Gelderse Henkie wint van zijn dressuurcollega's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:22

GJ9 schreef:
Natuurlijke aanleg is niet zwart wit, hoeveel zijn er in de bezichtigingen al uit gegaan die ook natuurlijke aanleg hebben, maar geen hocus pocus in de training?
En hoeveel hengsten vallen er best wel tegen in het VO als de hocus pocus weg valt en alleen nog natuurlijke aanleg te zien is?

Wat betreft commerciële belangen, beste ruiters, ben ik het met je eens. Ruiter kan er vaak meer uit toveren (binnen de grenzen van het paard natuurlijk, en die grens ligt bij een Edmundo al veel eerder dan bij een Henkie vermoed ik).

Denk dat het lastig is om op een HC natuurlijke aanleg en poppenkast van elkaar te scheiden.
Daarom ga ik altijd graag in het VO kijken, dat geeft mij objectievere informatie.

Er uit met natuurlijke aanleg, betekent toch niet dat wat over blijft geen natuurlijke aanleg heeft? Hoewel de selectie niet altijd even goed te volgen is, denk ik dat er niet per se veel minder natuurlijke aanleg is. En inderdaad, sommige hengsten vallen tegen in het VO. Maar dan denk ik maar weer, ze zijn nog jong. Helaas is geen hocus pocus ook geen dekkingen... Dus ja, daar heb je die vicieuze cirkel weer. Worden ze na één jaar HC maar weer geruind en verkocht voor de sport.

En uiteraard, de grens is met Edmundo veel eerder bereikt dan met Henkie. Maar ik denk dat er sowieso veel paarden rondlopen die veel meer kunnen, maar die gewoon niet de juiste ruiters hebben. Ik denk dan altijd aan die Russische, die met die schimmel. Had het dier gekocht voor 1000 euro, uit een circus/circusfamilie? Maar reed er mooi wel succesvol GP mee. En het was geen mooi paard, natuurlijke aanleg? Mwah, maargoed, draven kunnen ze allemaal leren ;) Met de juiste ruiter...

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:18

GJ9 schreef:
Je moet zo'n hengstencompetitie en de jurering ook niet té serieus nemen. Het is een leuke kans voor fokkers om de leeftijdgenoten bij elkaar in de baan te zien en je eigen oordeel te vormen, over wat een hengst aan jouw fokkerij kan toevoegen. Dan neem je de ruiter en de jury niet mee in je overweging mag ik hopen.

Die ruiter kan er beter af bij Henkie om een goed beeld van dit paard te krijgen. Ontzettend.

Jester_

Re: Gelderse Henkie wint van zijn dressuurcollega's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:08

Ben ik dan de enige die het strakke wel vind meevallen? Als ik jullie zo lees, dan had ik echt een veeeel extremer beeld erbij gekregen :=

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:27

Niet veel strakker dan wat je op de gemiddelde jonge paarden competitie ziet inderdaad. Ik vind het een logisch gevolg van jonge beesten die zo moeten lopen. Ik vind ze daar uberhaupt nog veel te jong voor, maar misschien snap ik er wel niks van :D

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:35

Jester_ schreef:
Ben ik dan de enige die het strakke wel vind meevallen? Als ik jullie zo lees, dan had ik echt een veeeel extremer beeld erbij gekregen :=

Kun je zien hoe je al gewend bent aan die strakke vertoningen. En niet vervelend naar jou bedoeld hoor, maar misschien een dingetje..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:28

Jester_ schreef:

Nou ik vind het niet meevallen hoor... Er wordt een paar keer flink aangetrokken voor het begin van de proef. Dat kan op dat niveau toch wel iets subtieler? Snap best dat hij even bij de les moet.

En houterige bewegen van Adelinde (zou je niet verwachten van zo'n sportieveling), maakt dat het geheel er ook trekkerig uit blijft zien.

Verder vind ik Henkie op stukken vooral groot lopen, zonder dat het rijtechnisch goed of mooi is. Meer een kwestie van staart erop en gaan... Jammer, doet hem wel tekort.