KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:33

Ik vind vooral de dressuurpaarden binnen het KWPN juist steeds korter worden in de rug, tot griezelig kort aan toe, zeker bij de populairste hengsten. Kijk naar Henkie, die kan ik op geen mogelijkheid meer lang noemen:
http://www.arisvanmanen.nl/dynamic/medi ... 9164-1.jpg

Ik zou juist uitkijken dat je met de PRE/PSL niet nóg kortere ruggen gaat fokken. Vroeger was ging de boerenwijsheid inderdaad nogop dat springpaarden vierkant gebouwd zijn en dressuurpaarden rechthoekig en dus lang, maar de moderne dressuurpaarden zijn eerder rechtopstaande rechthoeken, niet eens meer vierkant te noemen.

Mungbean

Re: KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:58

Mijn idee precies.
Steeds kleiner rompjes op lange stelten.

Precies om die reden heb ik met een oudere hengst terug gedekt. Wilde de lengte en romp niet kwijt raken.

Wat rompdiepte betreft zou de PRE dit gelukkig wel kunnen terugbrengen :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:38

Misschien komen de schattige kleine oortjes wel weer terug! :j

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:34

Ik vind juist dat ze geen rompdiepte hebben maar wel lengte waardoor je van die garnaaltjes op pootjes krijgt.

Maar heel eerlijk denk ik dat het niet de beste PRE merries zullen zijn waar een kwpn hengst opgezet wordt hier in Nederland. Een goede merrie laat je toch raszuivere dekken. Ze krijgt maar max 1 veulen per jaar... Een hengst daarentegen maakt minder uit die kan kindjes genoeg maken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:46

Ik maak mij vooral ongerust over het nogal eens maaiende voorbeen bij deze rassen*. Ik vind dat een ongewenste bewegingsvorm die wordt geïntroduceert in de populatie. En die kan je nog generaties later tegenkomen, als de Lusi of PRE moeder al van het papier is “gevallen”.

Ik ben dus ook benieuwd wat ze met een nakomeling uit zo’n A-reg merrie op de stamboekkeuring gaan doen als die (flink) blijkt te maaien.

*Let op, ik schrijf “nogal eens”. Dit is een generalisatie. Ik weet dat er flinke verschillen zijn tussen de inviduele dieren. En dat er ook KWPN-ers zijn die niet recht zijn over de benen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:04

Een beetje zuivere PRE is in aanschaf duurder dan een zuivere KWPN. De houder van een PRE-merrie is in economische zin waarschijnlijk beter af met de dekking door een PRE-hengst.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:42

De Portugese fokkers zetten dus wel hun beste merries in. Zij willen namelijk een Portugees sportpaard fokken naast de PSL.

Ik heb het dan over een klein groepje fokkers. En ook Massa zet wel goede merries op dit project.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:06

Dees schreef:
Een beetje zuivere PRE is in aanschaf duurder dan een zuivere KWPN. De houder van een PRE-merrie is in economische zin waarschijnlijk beter af met de dekking door een PRE-hengst.

Dit dus als je het over goede paarden hebt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:25

Dees schreef:

De gemiddelde PRE redt het in de sport niet tov andere warmbloeden. Ik denk dat juist de kruising met een KWPN-er dit zal verbeteren terwijl de PRE het vermogen to pi/pa beter maakt. Ik heb er wel vertrouwen in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:27

De vraag bepaald uiteindelijk.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:42

Ik vind het als liefhebber van de barokken juist een hele interessante pilot en als ik de komende jaren in de gelegenheid kom om mijn merrie te laten dekken ik me juist zou verdiepen in deze mogelijkheden.

De kwpnners kunnen er ook alleen maar leuker van worden toch }> :+

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:13

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:15

Voor gezondheid en met name de benen hoef je zo'n paard eigenlijk niet te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:44

Met name bij PRE maar ook wel bij de PSL hoor je van dierenartsen weinig positieve geluiden over sterke benen. Er komen erg veel OCD's voor, met name bij PRE's. Lastig is dat het natuurlijk statistisch gezien de vraag is of dat dan aan het ras zelf ligt, de bouw met vaak een erg zware hals, of doordat veel Andalusiers/PRE in Spanje al stukgereden zijn voordat ze naar NL komen. Toen mijn zusje met haar paard naar de kliniek moest en vroeg hoeveel OCD ze in praktijk nog tegenkwamen bij KWPNers, bleek dat het aantal OCDs bij 'Andalusiers/PRE's/PSLs' daar eigenlijk net zo groot of zelfs groter was.
Andalusiers stonden altijd bekend om hun sterke beenwerk en het feit dat ze heel gezond heel oud werden, maar dat valt tegenwoordig in de praktijk (door welke oorzaak dan ook) helaas behoorlijk tegen.