EIA geconstateerd bij een paardenbedrijf in Vreeland *update

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:57

anjali schreef:
Vroeger werden mensen die melaatsheid hadden geheel geisoleerd van anderen gehouden,soms zelfs op eilanden waar ze nooit meer af mochten.Molokai bijv. Tegenwoordig zijn er wel medicijnen voor die ziekte.Dan moeten er voor paarden toch ook een medicijn tegen deze ziekte te vinden zijn.

Wat een redenatie. Laat ik een volstrekt willekeurige humane ziekte noemen waartegen nu een behandeling bestaat, en dit dan één op één doortrekken naar een net zo willekeurige veterinaire ziekte waartegen dan dús ook een behandeling te vinden moet zijn. Appels met peren vergelijken.
Of heb je je erin verdiept en blijken beide ziektes verwant? Of sterk gelijkend in hun verspreidingsmethoden? Qua behandelmogelijkheden misschien?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:56

oomens schreef:
anjali schreef:
Vroeger werden mensen die melaatsheid hadden geheel geisoleerd van anderen gehouden,soms zelfs op eilanden waar ze nooit meer af mochten.Molokai bijv. Tegenwoordig zijn er wel medicijnen voor die ziekte.Dan moeten er voor paarden toch ook een medicijn tegen deze ziekte te vinden zijn.

Wat een redenatie. Laat ik een volstrekt willekeurige humane ziekte noemen waartegen nu een behandeling bestaat, en dit dan één op één doortrekken naar een net zo willekeurige veterinaire ziekte waartegen dan dús ook een behandeling te vinden moet zijn. Appels met peren vergelijken.
Of heb je je erin verdiept en blijken beide ziektes verwant? Of sterk gelijkend in hun verspreidingsmethoden? Qua behandelmogelijkheden misschien?

Ik denk eerder dat het haar hoop is dat er toch een behandelmethode te vinden moet zijn..... zo zeg je dat toch wel eens? dat moet toch te vinden zijn.....
Qua isolatie van de besmette persoon/dier lijkt het inderdaad op elkaar, onmenselijk/dieronvriendelijk.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 03:13

Over het verwisselen van bloedmonsters ed. is ons de laatste overkomen toen het paard uit Nl. in quarantaine stond in 'N.Y. Helemaal 3 uur naartoe gereden en toen bleken de bloedmonsters niet goed uit de test gekomen op een of andere manier. Kreeg het paard niet mee. Coggins test moest opnieuw voor alle paarden worden uitgevoerd. Volgende dag moesten we weer terug komen dus hup weer met de trailer 3 uur terug. En de volgende dag weer dezelfde rit.

Pepperrr

Re: EIA geconstateerd bij een paardenbedrijf in Vreeland *update

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:26

Brr wat een enge ziekte!! Hopelijk blijft het bij een paard en verspreid het zich niet verder.

Verder over medicijnen: Er is wel degelijk een medicijn voor EIA. China heeft dit medicijn ontwikkeld, het middel is alleen verboden in NL. Ik weet zo niet meer waar ik dit gelezen heb, maar verbeter me als ik het fout heb ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:57

Probleem met dit vaccin is dat je niet meer kan zien of een paard antistoffen heeft door het vaccin of door besmetting en dan komt er dus heen paard meer door de test en ligt de hele export op zijn kop.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 19:32

tiwi1969 schreef:
Probleem met dit vaccin is dat je niet meer kan zien of een paard antistoffen heeft door het vaccin of door besmetting en dan komt er dus heen paard meer door de test en ligt de hele export op zijn kop.

Klopt, dit vertelde mijn veearts ook, reden dat het niet toegepast wordt.

Zij zei wel dat het vaccin nog gewoon doorontwikkeld zal moeten worden en er wel hoop is dat er ooit iets voor komt..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 19:42

Je hebt dan een markervaccin nodig die geeft dan een extraatje (marker) mee aan de antistof waardoor ze kan onderscheiden van antistoffen door infectie. De kunst is dan om te zorgen dat de marker zo is dat de antistof nog wel een infectie herkent en opruimt. Klinkt simpel, maar vraagt veel onderzoek en ontwikkeling.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:19

Helaas wel, hopelijk is een bedrijf dat het wilt ontwikkelen. Er zal best markt voor zijn..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:52

dus alls weet ik het bon fire het zou hebben slapen ze hem ook in of het beste spring paard van bekede spring ruiter.. ( concours kan je dan ook vergeten een steek vlieg hopt zo van paard na paard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:12

NenaC schreef:
ja dat klopt, dat zijn alle dieren, ook de mensen in Afrika die als ratten sterven en daar liggen we ook niet meer wakker van. Dit is nu eenmaal de manier om op te treden als er uitheemse ziekten optreden en dat hebben we maar te accepteren. Misschien wordt het tijd dat we in NL ook in het dierziektefonds in gaan betalen als paardenhouder, dan kun je nog een schadevergoeding krijgen.

denk dat het aantal dragers wel meevalt, want dan zouden er ook veel meer lijders moeten zijn.

Tja - "het is een economische afweging", isn't it great? "Brave new world, that has such people in it..?", zoals Shakespeare schreef.

Vergelijk het maar met MKZ 2001 : mond- en klauwzeer.
Dat is een economische kostenpost: koeien houden tot de volgende bevalling op met melk geven en 5% overlijdt.
Medisch jargon: "de mortaliteit is 5".
Er was een vaccin, maar dat had geen marker "en dan ligt de heilige koe op haar gat" (geen export, geen geld).
Gevolg: de mortaliteit van MKZ werd opeens 10.000.

Ik heb die enge ziektes ook maar liefst ver van mijn strobed - maar ik ril als ik terugdenk aan de MKZ epidemie van 2001.

"Dat hebben we maar te accepteren" - nou, nee, dacht ik zo.

En zolang er geen medicijnen zijn / waren voor de pest, lepra, ebola etc is een kolonie/ quarantaine te verdedigen.
Maar als het vaccin alleen maar geen marker heeft - ik sta onder ede en dit valt buiten hetgeen ik beloofd heb.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 06:47

In de USA is dit toch iets heel groots? Ze testen daar dus standaard voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:42

Coggins is idd in de US verplicht, bij vervoer tussen de staten en bij uitvoer/invoer van de landsgrenzen.

Maar het grootste verschil zit er in de benadering van de afhandeling.
Omdat hier afmaken optioneel is (eigenlijk heb je geen andere optie zolang je geen quarantaine-mogelijkheid hebt met min 200 meter afstand van andere paarden) zullen verzekeringen én de regering dus ook niets uitbetalen.
Misschien dat bij grotere aantallen er een regeling komt, maar nu is die er iig niet.

En voor paarden a la Bon Fire zal er wel weer een uitzondering gemaakt worden...dat was met de chip ook al zo tenslotte.
Overigens zijn veel toppaarden 'grensoverschrijdend' en/of dekhengst en daar is een jaarlijkse Cogginstest -meen ik- verplicht.
Het grootste gevaar zit hem in de paarden die geen toppaard zijn, maar wel veel op wedstrijd gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:14

DubbelDun schreef:
Coggins is idd in de US verplicht, bij vervoer tussen de staten en bij uitvoer/invoer van de landsgrenzen.

Maar het grootste verschil zit er in de benadering van de afhandeling.
Omdat hier afmaken optioneel is (eigenlijk heb je geen andere optie zolang je geen quarantaine-mogelijkheid hebt met min 200 meter afstand van andere paarden) zullen verzekeringen én de regering dus ook niets uitbetalen.
Misschien dat bij grotere aantallen er een regeling komt, maar nu is die er iig niet.

En voor paarden a la Bon Fire zal er wel weer een uitzondering gemaakt worden...dat was met de chip ook al zo tenslotte.
Overigens zijn veel toppaarden 'grensoverschrijdend' en/of dekhengst en daar is een jaarlijkse Cogginstest -meen ik- verplicht.
Het grootste gevaar zit hem in de paarden die geen toppaard zijn, maar wel veel op wedstrijd gaan.

Ja,maar mijn paard is absoluut geen Bonfire maar toch betekent hij persoonlijk heel veel voor me en daarom zou ik het zeer erg vinden als die afgemaakt zou moeten worden vanwege een ruimingsbevel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:23

...terwijl er wel degelijk een vaccin is.
(Dat niet wordt toegestaan om, naar verluid, puur economische redenen "dan stort de export in elkaar".)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:24

@ anjali: Dát is ook hét grote probleem waar de overheid tegen aan loopt. De economische waarde is één ding, maar de emotionele waarde is niet te omschrijven in geld.

@ Janneke2 : misschien moet er eens een onderzoek komen hoeveel hout die uitspraak snijdt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:30

...ik ken het Chinese vaccin niet.
Hier in de discussie viel de mededeling dat "het vaccin geen marker heeft".

Die uitspraak ken ik nog van de MKZ crisis van 2001.
(Een marker maakt een vaccin duurder/ moeilijker te maken.)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:34

Als vaccins en medicatie etc zo "makkelijk" te ontwikkelen zouden zijn, zouden vreselijke ziektes als k.anker en parkinson etc etc ook veel beter te behandelen zijn...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:35

Kun je bij een vaccin wat van zichzelf nog geen marker heeft niet iets 'bijspuiten' wat wel een duidelijke marker heeft zodat het altijd uit een bloedtest komt en niet gerelateerd is aan een bepaalde ziekte ??
Dus iets wat van nature niet in een paard voorkomt, ook geen kwaad kan maar wel aan geeft dat het dier ingeënt is tegen EIA ??

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:45

...het makkelijkste is natuurlijk een vaccin met marker - of anders een "waterdichte", openbare registratie van gevaccineerde dieren.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:34

Janneke, nee ik bedoel niet dat we maar moeten ruimen, absoluut niet. Ik krijg alleen bij sommige reacties het gevoel dat als er paarden geruimd moeten worden heel de wereld vergaat, terwijl als het varkens of koeien oid zijn dat het wel prima is. Daar doelde ik meer op. Het ene dier is voor mij net zoveel 'waard' als het andere.

Helaas is er voor uitheemse ziekten en ziekten die gevaarlijk zijn voor de mens nou eenmaal zulke wetsartikelen in het leven geroepen, waar we als exportland NL vaak kiezen voor dat, wat onze exportpartners willen. En op zich om een uitheemse ziekte buiten de deur te houden vind ik dit niet eens zo gek, wat natuurljjk niet de pijn wegneemt, mocht dit mijn eigen paard overkomen.

Ik ben wel voor betere controles door de overheid op dit soort dingen, want uit ervaring weet ik dat er nog veel mis gaat en gefraudeerd wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:20

Ja, dat zijn idd de dilemma's: controle op fraude, zodat "de export niet instort".

Voor mij stond de wereld in 2001 even stil, al werden er nul dieren die ik kende geruimd.
Dat er gezonde dieren geruimd werden, terwijl er een vaccin bestond - maar dat de export zwaarder woog.
Huuuu!

Aan de andere kant: uitheemse ziekten buiten de deur houden is erg veel waard.

Ook uit 2001, maar nog steeds actueel: zelfs toen ik als hobbyruiter niet bij mijn paard mocht zijn, kon ik naar Engeland reizen (waar de uitbraak begonnen was), niemand vroeg mij wat en ik hoefde niet eens met de schoenen door een ontsmettingsmat.
Nog steeds niet, op Schiphol, in Rotterdam - noem maar op.
En zowel dit ziektegeval (een polopaard uit het buitenland) als de MKZ (Ierse koeien die in Frankrijk besmet zijn geraakt, waarna de dieren in Engeland ziek werden) - "dat gesleep" heeft bakken risico's.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:47

In kreis Viersen in Willich (bij Düsseldorf) zijn ook weer twee besmette paarden ingeslapen. Dit is al de 3e keer in Willich, in 2012 en 2014 is het ook al geconstateerd.

In NL is er inmiddels een exportverbod naar bepaalde landen terwijl Duitsland nog steeds overal naartoe kan exporteren vanwege andere exportafspraken. Erg krom.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 07:46

Toch vraag ik me af hoeveel paarden in NL al drager zijn.

Stel dat dat meer dan de helft van de populatie blijkt te zijn, heeft het inslapen van die enkele drager die we nu vinden dan wel zin?

We weten het niet en je kunt er niks zinnigs over zeggen, maar het lijkt me dat je als eigenaar van een min of meer noodgedwongen ingeslapen paard, toch met een knagend gevoel blijft zitten.

En wat hier al eerder werd genoemd.
Je slaapt een drager in die nooit symptomen heeft gehad, zelfs niet toen een ander paard op stal wel symptomen kreeg.
Wie weet hoe lang dat paard al drager was en blijkbaar is het dier zo sterk dat het EIA prima kan handelen. Ga je dan de populatie niet verzwakken door juist zo'n dier in te slapen?

Worden de hengsten van elk stamboek getest?
Er zijn nog zat stamboeken waar natuurlijk gedekt wordt, waar weinig tot niets getest of geröntgend wordt, maar waar een hengst toch goedgekeurd is.

Het zal maar net die ene populaire hengst met tig nakomelingen zijn die drager blijkt.
Worden hij en zijn nakomeling dan allemaal getest en indien drager, ingeslapen? En dan ook de merries die door hem werden gedekt?
Is het trouwens overdraagbaar via het ongeboren veulen?

Stel ik heb een merrie die al 5 nakomelingen heeft.
1e veulen blijkt een vader met EIA te hebben.
Hengst wordt ingeslapen, mijn merrie blijkt door de natuurlijke dekking en/of verblijf bij die hengst in de wei, ook drager en moet ingeslapen.
Zijn dat 1e veulen, maar ook de 4 veulens (van een andere hengst) daarna dan ook drager?

En al die hengsten waar mijn merrie daarna heeft gelogeerd?
Die kunnen dan ook allemaal drager zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:17

@LBLGypsyCobs: heel veel van je vragen kun je met 'ja' beantwoorden.... helaas.

Nu ben ik niet medisch onderlegd, maar heb wel wat verstand van genetische 'ziekten' vanwege de Quarters.... speelt hier met drager en 'krijger' (dus dat het zich openbaart) ook het hetero- en homozygoot een rol ??

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:23

DubbelDun schreef:
@LBLGypsyCobs: heel veel van je vragen kun je met 'ja' beantwoorden.... helaas.

Nu ben ik niet medisch onderlegd, maar heb wel wat verstand van genetische 'ziekten' vanwege de Quarters.... speelt hier met drager en 'krijger' (dus dat het zich openbaart) ook het hetero- en homozygoot een rol ??

Maar EIA is niet genetisch toch?