Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:49

James* was echt meer dan bomproof. Man dat beest kon je zo gek niet bedenken of hij vond het prima. Niks was hem te gek. Ik deed ook allerlei onzin dingen met hem. Heb hem zelfs een keer meegenomen naar het water. James was voorzien van een opblaashaai op zijn rug, zwembandjes, zwemvesten en nog wat tassen :') Het boeide hem niets.
Maar ondanks dat hij zo'n betrouwbaar, rustige Haflinger was, kon ook hij wel eens schrikken. Maar hij was geen vluchter, hij stond dan gewoon stil.
Het blijft een dier.
En ja, ook ik schrik wel eens hoor :+ :Y)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:50

Ayasha schreef:
Gypsy schreef:
Hoe vaker je enge dingen oefent, hoe beter je weet hoe je paard erop reageert. Ook zal je paard steeds beter op nieuwe dingen reageren, omdat jij beter weet hoe je hem moet begeleiden, en omdat het paard de ervaring krijgt dat nieuwe dingen over het algemeen geen kwaad kunnen.

Je kunt niet alles thuis oefenen, maar je kunt wel zorgen dat je weet hoe je paard op nieuwe dingen reageert en hoe jij daar op in kunt spelen om zoiets toch veilig te laten verlopen.

Dat kan allemaal. En dan reageert ie een keer toch anders en dan heb je het te doen met wat je op dat moment krijgt. Het zijn dieren, geen robots die je kan programmeren. het is bovendien wettelijk verplicht om rekening te houden met elkaar. Hoe je het ook draait of keert: in dit verhaal zijn de crosmotoren in fout en niet de ruiters. Ik begrijp dus eigenlijk de hele discussie niet.

Ik reageer op op sommige mensen hier die het normaal vinden om met een groen paard zo hup het verkeer in te gaan.

In dit geval vind ik zeker ook dat de crosmotoren in de fout zijn en niet de ruiters.

Maar daar koop je niks voor. Je kunt beter voorkomen dan genezen in dit geval.
Zelf ga ik midden op de weg rijden zodat ze wel moeten afremmen. Veel veiliger dan wat veel ruiters doen, namelijk in een inhammetje staan. De meeste paarden worden onrustig als ze stil moeten staan op buitenrit, omdat veel mensen dat niet oefenen. Verder geef je aan een bestuurder al een signaal af dat je blijkbaar bang voor ze bent, wat uitnodigend zou kunnen werken. En voor je paard is het veel enger als iets op 'm af komt terwijl hij stil staat, dan wanneer het object voor hem afremt en uitwijkt.

Het zou niet nodig moeten zijn, maar helaas is het niet anders.

Chasey

Re: Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:58

Wat mij en mijn huidige Haflinger veel helpt is doen alsof je alleen bent op de wereld.
Hoe leg ik dat uit... uhm... Bijvoorbeeld in de verte komt een motor aan. Ikzelf doe net of die motor er helemaal niet is. Ik kijk er niet na, ik span me niet aan, ik doe net of er niets aan komt. Dat helpt bij mijn huidige haf heel goed! Want hij was in het begin heel erg onder de indruk van alles op straat.
De eerste keer langs de visvijfers vond hij die mensen die daar zaten en die tentjes en paraplu's echt héél raar. Maar ik deed alsof die vijfer niet was, geen mensen, geen tentjes. Totaal geen aandacht aan geven. En dat werkt voor mijn paard het beste.
Uitwijken doe ik ook niet. Ook niet als er een vrachtwagen aan komt. Ik blijf rustig doorstappen. Ik maak wel ruimte natuurlijk, maar ga niet in de berm staan wachten.
Als de kinderen op de pony's zitten en ik er naast loop, dan doe ik het wel anders hoor. Dan ben ik wat extra voorzichtig. Maar als ik er zelf op zit dan doe ik alsof we alleen op de wereld zijn. (En ja natuurlijk houden we rekening met anderen, maar meer in de zin van.. er is niks engs ;) )

hyppolyte

Re: Tiener komt onder paard terecht door lawaai van crossmotoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:06

Citaat:
Die gedachte is mogelijk even gevaarlijk als een niet 100% verkeersmak paard op de baan. :n
Ze zullen het toch moeten leren, dat je ze thuis en in "bekende omgeving van alles geleerd en gewend gemaakt hebt betekent niet dat ze nooit meer zullen schrikken. Als je daar van overtuigd bent dat dat wel kan, ben je naïef en even gevaarlijk als wanneer je ze nergens aan laat wennen.
Eenmaal in onbekende omgeving kan iets wat ze normaal niet eng vinden toch weer eng worden. En ja, ook voor paarden die echt wel gewend zijn om op vreemd terrein te komen.

Heeft niks met naïef zijn te maken, maar juist met voorbereid op pad gaan. Op het moment dat jij structureel je paard leert wennen aan alles wat 'eng' zou kunnen zijn, dan leren ze heel snel dat nieuwe dingen wel spannend zijn, maar geen reden tot paniek zijn. Dat is wat je ze aanleert. En op het moment dat je ernaast loopt kun je voor je paard een zodanige steun en toeverlaat zijn dat ze dus bij een schrikmoment bij je blijven, i.p.v. ervandoor gaan. Ik zeg ook nergens dat ze nooit meer ergens bang voor zullen zijn of van zullen schrikken, het blijven dieren, maar je kunt wel degelijk die vluchtrespons heel sterk terugbrengen, zodat het in ieder geval geen gevaarlijke situaties veroorzaakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:13

geerke schreef:
Leffroi schreef:
Er aan blootstellen en verantwoordelijk voor zijn meer dan prima, maar dat betekend niet dat je je als een idioot mag gedragen in de buurt van paarden. De weg is voor iedereen dus het is een verrekte kleine moeite om rekening met elkaar te houden. Maar lijkt wel dat sommige mensen zelfs dáár te dom voor zijn.

Ik vermoed dat alleen mensen die paarden hebben of er mee omgaan begrijpen hoe zo een dier kan reageren...de rest niet.En dan komt het inderaad aan op het aan of juist afwezige verstand

Ik geloof eigenlijk dat dit iets te maken heeft met domheid of niet begrijpen. We zijn als mensen heel prima in staat om veel gedrag van elkaar en van dieren in te schatten en te herkennen, zeker als het gaat om iets als schrikken en onrustig worden.

Er zijn best een aantal situaties waarin je ondoordacht dingen kunt doen omdat je niet weet hoe dat bij paarden werkt. Zoals heel rustig naderen, maar dan als je ze net voorbij bent te snel ineens gas geven. Dat is niet handig, maar het kan gebeuren.

Maar dat is niet de situatie hier. Hier schrokken de paarden, en deden de bestuurders het expres nog eens. Dat is niet dom, dat is moedwillig de ander willen pesten. Misschien hebben ze zich inderdaad niet helemaal de mogelijke gevolgen gerealiseerd, misschien was het niet echt bedoeld om letsel te veroorzaken, en wilden ze 'alleen maar' een beetje bang maken... maar dan nog is het bedoeld als intimidatie en blijven het kwade intenties. De wens om de ander met iets negatiefs op te zadelen. En het nog eens extra doen als je ziet dat het idd reactie oproept.