Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JaBa schreef:@Simbaa: EHV1 en EHV4 zijn twee verschillende virussen! Dat zijn helemaal geen twee varianten van hetzelfde virus. Er zijn meer dan 7 verschillende herpesvirussen bij het paard, die allen een ander virus zijn en andere problemen geven. Maar dat zijn GEEN verschillende varianten van rhino! Als je het hebt over rhino, dan spreek je over EHV1 en dat virus geeft ademhalingsproblemen, abortus en zenuwstoornissen. EHV4 geeft ademhalingsproblemen en kan in uitzonderlijke gevallen ook abortus geven.
Zolang er overal onjuistheden worden weergegeven over rhino is het niet nuttig om een meldplicht te hebben...
JaBa schreef:@Simbaa: EHV1 en EHV4 zijn twee verschillende virussen! Dat zijn helemaal geen twee varianten van hetzelfde virus. Er zijn meer dan 7 verschillende herpesvirussen bij het paard, die allen een ander virus zijn en andere problemen geven. Maar dat zijn GEEN verschillende varianten van rhino! Als je het hebt over rhino, dan spreek je over EHV1 en dat virus geeft ademhalingsproblemen, abortus en zenuwstoornissen. EHV4 geeft ademhalingsproblemen en kan in uitzonderlijke gevallen ook abortus geven.
Zolang er overal onjuistheden worden weergegeven over rhino is het niet nuttig om een meldplicht te hebben...
Hunter schreef:MariekeS_ schreef:
Dat bericht op FB is geplaatst nadat het artikel van de PvdD gepubliceerd was.
Dit bericht klopt dus al niet, de berichten van betreffende manege waren al online voordat deze rare berichtgeving begon.
MariekeS_ schreef:Overigens vind ik het een bijzonder stemmingmakend artikel van de PvdD en hadden ze hun punt moeten maken in Den Haag. Evt dit als voorbeeld gebruiken. Maar niet op social media speculatief en denigrerend het vingertje wijzen naar bedrijven die bij geen meldingsplicht geen melding maken.
Cer schreef:MariekeS_ schreef:Overigens vind ik het een bijzonder stemmingmakend artikel van de PvdD en hadden ze hun punt moeten maken in Den Haag. Evt dit als voorbeeld gebruiken. Maar niet op social media speculatief en denigrerend het vingertje wijzen naar bedrijven die bij geen meldingsplicht geen melding maken.
Ik denk dat de PvdD op een hele handige manier Social Media gebruikt![]()
Ze zijn langzaam de bodem aan het leggen tegen de paardensport, en dieren houden in het algemeen... Op deze manier warmen ze een groot gedeelte van de Nederlanders op voor het afschaffen van van alles en nog wat .. denk ik.
Sizzle schreef:Daar heb je het dus weer, het kan niet zomaar overslaan tenzij je vreemde mensen op je erf hebt die net een ziek paard geknuffeld hebben.
Hoefsmeden en DA zijn een reeele besmettingsbron, maar verder is het gewoon altijd verstandig om drachtige merries bij aaiende klanten weg te houden en zelf geen vreemde paarden aan te raken.
Rhino is er altijd en overal.
Sizzle schreef:Daar heb je het dus weer, het kan niet zomaar overslaan tenzij je vreemde mensen op je erf hebt die net een ziek paard geknuffeld hebben.
Hoefsmeden en DA zijn een reeele besmettingsbron, maar verder is het gewoon altijd verstandig om drachtige merries bij aaiende klanten weg te houden en zelf geen vreemde paarden aan te raken.
Rhino is er altijd en overal.
Sizzle schreef:Maar waarom zou je vreemde paarden aaien?
Dat is me als kind eral uitgestampt.
Die leuke aanhankelijke shetlandruin aan de dijk met een kleine snottebel kan er ook voor zorgen dat jouw merrie aborteerd.
Het zou netjes zijn om een melding te doen, maar als de zieke dieren keurig afgezonderd staan dan is er eigenlijk weinig aan de hand.
xPenny schreef:Er staat namelijk ook in m'n verhaal, je zou maar daar op stal zijn. Met andere woorden paarden aaien en het zo naar je eigen merrie brengen terwijl de stal wijselijk hun mond houdt.
juval schreef:Ik heb nu ook een drachtige merrie staan en kom dus liever niet in aanraking met besmette dieren. we proberen zo voorzichtig mogelijk te zijn. Ik zou dus wel willen weten als er bij ons in de buurt enge/besmettelijke ziektes zijn.
snoetie schreef:Als bestuurslid van een van de verenigingen op deze manege kan ik vertellen dat de activiteiten inderdaad tijdelijk zijn stilgelegd. Er mogen normaal gesproken ruiters van buitenaf meedoen met de activiteiten, maar ik kan je vertellen dat dat er meestal niet meer dan 2 zijn. Ook hebben we niet veel concoursruiters (op 1 hand te tellen).
Alle merries staan apart (en staan elk jaar apart) en ik heb zelf een pony met pensioen op een andere stal staan, terwijl ik ook wekelijks op deze stal kom. Echter was het wel al bekend en kon ik dus voorzorgsmaatregelen nemen. Het is dus niet verzwegen zoals wel wordt beweerd, en mensen die hier op stal komen weten dat dus ook. Er wordt ontzettend serieus met de paarden omgegaan en ze hebben zich aan de regels gehouden. De Dierenarts houdt alles nauwlettend in de gaten.
Liezel1 schreef:ach, zo heb ik ooit eens op een stal rondgelopen waar droeg was uitgebroken.
De wedstrijdrijders zijn het eerst geïnformeerd, zodat zij meteen een andere stal konden regelen. Conform afspraak is het een paar dagen later naar buiten gebracht, nadat de serieuze wedstrijdruiters (selecties etc) een andere plek hadden kunnen regelen per direct.