Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:49

Thioro schreef:
Het artikel van equidia is veel duidelijker. Het is dus 5-6km draven aan10km/h, niet omgekeerd. En het gaat idd om een revaliderende draver. Ik ken de trainer /fokker, beetje oldscool no-nonse man waar je liever geen ruzie mee hebt en hoewel hij z'n paarden zonder geneuzel en getuttel traint en behandelt is hij bij mijn weten niet slecht voor z'n paarden. Paard hangt trouwens vast aan een 'bar', stalen buis in u-vorm die ong een meter van de wagen afsteekt dus hij heeft wel speling. Het bokken lijkt me gericht naar de auto die filmt en volgens paard te dicht bij is. Maargoed, blijf het wel een onhandige actie vinden.

Bokken is duidelijk naar de passerende auto's die hij niet aan ziet komen. Volkomen normale reactie. Ik heb wel vaker van deze manier gehoord en gelezen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:53

Dit is nou weer typisch een probleem dat geen probleem is. Iemand ziet iets, gaat zich er wat bij bedenken en, niet gehinderd door enige kennis, daar een mening over hebben en die mening verkondigen aan de wereld, waar vervolgens mensen (eveneens gehinderd door kennis) een heel drama van gaan maken terwijl het al zou oud als de weg naar Rome is om paarden te trainen met behulp van geautomatiseerde systemen, zoals een stap/draf/galop molen, auto's, fietsen en tractoren. De enige plek waar het daadwerkelijk fout gaat is in het hoofd van de bedenker als die zich bedenkt wat er allemaal fout KAN gaan. Newsflash, voor het fout gaan hebben paarden geen tractoren of auto's nodig kunnen ze zelf ook heel goed als ze op het land staan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:41

In dit geval is het niet handig. Als dit paard bokt omdat er een auto achter hem rijdt of schrikt omdat er een tegenligger passeert, dan is dit niet de ideale trainingsmethode voor hem. Dit is namelijk gewoon verkeer, er gebeurt niets spannends ofzo. Paard oogt niet ontspannen. Alleen al het touw een slagje langer laten had hier waarschijnlijk al een heel ander beeld gegeven.
Ook het feit dat het een camper is zorgt ervoor dat je minder zicht op het paard hebt en als het fout loopt ben je er minder snel bij. Het paard schrikt sneller omdat die met zijn neus vlak achter de camper loopt. Kan zijn hoofd amper bewegen en ziet totaal niet wat er voor, achter, naast hem gebeurt.
Deze situatie is gewoon niet eerlijk voor het paard. Als je dan naar de foto van ruitje kijkt, zie je dat het beter kan. De paarden hebben ruimte en kunnen hun omgeving zien, that's all a horse wants.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:45

Heleennn schreef:
Euh toch niet, Elisa. Wij hebben een STAPmolen waar de paarden los in staan en enkel stappen. Ze kunnen niet in een sneller tempo. Ik heb overigens nog nooit een stapmolen gezien waar paarden vastgebonden worden, dat heb je hier in de omgeving niet.

Dat is inderdaad iets van vroeger.

Maar excuse moi, dan is het verschil inmiddels tussen de verschillende tempo's in de molen voor wat betreft de benaming.

Chasey

Re: Paard achter voertuig zorgt voor grote ophef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 10:14

Na het lezen van reacties werd ik toch nieuwsgierig naar het filmpje.
Ik verwachtte een hoop, maar vind het reuze meevallen.
Maarja ik fiets ook met paard en de vorige heb ik ook wel eens meegenomen aan de auto. Waarom weet ik niet meer.
Onee ik weet het al. Ik reed op James en Daan reed naast mij met de menwagen. James werd kreupel tijdens de rit, want hij verloop zijn ijzer. Toen ben ik bij Daan op de wagen gaan zitten en hield James vast.
Kom hem dus wel goed in de gaten houden en van de wagen afspringen.
Dus het idee vind ik prima, de uitvoering kan wel beter.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 12:10

Ik vind het ook reuze meevallen. En dit lijkt mij voor het paard beter dan dteeds die rondjes lopen in een stap/trainingsmolen. Liever dit als meenemen aan de fiets. Dat vind ik vele malen gevaarlijkerw

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:03

In de drafwereld wordt het inderdaad wel vaker gedaan.

Zo ook op de stallen waar ik de dravers had verzorgd, maar dat deden ze enkel bij een moeilijke paard, omdat die zo eigenwijs was en niet voor de auto los wil lopen, andere paarden wel.

Ze hadden een eigen drafbaan en liet een kudde dravers lekker los en dan auto erachteraan om ze op gang te houden, dan stapten ze een flink aantal kilometers op de baan en daarna werden ze in de draf gedaan door er met een longeerzweep op de auto te knallen en dan gingen ze draven, vinden ze heel leuk en geheel onbelast. Maar die ene paard wil nooit en ging dan gericht naar de auto toe om te trappen dus dan maar achter de auto en vastzetten om hem toch onbelast aan de beweging te geven, zoveel mogelijk rechtuit op de baan ipv in de rijbak te longeren. Niet tegelijk met de kudde die voor de auto liep want de bestuurder van auto moet zich heel goed op 1 paard achter kunnen concentreren en de auto direct daarop aanpassen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:17

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:26

Pfft er zal er maar een ten val komen..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:07

Het is natuurlijk geen achtbaan, maar een heel dure traningsmolen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:17

Ja inderdaad. Kan me bijna noet voorstellen dat ze kunnen vallen zonder vast te blijven hangen in zo'n constructie.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:24

Voor hoe duur die paarden soms kunnen Zijn denk ik dat ze daar wel wat op verzonnen hebben :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:34

Dat denk ik ook wel :j
Er zal best een noodstop op zitten en de kansen dat er 1 valt in de galop op een strak vlakke baan zonder een ruiter die zit te hannessen zullen vrij klein zijn.. denk ik

wat een geniaal systeem.. gecontroleerd onbelast trainen, op rechte vlakke banen.. mooi werk om te zien.
Maar of het haalbaar is voor 20miljoen per apparaatje :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:12

Systeem is inderdaad geniaal maar wel een beetje in extreem dure vorm.