Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:52

Iris82 schreef:
Kuggur schreef:
Moet toch een ellende zijn in de buurt van zulke idioten te wonen.
Kostelijk excuus ook "een ballon kan niet echt sturen".
Eigenlijk bizar dat dit niet meer aan banden is gelegd.

Eens. Bizar dat dit nog steeds toegelaten wordt.

Inderdaad...
Als je weet dat je ballon "onbestuurbaar is" hoor je je conclusies te trekken en beter op de luchtstromingen te letten... of een andere hobby zoeken.
Daarbij: als die dingen ècht zo onbestuurbaar zijn, waarom landen ze dan niet massaal op snelwegen, op flatgebouwen en in sloten en andere rare plekken? <<)

Maar nee, op de boer zijn productiegrond en bij de paardenfokker met een wei vol drachtige merries kan het wel.
:\

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:56

Zoals Bruintje al zei, ze mogen inderdaad altijd en overal landen. Ik woon in de buurt van Barneveld, waar veel van dit soort bedrijven zitten en waar deze week ook het Ballonfiësta word gehouden, maar ik heb nog nooit gehoord dat ze hier in de buurt echt schade aangericht hebben. Er zullen heus wat rotte appels tussen zitten, maar de meeste ballonvaarders letten echt goed op het vee. Het werd hier al genoemd, een beetje spottend, maar zo'n ballon is echt niet te sturen, zelfs geen klein beetje. Het ding kan om zijn as heen draaien en daarmee is het gezegd. En misschien hebben we inderdaad wel teveel dieren dan, want natuurlijk kan een piloot wel ongeveer vertellen waar hij heen gaat en waar hij hem neer gaat zetten, maar er hoeft maar een zuchtje wind de andere kant op te gaan en dat plan werkt niet meer. En hij zal heus wel ergens over een stuk land met vee komen, het staat er in Nederland immers vol mee. Paragliders daarentegen kunnen wel degelijk sturen en dus ook precies vertellen waar ze weer gaan landen. Die ballonnen gaan ook echt niet te pas en te onpas de lucht in, er moet namelijk toestemming worden gevraagd aan de luchtverkeersleiding. Ik heb zelf ook dieren buiten staan en die trekken ook wel eens een sprintje als er een ballon over komt. En natuurlijk is het echt een ramp als je paard door zoiets geblesseerd raalt of zelfs erger, maar denk je nou echt dat die ballonvaarder in dat mandje denkt van, goh, dat paard daar laat ik eens even goed schrikken. Nee natuurlijk niet. En inderdaad, je hebt wel eens van die laagvaarders of van die onbenullen die denken leuk te zijn, die het verpesten voor de rest, maar sommige reacties hier gaan nergens over. Ik ben persoonlijk nog nooit een ballonvaarder tegengekomen die bovengenoemde situaties op hun geweten hebben, en er lopen er nogal wat rond hier

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:56

Zoolgangster schreef:
Iris82 schreef:
Eens. Bizar dat dit nog steeds toegelaten wordt.

Inderdaad...
Als je weet dat je ballon "onbestuurbaar is" hoor je je conclusies te trekken en beter op de luchtstromingen te letten... of een andere hobby zoeken.
Daarbij: als die dingen ècht zo onbestuurbaar zijn, waarom landen ze dan niet massaal op snelwegen, op flatgebouwen en in sloten en andere rare plekken? <<)

Maar nee, op de boer zijn productiegrond en bij de paardenfokker met een wei vol drachtige merries kan het wel.
:\

:+

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:58

Sclimpre schreef:
Optiwolk schreef:
Je mag overal landen (zelfs op de autosnelweg... maar dat zou pas gek zijn) en als je schade doet, dan vergoed je die gewoon.

Ik denk dat het net die mentaliteit is die veel mensen in het verkeerde keelgqat schiet, blijkbaar is schade veroorzaken heel gewoon.
Je dier gewond? De verzekering betaalt de DA kosten wel.
Je dier dood? Tja, koop maar een nieuwe en stuur de rekening naar de verzekering.
Sommige mensen zien in een dier net iets meer dan de waarde in euro's, maar daar wordt geen rekeing mee gehouden.
Trouwens, ook de meeste boeren leveren liever een mooie oogst af dan verzekerd te worden voor de schade.

Op de autosnelweg landen is idd gek, maar in de buurt van dieren landen is ook gek.

Ik zeg niet dat schade doen "maar gewoon" is en dat is ook helemaal niet de mentaliteit.

Piloten die ik ken gaan altijd, al-tijd proberen om gemaaid grasland, stoppelvelden of lege weides te landen.
Dit is voor hen leuker en voor jou ook.

Ik zeg gewoon dat ja, een ballon altijd en overal mag landen waar hij wil en ja, als hij schade doet een goede (!) piloot hier voor verzekerd is of dit gewoon vergoed.

Jennaa: niet alle ballonvaarders varen commercieel.
Zat die er voor eigen plezier varen. Hobby als een andere.

Zij vinden het dan heel raar en gevaarlijk dat wij op 500kg paardenbiefstuk gaan zitten.
Perceptie is alles...

@ Zoolganster: onbestuurbaar in de zin van: ik kan niet even een metertje naar links of rechts, zoals met de auto.
Een goede piloot kan sturen dmv de luchtlagen. De ene wat sneller, de ander wat trager, de derde wat meer zus en een vierde wat meer zo.
Onbestuurbaar wil niet zeggen oncontroleerbaar.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:00

Kahawa schreef:
[ Video ]

:j Ok, ik vroeg er om, ik geef het toe. :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:02

CestLaVie_97 schreef:
En natuurlijk is het echt een ramp als je paard door zoiets geblesseerd raalt of zelfs erger, maar denk je nou echt dat die ballonvaarder in dat mandje denkt van, goh, dat paard daar laat ik eens even goed schrikken. Nee natuurlijk niet. En inderdaad, je hebt wel eens van die laagvaarders of van die onbenullen die denken leuk te zijn, die het verpesten voor de rest, maar sommige reacties hier gaan nergens over.

Ik denk, tegen de tijd dat je paard blijvend geblesseerd is, het je geen fluit meer uitmaakt of de persoon in dat mandje dat leuk vind of niet.
Het gaat erom dat alle toekomstplannen met het paard geschrapt kunnen worden omdat er wat mensen grof geld verdienen met hun hobby waar eigenlijk geen plaats voor is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:03

Sonja_vR schreef:
Hier dan weer geen last van landende ballonnen ... helaas wel defensie met hun pokke apaches etc die menen dat ze best de weides met paarden in kunnen duiken
Lang leve laagvlieggebied
Kennis van me heeft er al eens twee in kunnen laten slapen en denk maar niet dat defensie maar een stuiver vergoed

Dan ben je met verzekerde ballonnen beter af (hoewel ik daar idd ook echt niet!! Gelukkig van zou worden... mocht het echt mis gaan kan een geldsom het verlies van mijn paard echt niet goed maken )

Wat heb ik rare knollen dan. helicopters (ja ook die reuze bromvliegen, wij wonen ook in de buurt van militair vliegveld) en ballonnen doen ze niets. Nou ja, zolang ze niet IN hun wei landen.

En over dat onbestuurbaar zijn. Daar zijn we zelf ook lekker schuldig aan. Als onze knollen echt op hol slaan hebben we er ook geen kloot over te vertellen (tijdelijk) Dan moet je ons ook van de weg afhalen.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:06

Nou hier landen tot een aantal jaar geleden ook regelmatig balonnen in ons land!
Wij hebben er ook een verschrikkelijke hekel aan! Een keer zou hij tussen het weiland van de pony's en de koeien landen. Pony's HELEMAAL GEK! en de koeien...... met zijn 100 allen tegelijk naar de uitgang naar het koepad op. Kan dus echt niet.
Je vergeet ook dat het HEEL VEEL stress opleverd bij de dieren. Mijn pony's zijn een paar weken van slag...... Is dat niet zo erg want dat is hobby.
Maar de koeien....... die zijn ook geheel van slag. Slecht te melken en MINDER MELK!!!! Dus inkomstenderving! En vergoeden Ho maar!
Wij hebben nu ons land ingetekend op zijn kaart en daar landen ze gelukkig (bijna) niet meer!
Tot vorig jaar wel weer een keertje. Wij wilden het niet en gaven dat ook aan. (vee stond er weer!)
Maar ja hoor daar hadden ze lak aan. Toen hebben we geld gevraagd voor het landen en het uit het land halen van de balon. Dat konden we niet maken!
En dat terwijl er ongeveer 10 a 15 mensen in zo'n ballon zitten. Naar ik mij heb vertellen kost het minimaal 200 euro p.p. Dus........ reken maar uit......
Maar toen ze een keertje in het fochteloeerveen landde bij de broedende kraanvogels..........
Dan hebben ze wel echt een probleem!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:10

Optiwolk; uiteraard mag ieder zijn hobby hebben en ik vermoed dat mijn paarden niet helemaal over de emmer gaan als het wat verderop gebeurd. Ik ben echter wel heel erg zuinig op ze en ik verwacht dat mensen rekening houden met, net zoals ik dat zou doen als ik nog wel paard reed (dat vind ik tegenwoordig ook gevaarlijk :D) Het gaat meer om de kwestie van verzekeringswerk en het zomaar aan de grond zetten van dat ding (wat je dan ook weer niet te zwart-wit moet zien, maar ik heb er geen verstand van) op andermans land.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:11

Palmera schreef:
CestLaVie_97 schreef:
En natuurlijk is het echt een ramp als je paard door zoiets geblesseerd raalt of zelfs erger, maar denk je nou echt dat die ballonvaarder in dat mandje denkt van, goh, dat paard daar laat ik eens even goed schrikken. Nee natuurlijk niet. En inderdaad, je hebt wel eens van die laagvaarders of van die onbenullen die denken leuk te zijn, die het verpesten voor de rest, maar sommige reacties hier gaan nergens over.

Ik denk, tegen de tijd dat je paard blijvend geblesseerd is, het je geen fluit meer uitmaakt of de persoon in dat mandje dat leuk vind of niet.
Het gaat erom dat alle toekomstplannen met het paard geschrapt kunnen worden omdat er wat mensen grof geld verdienen met hun hobby waar eigenlijk geen plaats voor is.

Tsja, maar dat doen sommigen van ons paardenmensen ook, grof geld verdienen met onze hobby. Genoeg paarden die in veel te kleine stallen, landjes en paddocks staan, dus eigenlijk ook geen ruimte. Bij mij in de buurt zijn er genoeg stukken land die niet gebruikt worden, hier kan het dus prima

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:12

pol013 schreef:
Sonja_vR schreef:
Hier dan weer geen last van landende ballonnen ... helaas wel defensie met hun pokke apaches etc die menen dat ze best de weides met paarden in kunnen duiken
Lang leve laagvlieggebied
Kennis van me heeft er al eens twee in kunnen laten slapen en denk maar niet dat defensie maar een stuiver vergoed

Dan ben je met verzekerde ballonnen beter af (hoewel ik daar idd ook echt niet!! Gelukkig van zou worden... mocht het echt mis gaan kan een geldsom het verlies van mijn paard echt niet goed maken )

Wat heb ik rare knollen dan. helicopters (ja ook die reuze bromvliegen, wij wonen ook in de buurt van militair vliegveld) en ballonnen doen ze niets. Nou ja, zolang ze niet IN hun wei landen.

En over dat onbestuurbaar zijn. Daar zijn we zelf ook lekker schuldig aan. Als onze knollen echt op hol slaan hebben we er ook geen kloot over te vertellen (tijdelijk) Dan moet je ons ook van de weg afhalen.

In principe kun je paarden óveral aan wennen, dat is waar. Met een militair vliegveld in de buurt krijgen je paarden genoeg training. Alleen wonen de meeste veehouders niet naast een militair vliegveld en krijgen hun dieren die training daarom onvoldoende. :')
Maar in je wei landen of een eind ernaast is wel een verschil... en met drachtige merries ben je niet blij als je ze zichzelf verrot ziet lopen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:14

bruintje123 schreef:
Moet dat echt 100 zijn?
Dat hebben ze hier heel vaak niet gehaald.
Goed om te weten. Of geldt dat niet als ze zogenaamd een landingsplek aan het zoeken zijn...5 km lang -:(-

Het is zelfs 150 meter. En het landen en opstijgen dient zo kort mogelijk te zijn. Dus niet 5 kilometer. Maar dat flikken ze hier dus ook. De gasten verzoeken dan om laag over bepaalde gebieden te vliegen om foto's te kunnen maken.

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... Wx7hjRXwgg

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:16

Zoolgangster schreef:
In principe kun je paarden óveral aan wennen, dat is waar. Met een militair vliegveld in de buurt krijgen je paarden genoeg training. Alleen wonen de meeste veehouders niet naast een militair vliegveld en krijgen hun dieren die training daarom onvoldoende. :')
Maar in je wei landen of een eind ernaast is wel een verschil... en met drachtige merries ben je niet blij als je ze zichzelf verrot ziet lopen.

Nou dat verbaasde mij dus. We hebben hier de afgelopen 4 jaar 4 paarden naar toe verhuisd en allemaal doen ze alsof het heel normaal is.
Bij de eerste vliegshow bleef ik thuis maar er heerste rust in de wei toen het huis hier bijna trilde van de straaljagers en helikopters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:28

Zoolgangster schreef:
Kahawa schreef:
[ Video ]

:j Ok, ik vroeg er om, ik geef het toe. :')

En heel toevallig is die ballon van dezelfde eigenaar als waar dit stuk om gaat in eerste instantie :)

Abacab

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:35

Het is echt absurd dat ballonnen overal mogen vliegen. Kleine luchtvaart moet zich netjes houden aan de regels die gelden voor het luchtruim. Defensie heeft gebieden die zijn aangewezen als oefengebied of laagvlieggebied. Die hoeven dat van te voren niet aan te geven. Maar die gebieden zijn wel netjes in kaart gebracht. En het is idd niet slim om een paardenpension te gaan vestigen onder een militair laagvliegterrein.
Maar de ballonvaarders lijken overal mee weg te komen. schande!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:40

detos240 schreef:
Nou hier landen tot een aantal jaar geleden ook regelmatig balonnen in ons land!
Wij hebben er ook een verschrikkelijke hekel aan! Een keer zou hij tussen het weiland van de pony's en de koeien landen. Pony's HELEMAAL GEK! en de koeien...... met zijn 100 allen tegelijk naar de uitgang naar het koepad op. Kan dus echt niet.
Je vergeet ook dat het HEEL VEEL stress opleverd bij de dieren. Mijn pony's zijn een paar weken van slag...... Is dat niet zo erg want dat is hobby.
Maar de koeien....... die zijn ook geheel van slag. Slecht te melken en MINDER MELK!!!! Dus inkomstenderving! En vergoeden Ho maar!
Wij hebben nu ons land ingetekend op zijn kaart en daar landen ze gelukkig (bijna) niet meer!
Tot vorig jaar wel weer een keertje. Wij wilden het niet en gaven dat ook aan. (vee stond er weer!)
Maar ja hoor daar hadden ze lak aan. Toen hebben we geld gevraagd voor het landen en het uit het land halen van de balon. Dat konden we niet maken!
En dat terwijl er ongeveer 10 a 15 mensen in zo'n ballon zitten. Naar ik mij heb vertellen kost het minimaal 200 euro p.p. Dus........ reken maar uit......
Maar toen ze een keertje in het fochteloeerveen landde bij de broedende kraanvogels..........
Dan hebben ze wel echt een probleem!

200/pp?
Dan ga je met de verkeerde mee.. is normaal wel wat goedkoper hoor.

En kijk, als jij nou eens geen geld vraagt om die ballon van je land te halen (wat je niet mag als er geen schade is) dan zullen wij er rekening mee houden dat je niet graag hebt dat er bij jou geland wordt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:44

Optiwolk schreef:
En kijk, als jij nou eens geen geld vraagt om die ballon van je land te halen (wat je niet mag als er geen schade is) dan zullen wij er rekening mee houden dat je niet graag hebt dat er bij jou geland wordt.

Beetje omgekeerde wereld hè? Plus dat je met deze opmerking van je álle andere 'de ballonvaarders houden heus rekening' opmerkingen van de tafel veegt.

Blijkbaar moet degene bij wie ze ongevraagd landen éérst netjes zijn en dan pas de ballon terroristen! Schandalig!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:45

Optiwolk schreef:

Maar dat is een beetje omgekeerde wereld... Je hebt niet het recht om overal te landen lijkt mij? Die stukken grond zijn ook bezit van iemand. Hetzelfde idee met in iemands achtertuin (wat niet past) te landen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:46

Optiwolk
Dat land waar jullie op willen landen is gekocht door onszelf.
Daar betalen wij hypotheek voor.
Dat is privé.
Dat vergelijken met een openbare weg waar ik dus met mijn paard kom gaat niet op.

Ik wil daar geen ballon.
Paarden staan hier ook in de schuil stallen. Ik vraag me af hoe een vaarder dan weet dat het veilig is.
Het antwoord is niet.
En dan maar weer branden als een gek om een wei verder te komen met nog meer paniek.

Gewoon verbieden die dingen.
ZE kunnen niet van iemands privé eigendom blijven. Dan helaas een hobby die te oud is geworden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:53

Ik vind dat je niet ongevraagd het land van een ander mag gebruiken voor je hobby.Zelfs niet als er geen schade zou veroorzaakt worden.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:54

Winged: zoals door mij en anderen in het topic eerder aangehaald: een ballon mag echt wel overal landen. Altijd, overal.
Enige uitzondering? Militair terrein. Mogen ze ook niet overvliegen.

Een ballonlanding is nl altijd een noodlanding.
Als het in je achtertuin is dat hij landt is dat vast niet fijn als je niets met ballonnen hebt, dat kan ik me best voorstellen.

Palmera: ik typte dat ze rekening houden met gewassen en dieren om te landen.
Maar als ik nou op jouw stoppelveld land en er is geen schade, is er van jouw kant geen enkele legale reden om de ballon niet van jouw terrein te laten gaan.
Zoals in tegen winged aanhaalde: ik kan best begrijpen dat je dit niet aangenaam vind maar dit is nu eenmaal de situatie.

En dan nog: je ballon landt op je veld, er is schade. Nee dit is niet fijn. Niet voor jou, niet voor de piloot. Geloof me dat hij liever een ander veld had gekozen had dat gekund.
Hoe snel zal de piloot bereid zijn schade te betalen als je direct moeilijk doet? En hoe snel als je even vriendelijk praatje doet "joh, hier heb ik schade, zullen we er even samen naar kijken en een prijs afspreken?"

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:56

Optiwolk schreef:
Winged: zoals door mij en anderen in het topic eerder aangehaald: een ballon mag echt wel overal landen. Altijd, overal.
Enige uitzondering? Militair terrein. Mogen ze ook niet overvliegen.

Heb je hier een bron voor die ik kan nalezen? Want ik vind het opvallend dat het altijd een noodlanding is.

Ik wil graag begrijpen hoe en wat :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:56

bruintje123 schreef:
Optiwolk
Dat land waar jullie op willen landen is gekocht door onszelf.
Daar betalen wij hypotheek voor.
Dat is privé.
Dat vergelijken met een openbare weg waar ik dus met mijn paard kom gaat niet op.

Ik wil daar geen ballon.
Paarden staan hier ook in de schuil stallen. Ik vraag me af hoe een vaarder dan weet dat het veilig is.
Het antwoord is niet.
En dan maar weer branden als een gek om een wei verder te komen met nog meer paniek.

Gewoon verbieden die dingen.
ZE kunnen niet van iemands privé eigendom blijven. Dan helaas een hobby die te oud is geworden.

Het is dus vergelijkbaar met het willen landen in iemands achtertuin, ook al beschadigen ze daarmee iemands in de achtertuin neergezette voliere/hondenhok/partytent of wat dan ook. Met dit verschil dat geen ballonvaarder dat zal willen, in iemands achtertuin landen en daarmee schade aanrichten, maar bij iemands melkvee/ fokmerries over de rooie jagen/ingezaaid land daar willen ze wel kunnen landen en/of ze jagen met de branders het vee over de rooie...
Blijkbaar identificeert een ballonvaarder zich wel met de stadsmens met de achtertuin waar kostbare spullen in staan, maar niet met de veehouder/akkerbouwer... die ècht zijn brood verdient met zijn land, of met levende have waar flink in geïnvesteerd is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:57

Op het moment dat je vrijwillig met je ballon de lucht in gaat weet je ook dat je moet landen. Dat noem ik dan geen noodlanding :+ je weet dondersgoed waar de wind je heen voert en met een auto erbij is het een kleine moeite om even vooruit te rijden en te vragen of je er mag landen en anders even door te vliegen.

En dan even vriendelijk babbelen en een prijs afspreken.. bij een auto ongeval met blikschade gaat dat ook met schade formulieren. Dan spreek je ook niet op voorhand 'effe' een prijs af :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:59

Ik denk toch echt dat het fatsoen van de ballonvaarder moet komen en niet van de mensen waarbij ongevraagd een hoop mensen gaan rond lopen en nog meer schade toebrengen dan de ballon al deed.
Als je dan als ballonvaarder moeilijk gaat doen over het uitbetalen van de schade doe je jezelf alleen maar meer schade want dan zien de mensen je helemaal liever gaan dan komen.

Denk toch dat het tijd word dat de regels aangepast gaan worden dat ze niet zomaar overal meer mogen landen. Blijft toch een belachelijk regel. Dat het 50 jaar terug anders was geloof ik direct maar ik vindt het niet meer van deze tijd dat ze zomaar overal waar ze zin in hebben kunnen landen. Zeker niet als bedrijf zijnde.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 16-08-17 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt