PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 03:07

Zolang het gros van de paardenhouders/eigenaren nog volledig in paniek schiet als ze horen dat er ergens rhino uitgebroken is komt, in mijn ogen althans, een meldplicht het paardenwelzijn niet ten goede. Dat zag je 5 jaar geleden ook gebeuren, zelfs stallen waar het niet heerste werden op slot gegooid en er waren stallen waar hoefsmeden en instructeurs niet eens meer welkom waren. Terwijl het zelden van stal naar stal gaat.
Ik zal ook nooit de verwijten meer vergeten die ik naar mijn hoofd geslingerd kreeg toen ik iets uit mijn kast wilde gaan halen op de stal waar mijn nieuwe paard zou komen te staan, (mijn vorige paard had daar gestaan en had een deel van mijn spullen laten liggen). Ik was onverantwoord bezig en bracht de paarden daar in levensgevaar nu ik ook op een andere stal kwam, had absoluut geen hart voor de paarden en was zeer egoïstisch bezig...... Ik had tussendoor gedoucht en schone kleding aangetrokken en ik had mijn nieuwe paard al 24 uur niet gezien en zo lang overleefd dat virus echt niet buiten het lichaam. Zolang mensen niet (willen) weten hoe dat virus zich verspreid zal een meldplicht alleen maar onnodige onrust veroorzaken. Als het getroffen bedrijf verder de juiste maatregelen neemt is er in mijn ogen, geen reden om verplicht te melden. Het word echter een heel ander verhaal als het zo gaat als bij de stal waar mijn paard toen rhino kreeg, die wilde gewoon evenementen door laten gaan en er kwamen ook gewoon paarden van andere bedrijven langs. Voor dat soort bedrijven zou dus wel een meldplicht moeten zijn

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 06:50

@Simbaa: EHV1 en EHV4 zijn twee verschillende virussen! Dat zijn helemaal geen twee varianten van hetzelfde virus. Er zijn meer dan 7 verschillende herpesvirussen bij het paard, die allen een ander virus zijn en andere problemen geven. Maar dat zijn GEEN verschillende varianten van rhino! Als je het hebt over rhino, dan spreek je over EHV1 en dat virus geeft ademhalingsproblemen, abortus en zenuwstoornissen. EHV4 geeft ademhalingsproblemen en kan in uitzonderlijke gevallen ook abortus geven.
Zolang er overal onjuistheden worden weergegeven over rhino is het niet nuttig om een meldplicht te hebben...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:16

JaBa schreef:
@Simbaa: EHV1 en EHV4 zijn twee verschillende virussen! Dat zijn helemaal geen twee varianten van hetzelfde virus. Er zijn meer dan 7 verschillende herpesvirussen bij het paard, die allen een ander virus zijn en andere problemen geven. Maar dat zijn GEEN verschillende varianten van rhino! Als je het hebt over rhino, dan spreek je over EHV1 en dat virus geeft ademhalingsproblemen, abortus en zenuwstoornissen. EHV4 geeft ademhalingsproblemen en kan in uitzonderlijke gevallen ook abortus geven.
Zolang er overal onjuistheden worden weergegeven over rhino is het niet nuttig om een meldplicht te hebben...

http://www.sectorraadpaarden.nl/rhinopneumonie.html
http://www.gddiergezondheid.nl/diergezo ... opneumonie
Volgens de sectorraad en GDdiergezondheid (en verschillende klinieken) is EHV4 dus ook een rhinopneumonie virus. Uiteraard zijn ze beide van de familie van de herpesvirussen.
Dan vraag ik me toch wel af wie er nu de verkeerde informatie heeft.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:17

JaBa schreef:

Niet twee varianten van hetzelfde virus, maar twee varianten van Rhino. Of bedoel je dat EHV4 geen Rhino is? In dat geval zou er zelfs door dierenartsen, de sectorrraad en de KNHS verkeerde voorlichting worden gegeven...

Edit: zie nu pas de reactie hierboven.

juval

Re: PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:38

weer een typisch pvdd oprui bericht..

ben wel benieuwd naar een standpunt van de knhs, fnrs of gd.

je kan deze ziektes nooit helemaal voorkomen, maar waarschuwen is wel beter denk ik. Door er geheimzinnig over te doen krijg je alleen maar meer geroddel en ellende.
Ik heb dat vroeger op de manege ook meegemaakt toen er een droesuitbraak was.. (30+ jaar geleden)... daar mocht toen absoluut niet over gepraat worden. slechte zaak.

Ik heb nu ook een drachtige merrie staan en kom dus liever niet in aanraking met besmette dieren. we proberen zo voorzichtig mogelijk te zijn. Ik zou dus wel willen weten als er bij ons in de buurt enge/besmettelijke ziektes zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:03

juval: Het heft gewoon zelf in handen houden. Geen vreemde paarden op stal en zelf niet aan andere paarden zitten? Kleding die je gedragen hebt op een andere stal of wedstrijd in de was.
Is veel beter dan meldplicht. Melden kun je het namelijk pas als je het weet. Dat kán al te laat zijn.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:58

Hunter schreef:
MariekeS_ schreef:

Dat bericht op FB is geplaatst nadat het artikel van de PvdD gepubliceerd was.

Dit bericht klopt dus al niet, de berichten van betreffende manege waren al online voordat deze rare berichtgeving begon.

Je hebt gelijk. Ik heb nog gecheckt wanneer de berichten geplaatst zijn voordat ik deze reactie plaatste, maar dat alsnog verkeerd gezien. Suf, excuus.

Overigens vind ik het een bijzonder stemmingmakend artikel van de PvdD en hadden ze hun punt moeten maken in Den Haag. Evt dit als voorbeeld gebruiken. Maar niet op social media speculatief en denigrerend het vingertje wijzen naar bedrijven die bij geen meldingsplicht geen melding maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:01

MariekeS_ schreef:
Overigens vind ik het een bijzonder stemmingmakend artikel van de PvdD en hadden ze hun punt moeten maken in Den Haag. Evt dit als voorbeeld gebruiken. Maar niet op social media speculatief en denigrerend het vingertje wijzen naar bedrijven die bij geen meldingsplicht geen melding maken.

Ik denk dat de PvdD op een hele handige manier Social Media gebruikt :j
Ze zijn langzaam de bodem aan het leggen tegen de paardensport, en dieren houden in het algemeen... Op deze manier warmen ze een groot gedeelte van de Nederlanders op voor het afschaffen van van alles en nog wat .. denk ik.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:32

Cer schreef:
MariekeS_ schreef:

Ik denk dat de PvdD op een hele handige manier Social Media gebruikt :j
Ze zijn langzaam de bodem aan het leggen tegen de paardensport, en dieren houden in het algemeen... Op deze manier warmen ze een groot gedeelte van de Nederlanders op voor het afschaffen van van alles en nog wat .. denk ik.

Ja het is zeker effectief en ik snap het van de PvdD wel. Daarnaast zet het iedereen weer aan het denken en komen alle voors- en tegens van meldingsplicht aan het licht. Misschien is herzien geen slecht idee.
Maar de manier waarop staat mij tegen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:20

Dat noem ik media misbruiken IPV gebruiken.

foxytoffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:50

Heb ook het idee dat er schaamte om heen hangt. Vergelijkbaar met kids op school die luizen hebben. Paarden worden ziek, betekent niet dat je een slechte stal bent. Wél als je het verzwijgt en andere dieren ik gevaar brengt. Paar weken geleden ook op een stal geweest waar een paard droes bleek te hebben en daar werd ook heel geheimzinnig over gedaan en ik moest daarna gewoon weer terug naar mijn eigen paard. Vond t geen fijn idee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:23

Er wordt geheimzinnig over gedaan.Er komen soms nieuwe paarden op stal.Waar komen die vandaan? Hebben ze iets besmettelijks? Iedereen zwijgt. Eerlijk duurt het langst,vind ik.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:38

De rhino is op 5 km afstand van mij vandaan.

Mijn merrie had 1,5 maand geleden een abortus gehad op 4 weken te vroeg maar heb meteen op de kliniek een test laten uitvoeren van zowel merrie als dood veulen. Gelukkig hadden ze beide niks en net 3 weken later breekt hier de Rhino uit.

Mijn dierenarts heeft mij dit 1 week eerder al verteld, terwijl geen een manege dit openbaar had gezet. Ik wist het dus al maar de medemensen hier in de buurt nog niet.
Pas nadat er "meer geroddeld" werd, heeft uiteindelijk 1 manege het toch openbaar gezet. Eentje houdt nog wijselijk zijn mond terwijl er bekend is dat daar ook de rhino is uitgeslagen...

Ik vind het ronduit schandalig dat er de mond over gehouden werd. Als bedrijfhouder hoor je te denken aan stallen in de buurt. Deze ziekte kan binnen no time overgedragen worden aan omliggende stallen.
Het zou je maar gebeuren, onwetende dat er Rhino heerst, je komt op die stal en je brengt het over op je eigen drachtige merrie ...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:44

Daar heb je het dus weer, het kan niet zomaar overslaan tenzij je vreemde mensen op je erf hebt die net een ziek paard geknuffeld hebben.
Hoefsmeden en DA zijn een reeele besmettingsbron, maar verder is het gewoon altijd verstandig om drachtige merries bij aaiende klanten weg te houden en zelf geen vreemde paarden aan te raken.
Rhino is er altijd en overal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:46

Sizzle schreef:
Daar heb je het dus weer, het kan niet zomaar overslaan tenzij je vreemde mensen op je erf hebt die net een ziek paard geknuffeld hebben.
Hoefsmeden en DA zijn een reeele besmettingsbron, maar verder is het gewoon altijd verstandig om drachtige merries bij aaiende klanten weg te houden en zelf geen vreemde paarden aan te raken.

Maar waarom dan niet gewoon eerlijk zijn?
Het is geen schande om rhino op stal te hebben maar zo behandelen we het nu wel waardoor het risico zo mogelijk alleen maar groter kan worden.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:49

Sizzle schreef:

Was dit op mij gericht?
Er staat namelijk ook in m'n verhaal, je zou maar daar op stal zijn. Met andere woorden paarden aaien en het zo naar je eigen merrie brengen terwijl de stal wijselijk hun mond houdt.

Waar ik me gewoon vooral aan erger, is dat het stil wordt gehouden. Snap ook niet dat er op deze ziekte geen meldingsplicht staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:59

Maar waarom zou je vreemde paarden aaien?
Dat is me als kind eral uitgestampt.
Die leuke aanhankelijke shetlandruin aan de dijk met een kleine snottebel kan er ook voor zorgen dat jouw merrie aborteerd.

Het zou netjes zijn om een melding te doen, maar als de zieke dieren keurig afgezonderd staan dan is er eigenlijk weinig aan de hand.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:07

Het punt is dat niet iedereen zo eerlijk is en aan z'n klanten verteld dat het gevaarlijk is voor andere paarden. Daarom zou een meldingsplicht niet eens zo heel slecht zijn. Niks aan de hand als je het toch al goed doet en iedereen op de hoogte houd, wil je het onder de tafel steken kan dat minder makkelijk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:15

Sizzle schreef:
Maar waarom zou je vreemde paarden aaien?
Dat is me als kind eral uitgestampt.
Die leuke aanhankelijke shetlandruin aan de dijk met een kleine snottebel kan er ook voor zorgen dat jouw merrie aborteerd.

Het zou netjes zijn om een melding te doen, maar als de zieke dieren keurig afgezonderd staan dan is er eigenlijk weinig aan de hand.

Jou is dat er misschien uit gestampt, maar als ik kijk hoe vaak er mensen aan het hek staan bij die van mij (al dan niet met GFT afval) houd ik mijn hart vast als er iets uit breekt in de buurt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:18

Dubbel hek?
GFT is soms dodelijker dan Rhino.

Eigenlijk is het ook bijzonder dat er bij uitbraak paniek ontstaat maar bij de aankoop van een fokmerrie niet standaard getest wordt op dragerschap.

Het zou netjes zijn om het te melden inderdaad maar de paniek die er uit volgt is vaak nogal over de top.
En nogmaals, een groot deel van de besmette eigenaars heeft gewoon geen idee. Het paard is gewoon verkouden.
Ik durf te wedden dat er op iedere pensionstal wel eens een kleine Rhino uitbraak langskomt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:32

xPenny schreef:
Er staat namelijk ook in m'n verhaal, je zou maar daar op stal zijn. Met andere woorden paarden aaien en het zo naar je eigen merrie brengen terwijl de stal wijselijk hun mond houdt.

En zelfs dan nog, je moet al snot overbrengen naar andere paarden om het naar een andere stal te brengen. Als je het voorhoofd aait van een paard met een schone neus is er nog niks aan de hand. Zelfs al heerst er daar op stal rhino. Rhino gaat echt zelden van bedrijf tot bedrijf en ik blijf er bij dat als een stal netjes voorzorgsmaatregelen neemt, dus geen vreemde mensen onnodig op het erf en geen paarden het erf op en af het onnodig is om te melden omdat het alleen maar onnodige onrust met zich meebrengt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:08

juval schreef:
Ik heb nu ook een drachtige merrie staan en kom dus liever niet in aanraking met besmette dieren. we proberen zo voorzichtig mogelijk te zijn. Ik zou dus wel willen weten als er bij ons in de buurt enge/besmettelijke ziektes zijn.

maar over het algemeen doet men dat toch ook al, zelfs de bedrijven waar het niet aan de grote klok gehangen wordt, melden het vaak wel bij buren? bij ons hebben ze het aan buren en overburen gemeld (erg ruim begrip buren).. en anderhalf jaar geleden (andere stal) zat er dichtbij een droesuitbraak en ook zij hebben het gemeld bij 'buren' (wij zaten een kleine twee kilometer verder en kregen ook netjes bericht).. dat was zelfs een stal die zich niet netjes aan de protocollen hield, maar dus wel meldde.

dierenartsen in onze omgeving sturen ook aan op het op het terrein houden van eigen paarden, weren van andere paarden, weren van vrienden/familie/huisdieren, die er niet direct iets te doen hebben. ik weet niet in hoeverre het normaal is, maar hier werd de dierenarts er redelijk nauw bij betrokken gehouden.. verplichte opkomst bij een drietal stalvergaderingen, bij twee ervan gaf de dierenarts een praatje over droes, feiten en fabels, maar ook hoe te handelen, hoe strict er omgegaan diende te worden (bijvoorbeeld gebruik van bakken met rijden), maar ook in een adviesrol...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:09

snoetie schreef:
Als bestuurslid van een van de verenigingen op deze manege kan ik vertellen dat de activiteiten inderdaad tijdelijk zijn stilgelegd. Er mogen normaal gesproken ruiters van buitenaf meedoen met de activiteiten, maar ik kan je vertellen dat dat er meestal niet meer dan 2 zijn. Ook hebben we niet veel concoursruiters (op 1 hand te tellen).

Alle merries staan apart (en staan elk jaar apart) en ik heb zelf een pony met pensioen op een andere stal staan, terwijl ik ook wekelijks op deze stal kom. Echter was het wel al bekend en kon ik dus voorzorgsmaatregelen nemen. Het is dus niet verzwegen zoals wel wordt beweerd, en mensen die hier op stal komen weten dat dus ook. Er wordt ontzettend serieus met de paarden omgegaan en ze hebben zich aan de regels gehouden. De Dierenarts houdt alles nauwlettend in de gaten.

Ik quote deze post nog maar even...tegen de indianenverhalen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:51

ach, zo heb ik ooit eens op een stal rondgelopen waar droeg was uitgebroken.
De wedstrijdrijders zijn het eerst geïnformeerd, zodat zij meteen een andere stal konden regelen. Conform afspraak is het een paar dagen later naar buiten gebracht, nadat de serieuze wedstrijdruiters (selecties etc) een andere plek hadden kunnen regelen per direct.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 23:06

Liezel1 schreef:
ach, zo heb ik ooit eens op een stal rondgelopen waar droeg was uitgebroken.
De wedstrijdrijders zijn het eerst geïnformeerd, zodat zij meteen een andere stal konden regelen. Conform afspraak is het een paar dagen later naar buiten gebracht, nadat de serieuze wedstrijdruiters (selecties etc) een andere plek hadden kunnen regelen per direct.

:oo -O-
Jammer voor de ambities van de ruiters, maar ziektekiemen maken geen onderscheid.