KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashleytjuhh

Berichten: 6723
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:29

Je vb van iemand met normaal gewicht die niet goed mee zit, is meestal gewoonweg onkunde en zal spoedig genoeg verbeteren...dat voorbeeld noem ik dus geen oneerlijk rijden

Xxxcynnxxx wat je hierboven zegt is dan toch ook met gewicht?

Wie zegt dat zon persoon niet ondertussen hard bezig is met afvallen?

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:30

Goed dat hier wat mee gedaan worden. Ik hoop alleen dat ze eerst een goed onderzoek gaan doen ipv klakkeloos die 20% aanhouden. Plus dat ik hoop dat ze op meer welzijnsregels gaan handhaven...

Ashleytjuhh

Berichten: 6723
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:31

mooney schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Maar wanneer is het eerlijk dan?
Iemand die te zwaar us niet eerlijk?
Iemand die normale gewicht heeft maar niet goed mee zit is niet eerlijk?
Iemand die plukt us niet eerlijk?
Ienand die teveel zweep en been geeft is niey eerlijk?

Nederland laten we stoppen met rijden weinig mensen mogeb meer rijden

Het gaat er niet zozeer om wat nog meer allemaal oneerlijk is. Er zijn namelijk altijd meerdere problemen die aangepakt moeten worden, als je dat zegt: alles moet tegelijk aangepakt worden of niets mag aangepakt worden, dan kom je dus nooit tot het oplossen van de problemen want niet alles kan tegelijkertijd. Dus werk je in stappen en zeg je: we gaan ons nu eerst focussen op A en als dat goed is gaan we verder met probleem B.

.


Dit is al plan b of c van de knhs. Plan A en B zijn al nooit gelukt :')

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:32

dat is toch niet te vergelijken? rijden leer je tenslotte door te doen, dat leer je niet op een hobbelpaard.

Terwijl je met overgewicht ook gewoon kunt wachten tot je weer op een aanvaardbaar gewicht zit voor je er weer op stapt.

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:34

Dus omdat A en B mislukt zijn moeten ze C maar niet meer proberen?

Ik snap niet zo goed wat je standpunt is? Mag de KNHS niet reguleren hierop volgens jou? Of mag de KNHS nergens op reguleren? Of wil je dat een ander (concreet!) plan eerst wordt uitgevoerd?

Daarnaast vind ik de opmerking met willen afvallen niet terecht. Een amazone die te zwaar is en geen plannen heeft voor afvallen en een amazone die te zwaar is maar wil afvallen zijn toch echt even zwaar voor het paard. Maakt voor het welzijn dus niets uit wat de intentie is. In dat geval kan er ook gekozen worden om iets anders met het paard te doen totdat het streefgewicht is bereikt.

Ashleytjuhh

Berichten: 6723
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:35

xxCYNNxx schreef:
dat is toch niet te vergelijken? rijden leer je tenslotte door te doen, dat leer je niet op een hobbelpaard.

Terwijl je met overgewicht ook gewoon kunt wachten tot je weer op een aanvaardbaar gewicht zit voor je er weer op stapt.


Jawel hoor. Genoeg methode voor tegenwoordig

Ashleytjuhh

Berichten: 6723
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:41

mooney schreef:
Dus omdat A en B mislukt zijn moeten ze C maar niet meer proberen?

Ik snap niet zo goed wat je standpunt is? Mag de KNHS niet reguleren hierop volgens jou? Of mag de KNHS nergens op reguleren? Of wil je dat een ander (concreet!) plan eerst wordt uitgevoerd?

Daarnaast vind ik de opmerking met willen afvallen niet terecht. Een amazone die te zwaar is en geen plannen heeft voor afvallen en een amazone die te zwaar is maar wil afvallen zijn toch echt even zwaar voor het paard. Maakt voor het welzijn dus niets uit wat de intentie is. In dat geval kan er ook gekozen worden om iets anders met het paard te doen totdat het streefgewicht is bereikt.



Wat ij bedoel daarmee is dat jij zegt ze kunnen niet alles te tegelijk. Eerst A en dan B aan pakken. Dus ik bedoel er mee dat ze dat zelfs niet gelukt is.

Je hebt tegenwoordig de flexchair en dat neppe paard om te leren mee zitten e.d.

Dus volgens jou mag iemand die te zwaar is niet rijden tot zr het streefgewicht heeft bereikt maar iemand die zit te hobbelen mag wel lekker op de rug blijven rond kletsen tot ze beter kan zitten?

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:48

Dat zeg ik niet.
Ik zie wel dat we in staat zijn om gewicht op een objectieve manier kunnen meten en daar dus relatief makkelijk richtlijnen aan kunnen hangen. Dit maakt het mogelijk om voor een overkoepelende organisatie zoals de KNHS om regels op te stellen om het welzijn te verbeteren. Daar ben ik voor.

'Hotsen en klotsen' is eveneens niet goed voor het welzijn, maar is nog niet objectief te meten. Dan moet je dus iemand in het veld gaan zetten die er op gevoel/mening mensen uit gaat pikken die niet goed genoeg zitten. De persoon die een maand later op hetzelfde veld staat doet dit ook weer naar zijn eigen inzicht. En dan creeër je dus chaos. Dus dan moet er eerst een betrouwbaar model komen zodat de methode helder en herhaalbaar is. En die is er nog niet.
Ik hoop dat het er snel komt, maar dat is voor mij geen reden om dan een andere maatregel die welzijn moet verbeteren te vertragen of zelfs weg te honen.

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:49

Misschien is het goed om ervan uit te gaan dat wat bij de KNHS zit het hobbelstadium achter zich gelaten heeft?
Of met andere woorden, de belasting van een paard met een ruiter die nog moet leren rijden is nóg een heel ander verhaal, en daar gaat dít niet over.

Ashleytjuhh

Berichten: 6723
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:51

Wat je zegt klopt.

Maar hoe zie jij het voor je dat ze dit gaan doen met gewicht dan?
Op het oog ziet iemand die noem nou maar wat van 160 die 70 kg weegt er toch heel anders uit als iemand can 190 die ook 70 kg weegt?

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:53

Tja, jockeys en enduranceruiters worden voor een wedstrijd gewogen, met zadel en al. Hoe moeilijk kan je het maken?

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:53

Ashleytjuhh schreef:
xxCYNNxx schreef:
dat is toch niet te vergelijken? rijden leer je tenslotte door te doen, dat leer je niet op een hobbelpaard.

Terwijl je met overgewicht ook gewoon kunt wachten tot je weer op een aanvaardbaar gewicht zit voor je er weer op stapt.


Jawel hoor. Genoeg methode voor tegenwoordig


Die voor de meesten veel te duur zijn + dat je dan nog altijd moet wennen aan de beweging van een echt paard.
Dat er mogelijkheden zijn om je zelf al te verbeteren zonder paard weet ik ook wel. Net zo goed dat als je al veel leest je al een voordeel hebt; de theorie, maar dan moet je altijd nog leren om het in de praktijk toe te passen. En de een kan dat sneller dan de ander


En de meesten met ook maar een beetje talent voor rijden (danwel inzicht) heeft dat stuiteren heel snel afgeleerd, dat is bij de meesten alleen de eerste paar lessen...veel sneller dan dat iemand met flink overgewicht dat kwijt kan raken (zelfs als diegene dat op een ongezonde manier zou doen)
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 27-12-16 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:55

Met een weegschaal?

Grit

Berichten: 6152
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:56

Ik vind de 20% ook nog aardig royaal en inderdaad er spelen vele andere factoren mee, maar je moet ergens beginnen en het moet aantoonbaar/toetsbaar zijn.

Alleen maar goed toch dat er in elk geval iets gebeurd, ik zie soms combinaties waarbij de verhouding ruiter paard zo triest is voor het paard.

Tegen zitten, tegen werken, overmatig spoor- en zweepgebruik, grof bitgebruik zijn net zo goed sneu voor een paard, maar lastiger toetsbaar en het is vooral te hopen dat iemand ingrijpt.
Maar dat staat verder los van het feitelijke gewicht waar je als ruiter een paard mee belast, ook al rij je nog zo netjes en vriendelijk.

Ashleytjuhh

Berichten: 6723
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:56

Ibbel schreef:
Misschien is het goed om ervan uit te gaan dat wat bij de KNHS zit het hobbelstadium achter zich gelaten heeft?
Of met andere woorden, de belasting van een paard met een ruiter die nog moet leren rijden is nóg een heel ander verhaal, en daar gaat dít niet over.


Onbewust gaat het er wel over want gaat over de welzijn van een paard.


xxCYNNxx
Paardrijden is al duur dus dat extra zou jij niet over hebben voor de welzijn van je paard? Je moet mog w de echte beweging leren maar dat gaat veel makkelijker dan :j

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:57

Er is natuurlijk een veel eenvoudigere oplossing die dierenwelzijn echt ten goede komt. Dat is gewoon de huidige proeven in de basissport omgooien. Veel meer nadruk geven aan de manier waarop het er uitziet. Dus in plaats van 21 punten in de proef te gebruiken voor het uitvoeren van oefeningen en 9 voor hoe het er echt uitziet hiervan de verhoudingen aanpassen. In wezen gaat er maar 2 van die punten zelfs over hoe je erop zit. Dat kan natuurlijk nooit kloppen. Zeker in de basis zou er daar veel meer aandacht aan moeten worden besteed.

Overigens ben ik niet de lichtste, maar ik weet zeker dat mijn barokke daar geen last van hebben. Zou ik op een groter paard gaan zitten zou dat kwa gewicht misschien wel beter zijn. Maar ik vermoed zomaar dat ik dan kwa beweging het wel eens veel lastiger zou kunnen krijgen om mee te komen. Dan ben ik gewoon te klein.

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:58

Janneke2 schreef:
Mbt paard moddervet voeren: ik stel voor dat de stokmaat plus de afstand tussen de vier hoeven wordt gemeten.

Een paard van laat ons zeggen 1.50, korte rug en breed gebouwd (hoeven wijd uit elkaar bij lopen en halthouden) kan echt gewicht dragen, ook al is het wellicht geen tinker of welsh cob.

Klein probleempje: een van de ponies bij ons op stal zet zijn voorbenen bijna recht achter elkaar bij het lopen.

Bij een korte rug is er ook minder ruimte voor het zadel. Grotere mensen (of dat nu lang of zwaar is) hebben al snel 18/18.5 inch nodig en dat past vaak niet. Ruimte houdt op bij 17/17.5 inch.

Ik heb wel tig jaar terug iemand zien rijden op een fjord die zeer duidelijk te zwaar was, zadel verdween onder de ruiter geheel. Dat soort extremen kan je er vrij makkelijk uit vissen met zo'n regel in de hand.

Gewicht paard hoef je niet precies te wegen, meetlint/formule en bodyscore verteld je ook veel. De 1-2-3 kg te zwaar vis je er niet zo meteen uit, de 10-20kg te zwaar wel.

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:59

Ibbel schreef:
Misschien is het goed om ervan uit te gaan dat wat bij de KNHS zit het hobbelstadium achter zich gelaten heeft?
Of met andere woorden, de belasting van een paard

Nou, niet allemaal hoor, ken voorbeelden... Die trekpopjes te paard evenaren, of botweg aan het bit hangen, danwel anderssinds stuiterend miraculeus boven weten te blijven (tot mijn grote verbazing soms).

Ibbel schreef:
Tja, jockeys en enduranceruiters worden voor een wedstrijd gewogen, met zadel en al. Hoe moeilijk kan je het maken?


Doen ze dat tegenwoordig? Toen ik in 2009 endurance reed ben ik nul keer op een weegschaal gezet, was maar klasse 1.
En bij endurance hogere klasses is dat niet ter bescherming van paard (wegen ruiter en zadel etc. niet het paard), maar minimaal gewicht dat mee moet om het eerlijk te houden qua wedstrijd.

aj sjoefs, quote vernachelt.. sorry...
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 27-12-16 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:59

Ashleytjuhh schreef:
Ibbel schreef:
Misschien is het goed om ervan uit te gaan dat wat bij de KNHS zit het hobbelstadium achter zich gelaten heeft?
Of met andere woorden, de belasting van een paard met een ruiter die nog moet leren rijden is nóg een heel ander verhaal, en daar gaat dít niet over.


Onbewust gaat het er wel over want gaat over de welzijn van een paard.


xxCYNNxx
Paardrijden is al duur dus dat extra zou jij niet over hebben voor de welzijn van je paard? Je moet mog w de echte beweging leren maar dat gaat veel makkelijker dan :j



Wie zegt dat ik het er niet voor over zou hebben? Nou trek je gewoon een foute conclusie. Ik zeg dat het voor de meesten te duur zal zijn. Zeker voor gezinnen waarvan bv drie kinderen intensief sporten.
Ik had het over het algemeen, niet over mijzelf

En gezien het overgrote deel van het ruiterbestand begint in zijn/haar kinderjaren...ben je ook nog eens afhankelijk van ouders.
En ik mag aannemen dat als je als kind begint, dat je als volwassene niet meer stuitert waardoor je een cursus op een neppaard nodig hebt om niet langer meer als een zak aardappelen te zitten.

Echter is het zeker een fantastische uitvinding voor mensen die op latere leeftijd beginnen of die door bv een ongeluk scheef zijn gaan zitten in de loop der jaren, maar dan heb je het meestal over ruiters die ook daadwerkelijk financieel dat kunnen trekken...................als iedereen rijk genoeg was om alles maar aan te kunnen grijpen, hadden we ook geen maneges meer.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 27-12-16 20:08, in het totaal 2 keer bewerkt

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:59

Ik denk dat dat inderdaad een punt is waar de KNHS aan moet gaan werken inderdaad, de echte uitvoering.
Want het lijkt me niet de bedoeling dat er een inspecteur op het losrij terrein gaat staan en die alle mensen van het paard aftrekt die een breder postuur hebben en even op de weegschaal zet. Welzijn beschermen is prima, maar het moet niet uitlopen op fat shaming oid.
Wat mij het verstandigst lijkt is of om af en toe een wedstrijd eruit te pikken en dan iedere deelnemer onder de loep te nemen. Dat gaat echter te arbeidsintensief zijn. Dus dan zou ik gaan voor een aantal deelnemers per keer steekproefsgewijs eruit te pikken vanaf de startlijst (dus niet kijken hoe ze eruit zien) en die hebben dan net 'pech'.
Paard meten/wegen, persoon discreet ergens op de weegschaal + tuig (dus niet in de schijnwerper op een weegschaal moeten stapppen). En voor mij part dan een aantekening in het systeem, dat ze die wedstrijd nog kunnen rijden (dan heb je ook geen scheve blikken) maar dat ze daarna niet kunnen starten tot herweging met gewicht binnen de richtlijn.
En dus eventueel bij een wedstrijdpaard standaard een weging instellen dat je zo in het paspoort kan kijken wat het gezond gewicht hoort te zijn/is.

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:00

20 % is trouwens best nog ruim genomen, die haal ik nog ruim met mijn te klein gebleven 2 turven hoge fjordje.

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:02

Laten we eerlijk zijn, als het knhs het nu niet zelf bespreekbaar gaat maken komen straks al de dierenrechten/welzijn groepen die het op veel heftiger wijze willen gaan doen.

Door nu te gaan wijzen naar minder fijn rijden ruiters is om de spotlight van jezelf af te krijgen, dat helpt zeker niet om een goede discussie te krijgen.
Voor de discussies mbt wat te doen om paardvriendelijker rijden te stimuleren zijn andere werkgroepen/discussiegroepen.

Ik vind de 20% ook geen gekke grens, daarmee gaan iig de te grote kinderen van de A/B welshjes aangesproken worden.

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:04

Je kan een paard naast stokmaat meten ook wegen en dat gewicht op de startkaart zetten. Dan heb je in ieder geval een indicatie. Als je bij die meting ook meteen een bodyscore geeft, heb je ook meteen een indicatie of het gewogen gewicht goed, te laag of te hoog is. En je pikt er extremen zoals laatst in de UK met een beetje geluk ook meteen uit.
Als je dan de ruiter plus zadel weegt voor de wedstrijd, weet je globaal echt wel of het een beetje in de richting zit.

Ashleytjuhh

Berichten: 6723
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:05

cobiie schreef:
Laten we eerlijk zijn, als het knhs het nu niet zelf bespreekbaar gaat maken komen straks al de dierenrechten/welzijn groepen die het op veel heftiger wijze willen gaan doen.

Door nu te gaan wijzen naar minder fijn rijden ruiters is om de spotlight van jezelf af te krijgen, dat helpt zeker niet om een goede discussie te krijgen.
Voor de discussies mbt wat te doen om paardvriendelijker rijden te stimuleren zijn andere werkgroepen/discussiegroepen.

Ik vind de 20% ook geen gekke grens, daarmee gaan iig de te grote kinderen van de A/B welshjes aangesproken worden.


Nee hoor probeer niet uit de spotlight tr stappen. Maar als het dan toch om het dierenwelzijn gaat :j
Zullen vast wel 'top ruiters' zijn dir dan ineens geen (gedeeltelijk) werk meer hebben.

Sorry kan niet iedereen quote zit namelijk nu met mijn te dikke reet op mijn paard

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:06

Sjolvir schreef:
Doen ze dat tegenwoordig? Toen ik in 2009 endurance reed ben ik nul keer op een weegschaal gezet, was maar klasse 1.


Niet voor gewone wedstrijden, maar voor CEI wedstrijden wel. Idd vanwege minimale gewicht van 75 kg.

Da's trouwens wel een leuke. 160 km paarden moeten MINIMAAL 75 kg dragen. En dat zijn allemaal van die afgetrainde 400 kg arabiertjes.