Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:24

Ik denk dat niemand daar nog op reageert omdat het inmiddels wel geweten is dat er zo getraind wordt in het grootste deel van de top en dat die discussies al zo vaak gevoerd zijn dat niemand er nog veel zin in heeft. _O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:25

Ayasha schreef:
Ik denk dat niemand daar nog op reageert omdat het inmiddels wel geweten is dat er zo getraind wordt in het grootste deel van de top en dat die discussies al zo vaak gevoerd zijn dat niemand er nog veel zin in heeft. _O-

En omdat je dan als moraalridder uitgemaakt word, of als betweter, want je hebt immers geen GP gereden dus hou je mond.
Dat dan dus gezegd door mensen die niet eens tact, regelmaat, herkennen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:30

Dat helpt inderdaad ook mee aan het stilzwijgen. :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 10:12

De foto is wel een momentopname natuurlijk, maar ik ben het eens met de observatie. De balans is op het moment van de opname behoorlijk op de voorhand.

Persoonlijk heb ik ook niet zo veel met deze wijze van trainen. Ik begrijp het nut niet van het diepe instellen, waarmee je m.i. de gelijkmatige aanspanning van de bovenlijn verbreekt en het op de voorhand komen in de hand werkt (letterlijk). Ook zou ik het 'tegen het been aanleunen' anders oplossen dan met een tik. Het is een balansprobleem, geen gehoorzaamheidsprobleem. Je kunt zo veel van dit soort issues oplossen door het paard te reguleren/ondersteunen met je zit (bekken/bovenbeen) en balans, in plaats van met spoor, zweep en teugels. De nadruk ligt bij de hier getoonde trainingsmethode voornamelijk op het conditioneren van gehoorzaamheid en nauwelijks op het paard aanspreken op zijn lichaamsbewustzijn, wat hoort bij een wijze van rijden die m.i. meer aansluit bij de biomechanica en van het paard meer een samenwerkingspartner maakt dan een gehoorzame onderdaan (beetje gechargeerd). Conditionering heb je altijd nodig, maar het gaat niet alleen maar om een snelle reactie op de hulpen, het paard moet ook fysiek in staat zijn (kracht, balans, coördinatie) om de hulpen om te zetten in de gewenste reactie.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niets van deugt, ze hebben succes met deze methode, en zolang het allemaal een beetje paardvriendelijk wordt toegepast kun je er niet zo veel op tegen hebben. Dan is het vooral een verschil in visie. Ik denk dat ze bij Bartels doorgaans wel paardvriendelijk te werk gaan, het lijken me mensen met genoeg gezond verstand en hart voor hun paarden.

Over het artikel heb ik niet zo veel te zeggen, misschien hooguit dat het verstandiger was geweest het te plaatsen als een verslag van een enthousiaste Bokker ipv een officieel stuk van de Bokt-redactie.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:17

Even puur over de schrijfstijl, ik vind het wat kinderlijk geschreven. Heeft i.m.o. vooral ook te maken met het gebrek aan volzinnen, het zijn echt allemaal van die hele korte zinnetjes. Je weet dat je een artikeltje schrijft voor bokkers, die zijn niet dom, die zijn op de hoogte van het jargon en de theorie achter het paardrijden. Je hoeft het dus niet meer aan ze uit te leggen. Dus schrijf dan ook met dat in je achterhoofd, het mag best iets uitgebreider en je kunt wat meer ingaan op wat er behandeld is.

Nu is het vooral een leuk verhaaltje, maar niet echt een fijn lezend verslag te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:11

Ik denk bij dit stuk alleen maar 'schoenmaker, blijf bij je leest'.
Maar als ik dan vervolgens lees dat ze geen reporters kunnen vinden... tja. Moet je dan een fotografe (die, met alle respect, goed is in fotograferen maar wat minder in teksten schrijven) inzetten als reporter, of wellicht gaan afvragen waarom er geen reporters meer aanmelden...

De vlog is wel leuk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:08

*mist Sjoert*

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:56

Nog even inhakend op de kritische noot die geplaatst wordt;
Er wordt door de betrokkenen al toegelicht dat het artikel geschreven is naar aanleiding van de kick-off dag gehouden bij Academy Bartels. Tijdens deze kick-off dag hebben de Bokt reporters / fotografen de opdracht gekregen om een clinic welke daar gegeven werd door Tineke Bartels in samenwerking met Imke Schellekens-Bartels, vast te leggen in woord en beeld. Het is een weergave van hetgeen verteld is tijdens de clinic, als oefening voor de reporters.
Dit verslag is uitgekozen als winnend verslag. In de Vlog wordt ook toegelicht wat de kick-off dag allemaal inhield. Ik besef me dat we dit aspect beter hadden moeten toelichten in de intro, zodat het duidelijker was geweest voor jullie wat het doel van dit artikel was. Tevens was het artikel bedoeld geweest voor Bokt Community Nieuws, het is per ongeluk / bij Algemeen nieuws terecht gekomen door een foutje in de tag.
De reporters/fotografen die voor Bokt aan de slag gaan, hebben allemaal geen schrijf achtergrond. Dit was andere jaren overigens ook zo, of gedeeltelijk zo. Er is geen schrijf of fotografie achtergrond noodzakelijk. We hebben voor dit jaar besloten voornamelijk voor het in beeld brengen van het evenement, door foto's en door video's, te gaan. Echter is er tijdens de kick-off dag ook het geschreven woord besproken, zodat de reporters ook hier handvatten voor mee krijgen. Om dit te oefenen, was de reporters gevraagd ook een stukje te schrijven. Dit ook, omdat Bokt toch ook gebouwd is op geschreven woord.
De invulling van het reporten is dit jaar al met al wat anders dan de voorgaande jaren. Verandering is niet verkeerd, we zien dit als een jaar om eventueel nieuwe vormen te bedenken voor komende jaren. We zijn ook heel erg blij met de frisse ideeën die deze groep reporters heeft geopperd.

We beseffen dus dat de manier waarop het artikel gebracht is verwarrend is. We zullen hier in het vervolg anders mee omgaan. :)

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:17

Ik vond het wel leuk geschreven en er stonden leuke tips in. Ik snapte eigenlijk niet de hele negatieve reacties over t stuk op zich. Je kunt toch niet op elke slak zout leggen, ik snapte wel wat ze bedoelde.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:02

Leo ik was 1 van de eerste die reageerde en had toen inderdaad niet door waar het precies om ging.
Ik las het als een nieuwsverslag en heb ook zo gereageert.

Als er bovenin duidelijker was gemaakt hoe de vork in de steel zat , had ik er anders op in gegaan.