Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:19

Pipodipo schreef:
Om maar even advocaat van de duivel te spelen... De HM is wel de enige manege in de stad waar je kunt komen zonder auto vanuit het centrum van de stad. De manege voorziet dus wel in een behoefte en er gaan dagelijks kinderen op de fiets of met de tram naartoe. Als deze manege dicht gaat, wordt het voor die kinderen wel heel lastig om te blijven rijden. Niet iedereen heeft een auto (in Amsterdam steeds minder) en het openbaar vervoer is ook niet zo goedkoop. Voor sommige ouders kan de extra kosten dus reden zijn om te stoppen met rijlessen omdat het dan net even te duur wordt. Zou toch hartverscheurend zijn als kinderen hierdoor niet meer kunnen paardrijden? Daarom juist wil de manege dus de mogelijkheid te creeren voor een beter paardenleven!


Alle andere maneges zijn op de fiets of met het OV ook prima te bereiken. De overtoom is juist super slecht bereikbaar door alle hysterie. Het is mooi dat je aan de kinderen denkt maar een paarden hobby mag niet tenkoste van dierenwelzijn en ethiek gaan. Althans dat is mijn mening dan.

Dancyy
Berichten: 2701
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:23

Mee eens Jenny :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:34

Nu ben ik wel benieuwd wat ze vragen aan pensiongeld en lesgeld :+

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:37

Overigens is de Hollandsche Manege al een museum :Y) Als je er wilt kijken betaal je al entree. Je krijgt dan een carrousel te zien, en krijgt een kopje thee. Je kunt even in de stallen kijken etc. Stel dat er geen paarden meer staan, gaat er dan nog wel iemand heen? Hoe blijft het pand dan behouden?

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:40

Wellicht zou er een meer uitgebreid (dan nu) paardenmuseum kunnen komen ('Horses and men: friendship through the ages' ofzoiets), of een combinatie van paarden met een ander historisch onderwerp. Virtual reality brillen erbij waarmee je een echte 'tour' langs de klassieke rijkunst kan krijgen en het haast levensecht kan ervaren. Of te paard de slag bij Waterloo beleven ofzo. Ik zie mogelijkheden.

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:41

Museum kan er altijd bij in Amsterdam. Dan geen echte paarden meer. Er is vast wel iemand die er iets moois en commercieels voor kan bedenken. Er gebeurd niks anders met die oude gebouwen.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:44

prijzen staan gewoon op de site...
half uur prive-les: 38 euro
uur prive-les: 62 euro
losse les: 28,50

Ik zeg, maak er gewoon een binnenspeeltuin van. Soort Ballorig ofzo, leuk voor de kinderen.
Paarden lekker naar het buitengebied verplaatsen, naar de weilanden waar ze thuishoren. Naar buiten met die dieren en dan gaan de paardenliefhebbers maar met het openbaar vervoer of fiets of auto naar de manege in het buitengebied waar de dieren op een paardwaardige manier worden gehouden.
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 19-01-17 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancyy
Berichten: 2701
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:46


hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:09

Sunrise_ schreef:
Wellicht zou er een meer uitgebreid (dan nu) paardenmuseum kunnen komen ('Horses and men: friendship through the ages' ofzoiets), of een combinatie van paarden met een ander historisch onderwerp. Virtual reality brillen erbij waarmee je een echte 'tour' langs de klassieke rijkunst kan krijgen en het haast levensecht kan ervaren. Of te paard de slag bij Waterloo beleven ofzo. Ik zie mogelijkheden.



Ja en wie gaat dat betalen? Daar mag je wel echt een hele hoop subsidie in gaan pompen en die is er niet. Juist alle kleine museale instituten verdwijnen momenteel met bosjes. Verzekering en onderhoud aan zo'n pand is gigantisch, laat staan dat je er ook nog museale stukken in gaat zetten. Subsidie is bijna niet te krijgen met zo'n specifieke doelgroep. En zonder (grote) subsidie potten gaat zo'n museum niet werken.

Nee hoor, de enige optie is verkopen en dan zal er ongetwijfeld weer een mooi duur hotel in komen en is het monument nooit meer openbaar te bezoeken. Zoals met een hele hoop unieke monumenten is gebeurd in de stad. Maar Nederlanders zien geen nut in het stoppen van overheidsgeld in hun eigen cultuur. Ons cultureel erfgoed staat al een aantal jaar in openbare verkoop en zoals in andere landen en het verleden is gebleken: als het eenmaal weg is komt het nooit meer terug.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:16

hoefijzer schreef:
BloemBloem schreef:
Ik snap daar dus ook echt helemaal niks van!
Staat dat beest 24/7 op stal, met het geluk er per dag misschien 2 x 2 uur eruit gehaald te worden. Stalgeld zal niet misselijk zijn, en wellicht doe ik nu een heel grote aanname, maar als je dat kan betalen, maakt dat stuk verder reizen ( naar een stal, waar dus wel gewoon overdag lekker buitenstaan kan )ook geen donder meer uit.



Je moet je wel bedenken dat er hier in de omgeving echt een hele hoop (grote!) pensionstallen zijn die exact de zelfde voorwaarden hebben en dat lijkt iedereen heel normaal te vinden.
("Mijn paard haalt voldoende beweging uit het rijden, in de paddock staat hij alleen stil." "Iedereen doet dat, mijn paard is gewoon vrolijk wanneer ik kom." )

Stel je hebt wat geld en een eigen wagen kan ik het me best voorstellen. Na je werk s'avond nog even naar de manege wandelen of fietsen om te trainen. In het weekend opladen en naar het bos of wedstrijd. Dat kost je een stuk minder tijd en energie dan dat je elke avond nog met de auto door de avondspits naar Aalsmeer of Amstelveen moet rijden. En je paard heeft de zelfde 'luxe'.

Het grote gebrek aan lichamelijke en geestelijke uitdaging voor het paard daargelaten natuurlijk. Maar zoals ik al zei, dat is de standaard hier.

Edit: ik denk dat sommige hier ook wel een erg slecht beeld van de Hollandse manege hebben wat nergens op gebaseerd is. Zij hebben ook wat erf en ruimte, ligt aan de achterkant aan een heel rustige buurt waar je zo door heen kan stappen en ik kom ook geregeld paarden in het vondelpark tegen.

Ik denk dat je ook niet moet onderschatten hoe lastig het is hier een paard te hebben. Een auto hebben is gewoon heel moeilijk als je hier woont, en auto rijden, zeker in de spits is echt een ramp. Stallen hoeven dus niet ver weg te zijn, maar zijn wel moeilijk te bereiken. Dit is een hele belangrijke reden voor veel mensen om dichter bij de stad te staan wat op de fiets of brommer te bereiken is maar minder voor het paard te bieden heeft.

Welzijn is echt mega slecht. Andere manegepaarden hebben het hier in de omgeving niet beter terwijl de manege eigenaren wel de mogelijkheid hebben.

Zoals ik al zei: ik vind het best wat respect verdienen dat de familie Valk hier vanaf het begin een groot punt van het welzijn van de dieren hebben gemaakt en dit zo veel mogelijk in hun bedrijfsvoering proberen door te voeren.



En dat soort stallen horen ook gesloten te worden.
Maak er een mooie overgangsregeling van.
Maar voor voor 2030 mag een paard niet meer gestald worden als hij niet minstens 6 dagen in de week 4 uur buiten komt paddock die dan ook aan voorwaarden voldoet.

Paarden hebben tegenwoordig allemaal een chip.
Maar er maar een chip kaartlezer van bij de paddock mijn part.
Maar dit hoort gewoon niet meer voor de hobby.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:19

Volgens mij zijn hotellobby's gewoon vrij te bezoeken hoor.. Maar omdat het dus een monumentale manege was, moet dat zo blijven én mogen paarden op een te klein stukje bij elkaar blijven staan? Dat begrijp ik dus niet. Begreep ik destijds al niet, stands zijn slecht, maar deze zijn heel oud en mooi en in het centrum van Amsterdam, dus is het ineens geaccepteerd dat er een paard groot genoeg voor mijn man van 1,90 in staat?
(En ja daar hebben we wel vragen over gesteld, maar ons veel te weinig druk gemaakt over de antwoorden vrees ik.)

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:24

Een mentaliteitsverandering onder de (conservatieve) paardensporters is misschien handiger dan regelgeving opgelegd door de overheid. Grote paardensport instituten als de KNHS en FNRS zouden het goede voorbeeld moeten geven en dit constant moeten benadrukken.

Ik woon in de binnenstad en mijn paard staat wel het hele jaar door buiten. Alleen swinters snachts op stal. Het kan dus wel gewoon hier hoor. Maar mensen willen het niet. Mensen vinden binnenbakken en kantines nou eenmaal belangrijker. Die stallen staan vol, in omgeving zuidoost/diemen waar veel stallen wel paddockgang bieden staat bijna niemand vol...

Zolang het grootste gedeelte van de paardenmensen het welzijn van het paard niet voorop zet gaan die stallen ook niks veranderen. Waarom zouden ze ook, de business loopt goed hier.

Dat geld ook voor de maneges. Zoals ik al zei: veel maneges hier in de omgeving hebben de mogelijkheid om de manegepaarden een beter leven te geven maar doen dit niet. Zij hebben wel veel FNRS sterren.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:34

Dreamybol schreef:
Volgens mij zijn hotellobby's gewoon vrij te bezoeken hoor.. Maar omdat het dus een monumentale manege was, moet dat zo blijven én mogen paarden op een te klein stukje bij elkaar blijven staan? Dat begrijp ik dus niet. Begreep ik destijds al niet, stands zijn slecht, maar deze zijn heel oud en mooi en in het centrum van Amsterdam, dus is het ineens geaccepteerd dat er een paard groot genoeg voor mijn man van 1,90 in staat?
(En ja daar hebben we wel vragen over gesteld, maar ons veel te weinig druk gemaakt over de antwoorden vrees ik.)



(Dat eerste, helaas niet bij dure hotels. )

Ik ben ook voor een andere oplossing dan de manege. Ik vind het wel prachtig als er nog paarden staan. Niet te veel dan. De oplossing zou best in het midden kunnen liggen: meer verhuur voor bedrijven en museale activiteiten. Meer shows etc. En meer toeristen er heen trekken, want ik zie ze zelden in gidsen staan. Op die manier zou je het wel echt levend cultureel erfgoed in stand kunnen houden. Laat de paarden rouleren met een andere stal/manege waar ze wel naar buiten kunnen zoals de rijschool in Wenen.
Maar laat de gemeente en buurt in hemelsnaam niet zo flauw doen over een paddock en bouw die gewoon zodat de paarden die op dat moment op de locatie staan ook naar buiten kunnen.

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:35

Silly1972 schreef:
Maar ja, weet niet of die er nog steeds staan, maar wat dachten jullie van de paarden in de Heiniken brouwerij? Ook midden in de stad.


Iets minder in de stad. De paarden van manege Geuzenveld. Slijten hun dagen in smalle stands met een losse balk tussen ze in. De stal heeft een wei. Maar die wordt weinig gebruikt. De paarden mogen dan een half uurtje los... Zieligste plek waar ik ooit geweest ben.
Ze sparen voor stallen maar doen dat al meer dan 5 jaar. Erg veel haast hebben ze niet.

Er zit trouwens een leuke manege wel naast st barbara. Kakelbont heet die. Daar doen ze het echt leuk met paarden. Het kan dus wel.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:38

hoefijzer schreef:
Edit: ik denk dat sommige hier ook wel een erg slecht beeld van de Hollandse manege hebben wat nergens op gebaseerd is. Zij hebben ook wat erf en ruimte, ligt aan de achterkant aan een heel rustige buurt waar je zo door heen kan stappen en ik kom ook geregeld paarden in het vondelpark tegen.


Zoals ik al zei: ik vind het best wat respect verdienen dat de familie Valk hier vanaf het begin een groot punt van het welzijn van de dieren hebben gemaakt en dit zo veel mogelijk in hun bedrijfsvoering proberen door te voeren.


Even twee puntjes eruit gehaald. Paarden door het vondelpark is alles behalve rustig, het is druk vol met toeristen en absoluut geen omgeving om met paarden te rijden.

Vincent heeft een jaar of 11 geleden de HM overgenomen en nu moet er een paddock komen? Dat getuigt niet van het volledig in willen zetten voor het paardenwelzijn. In ieder geval niet de afgelopen jaren. In Andijk staat een manege met land te koop kunnen ze daar niet naar toe verhuizen? Dat zou pas paardenwelzijn zijn.

De HM is gewoon niet meer van deze tijd, alle goede bedoelingen ten spijt. Prachtig pand maar niet om paarden in te houden. Totaal geen daglicht, maar donker en bedompt. En om maar niet te spreken van een stadsmanege. Ze kunnen nergens naar toe en buren klagen terecht. Het is hutje mutje, daar past paardengeur niet bij. Er had al jaren geleden ingegrepen moeten worden aan de manier van paarden houden.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:39

bruintje123 schreef:
En dat soort stallen horen ook gesloten te worden.
Maak er een mooie overgangsregeling van.
Maar voor voor 2030 mag een paard niet meer gestald worden als hij niet minstens 6 dagen in de week 4 uur buiten komt paddock die dan ook aan voorwaarden voldoet.

Paarden hebben tegenwoordig allemaal een chip.
Maar er maar een chip kaartlezer van bij de paddock mijn part.
Maar dit hoort gewoon niet meer voor de hobby.


Ik ben het hier natuurlijk mee eens... maar even voor de beeldvorming... het gaat hier om > 1000 paarden die vergelijkbaar gestald zijn, waarvan het merendeel pensionpaarden zijn.
In het gunstigste geval zijn er postzegelpaddockjes of weitjes aanwezig waar de paarden bij goed weer even in kunnen vertoeven.

De Hollandsche Manege is de oudste manege van Nederland en een monumentaal gebouw.
Er is ooit geprobeerd er een zwembad van te maken. Ik heb het bezwaar hiertegen ondertekend. Dat zou erg zonde van het pand zijn. Wat er wel mee moet weet ik niet direct, maar zou wat mij betreft wel gerelateerd moeten zijn aan het -dan- manege verleden.

De HM heeft een aantal ruime boxen met tralies en heeft daarnaast nog stands, waar nu dus ook boxen van gemaakt gaan worden.
Een wei in het vondelpark is al geprobeerd. Weet niet alle details maar ik geloof dat met name veiligheid een moeilijk aspect was, gezien wat er allemaal rondloopt in dat park.
Weet niet of het nog zo is maar vroeger werden er korte (stap) ritjes in het vondelpark gereden en op zondagochtend een lange rit naar het Amsterdamse bos.

Hoewel het natuurlijk onvoldoende blijft, valt het me alles mee van Vincent dat hij zich nu inzet voor meer welzijn voor de paarden. Misschien heeft hij het licht gezien of misschien moet hij wel, commercieel gezien. De uitspraak dat paarden dom zijn en niet beter weten en dus geen probleem hebben met stands en gebrek aan weidegang kan ik me nog goed herinneren. Evenals wat andere imo paard onvriendelijke incidenten waar ik verder niet over zal uitwijden.

Hoefijzer de stallen in Diemen en Zuidoost... Daar mag mijn paard nog niet één dag van haar leven doorbrengen. Anders dan de grote maneges dat zeker, maar ook daar is het welzijn ver beneden peil.

Sleeper: na vertrek van Philip had het als manege moeten sluiten de kwaliteit van de paarden en de lessen ging toen ook erg achteruit.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-01-17 18:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Dancyy
Berichten: 2701
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:40

Veulen84 schreef:
Iets minder in de stad. De paarden van manege Geuzenveld. Slijten hun dagen in smalle stands met een losse balk tussen ze in.

Bedoel je niet geuzeneiland?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:46

Cayenne schreef:
Nu ben ik wel benieuwd wat ze vragen aan pensiongeld en lesgeld :+

Losse les volwassenen €28,50, privéles volwassene €62 :wow:

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:46

TerraHowrse schreef:
Veulen84 schreef:
Iets minder in de stad. De paarden van manege Geuzenveld. Slijten hun dagen in smalle stands met een losse balk tussen ze in.

Bedoel je niet geuzeneiland?


Die ja...

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:47

Sleeper schreef:
hoefijzer schreef:
Edit: ik denk dat sommige hier ook wel een erg slecht beeld van de Hollandse manege hebben wat nergens op gebaseerd is. Zij hebben ook wat erf en ruimte, ligt aan de achterkant aan een heel rustige buurt waar je zo door heen kan stappen en ik kom ook geregeld paarden in het vondelpark tegen.


Zoals ik al zei: ik vind het best wat respect verdienen dat de familie Valk hier vanaf het begin een groot punt van het welzijn van de dieren hebben gemaakt en dit zo veel mogelijk in hun bedrijfsvoering proberen door te voeren.


Even twee puntjes eruit gehaald. Paarden door het vondelpark is alles behalve rustig, het is druk vol met toeristen en absoluut geen omgeving om met paarden te rijden.

Vincent heeft een jaar of 11 geleden de HM overgenomen en nu moet er een paddock komen? Dat getuigt niet van het volledig in willen zetten voor het paardenwelzijn. In ieder geval niet de afgelopen jaren. In Andijk staat een manege met land te koop kunnen ze daar niet naar toe verhuizen? Dat zou pas paardenwelzijn zijn.


Ik zou er ook niet gaan rijden hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik kom wel regelmatig ruiters tegen. (Ook eentje die wel eens door de ferdinant bol heen gedraafd komt, heel mak paard. Erg bijzondere keuze ook. :') )

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:50

Echt? Ik zie ze echt nooit. Verkeerde tijden zeker :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:51

LadyMadonna schreef:
Cayenne schreef:
Nu ben ik wel benieuwd wat ze vragen aan pensiongeld en lesgeld :+

Losse les volwassenen €28,50, privéles volwassene €62 :wow:


10 rittenkaart 210,-
Pensionprijs 450,- geloof ik (maar er zijn maar een stuk of vier pensionboxen waar je alleen via via voor in aanmerking komt.
De manege is donker idd. Wel brandschoon.

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:03

Silly1972 schreef:
Maar ja, weet niet of die er nog steeds staan, maar wat dachten jullie van de paarden in de Heiniken brouwerij? Ook midden in de stad.


Die hebben een prachtige paddock en rijden fijn buiten. Komen op het land. Die worden als sterren behandeld

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:23

Pfff, moeilijke discussie. Ik zou een zwembad of binnenspeeltuin in dit gebouw ook eeuwig zonde vinden.

In de randstad worden paarden anders gehouden, er zijn daar meer pensionstallen zonder dagelijkse weidegang dan met. Je kan willen dat dat verboden wordt maar dat gaat je niet lukken. Dat betekend het einde van veel stallen (banen, inkomsten) en van veel paarden die geen plek meer zullen hebben. Not going to happen.

Verwachten van de HM dat ze dus het braafste jongetje van stal worden is een illusie. Het zal geen stal worden met dagelijkse weidegang 24/7, grote inloopstallen enz.
Maar de huidige standaard is het andere uiterste: geen vrije beweging door stands, geen vrije ruimte e.d. is niet meer van deze tijd. De boel upgraden naar gemiddelde standaarden in de randstad zou wel een eis moeten zijn. Minimaal goede boxen zodat paarden comfortabel kunnen staan en daarnaast af en toe de benen strekken in de binnenbak. Je kan vinden dat dat niet voldoende is maar feit is dat dat de standaard is in de randstad. Of dat juist is is een andere discussie m.i.

Het zou mooi zijn als de HM om de tafel kan met de gemeente en een plan kan opzetten. Wellicht terug naar minder lessen en minder paarden zodat de stands omgebouwd kunnen worden naar stallen. Ik zou zelfs denken aan samenvoegen met een manege in het buitengebied zodat je bijvoorbeeld 3x per week 10 paarden op de HM hebt staan en de rest op een andere manege, ik noem maar wat.
De rest van de tijd zou opgevuld kunnen worden met zaalverhuur en andere activiteiten en wellicht extra inkomsten met shows e.d. Zodat je uit kunt met 10 paarden (in ruime stallen) op die locatie.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:35

Misschien moet de randstad eens upgraden naar paardwaardig?!
Niet de HM naar randstad waardig.