Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:02

Letsel heeft ook lang niet altijd iets te maken met opleiding van paard en/of ruiter, dus het is gewoon onzin wat hij verklaard. Het paard struikelt en valt, dan val je zelf ook mee. Heeft niets te maken met wat dan ook, behalve veel pech, pure botte pech. Dus altijd een cap op, hoe goed het paard ook gereden is, hoe braaf ook, altijd cap op.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:37

Mwah 2 weken geleden nog gevallen in de bak. Ik reed in het donker met goede bakverlichting aan, maar dat kan niet voorkomen dat het buiten de bak toch stikdonker is.
Op het moment dat ik eraf vloog was er iemand van stal zo slim om niet te laten weten dat hij daar was en tikte op het moment dat ik daar langsreed op de bakrand met een voorwerp.
Mijn paard schrok enorm en draaide vliegensvlug de andere kant op met een bokje erbij.
Dat was allemaal zo onverwachts en ging zo vlug dat ik op de grond zat voor ik kon bedenken wat er gebeurde.

Kortom ik was en ben blij met mijn cap ondanks dat ik deze keer niet op mijn hoofd viel.

Ik heb al een keer gehad dat ik er heel lu*llig afging. Paard wilde links en ik naar rechts. Ik verloor mijn evenwicht en viel precies met mijn hoofd op het asfalt ( een halve meter verder naar rechts en ik had in het gras terecht gekomen) cap stuk, hersenschuddig en ondanks cap een gat in mijn hoofd welke later gelijmd is.

Toen was ik nog blijer met mijn cap die uiteraard meteen daarna vervangen is

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:37

Zelfs Anky van Grunsven viel wel eens van haar paard (met gebroken bovenbeen tot gevolg) dus het ligt echt niet aan je rijkunst. Het is en blijft een heel mooie maar risicovolle sport.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:50

Ik begrijp denk ik wel een beetje wat Marc bedoeld.
We kennen allemaal wel de ruiters die na 3 jaar manege of brave verzorgpony roepen, ik rij al 3 jaar paard dus ik kan wel aan de gang met dat jonge sportpaard.
Of die wel al langer rijden, maar hoe lomp het ook klinkt het nooit zullen leren. En dan toch een paard kopen die ze zelf zadelmak gaan maken.
Wat dan overigens aan het paard ligt en de verkoper en zeker niet aan hunzelf als het niet gaat zoals gewenst.
Of de "hete" paarden in de winter, nu met de lente in de bol, 24/7 op stal staan maar wel 4 kilo sportbrok krijgen.

En dan is educatie wel een goed ding.
Meer inzicht krijgen in hun eigen kunnen, meer inzicht krijgen in het gedrag van een paard.

Wat niet wegneemt dat er dan geen ongelukken meer gebeuren.
Het blijven dieren. Ze blijven toch groot en sterk. En ook een paard kan struikelen, dus het hoeft niet eens vanuit een schrik beweging te komen.
Dus een cap zal ten aller tijden verstandig blijven.
Maar als voorkomen kan, dus een passend paard kopen die zijn energie buiten het rijden ook kwijt kan is natuurlijk wel een goed idee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:31

bruintje123 schreef:
Ik begrijp denk ik wel een beetje wat Marc bedoeld.
We kennen allemaal wel de ruiters die na 3 jaar manege of brave verzorgpony roepen, ik rij al 3 jaar paard dus ik kan wel aan de gang met dat jonge sportpaard.
Of die wel al langer rijden, maar hoe lomp het ook klinkt het nooit zullen leren. En dan toch een paard kopen die ze zelf zadelmak gaan maken.
Wat dan overigens aan het paard ligt en de verkoper en zeker niet aan hunzelf als het niet gaat zoals gewenst.
Of de "hete" paarden in de winter, nu met de lente in de bol, 24/7 op stal staan maar wel 4 kilo sportbrok krijgen.

En dan is educatie wel een goed ding.
Meer inzicht krijgen in hun eigen kunnen, meer inzicht krijgen in het gedrag van een paard.

Wat niet wegneemt dat er dan geen ongelukken meer gebeuren.
Het blijven dieren. Ze blijven toch groot en sterk. En ook een paard kan struikelen, dus het hoeft niet eens vanuit een schrik beweging te komen.
Dus een cap zal ten aller tijden verstandig blijven.
Maar als voorkomen kan, dus een passend paard kopen die zijn energie buiten het rijden ook kwijt kan is natuurlijk wel een goed idee.

Je hebt gelijk. Het is belangrijk om je eigen kunde niet te overschatten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:00

Ik snap ook wel wat Marc bedoelt. Heb dit een tijdje terug geschreven in een ander topic:

Citaat:
vooral goed nadenken over de risico's en aan de hand daarvan maatregelen nemen. Dus hoe groot is de kans dat er iets gebeurt, wat is het mogelijke gevolg en wat kun je eraan doen om het veiliger te maken. Dus niet zomaar cap, BP, airjacket, beugels, harnas, etc gebruiken maar kijken wat relevant is. Te veel veiligheidsmaatregelen kunnen je ook schijnveiligheid geven of zelfs zorgen dat je roekeloos wordt.
En niet alleen maar met rijden maar ook ernaast. Bv nooit op slippers de stal in, handschoenen aan en een longe bij het vast houden van een jong paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:04

Ja precies Lielle.
Ik heb hier een paar bijrijders gehad, geen van alle had ooit geleerd te longeren met handschoenen aan.
Nou van mij mogen ze niet zonder.
Maar dan denk ik wel, wat is er met de lessen mis als ze dit nooit hebben geleerd.

Inderdaad de slippers of dunne stoffe schoentjes op stal.
Loshangende capuchon met rijden.
Kauwgom in de mond.
Ringen aan.
Van die kleine dingen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:12

Marc had dit niet moeten zeggen...

MarcR schreef:
Dit vraagt meer inspanningen aan de ruiters dan het opzetten van een cap maar zal veel efficiënter zijn.

Want aangezien we ons (zoals terecht opgemerkt) al vaak genoeg overschatten, zal de focus leggen op de oorzaak en het verhelpen daarvan, niet de ongelukkige struikelingen verhelpen.
Het ene sluit het andere namelijk niet uit. En aangezien we ons allemaal zo'n beetje Super(wo)man voelen, leiden dit soort uitspraken in combinatie met wat hij eerder stelde, eerder tot roekelozer gedrag dan tot verstandiger gedrag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:29

@bruintje, ik longeer thuis nooit met handschoenen, omdat ze hebben geleerd dat ze niet mogen trekken. Mocht er toch iets mis gaan, laat ik gewoon los, en dat kan omdat het een afgezette baan is.

@Janine
toch ben ik dat ook met hem eens. Ik snap jouw zorg, maar dat benadrukt juist nog meer dat het om inzicht en mentaliteit gaat, en dat alleen maar een cap opzetten niet zorgt dat je ineens veilig bezig bent.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:42

Ik longeer hier in 20 x 60.
En nee mijn paard trekt niet bij mij, bij iemand nieuws moet hij blijkbaar altijd een keer proberen bij rechtsom gaan toch naar links te duiken.
Van mij mogen ze dan best loslaten, maar met wat pech staan de blaren dan al op de handen.
Gewoon die handschoenen aan, probleem opgelost. En meteen weer wat geleerd voor later, als het voor hun ook weer een vreemd paard is.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:04

Gezien de reacties hier boven zal ik mijn verhaal nogmaals trachten te doen.

Mijn dochter en ik zijn, zoals zovele, in de paarden wereld terecht gekomen via een manege, zij reed en ik keek.
Na een aantal jaren hebben we een paard voor haar gekocht en is zij bij een vereniging gaan trainen en wedstrijden rijden, ze kreeg ook privé training van een trainer met een goede reputatie, ik verzorgde haar paard en zijn weide.

Na enige tijd kregen we meer en meer problemen met ons paard en niemand uit onze omgeving kon daar een structurele oplossing voor geven, gecombineerd met het kritischer worden van mijn dochter naar hoe er met paarden werd omgegaan is zij opzoek gegaan naar een andere manier om met paarden om te gaan en een oplossing voor onze problemen.
Na een zoektocht van een jaar langst boeken, trainers, clinics, enz zijn we bij trainers terecht gekomen die op deze andere manier met paarden omgaan.

Het eerste dat ze ons leerde was onszelf een vraag te stellen als iets niet ging zoals we wilde : "wat heb ik fout gedaan zodat mijn paard mij niet begrijpt".
Daarnaast hebben ze ons geleerd hoe paarden leven, denken en communiceren.
We hebben kennis gemaakt met rustige, coole en goed getrainde paarden.
Ze hebben ons geleerd hoe we deze kennis moesten gebruiken om ons paard op te voeden zodat het ons respecteert en vertrouwt.

In de bijna 10 jaar dat we zo werken hebben we twee ruiters zien vallen, beide keren hun eigen fout, en dit is een groot verschil met de jaren daarvoor toen valpartijen bijna wekelijkse kost waren.

Veiligheidsuitrusting heeft zijn nut in gevaarlijke situaties maar waar ik voor pleit is het voorkomen van deze situaties door paarden op karakter te kweken, ze beter op te leiden en op te voeden en iedereen in de paarden wereld beter en uitgebreider op te leiden.

Ik hoop dat niemand zich geroepen voelt om deze keer mijn bijdrage te verwijderen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:15

Niemand, behalve een mod, kan een bericht verwijderen behalve jijzelf. Als een mod een bericht verwijderd zal hij/zij dat aangeven.

Het klopt dat er meer gekeken moet worden naar de opvoeding, trainen, enz van zowel ruiter als paard. Maar er zijn ongelukken genoeg die je daarmee echt niet mee kunt voorkomen. Een paard kan ook struikelen en vallen, paar jaar terug is zo nog een bokker om het leven gekomen (als ik mij goed herinneren omdat het paard een hart aanval oid kreeg). Ook ooit een paard plotseling dood neer zien vallen nadat de aorta gescheurd was en de ruiter tussen paard en bakrand terecht kwam, ook niet te voorkomen met wat jij noemt. Helaas.

Zo zijn er nog tig meer redenen die JIJ niet kan voorkomen. Daarom gewoon altijd cap op, geen gezeur. Hier in Zweden is het zelfs verplicht om een cap op te hebben als je een paard aan de hand hebt, zoals bijvoorbeeld op een keuring of voorbrengen bij de veterinair. Dat vind ik heel erg goed.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:36

Ja ongelukkig kunnen altijd nog voorkomen. Dat neemt niet weg dat echt heel veel is te voorkomen door wat MarkR zegt. Dat hoeft toch niet weggehoond te worden? Paarden zijn geen vluchtdieren, paarden zijn dieren die soms vluchten. Paarden zijn prima in staat goede afwegingen te maken om tot het meest passende gedrag te komen. Daar kun je veel van leren door observatie, kennis van hoe een paardenkudde in elkaar zit, welke taken de leden van de kudden hebben en hoe ze dat doen. Op opvoeding, conditionering, kun je niet altijd vertrouwen natuurlijk. Soms weet een paard het beter, soms ook niet omdat hij onvoldoende kennis en inzicht in de mensenwereld heeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:48

MarcR schreef:

Mijn dochter en ik zijn, zoals zovele, in de paarden wereld terecht gekomen via een manege, zij reed en ik keek.
Na een aantal jaren hebben we een paard voor haar gekocht en is zij bij een vereniging gaan trainen en wedstrijden rijden, ze kreeg ook privé training van een trainer met een goede reputatie, ik verzorgde haar paard en zijn weide.

Na enige tijd kregen we meer en meer problemen met ons paard en niemand uit onze omgeving kon daar een structurele oplossing voor geven, gecombineerd met het kritischer worden van mijn dochter naar hoe er met paarden werd omgegaan is zij opzoek gegaan naar een andere manier om met paarden om te gaan en een oplossing voor onze problemen.
Na een zoektocht van een jaar langst boeken, trainers, clinics, enz zijn we bij trainers terecht gekomen die op deze andere manier met paarden omgaan.

Het eerste dat ze ons leerde was onszelf een vraag te stellen als iets niet ging zoals we wilde : "wat heb ik fout gedaan zodat mijn paard mij niet begrijpt".
Ze hebben ons geleerd hoe we deze kennis moesten gebruiken om ons paard op te voeden zodat het ons respecteert en vertrouwt.

In de bijna 10 jaar dat we zo werken hebben we twee ruiters zien vallen, beide keren hun eigen fout, en dit is een groot verschil met de jaren daarvoor toen valpartijen bijna wekelijkse kost waren.

Veiligheidsuitrusting heeft zijn nut in gevaarlijke situaties maar waar ik voor pleit is het voorkomen van deze situaties door paarden op karakter te kweken, ze beter op te leiden en op te voeden en iedereen in de paarden wereld beter en uitgebreider op te leiden.

Ik hoop dat niemand zich geroepen voelt om deze keer mijn bijdrage te verwijderen.

Alsof deze reactie door een mod verwijderd zou worden... Wat een onzin zeg... ik zou zeggen: Kijk de regels na... Geen mod die dit gaat verwijderen.

However... Ik neem aan dat je dochter wel gewoon met cap rijdt?

Mijn paart respecteert en vertrouwt mij prima hoor. Maar geen haar op mijn hoofd die onbeschermd te paard stapt... :n (en dat zijn veel haren)
Met respect en vertrouwen voorkom je een struikeling niet...

Wat je hebt geleerd, ik weet het niet... Maar zoals jij het uitlegt, zie ik dat als pure basis voor het omgaan met paarden. Dat weet toch vrijwel iedereen? Mag ik hopen... :+

Maar van manege naar eigen paard is dan ook wel een hele grote stap.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:40

Citaat:
Wat je hebt geleerd, ik weet het niet... Maar zoals jij het uitlegt, zie ik dat als pure basis voor het omgaan met paarden. Dat weet toch vrijwel iedereen? Mag ik hopen

Dit was wat ik tijdens dat berichtje lezen ook steeds in mijn hoofd had.

En nu wat nieuws dacht ik? Dit is toch normale basis.
Ja dat iemand een dusdanige slechte manege heeft getroffen dat het geen basis is is erg. Maar gelukkig niet de norm.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:49

bruintje123 schreef:
Citaat:
Wat je hebt geleerd, ik weet het niet... Maar zoals jij het uitlegt, zie ik dat als pure basis voor het omgaan met paarden. Dat weet toch vrijwel iedereen? Mag ik hopen

Dit was wat ik tijdens dat berichtje lezen ook steeds in mijn hoofd had.

En nu wat nieuws dacht ik? Dit is toch normale basis.
Ja dat iemand een dusdanige slechte manege heeft getroffen dat het geen basis is is erg. Maar gelukkig niet de norm.

Nouja, slechte manege? Het doel van een manege is toch om kinderen te leren rijden? En dat is wat de ouders het liefst zien gebeuren, want daar betalen ze voor. Maneges proberen natuurlijk ook alleen maar aan de vraag te voldoen.

Gelukkig zit er bij de meeste kids nog een verzorgpony tussen, waarbij ze in sommige gevallen met hele goede begeleiding (en in andere gevallen wat minder begeleiding) een stapje verder komen met de omgang met paarden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:53

Ik bedoel met slechte dat ze daar blijkbaar leerde dat een paard de schuld had als er wat was maar niet leerde het eerst bij zichzelf te zoeken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:54

bruintje123 schreef:
Ik bedoel met slechte dat ze daar blijkbaar leerde dat een paard de schuld had als er wat was maar niet leerde het eerst bij zichzelf te zoeken.

Oooh haha, ja dan kan ik niet anders zeggen dan het met je eens te zijn :D :D

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:51

Bedankt josien m voor de positieve reactie .

Janine 1990 : mijn persoonlijke ervaringen hebben mij geleerd dat er op bokt meer gebeurd dan het verwijderen van een bericht door een mod.

Als ze op straat komt draagt ze een cap omdat dan er een derde factor bijkomt : het verkeer en dit is soms volledig onberekenbaar.

Ik weet niet wat jij hebt geleerd, waar wat wij hebben geleerd is het resultaat van heel wat investeringen, vooral tijd. We hebben, samen met onze trainers, 100den uren paarden geobserveerd in de weide, in de piste, op wandeling, enz, we hebben 100den uren les grondwerk en rijden gekregen met steeds antwoorden op al onze vragen : wie? wat? waar? waneer? hoe? waarom? enz.
Hadden we een probleem kregen we steeds een structurele oplossing met antwoorden op de vragen wwwwwh.

De afgelopen jaren hebben wij spijtig genoeg ondervonden dat wat wij hebben geleerd slechts door zeer weinig ruiters is gekend. Hopelijk ben jij een van de uitzonderingen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:55

Marc dan kom je duidelijk in de verkeerde kringen.

Ik loop al zeker 40 jaar fanatiek in de paardenwereld rond.
En van dag 1 af aan heb ik geleerd als een paard niet doet wat je wilt dat het komt omdat je dan zelf onduidelijk bent. Niet omdat het paard vervelend is.
Of dat nu onder het zadel was of op de grond.
De term grondwerk bestond toen nog niet eens.

Jij vraagt wat en je paard beantwoord dat.
Krijg je het verkeerde antwoord heb je de verkeerde vraag gesteld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:16

Ik ga mee met bruintje, en welk paardenmeisje heeft voor ze op de manege kwam geen 100den uren paarden geobserveerd?

Daarnaast vind ik het zwaar onverantwoordelijk dat ze alleen in het verkeer een cap op heeft. Nooit 'last' van luchtballonnen en helicopters? Die kan een paard helemaal niet zien, nog veel gevaarlijker dus in het instinct van vluchtdieren.

En sorry Marc, maar je gaat mij niet vertellen dat een mod jouw reactie heeft verwijderd. Dat volhouden maakt dat ik je alleen maar minder serieus kan nemen.
Het gaat hier namelijk niet over het team of iets dat een mod persoonlijk kan of zal nemen. Ik weet wat er in het verleden is voorgevallen op Bokt, en jouw reactie komt verre van daar in de buurt :')

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:05

Janine : ik heb niet gezegd dat een mod mijn reactie heeft verwijderd ik heb gezegd dat er MEER gebeurd dan het verwijderen van een bericht door een mod.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:37

MarcR schreef:

Leuk bedacht hoor, maar je paard kan nog zo braaf zijn, als hij valt ga jij ook.. Helaas spreek ik uit ervaring. Ik heb een mega lieve merrie die er alles aan zal doen om jou niet te laten vallen. Zit echt geen greintje kwaad in. Toch ben ik twee jaar terug hard gevallen omdat zij struikelde in galop. Ik raakte uit evenwicht en viel naar binnen, zij krabbelde door maar kon niet meer recht blijven. We zijn samen zijwaarts omgegaan. Mijn cap was daarna aan de zijkanten in te duwen dus ik was erg blij dat ik hem op had.

Paarden blijven dieren, hoe lief, braaf, welgemanierd en bomproof ze ook zijn, vallen kan altijd. Als jij dat wil gaan elimineren dan wens ik je heel veel succes.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:48

Weet je een ongeluk zit in zo klein hoekje. Vorig jaar heel stom van mijn paard gegaan. Klaar met rijden nog even met lang teugel op adem stappen. Paard schrikt zich te pletter van een vogel in de struiken en vertrekt in volle vaart. En met zo gang dat ik er achterover af werd gelanceerd. Gezicht behoorlijk beschadigd en been heel erg bont en blauw(en nu nog steeds dik). Maar gelukkig mijn hoofd nog heel weet niet of ik het na had kunnen vertellen zonder helm.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:53

Citaat:
Leuk bedacht hoor, maar je paard kan nog zo braaf zijn, als hij valt ga jij ook.. Helaas spreek ik uit ervaring. Ik heb een mega lieve merrie die er alles aan zal doen om jou niet te laten vallen. Zit echt geen greintje kwaad in. Toch ben ik twee jaar terug hard gevallen omdat zij struikelde in galop. Ik raakte uit evenwicht en viel naar binnen, zij krabbelde door maar kon niet meer recht blijven. We zijn samen zijwaarts omgegaan. Mijn cap was daarna aan de zijkanten in te duwen dus ik was erg blij dat ik hem op had.

Toevallig twee jaar terug ook gehad.
Paard struikelde in galop. Probeert nog overeind te blijven maar dat mislukt.
Hij maakt een halve koprol. Ik een hele.
En ik ging rechts naast hem gelukkig ipv er onder.
Beide hadden we niets.

Wel was ik alleen thuis.
Dat doe ik dus niet meer. Rijden als ik alleen ben. Ook van mijn brave paard kan ik dus vallen.