Mei, verkeersveiligheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 00:24

Als de bestuurder van een auto met aanhanger met een snelheid en op een afstand passeert zoals dat nu vaak gebeurt doet die wel degelijk iets fout. En dan dondert het echt niet of het een paard, kind, oud vrouwtje of desnoods een marsmannetje is. Je hebt in het verkeer respectvol met je medemens of met dieren om te gaan en dat houd dus in dat je met gepaste snelheid en met een normale afstand passeert. In het geval van het filmpje mag ik hopen dat de bestuurder heeft gezien dat er ook kinderen bij lopen, anders mag hij/zij echt een bezoekje aan de opticien brengen. Ze worden in elk geval wel in een enorm hoog tempo gepasseerd door de meeste auto's zeg >;)

Anoniem

Re: Mei, verkeersveiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 01:46

Ik zie ook niet zoveel problemen met die aanhanger? Als dat al erg is dan moet je hier al helemaal niet langskomen. Deze bestuurder houdt zich waarschijnlijk netjes aan de snelheid en rijdt tijdens het inhalen bovendien volledig aan de linkerkant van de weg tijdens het inhalen om pony & mens een volledige rijbaan de ruimte te geven. Wat wil je nog meer?
Hier rijden ze in de polder op eenbaans wegen zonder zicht met diezelfde snelheid gewoon op de eigen baan rechtdoor als ze je 'inhalen', waardoor je je als fietser al regelmatig afvraagt wanneer je de eerste tik van een autospiegel krijgt. En als je dan toevallig aan de binnenbocht fietst/wandelt, dan betekent dat nog niet dat ze niet toch even afsnijden door zelf ook de binnenbocht te pakken.
Ja, de aanhanger rammelt en de auto rijdt snel, maar hij doet dat met zo'n grote boog om de mens/pony heen en het paard heeft dat gerammel al zo lang kunnen horen naderen dat ze daar eigenlijk niet meer van mogen schrikken. Als zo'n relatief overzichtelijke en veilige situatie al een probleem is, dan heb je écht een probleem want er zijn zat automobilisten die uberhaupt geen rekening houden met fietsers/wandelaars/pony's en deze eerder als een soort wandelende airbags lijken te zien...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:56

Diegene die zeuren over die aanhanger zijn denk ik nog nooit ingehaald door een echte idioot met aanhanger.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:09

Beetje een dooddoener, omdat er mensen op nog hogere snelheid met minder afstand voorbijscheuren met een aanhanger moeten we het maar normaal vinden dat een pony met 2 kleine kinderen zo word gepasseerd. Dat zou een beetje dezelfde gedachte zijn dat omdat er een malloot me een keer geslagen heeft op mijn werk ik het maar niet meer erg moet vinden als ik uitgescholden word :?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 02:58

Wat een onzinnige analogie.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 09:38

Inoterry schreef:
Beetje een dooddoener, omdat er mensen op nog hogere snelheid met minder afstand voorbijscheuren met een aanhanger moeten we het maar normaal vinden dat een pony met 2 kleine kinderen zo word gepasseerd. Dat zou een beetje dezelfde gedachte zijn dat omdat er een malloot me een keer geslagen heeft op mijn werk ik het maar niet meer erg moet vinden als ik uitgescholden word :?

Dit is het precies, wat de één intussen al 'normaal vindt' is voor de ander niet normaal. En een hoop voorvallen horen gewoon niet, maar omdat je het vaak ziet of hoort lijkt het normaal.
Een fietsendiefstal hoort voor de één bij het leven en een ander vindt het gewoon diefstal en gaat aangifte doen. En hoe vaak je fiets ook gejat wordt, het is nog steeds niet normaal.

Zelf ga ik altijd de weg op met mijn span pony's, zowel bebouwde kom als 80 km wegen en de reacties van andere bestuurders verschillen net zo veel als hier op bokt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:11

Het filmpje vond ik helemaal niet verkeerd. Is gewoon normaal weggebruik en er werd wel degelijk wat langzamer gereden en helemaal links. Tja aanhangers klapperen nu eenmaal.

Daarnaast zijn weggebruikers vaak niet verkeerd uit onwil maar vaak uit onwetendheid. Zo ooit lang geleden mee gemaakt dat ons paardje, zeer verkeersmak, op de grote weg in een kwieke draf gepasseerd werd door een vrachtwagen. Niets aan de hand dus, want was gewoon prima. Is de grote vrachtwagen naast het paardje, doet de chauffeur iets waardoor heel veel lucht dat ontsnapte te horen was. Hercule bleef super braaf ook al schrok hij zich kapot, want sprong letterlijk eventjes een gat in de lucht. Omdat het de firma was die ons voer leverde, ben ik toen ik door Galder kwam er even langs gereden. De chauffeur die daar nog was, vroeg heel verbaasd wat er gebeurde tijdens het passeren daar paardje zo hoog opeens sprong maar wel gewoon kaarsrecht bleef in zijn eigen ruimte en bij neerkomen weer gewoon kwiek doordraafde. De chauffeur was ook geschrokken :(:)
Ik heb het toen uitgelegd, dat de grote hoeveelheid lucht met dat lawaai ontsnapte zelfs voor Hercule net iets teveel van het goede was. OK zei de goede man, "dank je wel voor de uitleg, ik heb inderdaad omdat ik rustig aan het passeren was, alle lucht eventjes laten ontsnappen, dat zal ik voortaan niet meer doen tijdens het passeren van paarden, want daar heb ik helemaal niet bij nagedacht".

Ik lees hier veel boosheid als het niet altijd gaat zoals het moet gaan, maar realiseer je wel dat mensen vaak helemaal niet bezig zijn met paarden en niet weten dat het vluchtdieren zijn. Dus als je echt zo'n drukke weg op gaat of het industrie terrein, dan laat je dat of door een professional doen (Hercule is professioneel mennen beleerd door iemand die op het industrie terrein zijn stal heeft) of als je paard niet echt cool is in zijn koppie, dan heb je daar niets te zoeken en begin je gewoon rustig met opbouwen en breng je jouw paard in een steeds wat drukkere situatie.

Zoals het ook kan gaan:
Zo heb ik ooit een boze menner gehad omdat ik met mijn auto eventjes achter hem bleef rijden op afstand om te kijken hoe zijn paarden zouden reageren. Niet goed dus, dus ik bleef er op afstand achter hangen. Maar dat bleken zijn groene paardjes juist heel vervelend te vinden en werden alleen maar lastiger. Dus ik moest passeren van hem en toen ik dat deed kreeg ik me toch een bagger over me heen, dat ik een stomme trut was en gewoon aanspanningen gelijk met snelheid moest passeren }> . Vond ik erg grappig, want dan wordt het wel heel moeilijk om het goede te doen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:26

Als je de weg op gaat zou je paard er klaar voor moeten zijn dat het andere verkeer op die weg met de toegestane snelheid daar langsrijdt. Als dat verkeer zich fatsoenlijk gedraagt laten ze tijdens het inhalen veel ruimte. Als je een probleem zou hebben kun je met gebaren het verkeer vragen af te remmen. Oogcontact maken met de bestuurders om je heen helpt vaak al heel veel. En met een lach of gebaar weten ze dat ze goed op je hebben gereageerd, want vaak hebben ze geen idee wat ze moeten doen. Altijd handig voor als ze weer een paard tegenkomen.
Het is wel heel belangrijk dat een paard met normale situaties zoals klapperende aanhangers kan omgaan, want je komt altijd wel een keer iets extremers tegen. Zo had ik pas tijdens een galop op een zandweg een grote landbouwwagen vol gas achter mij aan. Als ik terug zou willen draven of stappen had ik eronder gelegen, want ik kon geen kant uit. Als hij even had afgeremd had ik aan de kant kunnen gaan staan en hem laten passeren.