Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:30

suikermeisje schreef:
Geloof er niks van dat zoiets bij een renpartij gebeurd en niet bij de val.. lijkt me stug.

Ik denk dat de airjacket bij de val belangrijk is geweest om meer schade te voorkomen. Anders lag z'n rug mooi aan puin.
https://youtu.be/bjsKTUKPq2k
Rond 7:45 is beter te zien wat er gebeurd.

Brrrr wat een nare vallen af en toe

Evelyne79

Re: Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:44

Volgens mij is die naar die eerste van die twee driehoeken toe ook wel een f*cking lastige lijn of niet?

er zitten aardig wat nare vallen tussen zeg, brrrr. maar fantastisch hoe snel er iemand ter plaatse komt om mee te handelen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:46

Saar88 schreef:
Nikass schreef:
Volgens mij is deze wedstrijd vragen om problemen? Je ziet ruim van te voren dat die paarden niet goed uitkomen voor de hindernissen. Het lijkt erop dat die ruiters niet capabel genoeg zijn voor dit parcours.

Dit is de absolute wereldtop, dus niet capabel is niet van toepassing. Wel een serie van inschattingsfouten of domme pech. Er zijn wel regelmatig nieuwkomers die de zwaarte van Badminton onderschatten en daarmee over de grenzen gaan van het kunnen van hun paard. Gelukkig wordt daar steeds vaker bij ingegrepen (zie Elisa Wallace's gele kaart).

O.a. Tim Lips heeft vanwege de bouw van de cross afgezien van deelname. Hij vond het dit jaar ouderwets gebouwd, wat meestal betekent dat het enorm zwaar staat. Volgens Oliver Townend is dit de zwaarste Badminton die hij ooit heeft gezien, en die draait ook al aardig wat jaartjes mee. Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Dat moet je liggen. Ik denk dat daar ook wat inschattingsfouten zijn gemaakt.

Edit: overigens zou je de ritten van namen als Ingrid Klimke en Michael Jung bijvoorbeeld eens kunnen bekijken. Foutloze en mooie ritten. Die zijn er ook, dat moet niet vergeten worden :)!

Ingrid Klimke:
https://www.youtube.com/watch?v=WnaBrUMoQvM&t=149s

Andrew Nicholson
https://www.youtube.com/watch?v=JIcSCvAEphg

Wauw, en zo is het toch zo'n enorm gave sport <3

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:24

Idd met deze beelden wel. Maar het gros ziet er toch heeeeel wat anders uit.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:33

Nissima schreef:
Oei, dat stond niet in mijn bron. Ik pas het meteen aan! Excuses..

1 bron is geen bron, bekend journalistiek motto :)*

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:50

Jester_ schreef:
Saar88 schreef:
Edit: overigens zou je de ritten van namen als Ingrid Klimke en Michael Jung bijvoorbeeld eens kunnen bekijken. Foutloze en mooie ritten. Die zijn er ook, dat moet niet vergeten worden :)!

Ingrid Klimke:

Andrew Nicholson

Wauw, en zo is het toch zo'n enorm gave sport <3

Inderdaad, het zijn hele mooie ritten. Het lijkt mij ook ontzettend fijn om dit te kunnen doen met je paard. De paarden genieten er ook van denk ik. Gaan met die banaan! Hopelijk kan men bij deze sport een mechanisme inbouwen dat er enkel op deze manier wordt gereden. Bij stuurfouten/technische fouten moet men de combi kunnen uitsluiten. De sport lijkt mij te gevaarlijk dan maar op goed geluk 'hopen' dat hij er wel over geraakt. Een soort jury die kijkt of er ook rijtechnisch juist gereden wordt, lijkt mij belangrijk, juist in zo'n pittige sport.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:18

Bij een stuurfout heb je op dit niveau een weigering (of een val). En daar staan hindernisrechters voor bij de hindernis. Dat wordt dus wel degelijk bij gehouden. En een combinatie met teveel weigeringen mag niet verder. Meesten groeten voor die tijd af. Uitsluiten op puur een stuurfout kan niet, gezien de snelheid waarmee alles op dit niveau gaat is dat schier onmogelijk.

Edit: in de klasse B is er overigens wel een beoordeling op wijze van rijden, en zijn er net als bij het B springen stijljury's (2) in het veld. En hindernisrechters mogen op ieder niveau doorgeven aan de wedstrijdleiding als zij iemand onverantwoord rond vinden rijden. Dan is aan de wedstrijdleiding, in overleg met de officials van KNHS (nationaal) en FEI (internationaal), wat ze er mee doen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:52

Riel schreef:
Jammer dat de woordvoerder niet op een eerlijke manier de communicatie aanging en heeft gezegd wat er werkelijk is gebeurd. Sterkte voor het paard, de ruiter en iedereen die het dier lief had.

Bij het filmpje met het witte paard heb ik het "gevoel" dat er rijtechnisch heel wat dingen zijn misgelopen en dat het dier en/of ruiter niet op het juiste niveau meededen. Kan dit kloppen? Ik ben een leek m.b.t deze sport.

Paul tapner is toch wel een grote naam in de sport (oa 11x Badminton gereden, WK's, OS). Voor het paard was het zijn eerste 4*.

Met zulke beelden lijkt het al snel dat een groot deel van de ruiters er niks van kan. Maar dit niveau is zo hoog dat een kleine fout zichzelf gelijk uitvergroot en grote gevolgen kan hebben.
Het is te danken aan het hoge niveau van de meeste ruiters dat ze het grotendeels weten op te lossen.
En ja er reden ook (Amerikaanse en jonge) ruiters mee die duidelijk nog de ervaring en common sense miste om een mooie rit te rijden.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:46

_lautje_ schreef:
En ja er reden ook (Amerikaanse en jonge) ruiters mee die duidelijk nog de ervaring en common sense miste om een mooie rit te rijden.
Dankjewel voor de achtergrondinformatie. Ik denk wel dat het belangrijk is om in dergelijke pittige wedstrijden enkel de ruiters/paarden te laten meedoen die er "echt" klaar voor zijn. Laat mensen eerst voldoende ervaring opdoen in de iets minder pittige cross alvorens ze in een dergelijke cross toe te laten. Maar bon, mensen willen altijd zo snel mogelijk spectaculaire ritten rijden :-)

En inderdaad, heel wat ritten zijn heel mooi om te zien. Dat mag niet vergeten worden :-)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:58

nou, je vereenvoudigt het nu wel wat. Er is een enorme kwalificatieprocedure voordat je op 4* niveau mag starten, (via de onderliggende niveaus), en daarnaast kent Badminton ook een toelatingsregeling op basis van behaalde 'punten'. Om een voorbeeld te geven, onze Olympische combinatie (Londen 2012) Andrew Heffernan met Millthyme Corolla stond op de wachtlijst omdat hij niet voldoende punten had om bij de beste 80 inschrijvingen te horen.

Ik denk dat vooral de wisseling van parcoursbouwer een grote rol heeft gespeeld, dat zag je ook in 2014 bij de vorige wisseling. Er wordt dan toch anders gebouwd, en ruiters hebben daar niet op kunnnen anticiperen. Misschien ook dat de crossbouw op lagere niveaus en bij wedstrijden in andere landen onvoldoende aansluit bij de stijl in Badminton.

Ik vraag me wel af of Badminton niet 'too much' is, dat gevoel had ik vorig jaar ook toen ik bij de Vicarage Vee stond te kijken. Aan de andere kant, bij Michael Jung ziet het eruit als een oefencrossje, en idem bij Andrew Nicholson en Ingrid Klimke.
Aan de andere kant, ik zie en hoor de laatste jaren meer ongevallen op relatief laag niveau, en dat baart me veel meer zorgen.

Michellejump

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:02

Aww.. _/-\o_

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:40

Er is zeker een hele strenge selectie op deelname. Maar soms gingen (veelal jonge ruiters) van start op een manier dat je denkt pffff. Zoals de jonge Italiaanse die viel op hindernis 2 waarvan de commentatoren ook zeiden 'misschien maar goed, want als je al zo dwaas van start gaat'.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit jaar zelf ook niet altijd even gemakkelijk heb zitten kijken. Ik vond de combinatie 6 aan het begin bijvoorbeeld echt heel nasty.
En bij eerdere badminton's had ik dat veel minder.

Wat betreft Indrif Klimke, het was foutloos en snel, maar echt mooi nee... Ik vond het heel gejaagd met echt wel momenten dat ik dacht oehhhhh.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:11

Ik zag vorig jaar Tim Price (meen ik) live vallen op de vicarage vee, terwijl echt alles klopte in het aanrijden. En dat geeft toch geen fijn gevoel.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:36

Ik durf Badminton niet eens te kijken. Het is wmb de zwaarste cross die er is en ik krijg de rillingen van de hindernissen. Ik heb geen verstand van sgw wedstrijden. Dus ik baseer dit puur op wat ik in de media zie.
Het is op zich een goed systeem dat ruiters gele kaarten krijgen, maar die gele kaart heeft niet voorkomen dat de schimmel over de kop ging.
Ik vind het risico te hoog om dieren aan bloot te stellen. Het lijkt steeds erg op het randje gebouwd te worden.
Meedoen is ws ook een prestigekwestie voor velen. Ga je dan misschien toch net wat verder?
Nee, ik ben geen fan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 23:25

Saar88 schreef:
Nikass schreef:
Volgens mij is deze wedstrijd vragen om problemen? Je ziet ruim van te voren dat die paarden niet goed uitkomen voor de hindernissen. Het lijkt erop dat die ruiters niet capabel genoeg zijn voor dit parcours.

Dit is de absolute wereldtop, dus niet capabel is niet van toepassing. Wel een serie van inschattingsfouten of domme pech. Er zijn wel regelmatig nieuwkomers die de zwaarte van Badminton onderschatten en daarmee over de grenzen gaan van het kunnen van hun paard. Gelukkig wordt daar steeds vaker bij ingegrepen (zie Elisa Wallace's gele kaart).

O.a. Tim Lips heeft vanwege de bouw van de cross afgezien van deelname. Hij vond het dit jaar ouderwets gebouwd, wat meestal betekent dat het enorm zwaar staat. Volgens Oliver Townend is dit de zwaarste Badminton die hij ooit heeft gezien, en die draait ook al aardig wat jaartjes mee. Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Dat moet je liggen. Ik denk dat daar ook wat inschattingsfouten zijn gemaakt.

Ingrid Klimke:

Andrew Nicholson

Onder capabel versta ik ook dat je kunt inschatten wat je paard (of de combinatie) aan kan en dat je een hindernis goed aanrijdt of niet springt als dat niet lukt.
De vele valpartijen in het filmpje wijzen op het tegendeel. Je ziet al ruim van te voren aankomen dat het fout gaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:15

Hoe er dit jaar gebouwd was kon je jezelf ook het kleinste foutje niet permitteren, want dat betekende gelijk dat het niet meer ging passen. Dat heeft aan de ene kant voordelen, de beste is met recht de winnaar (en dat is niet automatisch degene met de beste dressuurscore zoals je toch vaak wel ziet bij eventing wedstrijden). Maar of het altijd eerlijk is voor de paarden kun je je afvragen. Normaal gesproken zitten er wel wat meer stukken in waar paarden terug vertrouwen kunnen winnen. Dat was hier nergens het geval. En zo'n nare val doet natuurlijk helemaal niks voor het vertrouwen van het paard.

En ja, langs de kant zie je idd vaak ruim van tevoren dat het fout gaat. Maar als je in de wedstrijd zit en vol adrenaline bent, is het toch allemaal anders. Mijn man is ook ooit doorgegaan met aanrijden van een hindernis na 2 weigeringen op diezelfde hindernis, terwijl hij beter af had kunnen groeten na de 2e weigering. Ik snapte er niks van. Maar hij kon gewoon alleen maar denken "ik wil door!!!".

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:18

Dan is het de vraag of het om jou gaat en je wil om door te gaan of dat je paard op de eerste plaats staat.
Natuurlijk kunnen er dingen fout gaan, je kunt niet alles voorkomen en niemand is perfect, maar in dit filmpje zie je veel onnodig leed.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:48

In dat filmpje zijn natuurlijk wel ook precies alle momenten geplakt waar het mis ging, terwijl het in veel meer gevallen allemaal goed of prima ging. Desalniettemin denk ik ook wel bij sommige ruiters: pfft, je kan je paard ook wel iets meer helpen op zo'n moeilijk parcours. Niet dat ik dat zou kunnen, maar ik zie genoeg ruiters die dat in die wedstrijd wel deden, dus dan zouden zij dat ook moeten kunnen.

Wat mij ook wel opvalt is dat de meeste ruiters die teugels vast blijven houden bij een val, wat ik echt niet snap. Het zal vast met reflexen enzo te maken hebben, maar ik snap niet dat die mensen (die weten dat de kans op ongelukken toch wel wat hoger is als bij een simpel dressuurlesje in de bak) niet getraind zijn op die teugels loslaten. Je zou toch aannemen dat ze wel iets met valtraining hebben gedaan? Of zou de reflex respons toch te sterk zijn?

En ik verbaas me ook wel erover dat de ruiters gewoon gelijk doorrijden als het paard net keihard tegen een sprong aan is gebotst (weigering, geen val). Niet dat een beetje bloed nou een ramp is, maar effe checken of er geen grote snee zit, lijkt me niet heel raar toch?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:30

Als er een snee zit heeft de parcoursbouwer zijn werk niet goed gedaan, want dat zou niet moeten kunnen. Bovendien zijn alle paarden goed ingesmeerd met speciale creme, waardoor ze er meer langs glijden, in plaats van vol raken. Mijn ervaring is, het ziet er meestal erger uit dan het is. Ook die klap die je soms hoort als de achterbenen de hindernis raken kan geen kwaad vanwege de beenbescherming die de paarden dragen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:39

Nouja, de paarden van de ruiters die wel de teugels vast bleven houden zijn er uiteindelijk beter van af gekomen dan dat ene paard dat terug naar de stallen rende... Daarbij is het grotendeels ook reflex idd om je maar ergens aan vast te kunnen grijpen. Maar het zou me niet verbazen als sommige ruiters er op getraind zijn om juist de teugels vast te blijven houden zodat het paard er niet van door kan.

Klinkt het aantikken trouwens niet ook zo hard omdat dat gewoon altijd in de buurt van een camera/microfoon is?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:48

Ik heb de video's ook zitten bekijken en ondanks dat ik echt liefhebber ben komt bij mij de vraag ook wel waar de scheiding voor mij ligt tussen mooi en over de grens.
En ik denk dat die hier ergens ligt.
Ik kan mij dan ook echt voorstellen dat er mensen zijn die hier voor 'passen'.
Als ik de rit van Klimke zie knijp ik hem ook af en toe zelfs nog even. En dat wil toch wel wat zeggen.
Jung moet je niet als graadmeter nemen. Die vent is niet van deze wereld. :+

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:52

Oh wat een vreselijke foto's.....dat ze beiden oke zijn, vind ik echt een wonder.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:52

Ik vond Klimke ook minder mooi. Jung wel, maar idd, die doet dingen die bovenmenselijk zijn. Ik kijk ook liever naar bijv Boekelo. Zelfde sport, maar veel minder extreem.

Eelmo: het is hard op hard natuurlijk, dus dat klinkt wel. In die beenbescherming zit een harde plaat. Het verschilt per merk waar die plaat van gemaakt is.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:58

Jester_ schreef:
suikermeisje schreef:
Geloof er niks van dat zoiets bij een renpartij gebeurd en niet bij de val.. lijkt me stug.

Ik denk dat de airjacket bij de val belangrijk is geweest om meer schade te voorkomen. Anders lag z'n rug mooi aan puin.
https://youtu.be/bjsKTUKPq2k
Rond 7:45 is beter te zien wat er gebeurd.

Brrrr wat een nare vallen af en toe

die schimmel in het begin van het filmpje die steeds weigert, is imo echt kapot en daarom stopt hij je ziet hem in de galop gewoon zichzelf echt voortslepen. Die ruiter zou beter hebben kunnen stoppen :(

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:18

SusanH schreef:
Eelmo: het is hard op hard natuurlijk, dus dat klinkt wel. In die beenbescherming zit een harde plaat. Het verschilt per merk waar die plaat van gemaakt is.

Tuurlijk, maar als er nog een cameraploeg met geluidsopname materiaal vlakbij die hindernis staat, klinkt het natuurlijk nog harder door dat een paard aantikt. Dat kan het beeld een beetje vertekenen. :)