Onderzoek: kinderen moeten altijd een cap op bij paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Onderzoek: kinderen moeten altijd een cap op bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:00

Ik vind het altijd interessant om te zien hoeveel weerstand er tegen dit soort dingen is en ook hoe dat onderbouwt wordt. Misschien zouden ze daar eens een onderzoekje naar moeten doen. Heb het idé dat heel veel paardenmensen een cap of eender welke andere vorm van bescherming zien als een uiting van hun tekortkomingen en beperkte kennis ipv zoals het is;: bescherming.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:31

Na het poetsen doe ik mijn cap op. Vind het een fijner idee om het hoofdstel om te doen (zadel heb ik dan al op) met oog op evt. kopstoot van een paard. Verder met rijden altijd op en de kinderen komen ook niet zonder cap te paard, ook niet voor een foto ofzo.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:50

fluffyfox schreef:
Symptoom bestrijding.
Leer omgaan met paarden, wees bewust van situaties en handel ernaar.
Kinderen horen niet onbegeleid bij/met dieren om te gaan mijn inziens uit belang van beiden partijen.

Ja natuurlijk! Je hebt gelijk! Laten we ook de gordels uit de auto's halen en voortaan met zijn allen beter opletten! 8)7 _O- :wave: :evaw: +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:00

Ayasha schreef:
Ik vind het altijd interessant om te zien hoeveel weerstand er tegen dit soort dingen is en ook hoe dat onderbouwt wordt. Misschien zouden ze daar eens een onderzoekje naar moeten doen. Heb het idé dat heel veel paardenmensen een cap of eender welke andere vorm van bescherming zien als een uiting van hun tekortkomingen en beperkte kennis ipv zoals het is;: bescherming.

_/-\o_ _O- _O- Jij snapt het tenminste.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:10

Dit heeft niets met uiting van onkunde of tekortkoming te maken, maar met betutteling. Tegenwoordig mag niets meer.En er is geen wet die een helm bij het paardrijden voorschrijft. Dus dan mag je gewoon kiezen voor zonder, maar als je dat doet dan krijg je heel bokt over je heen. Terwijl je geen enkele wet overtreden hebt. En dat stuit mij tegen de borst. Laat mensen gewoon ZELF een keuze maken. En er is geen foute keuze in deze. Als je vindt dat het dragen verplicht moet worden, dan moet je jezelf ook tijdens het wandelen in gaan pakken in beschermers en helm. Iedereen valt wel eens of struikelt. Dat hoort er gewoon bij. Een kind kan ook van de schommel vallen. Maar wie zet er met schommelen een helm op? Daarom deze weerstand en het verzet. Betutteling. Voor en tegenstanders hou je altijd. En zonder wet heeft iedereen gelijk :D
Laatst bijgewerkt door germie op 11-05-17 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:13

Niemand verplicht je. Je bent vrij om stallen die deze "eis" stellen/zouden gaan stellen na dit onderzoek links te laten liggen. Je kan je er druk om maken maar het gaat je toch weinig meer op leveren dan een te hoge bloeddruk.
Het gaat hier om een onderzoek waaruit de onderzoeker een onderbouwde conclusie getrokken heeft. Niets meer, niets minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:19

Verplichten gaat misschien wat ver maar waarom zou je je kind geen helm opdoen naast een paard?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:25

Omdat dat betuttelend is :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:30

Danique schreef:
Verplichten gaat misschien wat ver maar waarom zou je je kind geen helm opdoen naast een paard?

Waarom wel op of naast een paard en eventueel fiets.
Maar niet tijdens het buitenspelen, val van klimrek geeft ongeveer dezelfde resultaten.

Zo blijf je bezig natuurlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:33

Maar een klimrek doet geen onvoorspelbare dingen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:37

Toch denk ik dan dat een cap niet volstaat. We kunnen beter een integraal helm opdoen.
Ik ben in botsing geweest met een paard, van alles aan de voorkant van mijn gezicht was flink kapot, dat had geen cap ooit aan geholpen.

Ik denk als men zo bang is met de omgang met paarden dat er iets mis gaat de ouders misschien beter de hele sport vaarwel kunnen zeggen.
Want ja, paardensport geeft risico's. Die je niet weg kunt nemen met caps, bp's of wat ook.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:40

Ayasha schreef:

Gebeuren ook dodelijke ongelukken mee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:42

Danique schreef:

Omdat kinderen met cap:
- niet meer op een correcte manier met paarden om leren gaan
- teveel risico's gaan nemen tijdens het poetsen
- niet meer opletten tijdens het poetsen want de cap beschermt ze toch wel.
- ervoor zorgen dat mensen hun paarden en pony's niet meer opvoeden want dat is toch niet nodig want iedereen draagt toch een cap

Zomaar wat argumenten uit dit topic op een rijtje. 8-)

Onder klimrekken liggen trouwens al sinds dat ik kind was houtsnippers of rubberen matten om een eventuele val te dempen. Maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik op het klimrek dus ook lekker meer risico ging nemen want als ik viel dan zou dat wat zachter zijn door die matten... ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:52

Ik vraag me af om hoeveel ongevallen het gaat en in hoeveel gevallen een cap had kunnen helpen.

Ik ben nog niet tegen, maar ook nog niet overtuigd.
Als ik mezelf na ga, dan gebeuren de meeste bijna ongelukken wanneer ik tussendoor even snel wat doe.
Ze staan aan huis en met even binnen en buiten zetten ga ik me niet helemaal omkleden, dat is gewoon niet te doen met de tijd die dat kost.
Als ik kijk naar mijn omgeving die ook met paarden om gaat, ken ik gelukkig niemand die een dergelijk ongeluk heeft meegemaakt,dat wil ik graag zo houden hoor, dus hoe groot is het risico dan wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:54

Wat bedoel je precies met helemaal omkleden? Rijkleding aandoen? Dit topic gaat toch alleen over een cap opdoen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:58

sneeuwpop schreef:
Ayasha schreef:

Gebeuren ook dodelijke ongelukken mee....

Weet ik, maar dat ding, tenminste, de klimrekken die ik ken, is voorspelbaar. Het staat stil. Punt... Een paard, hoe goed opgevoed ook, is een dier. En ja, je kan heel veel risico's beperken door het goed op te voeden maar het blijft een dier dat onvoorspelbaar kan reageren. En daarom is het helemaal niet betuttelend of whatever om mensen aan te raden een cap op te doen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:59

xyzutu2 schreef:
Wat bedoel je precies met helemaal omkleden? Rijkleding aandoen? Dit topic gaat toch alleen over een cap opdoen?

Gaat nu voor mij om wanneer de kans het grootste is...
En ja al is het alleen een cap, kan het zijn dat ik heel mijn haar opnieuw kan doen, een staart past er bij mij niet in hoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:13

Onder alle klimrekken liggen tenminste nog rubbertegels en ja, er gebeuren overal dodelijke ongevallen met mensen. Maar kom nu, iedereen die het hier over betuttelen heeft kan er toch niet op tegen zijn dat voorkombare doden iets is waar iedereen toch een voorstander van moet zijn? Of is dat nu zo krom gedacht. Hoe goed je kinderen ook opvoed, je kunt ze niet voor alles behoeden maar je kunt wel voorkomen dat ze door hun speelsheid of grootte het slachtoffer worden van een paard/pony met losse achterbenen. En geloof me, die pony die mij te pakken nam had ik al jaren en dat deed hij anders NOOOOIIIIT. Maar nu net wel, ik heb helaas geen foto over hoe mijn been er uit zag maar op het hoofd was het absoluut dodelijk geweest.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:18

En helpen die rubberen tegels ook of is het meer dat zand meer werk/geld kost bij de gemeente omdat er dan steeds een gat ontstaat wat bijgevuld moet worden, zoals in mijn tijd?
En het modder wordt, dat mag ook niet tegenwoordig.
Ik vind ze namelijk alles behalve zacht.

En bij je hoofd was het wellicht nog steeds dodelijk geweest. Want toen ik een ongeval had was het vol van voren, daar waar geen cap beschermt.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:20

Onderzoekje erbij doen hoe het toezicht was....

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:21

Citaat:
Helemaal niks, klap was lang niet hard genoeg om me weg te slingeren. Genoeg doden bij een stevige klap die sterven aan de gevolgen van de gordel. Ik vind dat het vrije keuze moet zijn. Die bepampering van tegenwoordig... En gebrek aan opvoeding ook, als ons ma mij iets zei deed ik dat gewoon. Tegenwoordig kunnen de kinderen nog niet naar school fietsen want ze zouden eens overreden kunnen worden :S

Wat is je bron over die "vele doden"? Dit is een zwaar broodje aap verhaal.
Als de klap groot genoeg is dat je in je gordel "hangt" dan was hij minstens groot genoeg om zonder met je hoofd tegen dashboard, stuur of door de voorruit te gaan. Onderschat dat nooit! Wat kies je: gordel pijn of hersenbloeding icm schedel- en nekwervelbreuk???

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:47

Kinderen die in een huis met een hond leven maar een bijt pak aandoen en voor bij de paarden adviseer ik een harnas.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:49

xyzutu2 schreef:
Danique schreef:

Omdat kinderen met cap:
- niet meer op een correcte manier met paarden om leren gaan
- teveel risico's gaan nemen tijdens het poetsen
- niet meer opletten tijdens het poetsen want de cap beschermt ze toch wel.
- ervoor zorgen dat mensen hun paarden en pony's niet meer opvoeden want dat is toch niet nodig want iedereen draagt toch een cap

Zomaar wat argumenten uit dit topic op een rijtje. 8-)

Onder klimrekken liggen trouwens al sinds dat ik kind was houtsnippers of rubberen matten om een eventuele val te dempen. Maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik op het klimrek dus ook lekker meer risico ging nemen want als ik viel dan zou dat wat zachter zijn door die matten... ;)

Is dit jou mening of ben je gehersenspoeld door Rick Gore. :P want dit zijn werkelijk letterlijk zijn woorden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:55

Ik denk dat je het sarcasme mist...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:07

Afbeelding
Nu ik moet je zeggen het is een hoofdzaak om je boordcomputer goed te beschermen!. Ze verkopen geen nieuwe, cap's wel .....