Rijden met tropische temperaturen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 18:30

Ondanks het warme weer ga ik vanavond kijken of ik een rustig bakritje kan maken. Gewoon werken aan de lengte buiging oid, geen gedraaf of galop.
En als het na het eten echt niet afkoelt? Dan ga ik lekker het natuurgebied in aan de hand! :Y)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 18:31

Maaike_Ma schreef:
cent schreef:
Jongens! Wat denk je van paarden die naar het buitenland verkocht worden waar het 40 a 45 graden is zomers, die leven ook nog gewoon hoor. Ook na een springwedstrijd daar! Gewoon na het rijden afspuiten en dan niet in de volle zon terug zetten!

Dat is een andere soort warmte dan hier.... en vaak voor langere periodes dan hier in Nederland....

En wat dacht je van de landelijk ingestelde siesta's. In zulk soort landen gaat alles dicht tussen 1 en 3/4 uur :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 18:45

lovelucydan schreef:
Ik rij gewoon niet als het dit weer is.... Lijkt me nog beter

Ik rij die van mij ook niet.. ik heb het al warm in een lange broek en cap, laat staan mijn paard met vacht, dekje, zadel en hoofdstel. Snap niet dat mensen evengoed Willen en gaan rijden met dit weer :n

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:15

Hier met mijn dochter en pony vandaag wel op wedstrijd geweest. Maar 20 minuutjes op de trailer, meteen uitgeladen en in de schaduw gezet. Korter ingesprongen dan normaal, en voordat ze de ring in gingen nog even een waterflesje in pony haar mond geleegd (drinkt gewoon uit een flesje die gekke pony!).
Parcours gesprongen, en daarna naar de trailer om zadel en hoofdstel af te doen. Organisatie had netjes voor een afspuitplek gezorgd dus lekker het zweet eraf gewassen, toen vliegendeken op en die nog even lekker nat gemaakt.
Ging prima, ik had niet het idee dat de pony er erg onder leed. Is 3/4 Arabier en in topconditie, misschien dat dat scheelt want ze zweet amper zelfs met dit weer.

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:26

Ben blij als het straks weer iets koeler is.
Heb nu schuurplekken op plekken waar ik ze nog niet eerder heb gehad, zeer onprettig.

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:47

Paarden die vanuit Nederland naar het buitenland gaan wennen er ook niet aan, die worden daarna daar gewoon meteen getraind. Vandaag was het in Nederland ook echt niet benauwd, het was warm met een lekker windje. Paarden kunnen echt wal iets hebben als je je verstand maar gebruikt! En indd ik rij zelf ook liever niet met z'n temperatuur maar hier wordt net gedaan of dat het echt niet kan of je training aan passen, vandaag was er een grote wedstrijd in eindhoven paarden die normaal nooit een derby parcours lopen of althans niet vaak, ook die leven nu nog!! Gewoon koelen na de verrichte arbeid en dan komt alles goed! :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:14

Tja ik denk als je iets wil doen dan heel vroeg of heel laat! In de bloedhitte doe je jezelf er geen plezier mee en je paard al helemaal niet!
Wij hadden vanmorgen cross in t bos..dat was nog te doen..wij waren bijtijds aan de beurt..na 12 uur zou ik niet meer gestart zijn!
Rijden moet plezier zijn voor 2..in de stikhitte afzien voor beide..niet erg leuk dus!!

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:15

Mijne heeft gisteren vrij gehad, op een wasbeurt na heeft ze niets hoeven doen in de wei.
Vandaag heb ik haar om 18 uur los gelongeerd. Toen was er een fris windje gekomen en was het goed te doen in de bak. Langer dan een half uur hoefde ze niet te werken, maar wel even flink aan de bak.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:27

Hmm, ik vind dit nog echt niet tropisch hoor. :=
Op de manege gaan alle lessen gewoon normaal door, ik reed gisteren om 18 uur en vond dat prima te doen, paarden waren ook even voorwaarts als altijd. Ik vond het ook niet té warm ondanks de cap en de lange broek.

Bijvoorbeeld vorig jaar in RIO moesten sportpaarden die ook niet aan hoge temperaturen wel gewoon op hoog niveau presteren, dan vind ik dat een manegeles met dit weer en in de schaduw prima te doen is. ;)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:46

Bij ons gaan alle manegelessen lekker naar buiten voor stapritjes/rustige ritjes. Veel te warm voor die beestjes anders.. vind het ook echt niet eerlijk om gewoon te rijden zoals anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:09

De manege hier laat met warm weer de middaglessen ook niet door gaan (bak zit wel in de volle zon en uit de wind) en alleen de avondlessen.
Vind ik zelf erg netjes! :j

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:41

Mijn gedachte bij sommige reacties: Jeetje het is een keer 25+ in Nederland en men gaat meteen in een soort van stuip.. Kijk gewoon naar jezelf en je paard en gebruik je verstand :) Maar (wedstrijd)rijden met warmte is in mijn ogen niet per definitie meteen 'oneerlijk' of 'dom'.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:53

Los van of paardlief het wel aankan... ik ga zelf stuk met deze hitte. Dat is voor mij reden genoeg om niets te doen.
Paard gooit er nog een lekker galopje uit op de wei, die zal het wel vinden meevallen

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:55

Ik reed ook gewoon met dergelijke temperaturen.
Wel 's morgens of 's avonds en wat relaxter, dus meer stappen, minder galop, weinig springen en tussendoor af en toe even water laten drinken.
Op dat soort dagen stond er altijd een speciekuip naast de bak, gevuld met water en vaak gingen de sproeiers ook aan dus lekker verkoelend. :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:26

Ik heb gisteren gewoon een les gereden in de volle zon. Er stond een lekker briesje en we hebben de les niet heel ingewikkeld gemaakt maar wel gewoon gedraafd en gegaloppeerd. Paardlief had echt nergens last van, in de winter is hij meestal erger bezweet. Daarna lekker gedoucht.

Nog een douche tip, geen ijskoud water gebruiken. Dan sluiten juist de kleine haarvaatjes waardoor het paard het na het douchen alleen maar warmer krijgt. Ik koel eerst de benen met koud water en zet dan de kraan op lauw en douche daar het hele paard mee. Vergeet de aderen tussen de achterbenen niet, dat werkt hetzelfde als water over je eigen polsen laten lopen.

De paarden bij CSI Eindhoven leken gelukkig ook nergens last van te hebben en die moesten zelfs op het heetst van de dag lopen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:41

Ik heb vanmiddag heerlijk 25 minuten gereden er stond wat wind en het was heel goed te doen.

Ik dacht ik doe het vandaag want morgen is het nog warmer

Daarná onder de spuit en zet de BBQ maar aan... hij is al gepaneerd... _O-

Afbeelding

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:47

Hier vanmorgen ook weer heerlijk 1,5u gereden, wel alleen gestapt want de heren hadden weinig haast (en ik ook).
Wel zag ik meerdere stalgenoten precies rond de middag gaan rijden, dat zou ik dan weer nooit doen. Het was hier rond de middag dan ook rond de 30 graden met weinig wind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:06

Vandaag wezen zwemmen met de paarden :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:21

Hier trekken de lespaarden het echt niet met deze temperaturen in de volle zon ( Tinkers en zware buitenbak) dus de laatste dagen steeds om 7:00 op om zelf te rijden en geen middag lessen.
Vandaag wel twee lessen om te geven,maar dat worden rustige ritjes buiten. Vanavond gewoon actief een M/Z les ingepland om kwart voor 9, is het mooi afgekoeld.

Wel is het irritant met de zomer exzemer hier, die zit van top tot teen ingepakt en is drijfnat van het zweet op de weide. Dus braaf elke dag alles om 7:00 naar buiten en om 11:30 weer op stal, en in de avond alles na 18:00 weer naar buiten en tegen 23:00 op stal. Vooral 'leuk' als je niet bij stal woont, man.. Ik voel mij net zo'n taxi de laatste dagen :=

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:15

Lowara schreef:
Hier trekken de lespaarden het echt niet met deze temperaturen in de volle zon ( Tinkers en zware buitenbak) dus de laatste dagen steeds om 7:00 op om zelf te rijden en geen middag lessen.
Vandaag wel twee lessen om te geven,maar dat worden rustige ritjes buiten. Vanavond gewoon actief een M/Z les ingepland om kwart voor 9, is het mooi afgekoeld.

Wel is het irritant met de zomer exzemer hier, die zit van top tot teen ingepakt en is drijfnat van het zweet op de weide. Dus braaf elke dag alles om 7:00 naar buiten en om 11:30 weer op stal, en in de avond alles na 18:00 weer naar buiten en tegen 23:00 op stal. Vooral 'leuk' als je niet bij stal woont, man.. Ik voel mij net zo'n taxi de laatste dagen :=

Zet je een tentje op bij de stal! :D

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:46

Lowara schreef:

Kan je ze dan niet snachts buiten laten en overdag op stal? Hoef je ook niet 6x op een dag erheen

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:52

Vriendin van me doet dat idd wel, die haalt nu tegen 10u de paarden binnen en een andere eigenaar zet ze 's avonds rond 20-21u weer buiten.
Als de hitte weg is zet die vriendin ze 's morgens vroeg buiten en worden ze door de andere eigenaar 's avonds binnen gezet.