Nikass schreef:Dat vind ik ook. De reactie hierboven dat het wel mee lijkt te vallen vind ik onbegrijpelijk. Het zal je maar gebeuren!!
Ik heb genoeg meerennende en blaffende honden meegemaakt. Niet altijd zo netjes, maar ik maakte me er niet echt druk om. Één keer een hond die in de staart van mijn paard ging hangen. Dat gaat al veel te ver en het is dat ik er niet bij kon met mijn zweep want dan ben ik niet lief voor hem.
En ik heb zelf honden. Ook een asielhond gehad die gevaarlijk was naar paarden en waar ik heel hard aan heb moeten trainen om dat goed te krijgen.
Maar nog altijd niets vergeleken met een Pitt die daadwerkelijk bijt.
Ongelooflijk hoe mensen steeds weer dit soort honden nemen en er geen verstand van hebben en/of geen verantwoordelijkheid nemen.
Zou mij niet verbazen als er een keer een algeheel verbod komt.
Nb: een angstige hond valt niet op die manier aan.
Het rollen omdraaien wordt in het Amsterdamse bos idd veelvuldig gedaan. Evenals het op voorhand schelden en preken door ruiters, hetgeen de sfeer niet echt ten goede komt. Het Amsterdamse bos is een druk recreatief bos waar de wandelpaden parallel aan de ruiterpaden lopen en waar de honden los mogen.
Soms hoor je een galopperend paard dat je achterop komt pas op het laatste moment. Een hond is dan soms sneller.
Tuurlijk moet een hond luisteren, maar de ruiters in het Amsterdamse bos zijn veelal wel erg intolerant. Een jonge hond heeft soms een paar keer roepen nodig. En een hond die alleen een stukje meeloopt of blaft is geen moordmachine met een asociale eigenaar.
Geen vergelijking met bovenstaande incident dus. Maar honden worden in het Amsterdamse bos wel degelijk aangevallen door ruiters, zijn al meerdere incidenten geweest. Dus dat is ook echt niet de oplossing.
[/quote]
Ook dit heeft 2 kanten. Het Amsterdamse bos is een klein en druk bos waar behalve in het koeiengebied de honden overal los mogen. Als ruiter in het weekend kan je niet een buitenrit maken zonder honden tegen te komen. Sterker nog, het zijn er zo veel dat als je langs elke hond braaf wil stappen dat je het dan verplicht bij een stapritje moet houden.
Ik vind daarom dat als je hond niet onder appel is je beter een ander gebied kunt kiezen om te oefenen alvorens je in het overvolle Amsterdamse bos gaat lopen waar het niet alleen stikt van de ruiters maar ook fietsers, kinderen, hardlopers etc.
Ik heb als ruiter ook een kort lontje gekregen door:
- honden die achter de paarden aan jagen
- honden die in de achterbenen en staart hangen
- baasjes die hun hond niet teruggeroepen krijgen
- baasjes die na herhaaldelijk verzoek hun hond niet willen aanlijnen
- heb je eindelijk een stukje afgelegen ruiterpad waar je dus wel even een galopje kan doen, lopen er mensen met onopgevoede honden op het ruiterpad die vol blaffend op de paarden af rent.
Mijn paard is er 1 die achter kleinvee aan jaagt als het voor zijn voeten loopt. Doet hij in de paddock ook met vogels en ganzen etc. Dat heb ik hem nooit aangeleerd maar als ik op een rit voor de zoveelste keer een hond in de staart, blaffend en grommend achter ons aan heb en m'n paard wil er even op jagen, dan laat ik hem maar even, in de hoop dat de hondeneigenaar volgende keer wel even aanlijnt. Dat mag je asociaal vinden maar in mijn ogen is dat omgekeerde wereld, en vind ik nog steeds alle eigenaren van de betreffende honden die overlast veroorzaken asociaal.
Ik heb zelf ook een hond. Die wel onder appel staat en niet achter andere dieren aan jaagt. Daar zitten heel wat uren training in en daarvoor liep hij gewoon niet los in het Amsterdamse bos.
Edit: begrijp me niet verkeerd: als ik zie dat een eigenaar moeite doet om z'n hond terug te roepen en aan te lijnen als ze ons zien, dan ga ik altijd even halt houden tot het gelukt is. Als een hond onverhoopt toch achter ons aan zit dan stop ik zodat die eigenaar de hond kan terugroepen. Maar als ik in de verte al zie dat een hond uit z'n plaat gaat omdat er ruiters aan komen, ik ga halthouden, en de eigenaren nemen geen moeite om het dier te roepen of aan te lijnen, of eigenaren doen geen moeite om hun hond te roepen als ze achter een paard aan rennen, niet even naar ons toe komen om de hond uit de staart te trekken als ik voor hen ga stilstaan, tsja daar heb ik dan even niet zo veel geduld voor.