Zat paarden die helaas nog steeds sterven aan tetanus omdat ze niet ingeent zijn.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NatasjavE schreef:Ja ok. Maar ik doelde eigenlijk...wereldwijd verplicht enten.
Sizzle schreef:In Zwitserland is een import verbod vanuit Roemenie en andere regio's waar het veel voorkomt.
Hier was de laatste uitbraak in 1991.
Dus misschien is een betere import controle toch ook niet zo gek.
zigranta schreef:petraaken schreef:Ik vraag mij af of ze ook zouden ruimen als het om een topper gaat van de renbaan (die dus miljoenen loopt of heeft gelopen) en of een topper uit de eventing, jumping of dressuursport. Worden de eigenaren van geruimde paarden wel vergoed? landbouwers krijgen een vergoeding als hun dieren geruimd worden maar ik vraag mij echt af of dit ook in dit geval zo is.
Iedereen in Duitsland moet zijn dieren aanmelden, ook particulieren. Hier betaal je ook voor, €2,50 per paard met een minimum van €10 per jaar. Krijg je te maken met een epidemie en moet je paard afgemaakt worden krijg je een vergoeding van ik meen €2500 per paard.
amoj schreef:Dat vaccin zal wel niet mogen vanwege vlees... Net zoals de mkz, daar was ook gewoon een vaccin voor maar dat mocht niet, omdat het buitenland ons vlees dan niet meer wou.
Zou hier ook wel het geval zijn.
NatasjavE schreef:Overigens om dezelfde rede dat men dan niet meer zou herkennen dat het om een geënt dier gaat.
Niet omdat het schadelijk zou zijn om te eten.
Zammie schreef:Ik heb ze gelukkig aan huis staan. Nu ik weet wat de symptomen zijn, zal hier in ieder geval niet zomaar bloed worden getapt. Lukt bij de ene toch niet. Dus kan zoiets ook niet bewezen worden.