KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:03

Ik ben ook erg blij met deze uitspraak :j . Maas in de wet wordt gedicht en zowel huidig als toekomstig paardenbestand wordt beschermd.

Totaalverbod zag ik ook absoluut niet zitten. Er zijn heel veel liefhebbende hobbyisten die ooit een blokstaart kochten omdat er niet veel keuze was. Bij een totaalverbod zouden zij ook geweerd worden van alle wedstrijden en was het wachten tot je met blokstaart ook niet meer welkom zou zijn bij ringsteken/clinics/georganiseerde ritten/de club enz enz.

Dat de staart van een trekpaard een bron van infectie zou zijn is niet helemaal een drogreden. Daar zit wel degelijk een kern van waarheid in. Ik heb zelf een langstaart en die dingen zijn enorm. Als ik er een vlecht in maak dan krijg ik er onderin met veel pijn aan de vingers net een vlechtstiekje 2x omheen. Maar dan nog blijft er in deze tijd van het jaar met een paard die 24/7 buiten staat veel smerigheid in hangen. Hou je dat niet weekelijks bij dan kan dat bij een beetje warmte flinke broei gaan geven. Het onderhoud is zoveel werk dat ik serieus overweeg de haren onder de staartwortel af te knippen.

Veulen84

Re: KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:05

Je kunt ze natuurlijk ook gewoon uitdunnen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:10

Onze belg heeft daar toch helemaal geen last van gelukkig. Tuurlijk, de staart is niet helemaal schoon, maar dat zijn hooguit de buitenste haren. Nooit last gehad van broei of insecten of stank of wat dan ook. De staart is niet viezer dan die van mijn tinker.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:28

Dit soort staarten zijn uitermate geschikt om de zijkanten op te scheren. Toch zat staart en een mooi geaccentueerde kont.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:57

Mizora schreef:
Dit soort staarten zijn uitermate geschikt om de zijkanten op te scheren. Toch zat staart en een mooi geaccentueerde kont.

Die haren aan de zijkanten zitten er ook niet voor niks. Als je dat wegscheert verlies je wel degelijk een stuk functie. Met de kont in de wind en regen word de doos echt wel nat omdat et water er aan de zijkant inloopt.
Bovendien vind ik zo'n geschoren staart echt geen porum.
Het is heel lang een mode geweest bij de rijpaarden en toen vond ik het al geen gezicht.

Gewoon laten groeien en mooi invlechten. Een paar vlechten erin om de staart wat dunner te lijken en schoon te houden kan ook nog.
En onderhoud, elke paard met veel behang heeft zijn onderhoud dat zelfde geld voor een langharige kat en een New Foundlander hond.

Wil je dat niet koop dan iets waar je minder onderhoud aan hebt.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 01:26

Er zijn genoeg andere rassen waar ook pony's/paarden bijzitten met hele dikke staarten, zoals shetlanders, tinkers, friezen, fellpony's, enz.
Als wij de staart van onze ene tinker in een vlecht zouden vlechten kan daar geen vlechtelastiekje omheen, zijn dan gewoon te klein, die loopt dus gewoon met een losse staart.
Als zij een vieze staart heeft komt dit doordat ze dunne mest heeft, dan loopt ze in teveel gras, dus dan zetten we haar krapper of op hooi, dan gaat de dunne mest over, dan wassen we de staart en dan heeft ze nergens last van.
Ze loopt ook 24/7 buiten en zoiets als broei, nog nooit van gehoord, misschien iets wat alleen bekent is bij het trekpaarden stamboek, net zoals couperen.

Wij krijgen trouwens het blad van het trekpaarden en haflinger stamboek, het dartmoorstamboek, waar wij lid van zijn, gebruikt de twee laatste bladzijden voor haar stamboeknieuwtjes.
Toen het blad gedrukt werd wisten ze nog niet de uitslag van de rechtszaak, maar zoals ik het lees zijn ze erg bang dat de trekpaardeneigenaren met de kortstaarten allemaal lid af gaan worden en dat de groep van trekpaardeigenaren met langstaarten zo klein is, dat dan eigenlijk het stamboek alleen de haflingers over gaat houden.

Dus misschien lost het probleem zich zelf wel op :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:40

Als het zo'n probleem is dat zo'n staart te dik is, dan kun je hem gewoon uitdunnen toch? Snap het probleem totaal niet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:46

Dat is ook een flauwekulreden waarmee sommige mensen het proberen goed te praten. Genoeg andere rassen die ook dikke zware staarten kunnen hebben.

Ik ben heel benieuwd naar de handhaving, in principe kan het niet duidelijker, maar er zitten ernstig verstokte eigenwijze mensen bij dit stamboek.

Maar het is niet alleen een keuring- of stamboekprobleem, er worden genoeg staarten gecoupeerd zonder dat het de bedoeling is dat het paard op de keuring komt.
In hoeverre kun je een instantie inschakelen als je in het voorjaar een veulentje met gecoupeerde staart in de wei ziet lopen?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:49

Daar kun je gewoon de nvwa voor bellen. Zij handhaven.
Of ze ook komen is vraag 2 ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:05

Als je kijkt naar het verloop van het coupeerverbod bij de honden dan zie je dat ook daar vooraf erg veel bedenkingen waren. De boxers zouden te wild zijn voor een lange staart, die zouden ze stuk slaan en oh wat een leed dan liever couperen. En nu na jaren zie ik vrijwel geen boxer zonder staart lopen. Ze zullen er vast wel zijn, maar in zo'n minderheid dat de wetgeving wel als geslaagd kan worden beschouwd.

Ik vermoed zo dat het bij de trekpaarden niet veel anders zal gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:12

daffie1986 schreef:
Ik noem nu eigenlijk het fjordenstamboek omdat daar toevallig over gesproken werd, maar er zijn uiteraard nog veel meer stamboeken die korte manen hebben opgenomen in hun regelementen.

En typisch dat jullie zo op de kast springen en niet willen inzien dat korte manen net zo goed dieronvriendelijk is. :)*

Manen knippen is even dier onvriendelijk als dd staart amputeren?
Iemand voor me zei het al maar de staartwortel beschermd oa de vulva en de aars bij een merrie (de aars ook bij een hengst.). Manen trekken wordt hier ook niet gedaan omdat ik ook niet geloof dat dat gevoelloos is. Maar de manen knippen vergelijken met couperen slaat nergens op. Geknipte manen groeien terug, die gecoupeerde staart niet.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:40

Troi ik denk dat je de koppigheid van een aantal leden van dit stamboek onderschat, die doen nog liever alles naar de slacht dan dat ze een veulen met staart in het land in het land laten lopen.

Mijn opa kocht zo'n 80 jaar geleden een gelders paard zonder staart, hij heeft er toen een veulentje bij gefokt en die staart bleef eraan, want zonder staart was toch wel zielig, als ze moesten werken, gingen ze zweten en zaten ze vol met vliegen/dazen, een staart was dan nog iets wat helpen kon.
Als zo'n oude boer wel dat besef had, in een tijd die heel anders was als nu, snap ik niet dat deze mensen dat niet hebben, of mist misschien net dat stukje dierenliefde wat mijn opa wel had.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:53

Ik vrees eerder dat laatste (het missen van dierenliefde.)
En de leden die jij benoemd zouden door het stamboek eruit gegooid moeten worden als ze maar een beetje respect hadden voor het paard.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:55

Nouja... de secretaris showt vol trots zijn staartloze jonge dier(en), dus ik denk dat het mooi vinden van geen staart tot vrij hoog in de gelederen zit.

Ben heel benieuwd hoe het verbod gaat uitwerken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:16

Grainey schreef:
Troi ik denk dat je de koppigheid van een aantal leden van dit stamboek onderschat, die doen nog liever alles naar de slacht dan dat ze een veulen met staart in het land in het land laten lopen.

Dat was bij de boxers destijds niet anders. En uiteindelijk bleek daar dat de mensen met de grootste monden toch eieren voor hun geld kozen. Maar goed ook als dat zo is, is dat ook een oplossing. Wisseling van de wacht, de nieuwe garde neemt het vanzelf wel over.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:18

Ze bedenken uiteindelijk wel iets anders.

Ze kunnen de staart ook afknippen tot aan de staart wortel. Dan hebben ze nog steeds een staart en bedekking aan de kont en diverse, maar wel 'mooi' kort.

De oude boer hier om de hoek doet dat al jaren zo. Hij laat ze dus niet couperen maar knipt gewoon de staart tot een bepaald punt af. Maar deze word dan wel gebruikt voor de ploeg en kar.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 17:51

Wat is het toch een walgelijk stamboek. Tijd dat er een ander stamboek wordt opgericht zonder deze dierenbeulen. En dat "Koninklijke" moet ook maar eens verdwijnen uit de naam van dit stamboek. Echt geen goed woord voor over.