Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:20

Verplicht inenten is een illusie inderdaad :D

Zat paarden die helaas nog steeds sterven aan tetanus omdat ze niet ingeent zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:23

NatasjavE schreef:
Ja ok. Maar ik doelde eigenlijk...wereldwijd verplicht enten.

Haha, grapjas :+
In een dichtgeregeld land als Nederland hebben we zowat iedere postzegel vastgelegd, en zelfs hier lukt het niet om een waterdichte registratie van dat soort dingen voor elkaar te krijgen. Denk jij werkelijk dat - áls je die al ingevoerd zou krijgen - een wereldwijde entverplichting (die dus ook een verplichting tot registratie daarvan inhoudt) ook maar enigszins te handhaven of controleren is?
Zo goed dat je er blindelings vanuit zou kunnen gaan dat ieder geïmporteerd paard met antistoffen, deze vast ontwikkeld zal hebben door de enting en niet doordat het een drager van het virus zou kunnen zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:27

In Zwitserland is een import verbod vanuit Roemenie en andere regio's waar het veel voorkomt.
Hier was de laatste uitbraak in 1991.
Dus misschien is een betere import controle toch ook niet zo gek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:34

Sizzle schreef:
In Zwitserland is een import verbod vanuit Roemenie en andere regio's waar het veel voorkomt.
Hier was de laatste uitbraak in 1991.
Dus misschien is een betere import controle toch ook niet zo gek.

@Oomens,...Daar heb je een punt. Het zal met veel landen onbegonnen werk zijn.

Import controle met quarantaine zou zeker fijn zijn om in te voeren.

En gewoon weer die vennetjes die we eeuwen lang drooggelegd hebben weer droogleggen.

Leuk al die vogels die dan bij dat water komen. Maar die muggen wordt ik zelf ook gek van.

Hier in de buurt hebben ze een relatief diep meertje minder diep gemaakt opdat er meer insecten zouden komen. Nou die muggen zijn gekomen. En nee de vogels eten ze niet allemaal op.

Het aantal muggen is hier explosief gestegen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:44

Het probleem is dat Bad Bentheim zo dicht bij de grens is een een virus (of vlieg) zich echt niet aan landsgrenzen houdt. Daar kan geen import verbod of controle tegenop.

Paarden uit Roemenië worden gecontroleerd voordat ze het land binnen komen, maar beter helpen wij de mensen daar goed voor hun paarden te zorgen zodat er geen zielige paarden deze kant op komen.

Wereldwijd verplicht enten, hoe doe je dat met alle ezels en paarden in ontwikkelingslanden? Wie gaat dat betalen?
Voor ons is een prik meer of minder financieel geen punt, alles voor ons geliefde dier immers. Eet nog liever zelf een maand brood met pindakaas bij wijze van spreken dan dat ik haar een prik ontzeg. Maar een boer uit India heeft alleen de keuze; geef ik mijn kind een bordje rijst of mijn paard een enting. Deze man is in zijn bestaan afhankelijk van zijn paard maar het is een strijd om het hoofd boven water te houden en zijn dier van de basis behoeften te voorzien.

In de spoiler een werkpaard uit India, foto kan schokkend zijn, maar zeg nou zelf waar heeft dit dier behoefte aan, een prik of zijn karige rantsoen. En geloof me deze eigenaar wilde best wel beter, heb zelfs eengesprek met hem gehad over zijn paard en foto's van onze paarden laten zien en hem daarna geld gegeven voor voer voor zijn paard.

Spoiler:
Afbeelding

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:11

Ook bij Dusseldorf is een geïnfecteerd paard aangetroffen, dit paard is afgemaakt. Dit geval kwam aan het licht omdat er een bloedonderzoek was gedaan t.b.v. een exportkeuring. Ook hier wordt nader onderzoek gedaan bij paarden van dezelfde stal en in de omgeving geldt een vervoersverbod.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:19

Komt wel heel dichtbij nu dan.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:22

Is wel vaker daar in de omgeving aangetroffen bij renpaarden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:23

In Verden (Duitsland ) zou ook een geval zijn

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:30

No_No schreef:
In Verden (Duitsland ) zou ook een geval zijn

Ja dat "geval" heeft vermoedelijk ook het "geval" in Bad Bentheim besmet ;)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:46

Zammie schreef:
En wat, als je inderdaad enkele paarden hebt, die besmet zijn maar niet ziek en je gaat niet akkoord met afmaken?

Dat ben je wel verplicht denk ik?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:49

missanita84 schreef:
Zammie schreef:
En wat, als je inderdaad enkele paarden hebt, die besmet zijn maar niet ziek en je gaat niet akkoord met afmaken?

Dat ben je wel verplicht denk ik?

Dat zou hier wel een probleen worden dan. Denk maar niet dat ik een drager zou laten afmaken.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:01

Zammie schreef:
Dat zou hier wel een probleen worden dan. Denk maar niet dat ik een drager zou laten afmaken.

Denk maar niet dat jij een keuze hebt. Je kan niet boven de wet staan hoor.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:02

Even heel cru gezegd, jij hebt niets te willen. Als jouw paard voor de wet besmet is, en de handhaving voorschrijft dat het dier geruimd wordt, wordt het dier geruimd.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:19

Als je tegenwerkt sluiten ze je wel op tot je paard weg is.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:27

Je hebt idd niks in te brengen, paar jaar terug was ook verdenking van EIA bij paard van kennis, alle paarden daar op stal moesten bloedonderzoek doen en behalve de eigenaar mocht er niemand op het erf bij de paarden komen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:32

Met de MKZ ben ik twee maanden niet bij mijn pony geweest omdat daar ook koeien stonden en de stal net buiten het spergebied lag. Het was dat of de koeien weg. En dus ook geen hoefsmid op het erf dus vreselijk slechte voeten daarna. Maar je hebt dus inderdaad niets te vertellen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:09

Ik heb ze gelukkig aan huis staan. Nu ik weet wat de symptomen zijn, zal hier in ieder geval niet zomaar bloed worden getapt. Lukt bij de ene toch niet. Dus kan zoiets ook niet bewezen worden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:29

zigranta schreef:
petraaken schreef:
Ik vraag mij af of ze ook zouden ruimen als het om een topper gaat van de renbaan (die dus miljoenen loopt of heeft gelopen) en of een topper uit de eventing, jumping of dressuursport. Worden de eigenaren van geruimde paarden wel vergoed? landbouwers krijgen een vergoeding als hun dieren geruimd worden maar ik vraag mij echt af of dit ook in dit geval zo is.

Iedereen in Duitsland moet zijn dieren aanmelden, ook particulieren. Hier betaal je ook voor, €2,50 per paard met een minimum van €10 per jaar. Krijg je te maken met een epidemie en moet je paard afgemaakt worden krijg je een vergoeding van ik meen €2500 per paard.

Ben je vet mee als het dier meer dan een ton waard is. :(

Als het qua ziekte inderdaad te vergelijken is met Rhino (welk vorm dan ook) waarom dan ook niet vaccineren? Tegen de aborterende vorm van Rhino kan je vaccineren dus waarom ook niet tegen moeraskoorts?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:35

Als het vaccin uit China niet goed wordt door/voor Nederland dan moet er een ander vaccin gaan komen.
Ik had nog nooit eerder van moeraskoorts gehoord. Nou zegt dat niet alles. Maar voor 'populaire' aandoeningen zal sneller een oplossing worden gezocht dan voor minder bekende (en dus voorkomende?) ziektes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:52

Dat vaccin zal wel niet mogen vanwege vlees... Net zoals de mkz, daar was ook gewoon een vaccin voor maar dat mocht niet, omdat het buitenland ons vlees dan niet meer wou.

Zou hier ook wel het geval zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:55

amoj schreef:
Dat vaccin zal wel niet mogen vanwege vlees... Net zoals de mkz, daar was ook gewoon een vaccin voor maar dat mocht niet, omdat het buitenland ons vlees dan niet meer wou.

Zou hier ook wel het geval zijn.

Overigens om dezelfde rede dat men dan niet meer zou herkennen dat het om een geënt dier gaat.

Niet omdat het schadelijk zou zijn om te eten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 08:37

NatasjavE schreef:
Overigens om dezelfde rede dat men dan niet meer zou herkennen dat het om een geënt dier gaat.

Niet omdat het schadelijk zou zijn om te eten.

Dat niet kunnen herkennen van gevaccineerde dieren is wel degelijk schadelijk. Dat betekent namelijk dat een gevaccineerd dier positief uit de gebruikte testen komt en dus behandeld zal worden alsof het een infectiegeval is. Je kunt namelijk op geen enkele aanvaarde manier aantonen dat het géén infectie betreft, anders dan op de blauwe ogen van degene die het vaccinatiestempeltje in het paspoort heeft gezet.

In de praktijk komt het er dus op neer dat een gevaccineerd paard een te ruimen paard is.

*toevoeging:
Het omgekeerde doen, dus in principe alle positieve gevallen als gevaccineerd beschouwen, betekent dat je geheid infectiegevallen doorlaat en dus als land niet meer vrij bent van die ziekte. De enige waarborg daartegen is dan namelijk de papieren mededeling dat een paard correct gevaccineerd zou zijn.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 08:56

Zammie schreef:
Ik heb ze gelukkig aan huis staan. Nu ik weet wat de symptomen zijn, zal hier in ieder geval niet zomaar bloed worden getapt. Lukt bij de ene toch niet. Dus kan zoiets ook niet bewezen worden.

Serieus? Gok, dat het echt wel gaat lukken en nogmaals: in dit geval interesseert het niemand, of jij dat wilt of niet.

Bah, zoiets is heftig

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:01

Dat is ook juist het enge idee er aan, dat je ze echt niet tegen houd als ze komen om af te maken.
Bah bah moet er echt niet aan denken.