De vernieuwde voorpagina van Bokt.nl

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:23

Word er ook iets gedaan met onze feedback? Want als ik het zo lees wil het grootste gedeelte liever de oude lay-out terug.. :o

Daihyo

Re: De vernieuwde voorpagina van Bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:24

Ik heb een aantal dingen doorgegeven aan Bart ter verbetering (tijdsaanduiding, volgorde onderdelen). Daar kunnen wij als NR niets mee omdat dat echt technische dingen zijn. Verder zijn wij zelf wel positief over de verandering en willen dit echt een tijd proberen. Maar waar verbeterd kan worden, dan moet daar zeker naar gekeken worden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:28

Kan je ook uitleggen waarom jullie er positief over zijn? Wat zijn hier de voordelen voor de gebruiker van? Ik vind het fijn dat je reageert, maar iets meer inhoudelijk zou ik persoonlijk wel fijn vinden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:08

Ja natuurlijk :j

We willen al een tijdje toe naar meer plek en vooral ook een eigen plek voor community nieuws op de voorpagina. Omdat we dit zelf een belangrijk onderdeel vinden van Bokt, maar ook omdat dit vanuit jullie als gebruikers naar voren komt. Zowel in reacties op VN, als in de enquête. Daarnaast is al langer de wens om het nieuws te kunnen onderverdelen in een aantal categorieën, ipv een chronologische volgorde. De grootste wens was de totale voorpagina op de schop, maar dit was helaas niet mogelijk. We zijn toen gaan zoeken naar wat er wél mogelijk was.

Wat er nu staat is de basis. Wij hebben als NR ook bij de wensen aangegeven dat er een mogelijkheid moet zijn, waarbij gebruikers direct zien wat er nieuw is óf direct zien wat er oud/gelezen is. Net als op het forum zelf eigenlijk. We wilden de nieuwe indeling graag begin januari online, maar helaas liep het stroever dan de bedoeling was en is alleen deze basis live gegaan. Iets wat een prima start is, maar zeker nog niet de eind-versie. Daarom zijn jullie tips ook zo belangrijk, en dan aan Bart om te kijken wat er kan :j

We hadden overigens ook zo'n 6-8 categorieën op het wensenlijstje staan. Helaas past dat niet op de voorpagina en hebben we gekeken naar wat voor soort nieuwsberichten het meest geplaatst werden. Dit was toch wel de sport en de fokkerij, met een even grote groep overig nieuws. Die groep overig nieuws zou prima ook nog een paar kleine categorieën kunnen hebben, maar daar is de frequentie van berichten te laag voor. Want ze zitten ook nog aan een maximum van 25 titels op de voorpagina. En dan wordt het met 8 categorieën, waarvan er dan maar misschien in 5 berichten staan, ook erg rommelig. Daarom is gekozen voor 4 categorieën, die wel gevuld worden. Die 25 berichten op de voorpagina zijn namelijk wel gesorteerd op datum en worden binnen de categorie chronologisch geplaatst. Het nieuwste sportnieuws staat dus bovenaan in sportnieuws, enz. Dat kijkt ook al wat makkelijker hoop ik. Verder geeft harbourlight al de tip om Favoriete Forums te gebruiken in je gebruikerspaneel. Dan zie je meteen de nieuwst geplaatste berichten.
En omdat het de 25e nieuwste nieuwsberichten zijn, die daarna geplaatst worden in de categorie, kan het zijn dat de ene dag de ene categorie dus groter is dan de andere dag. Zo zal met de Olympische Spelen de categorie Sport groter zijn dan de rest. Of zoals afgelopen week met de hengstencompetitie de categorie Fokkerij dus groter. Er is geen vast aantal berichten per categorie. Had ik graag gewild, maar dit was technisch ook niet mogelijk.

En daarnaast is er op deze manier ruimte gekomen voor Community nieuws. Nieuws voor en door jullie als gebruikers. De voormalige BNB redactieleden zijn daarom ook correspondenten geworden, speciaal op dat onderdeel. En zo hebben de blogs ook een plek waar ze geplaatst kunnen worden. Dit onderdeel hopen we ook uit te breiden, want er gebeurt enorm veel op het forum. :j

Wat we eventueel wel kunnen doen (en een tijdje terug gedaan hebben), is onder het sportnieuws bijvoorbeeld de tag ook al in de titel kunnen zetten bij de sporten die wat minder voorkomen. Bijvoorbeeld Endurance, TREC, Western, Drafsport, enz. Dan springen ze misschien iets meer in het oog. Idem met de fokkerij, als dit kan. Eventueel (de afkorting van) het betreffende stamboek erbij plaatsen. Dat wil ik zeker wel meenemen achter de schermen :j

Ben ik nu nog iets vergeten?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 01:03

Stel je bent een tijdje niet geweest en je wilt (bijvoorbeeld) al het "Fokkerij" nieuws bijlezen. Kan dat?
Want als ik nu op het kopje fokkerij klikt dan gebeurt er niets. Er is wel de optie onderaan met 'Meer Nieuws', maar dan kom je op het subforum terecht waar alles in de reactie volgorde staat en dus oud nieuws bovenaan kan staan.

Als verre toekomst feature suggestie:
Voorpagina zoals het oude iGoogle! (Of iets primitievers: de widgets van Jira. Mocht iemand dat kennen)
Dat je zelf beslist welke blokken je op de voorpagina ziet en in welke volgorde. Dan kun je ook meer nieuws categorien aanbieden, en kan de gebruiker zelf kiezen welke ze willen zien en ook in welke volgorde. Of ze wel Wiki Foto van de Dag en Uitgelicht zien, of niet, etc., of liever alles gewoon volproppen met nieuwsberichten.
Dat is de toekomst en is iedereen (vermoed ik) tevreden. Uiteraard hou je vaste slots aan voor advertenties en misschien 'belangrijke' berichten.

Mazikeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 01:35

Renske_W schreef:
Jeetje het is wel even wennen. :=

Ik mis idd ook de datums, nu is het lastiger om te zien wat het laatst geplaatste nieuws is.
Ik vond het nieuws per dag wel prettiger.

Ik ben het met je eens, ik vond het oude fijner.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 08:13

Ik ben er na een paar dagen nog steeds niet aan gewend. Het kijkt vrij chaotisch.
Voor mij een reden om voortaan op een andere manier het nieuws te gaan volgen ipv via Bokt.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:00

Ook ik vind het minder fijn. Ik las altijd graag in een oogopslag het nieuws van de dag of afgelopen dag(en), dat is nu omslachtiger geworden. Bovendien kon ik aan goed geschreven titels ook wel zien of iets een voor mij boeiend onderwerp had. Ik vind bovendien het fokkerij mieuws erg domineren nu, en daarbinnen dan weer de KWPN. Over Tinkers, IJslanders of Haflingers lees je bijna nooit, en die dominantie van het KWPN en dergelijke paarden valt extra op nu er een heel 'blok' met fokkerij achter elkaar zit, een blok dat voor mij vaak niet boeiend is en dus sla ik het over.

Als er behoefte is aan onderwerpen benoemen zou ik eerder gaan voor zoiets:

dinsdag
[SPORT] Edward Gal wint in Zweden
[FOTO] Kijk mee op wedstrijd Y
[RECHT] Verwaarloosde pony in beslag genomen

woensdag
[LOL] pony heeft favoriete knuffelbeer
[FOK] Dekhengst X ontsnapt
[INT] Ankie praat met ons over de sport

Misschien is een poll voor lezers van het nieuws ook gewoon handig, Bokt als gebruikersforum bij uitstek kan natuurlijk heel makkelijk te weten komen wat het beoogde publiek van bepaalde lay-outs vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:36

Rivano schreef:
Stel je bent een tijdje niet geweest en je wilt (bijvoorbeeld) al het "Fokkerij" nieuws bijlezen. Kan dat?
Want als ik nu op het kopje fokkerij klikt dan gebeurt er niets. Er is wel de optie onderaan met 'Meer Nieuws', maar dan kom je op het subforum terecht waar alles in de reactie volgorde staat en dus oud nieuws bovenaan kan staan.

Voorpagina zoals het oude iGoogle! (Of iets primitievers: de widgets van Jira. Mocht iemand dat kennen)
Dat je zelf beslist welke blokken je op de voorpagina ziet en in welke volgorde. Dan kun je ook meer nieuws categorien aanbieden, en kan de gebruiker zelf kiezen welke ze willen zien en ook in welke volgorde. Of ze wel Wiki Foto van de Dag en Uitgelicht zien, of niet, etc., of liever alles gewoon volproppen met nieuwsberichten.
Dat is de toekomst en is iedereen (vermoed ik) tevreden. Uiteraard hou je vaste slots aan voor advertenties en misschien 'belangrijke' berichten.

Dat klopt niet helemaal, als je naar het subforum gaat ([VN] Voorpagina Nieuws ) dan staan de berichten op volgorde van plaatsen, dus het nieuwste nieuws staat bovenaan :j

Dan een vraagje, zou een simpele datum vooraan het bericht toevoegen, het beter maken?

10/1 : [Titel van het nieuwsbericht]
9/1 : [Titel van ander nieuwsbericht]

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:30

[***] schreef:
Rivano schreef:

Dat klopt niet helemaal, als je naar het subforum gaat ([VN] Voorpagina Nieuws ) dan staan de berichten op volgorde van plaatsen, dus het nieuwste nieuws staat bovenaan :j

Dan een vraagje, zou een simpele datum vooraan het bericht toevoegen, het beter maken?

Dan blijft het nog zo dat bepaalde categorieen te veel overheersen. Het scrollen werkt ook nogal blokkerend.

Waarom niet inderdaad alles terugzetten op datum en dan Tags toevoegen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:43

Ik heb het even de tijd gegeven, maar ook ik moet concluderen dat ik het nieuws na de wijzigingen voortaan links laat liggen. Vreselijk onoverzichtelijk en irritant geworden als je net als ik snel in een oogopslag het laatste nieuws wilt kunnen checken.

Dank voor de inzet, maar helaas geen verbetering wat mij betreft.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:51

Vroeger keek ik altijd naar het nieuws, maar nu vind ik het onoverzichtelijk, je kan niet in een oogopslag zien of er nieuws bij is gekomen. Ik blijf het vervelend vinden.

Ik kan me wel vinden in het idee om het community nieuws een apart kopje te geven en de rest dmv een tag per dag te vermelden.

Voor de nieuwsredactie is dit misschien een fijne opzet, maar ik betwijfel of het voor de gemiddelde gebruiker net zo fijn is en aan de wensen voldoet.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:00

[***] schreef:

Haha, wat apart. Mijn excuses. Ben er altijd vanuit gegaan dat die pagina dezelfde logica heeft als de andere paginas. Maar dat is goed nieuws dat ik daar nu achter kom, want dan vind ik het misschien handiger om daar het nieuws bij te houden ipv de voorpagina.

[***] schreef:

Persoonlijk voor mij niet. Ik scan altijd snel alle nieuwsberichten en aan de hand van de titel beslis ik of het me interessant lijkt of niet. Met eerst een TAG, zou ik alsnog de titel moeten lezen om te weten of het interessant is, maar die tag neemt wel ruimte in beslag als ik op mijn mobiel kijk. Volgens mij is dat designtechnisch wat chaotisch 'voor het oog' op een mobiel.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:02

ingvdh schreef:
Ik kan me wel vinden in het idee om het community nieuws een apart kopje te geven en de rest dmv een tag per dag te vermelden.

Hier ga ik ook in mee. Twee kopjes, en dan daarbinnen alles op plaatsingsdatum.(Al hoeft een extra TAG niet voor mij)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:04

Rivano schreef:
ingvdh schreef:

Hier ga ik ook in mee. Twee kopjes, en dan daarbinnen alles op plaatsingsdatum.(Al hoeft een extra TAG niet voor mij)

Lijkt me top :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:03

Ygritte schreef:
Ik vind bovendien het fokkerij mieuws erg domineren nu, en daarbinnen dan weer de KWPN. Over Tinkers, IJslanders of Haflingers lees je bijna nooit, en die dominantie van het KWPN en dergelijke paarden valt extra op nu er een heel 'blok' met fokkerij achter elkaar zit, een blok dat voor mij vaak niet boeiend is en dus sla ik het over.

Nu 3 items onder fokkerij die niet over het KWPN gaan.

Het valt dus wel heel erg mee. Daarnaast het is het grotste stamboek van Nederland....dus ook vaker in het nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:45

Als jullie deze layout willen houden dan zou ik sowieso dat wat nu als 'Ander nieuws' helemaal onderaan bundelt helemaal bovenaan plaatsen met als kopje 'Algemeen' of 'Algemeen nieuws'.
Al dat fokkerij- en sportnieuws is heel gezellig, maar daar zal nooit iets levensbedreigends in voorkomen terwijl dat in 'ander nieuw' wel aan de hand is in de vorm van Rhino uitbraken, mishandelde paarden, ontsnapte paarden, vervoersverbod ivm vogelgriep of varkenspest of wat dan ook.
Dat wat het belangrijkste/meest urgent is hoort bovenaan te staan als je voor thematisch kiest, en niet onderaan als restnieuws.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 00:16

Om 'Overig' te hernoemen naar 'Algemeen' vind ik erg interessant. Om hem bovenaan te plaatsen weet ik niet, want er zit juist vaak nieuws bij wat een beetje feelgood is of juist niet heel veel nieuwswaarde heeft maar we wel even willen vermelden. Dat zou dan ook bovenaan staan.. :o

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 00:18

Nissima schreef:
Om 'Overig' te hernoemen naar 'Algemeen' vind ik erg interessant. Om hem bovenaan te plaatsen weet ik niet, want er zit juist vaak nieuws bij wat een beetje feelgood is of juist niet heel veel nieuwswaarde heeft maar we wel even willen vermelden. Dat zou dan ook bovenaan staan.. :o

In een eerdere reactie zei ik al: misschien 'algemeen' voor bv. Rhino nieuws, transport, andere ziektes en wetgevingen ed. die voor iedereen van toepassing zijn. En dan kopje 'overig' voor al het overig nieuws en het zogenaamde Hart van Nederland-nieuws.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 08:46

Nissima schreef:

Je zou je ook kunnen afvragen of van dat feelgood(non)nieuws (zojuist treffend omschreven als 'Hart van Nederland-nieuws') wel op een voorpagina thuishoort. Misschien bij de Telegraaf, maar zelfs die geven vaak belangrijk 'echt' nieuws de voorkeur.

Mij lijkt, als je echt aan de opsplitsing in categorieën wilt vasthouden, die splitsing tussen 'algemeen' en 'overig' een hele goede wanneer daardoor algemeen nieuws weer terecht bovenaan kan staan.
Zou toch jammer zijn als je een (fictief) bericht "alle paarden in Nederland moeten vanaf morgen verplicht worden ingeënt tegen vreselijke ziekte X" volledig zou missen doordat "Springhengst Y ook vorig jaar weer nakomelingen" heeft gehad.

Over dat community-nieuws: is dat niet gewoon nog meer van wat we ook al in de nieuwsbrief krijgen voorgeschoteld? 'Bloemetje voor Bokker B', 'Kaartje naar kind met K', 'Virtuele veer in de reet van vlogger V' en dergelijke?

Is het nodig om zoals bijvoorbeeld van de week gebeurde, als nieuwsredactie een topic van Bokt te plukken, de OP in eigen woorden nog eens te vertellen en dat dan als 'nieuws' op de voorpagina te plaatsen? Alsof je als krant je eigen artikelen opnieuw gaat overnemen als nieuws.

Als iemand een topic plaatst (met informatieve titel!) over paarden die ontsnapt zijn, en dat topic loopt behoorlijk hard, dan staat dat al bovenaan in 'Actieve berichten', op de voorpagina. Is het dan nodig om diezelfde actieve berichten omlaag te schuiven voor een slechte kopie van dat topic net erboven? Is dat hoe je als nieuwsredactie (community)nieuws maakt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:26

Wat betreft de datum zichtbaar op de voorpagina, daar is Bart mee bezig. Ik weet niet op welke termijn dat zichtbaar wordt, maar daar wordt aan gewerkt :j

oomens: onder communitynieuws worden inderdaad een aantal oude onderdelen van de BNB geplaatst. Net als de blogs, achtergrondinformatie, nieuws over bokkers. Waaronder dus ook het topic van furioso, waarvan haar verhaal overigens ook in de Antwerpse gazet en nog een aantal Belgische nieuwspagina's staat. Daarom is het communitynieuws, nieuws voor, door en over bokkers.
Dit hebben we overigens al eerder gedaan als een bokker in het nieuws kwam en dit paardgerelateerd was. Even snel wat recente links gezocht:
[VVDD] Mongol derby 2017: here I come / [VN] Eerste Nederlandse deelnemer Mongol Derby 2017 bekend
[VVDD] Serious request lak aan.. maar dan met paarden / [VN] Gelakte paardenhoeven voor Serious Request-actie
[PP] De Vloek van Manege Pegasus... / [VN] Nieuwe paardenserie op tv "De Vloek van Manege Pegasus"

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:59

Is het niet mogelijk de nieuwe berichten Oranje te maken ipv berichten die bijzonder/leuk/zielig (geen idee wat de richtlijn is om een topic oranje te maken)? Elke keer als ik op de hoofdpagina kom wordt mijn blik weer getrokken naar de oranje topics, terwijl veel daarvan inmiddels al een week oud zijn..
Als je nieuw berichten een dag oranje laat weet je gelijk dat dat de nieuwe berichten zijn. Zo werkt onze nieuws pagina op het werk ook, ideaal!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:02

Die ga ik meenemen als tijdelijke oplossing Monster_tos :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:55

Nou, ik ben maar gestopt met de nieuwsberichten lezen. Zoeken/scrollen naar de nieuwe berichten heb ik geen zin in...

Ik haal mijn nieuws wel elders :).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:00

Jammer _San87_. :)

Monster_tos schreef:
Is het niet mogelijk de nieuwe berichten Oranje te maken ipv berichten die bijzonder/leuk/zielig (geen idee wat de richtlijn is om een topic oranje te maken)? Elke keer als ik op de hoofdpagina kom wordt mijn blik weer getrokken naar de oranje topics, terwijl veel daarvan inmiddels al een week oud zijn..
Als je nieuw berichten een dag oranje laat weet je gelijk dat dat de nieuwe berichten zijn. Zo werkt onze nieuws pagina op het werk ook, ideaal!

Ik heb even overlegd en we gaan dit proberen :j
Met als richtlijn dat we de nieuwe berichten 24u oranje laten en daarna weer blauw. Dit zal geen exacte wetenschap zijn, aangezien het handmatig moet en we dit dus alleen kunnen doen op het moment dat iemand online is.

Zodra Bart met een tijdsaanduiding komt op de voorpagina, kijken we verder.

Edit: ze zijn inmiddels aangepast. Hoe vinden jullie dit?