoon op.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:25

DynamiteS schreef:
Naast dit allemaal:
Omdat ik er anders niet op kom :+

Nou inderdaad! Ik moest op een buitenrit er even af, en er was niets in de buurt wat als opstapje kon dienen. Beugels op het langst, paard in een kuil in het zandpad gezet, ik juist er naast op een hoger punt, manman.. wat een ellende..

Nee hoor, lekker een opstapje erbij. Goed voor alles!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:28

Sterker nog, ik stap ook af met het opstapje.

Als mijn paard me zat is, parkeert ze me op de mm naast het opstapje. Of ik even wil afstappen.

Ik stap altijd met opstapje op. Anders gaat mijn zadel schuiven haha dat heb je met bolle ronde paarden zonder schoft.