Fries festival serveert ponyvlees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:14

Heleennn schreef:
Die discussie kan toch ook op gang worden gebracht zonder 3 pony's te slachten? Als ze nou gewoon paardenvlees zouden aankopen zou het al een heel andere gedachte zijn, die paarden moesten sws dood. Het blijft heel sneu maar dat zijn er dan weer 3 extra die dood moeten terwijl er misschien ergens anders paardenvlees wordt weggegooid omdat het niet verkocht raakt. Dom idee.

Maak je geen illusies. Waar denk je dat overtollige hengsten uit begrazingsprojecten meestal heen gaan? Een enkele keer naar een nieuwe eigenaar en meestal verdwijnen ze in de kroketten.

Liever dit dan dat ze Argentijns paarenvlees importeren....
https://m.metronieuws.nl/binnenland/201 ... elijkheden

Danielleeee_

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:16

Misschien een domme vraag hoor, maar gebeurt dit eigenlijk ook met de paarden (of in elk geval hengsten) op de Oostvaardersplassen? Aangezien daar ook zo'n overschot is, worden die ook gebruikt voor de slacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:18

Ik ben wel benieuwd naar een burger van ponyvlees!

Zelf ook regelmatig vlees van eigen koeien gegeten. Ik zou met de ponyburger dus ook geen probleem hebben.

Doe mij maar vlees van dieren die lekker op het gras hebben gelopen, in plaats van gefokte en opgehokte dieren speciaal voor de slacht.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:20

safina schreef:
Heleennn schreef:
Die discussie kan toch ook op gang worden gebracht zonder 3 pony's te slachten? Als ze nou gewoon paardenvlees zouden aankopen zou het al een heel andere gedachte zijn, die paarden moesten sws dood. Het blijft heel sneu maar dat zijn er dan weer 3 extra die dood moeten terwijl er misschien ergens anders paardenvlees wordt weggegooid omdat het niet verkocht raakt. Dom idee.

Maak je geen illusies. Waar denk je dat overtollige hengsten uit begrazingsprojecten meestal heen gaan? Een enkele keer naar een nieuwe eigenaar en meestal verdwijnen ze in de kroketten.

Illusies? :') Kom op zeg. Er is een reden dat ik vegetarisch eet, en dat is niet omdat ik mij illusies maak over hoe mooi het leven van dieren in een natuurgebied is. Het gaat mij om het feit dat ze speciaal die pony's gaan slachten ipv vlees te gebruiken dat anders weggegooid wordt om dat blijkbaar niemand het nog koopt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:23

Ik sluit me aan bij het commentaar in het stuk van een zekere Jannie: ga vegan eten.....
Het is gezonder, fijner voor je gemoed en je wordt er een stuk slanker en knapper van ;-)

Laat ze mensen daarover informeren.... De meeste mensen hebben namelijk nog steeds GEEN creativiteit waar het gaat om eten.
Wanneer je mensen leert gezonder te eten, drukt dat de ziektekosten ook een beetje... dat vind ik als hardwerkende belastingbetalende nederlanders stiekem wel fijn :-D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:32

Goed idee!

Teveel mensen doen aan struisvogelpolitiek en eten wel vlees maar het moet er niet uit zien als het dier wat het ooit geweest is.
Ik ben wel voorstander van het opeten van dieren uit begrazingsprojecten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:45

Heleennn schreef:
safina schreef:

Illusies? :') Kom op zeg. Er is een reden dat ik vegetarisch eet, en dat is niet omdat ik mij illusies maak over hoe mooi het leven van dieren in een natuurgebied is. Het gaat mij om het feit dat ze speciaal die pony's gaan slachten ipv vlees te gebruiken dat anders weggegooid wordt om dat blijkbaar niemand het nog koopt.

Met 'geen illusies' bedoel ik dat die shetten toch wel in de bitterbal waren geëindigd. Vele hengsten uit begrazingsprojecten eindigen bij de slager. Het enige verschil is dat het nu in de krant staat, met een foto. Ze hebben nog mazzel ook. Het gros van de overtollige shetten in Nederland wordt naar slagers in het buitenland verhandeld. Omdat het in Nederland meer kost om zo'n uk te laten slachten dan dat het aan vlees oplevert. Dus die lange reis is ze mooi bespaard gebleven.

Ik lig er niet wakker van. Liever een shet uit een mooi begrazingsproject op m'n bord dan mishandeld Argentijns importpaardenvlees. We importeren jaarlijks enorme hoeveelheden paardenvlees uit landen waar de regels niet zo streng zijn. Vlees met gruwelijk dierenleed als voorgeschiedenis. (En dat vlees wordt natuurlijk niet geïmporteerd om weg te gooien omdat niemand het wil. ;) ) Hoe eerder dat stopt hoe beter. Doe mij maar vlees van eigen bodem. Ik hoop dat er met deze actie. meer belangstelling komt voor vlees met een goede herkomst. Dat zou mooi zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:57

Danielleeee_ schreef:
Misschien een domme vraag hoor, maar gebeurt dit eigenlijk ook met de paarden (of in elk geval hengsten) op de Oostvaardersplassen? Aangezien daar ook zo'n overschot is, worden die ook gebruikt voor de slacht?

Die gaan daar volgens mij gewoon dood van de honger of worden afgeschoten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:01

Dat klopt, en wat er wordt afgeschoten blijft liggen.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:16

Heleennn schreef:

Helemaal mee eens

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:22

Ik ben vegetarier. Het eten van dieren die je gekend hebt vind ik veel erger dan anoniem vlees uit de supermarkt.Al doe ik dat dus ook niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:27

Ik zou het wel eten. Ik vind pony's toch stom en ik eet sowieso graag paardenvlees.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:35

Precies Anjali. Ik kan me dat heel goed voorstellen. Een boer zal er anders over denken, het is zijn werk. Maar ik eet vast onbewust paardenvlees, maar zal het niet bewust kopen. Dan kan ik wel uitgemaakt worden voor hypocriet, maar dat maakt me niet uit. Het is zo makkelijk om zomaar iemand daarvoor uit te maken. Maar zijn diegenen zelf dan zo perfect dat je dat maar even kan roepen?? Mocht het zo hypocriet zijn dan kunnen we net zo goed onze katten en honden op gaan eten, die hebben vaak een nog beter leven gehad (zullen er hier ook wel zijn die daar geen moeite mee zouden hebben). Maar er spreekt nog altijd gevoel mee bij veel mensen. Hetzelfde met aanslagen, we zijn meer overstuur van London of Belgie dan ellende in verweggistan. Ook hypocriet? Dus wat dichter bij me staat heb ik meer gevoel mee. Dat is een hele normale reactie. En dat hoeft zeker niet hypocriet te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:36

lieveli schreef:
Ik zou het wel eten. Ik vind pony's toch stom en ik eet sowieso graag paardenvlees.

Mee eens.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:39

En daarom ben ik dus vegan :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:53

Danielleeee_ schreef:

De koniks van de Utrechtse Heuvelrug gaan naar de slager.
Volgens de boswachter gaan ze eerst naar een centrale plek waar ze uitgezocht worden, een gedeelte gaat ergens anders heen. De rest naar de slager.

Hier vangen ze dus alle veulens en op 1 stuk is een complete kudde weggegaan en daarvoor in de plaats zijn 3 jaarlingen/ twenters voor teruggekomen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:54

Heleennn schreef:

Gekocht paardenvlees is niet geslacht?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:14

rien10 schreef:
Heleennn schreef:

Gekocht paardenvlees is niet geslacht?

Jawel,maar als je ze zelf hebt zien rondlopen vind ik dat je dan bewust kannibaal bent......

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:17

[VT] Paardenvlees online bestellen

Dit topic opende ik een tijdje geleden.

Bij Aalvink:
Veulen/jaarlingvlees uit Twente. Nederlands geslacht en echt enorm sappig en mals.
Per maand slachten ze er 1 of 2, en metname de veulenbiefstuk is vaak ook zeer snel uitverkocht.

Echte aanrader!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:22

anjali schreef:
Jawel,maar als je ze zelf hebt zien rondlopen vind ik dat je dan bewust kannibaal bent......

enig idee wat een kannibaal is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:22

Wat een heerlijke, hypocriete reacties soms :')

Helemaal mee eens lieveli. Stomme Shet hengsten. Merries eet ik niet trouwens, dat vind ik dan weer zielig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:25

Mousmous schreef:
Precies Anjali. Ik kan me dat heel goed voorstellen. Een boer zal er anders over denken, het is zijn werk. Maar ik eet vast onbewust paardenvlees, maar zal het niet bewust kopen. Dan kan ik wel uitgemaakt worden voor hypocriet, maar dat maakt me niet uit. Het is zo makkelijk om zomaar iemand daarvoor uit te maken. Maar zijn diegenen zelf dan zo perfect dat je dat maar even kan roepen?? Mocht het zo hypocriet zijn dan kunnen we net zo goed onze katten en honden op gaan eten, die hebben vaak een nog beter leven gehad (zullen er hier ook wel zijn die daar geen moeite mee zouden hebben). Maar er spreekt nog altijd gevoel mee bij veel mensen. Hetzelfde met aanslagen, we zijn meer overstuur van London of Belgie dan ellende in verweggistan. Ook hypocriet? Dus wat dichter bij me staat heb ik meer gevoel mee. Dat is een hele normale reactie. En dat hoeft zeker niet hypocriet te zijn.

Het is ook menselijk om hypocriet te zijn maar dat verandert niets aan het feit dat het meten met twee maten is.
Niemand is perfect trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:26

anjali schreef:

Mensen zijn geen paarden, dus er lijkt me in feitelijke zin geen sprake van kannibalisme. ;)

Maar als je bedoelt te zeggen dat mensen die vlees eten van dieren die ze zelf hebben zien rondlopen 'bewuste vleeseters' zijn, dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben.

Een hamburger kopen in de supermarkt en niet denken aan waar hij vandaan komt is psychisch nou eenmaal veel makkelijker. Veel minder bewust.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:29

LBLGypsyCobs schreef:
We exporteren ons goede vlees naar het buitenland, en importeren vlees met relatief onbekende herkomst.

Of we denken rundvlees te importeren, maar dat bleken Roemeense paarden te zijn die mogelijk buut in het lijf hadden :x

Precies dit! Laatst kocht ik gehakt in de supermarkt (de slager was al dicht) en las ik voor de grap de achterkant. Land van herkomst was Polen. Hier werd ik niet heel blij van.

Doe mij liever maar 'bekend' vlees, dan 'onbekend' vlees.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:30

Vreet die troep toch gewoon niet....... probleem opgelost.....,.