Maar ondanks dat hij zo'n betrouwbaar, rustige Haflinger was, kon ook hij wel eens schrikken. Maar hij was geen vluchter, hij stond dan gewoon stil.
Het blijft een dier.
En ja, ook ik schrik wel eens hoor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ayasha schreef:Gypsy schreef:Hoe vaker je enge dingen oefent, hoe beter je weet hoe je paard erop reageert. Ook zal je paard steeds beter op nieuwe dingen reageren, omdat jij beter weet hoe je hem moet begeleiden, en omdat het paard de ervaring krijgt dat nieuwe dingen over het algemeen geen kwaad kunnen.
Je kunt niet alles thuis oefenen, maar je kunt wel zorgen dat je weet hoe je paard op nieuwe dingen reageert en hoe jij daar op in kunt spelen om zoiets toch veilig te laten verlopen.
Dat kan allemaal. En dan reageert ie een keer toch anders en dan heb je het te doen met wat je op dat moment krijgt. Het zijn dieren, geen robots die je kan programmeren. het is bovendien wettelijk verplicht om rekening te houden met elkaar. Hoe je het ook draait of keert: in dit verhaal zijn de crosmotoren in fout en niet de ruiters. Ik begrijp dus eigenlijk de hele discussie niet.
Citaat:Die gedachte is mogelijk even gevaarlijk als een niet 100% verkeersmak paard op de baan.
Ze zullen het toch moeten leren, dat je ze thuis en in "bekende omgeving van alles geleerd en gewend gemaakt hebt betekent niet dat ze nooit meer zullen schrikken. Als je daar van overtuigd bent dat dat wel kan, ben je naïef en even gevaarlijk als wanneer je ze nergens aan laat wennen.
Eenmaal in onbekende omgeving kan iets wat ze normaal niet eng vinden toch weer eng worden. En ja, ook voor paarden die echt wel gewend zijn om op vreemd terrein te komen.
geerke schreef:Leffroi schreef:Er aan blootstellen en verantwoordelijk voor zijn meer dan prima, maar dat betekend niet dat je je als een idioot mag gedragen in de buurt van paarden. De weg is voor iedereen dus het is een verrekte kleine moeite om rekening met elkaar te houden. Maar lijkt wel dat sommige mensen zelfs dáár te dom voor zijn.
Ik vermoed dat alleen mensen die paarden hebben of er mee omgaan begrijpen hoe zo een dier kan reageren...de rest niet.En dan komt het inderaad aan op het aan of juist afwezige verstand