Afmelding Isabell Werth wegens onaanvaardbare trainingstijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:42

Mousmous schreef:
Dat jij na 4 dagen gewoon weer aan het werk gaat is jouw keuze, je moet je werk dan gewoon doen maar je hoeft geen topprestatie op wereldbekernivo te leveren. Yuri van Gelder waren de andere atleten ook niet blij mee toen ie de rust 's-nachts verstoorde. En het is heel kortzichtig om te zeggen dat een paard toch niet braaf 8 uurtjes slaapt. Als ie niet slaapt kan hij toch nog rusten. Die rust is met een hoop lawaai ver te zoeken. En wie zegt er dat Isabel hoe dan ook zelf naar dat feest toe zou gaan.

Ik beveilig de luchthaven en vliegverkeer enkel, stelt inderdaad niks voor :') je hoeft absoluut niet alert of aanwezig te zijn met je hooft als je om 04:00 begint met werken :)) als ruiter op topniveau heb je veel meer verantwoordelijkheid :J

Maar nee, in mijn ogen vind ik het een beetje onnodig dat dit in het nieuws komt. Nogmaals, ik begrijp dat het geen ideale tijden zijn en dat een paard ook absoluut wat rust moet hebben maar het is algemeen bekend dat paarden niet aan 1 stuk slapen en gespreid over de dag slapen. Paard zal dus wel gewoon kunnen slapen. En als groom heb je dan maar pech dat je om 03:00 de paarden moet voeren, komop... zoveel moeite is dat niet. Maar nogmaals, begrijp dat het een reden van afzeggen kan zijn :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:33

lifaya schreef:
Mousmous schreef:
Dat jij na 4 dagen gewoon weer aan het werk gaat is jouw keuze, je moet je werk dan gewoon doen maar je hoeft geen topprestatie op wereldbekernivo te leveren. Yuri van Gelder waren de andere atleten ook niet blij mee toen ie de rust 's-nachts verstoorde. En het is heel kortzichtig om te zeggen dat een paard toch niet braaf 8 uurtjes slaapt. Als ie niet slaapt kan hij toch nog rusten. Die rust is met een hoop lawaai ver te zoeken. En wie zegt er dat Isabel hoe dan ook zelf naar dat feest toe zou gaan.

Ik beveilig de luchthaven en vliegverkeer enkel, stelt inderdaad niks voor :') je hoeft absoluut niet alert of aanwezig te zijn met je hooft als je om 04:00 begint met werken :)) als ruiter op topniveau heb je veel meer verantwoordelijkheid :J

Maar nee, in mijn ogen vind ik het een beetje onnodig dat dit in het nieuws komt. Nogmaals, ik begrijp dat het geen ideale tijden zijn en dat een paard ook absoluut wat rust moet hebben maar het is algemeen bekend dat paarden niet aan 1 stuk slapen en gespreid over de dag slapen. Paard zal dus wel gewoon kunnen slapen. En als groom heb je dan maar pech dat je om 03:00 de paarden moet voeren, komop... zoveel moeite is dat niet. Maar nogmaals, begrijp dat het een reden van afzeggen kan zijn :)

Het spijt mij indien mij opmerking op u overkwam als geringschattend mbt uw werk. Ik wist dat niet eens. Bovendien reageerde ik niet zozeer op u.

Het is inderdaad geen wereldnieuws. Maar ruiters op dit niveau zijn zeer afhankelijk van sponsors, dus ook van de manier hoe ze overkomen op het publiek, hun image an dat van hun paard staat op spel. Dus als op internet, in de publieke opinie, het misverstand rond gaat dat haar paard niet fit is, dat is het voor Isabel Werth zeker van belang om dit recht te zetten. En dat die correctie ook gelezen wordt. Het is jammer, maar veel hangt tegenwoordig af van 'beeldvorming'.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:29

lifaya schreef:

Ik denk dat je (en mensen die eenzelfde mening als jou zijn toegedaan) het management op dat niveau een beetje (understatement) verkeerd inschat.

Maar dat is natuurlijk ook logisch, hoeveel komen er nu daadwerkelijk in aanraking met dat niveau? Op het niveau waarop de gemiddelde Bokker rijdt, is men nog niet zo overtuigd van het belang van het management. Jammer, kan ook in de basissport veel toevoegen.

In aanvulling op Kadankovitch, het is zeker van belang dat dit in het nieuws komt. Zeker aangezien de dressuursport niet heel erg aantrekkelijk is voor het grote publiek. Kijk eens naar het publiek bij een GP rubriek op een redelijke wedstrijd. Als de tribunes voor 1/3e zijn gevuld, is het veel. Relatief gezien komt er bij de doorsnee subtop wedstrijd waar GP wordt uitgeschreven meer publiek.
En dan gaan ze om 7 uur 's ochtends de eerste start doen? Kom nou zeg... Dat zal goed doen voor de sport! Dat zal de vrijwilligers die op zo'n concours nodig zijn motiveren om volgend jaar weer te komen...

Maar laten we niet gaan bakkeleien over wie de meeste verantwoordelijkheid heeft. Dat is in deze natuurlijk appels met peren vergelijken en slaat kant noch wal. Het staat eerder simpelweg kinderachtig.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:25

Kadankovitch schreef:
Mousmous schreef:

Inderdaad, gemakkelijk geoordeeld. Ik heb zelf zeer zeker gemerkt dat mijn paarden minder goed voor de dag komen als er onvoldoende rust is. Dat merkt iedereen die in dit circus zit, ik begrijp gewoon niet dat men er zo neerbuigend over kan zijn, tenzij men overduidelijk zelf die ervaring niet heeft.

Mwah, in de andere klassen wordt er gewoon wat minder gemiept, daar moeten die paarden gewoon kunnen lopen en niet meteen van slag zijn. Natuurlijk hebben ze rust nodig, maar niet zoals mensen dat nodig hebben, die beesten worden sowieso al constant versleept, dus hoeveel rust krijgen ze nou daadwerkelijk voor een wedstrijd... Ze zijn ook niet van suiker hoor die paarden, dat blijkt wel. Die vergelijking van YvG slaat ook nergens op, die verstoorde andermans rust en als je je inderdaad niet een paar weken kan onthouden van een avond stappen, moet je ook niet naar de olympische spelen gaan lijkt me. Dus ook niet naar een dorpsfeest gaan als je een topprestatie moet leveren, en als je wel gaat, moet je niet mekkeren over dat je te weinig slaap hebt gehad.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:43

Janine1990 schreef:
lifaya schreef:

Ik denk dat je (en mensen die eenzelfde mening als jou zijn toegedaan) het management op dat niveau een beetje (understatement) verkeerd inschat.

Maar dat is natuurlijk ook logisch, hoeveel komen er nu daadwerkelijk in aanraking met dat niveau? Op het niveau waarop de gemiddelde Bokker rijdt, is men nog niet zo overtuigd van het belang van het management. Jammer, kan ook in de basissport veel toevoegen.

In aanvulling op Kadankovitch, het is zeker van belang dat dit in het nieuws komt. Zeker aangezien de dressuursport niet heel erg aantrekkelijk is voor het grote publiek. Kijk eens naar het publiek bij een GP rubriek op een redelijke wedstrijd. Als de tribunes voor 1/3e zijn gevuld, is het veel. Relatief gezien komt er bij de doorsnee subtop wedstrijd waar GP wordt uitgeschreven meer publiek.
En dan gaan ze om 7 uur 's ochtends de eerste start doen? Kom nou zeg... Dat zal goed doen voor de sport! Dat zal de vrijwilligers die op zo'n concours nodig zijn motiveren om volgend jaar weer te komen...

Maar laten we niet gaan bakkeleien over wie de meeste verantwoordelijkheid heeft. Dat is in deze natuurlijk appels met peren vergelijken en slaat kant noch wal. Het staat eerder simpelweg kinderachtig.

Dochter van de beste vriendin van mijn ma doet mee aan de olympische spelen, tuurlijk begrijp ik hoeveel energie en tijd je erin steekt. Juist daarom moet je wat eelt kweken en ballen hebben. Zolang het humaan is, moet het kunnen. En ik zie hier geen problemen in. Nogmaals, kan mij voorstellen dat ideaal anders is, maar in mijn ogen zou je juist als je op topniveau presteerd in de sport wat meer er voor over mogen hebben. Ook met 4 uurtjes slaap zou je nog moeten kunnen presteren, dan zorg je ervoor dat je daarvoor je rust hebt gepakt, zelfde geld voor het paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:09

lifaya schreef:
Dochter van de beste vriendin van mijn ma doet mee aan de olympische spelen, tuurlijk begrijp ik hoeveel energie en tijd je erin steekt. Juist daarom moet je wat eelt kweken en ballen hebben. Zolang het humaan is, moet het kunnen. En ik zie hier geen problemen in. Nogmaals, kan mij voorstellen dat ideaal anders is, maar in mijn ogen zou je juist als je op topniveau presteerd in de sport wat meer er voor over mogen hebben. Ook met 4 uurtjes slaap zou je nog moeten kunnen presteren, dan zorg je ervoor dat je daarvoor je rust hebt gepakt, zelfde geld voor het paard.

En toch heb je er nog niet zoveel van geleerd... Zo kunnen we allemaal wel via via via gaan spelen. Six degrees of separation ;)

Uit je toelichting blijkt in mijn ogen wel dat je nog steeds het belang van het management niet hebt begrepen.

Heb je je eigen paard wel eens op verschillende concoursen op stal gezet? Vooral tentstallen doen het goed :P Het gaat niet om het paard van Jan met de korte achternaam die dik in het winterhaar staat met een buitenstalletje en een baaltje hooi per dag... :+ Hoewel ik verwacht dat die ook wel aardig gezellig kan worden in die concoursstallen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:11

Groot gelijk en respect voor deze beslissing!

Babootje

Re: Afmelding Isabell Werth wegens onaanvaardbare trainingstijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:17

Idd respect. Een paard zo uit zn ritme halen lijkt me echt niet bevorderlijk voor goede prestaties.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:05

Ik rijd niet meer en ik heb nooit wedstrijdsambities gehad. En iemand met wie je in de luiers bent opgegroeid is niet zo ver weg als je nu doet blijken. Maar anyway, topsporter/atleet zijn is een leefstijl en vergt een hoop van jezelf en de mensen om je heen. Maar nee ik zal het wel niet weten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:14

lifaya schreef:
Ik rijd niet meer en ik heb nooit wedstrijdsambities gehad. En iemand met wie je in de luiers bent opgegroeid is niet zo ver weg als je nu doet blijken. Maar anyway, topsporter/atleet zijn is een leefstijl en vergt een hoop van jezelf en de mensen om je heen. Maar nee ik zal het wel niet weten.

Uit je reacties in dit topic blijkt mijns inziens inderdaad niet echt dat jij er kaas van hebt gegeten. Want echt inhoudelijk ingaan op de gang van zaken op dat niveau doe je niet. Dan maak je op mij geen indruk wanneer je met iemand die op dergelijk niveau rijdt bent opgegroeid. Zo ken ik er ook wel een paar, zie mijn opmerking six degrees of separation.

Je gaat enkel in op de leefstijl van de ruiter, en wat het vergt van jezelf en de mensen om je heen. Dat heeft helemaal niets te maken met de bezwaren van Isabell Werth. En dat zijn bezwaren die met het management van het paard te maken hebben. En dat is niet één stramien voor al haar paarden, zoals je weet is elk paard anders

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:19

Wat een gepiep. In de reiningsport zijn die uren helemaal normaal. :roll:
Daar slaap je op show zelden meer dan drie u aan één stuk, en dit meerdere dagen na elkaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:22

sevke schreef:
Daar slaap je op show zelden meer dan drie u aan één stuk, en dit meerdere dagen na elkaar.

Dus moet dat bij de dressuur ook maar?
Jeetje, wat een logica... Of mis ik iets?

Het enige wat ik op dit moment, bij zo'n slecht/niet onderbouwde reactie denk is: "Schoenmaker, blijf bij je leest."

Rennie89

Re: Afmelding Isabell Werth wegens onaanvaardbare trainingstijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:30

Ik heb nooit gezegd dat diegene met een paard aan de olympische spelen mee doet, enkel mee doet aan de olympische spelen. Maar goed jij zal het allemaal wel beter weten uit jouw reactie te lezen en ik heb geen flauw benul wat het allemaal inhoud. Okidoki.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:43

lifaya schreef:
Ik heb nooit gezegd dat diegene met een paard aan de olympische spelen mee doet, enkel mee doet aan de olympische spelen. Maar goed jij zal het allemaal wel beter weten uit jouw reactie te lezen en ik heb geen flauw benul wat het allemaal inhoud. Okidoki.

Ik heb niet gezegd dat diegene alleen daaraan meedoet? Waar haal je dat uit? Want dan zou ik mezelf graag even verduidelijken.

Ik kreeg enkel de indruk dat door te schermen met het feit dat je iemand kent op dat niveau, je weet hoe het er op dat niveau aan toe gaat. Echter komt dit laatste niet echt uit de verf in jouw reacties. Of mag ik dat niet constateren? Ik zou voer graag een constructieve discussie, dat houdt ook in dat ik best mezelf wil verduidelijken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:50

Janine1990 schreef:
sevke schreef:

Het enige wat ik op dit moment, bij zo'n slecht/niet onderbouwde reactie denk is: "Schoenmaker, blijf bij je leest."

Waarom? Is reining minder zwaar dan dressuur misschien?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:51

Je oordeeld over iets waar je weinig informatie over hebt. Je zegt dat ik geen verstand heb van hoe het er aan toe gaat op hoog niveau, dan zegt iemand dat het met western heel normaal is om op dat soort tijden te starten en dan zeg je weer dat dat compleet anders is dan dressuur. Beide zijn topsport te paard en het is een beetje gek om te zeggen dat omdat het bij reining zo is het niet normaal hoeft te zijn voor dressuur. Er word hier enkel gezegd dat dat soort tijden ook voorkomen bij andere takken van de paardensport, waarom zou dressuur anders zijn? Ik heb overigens meer verstand van het westernrijden en ik kan inderdaad bevestigen dat het daar relatief veel voorkomend is in erg vroeg op je paard te stappen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:55

sevke schreef:

Dat zal je mij nooit en te nimmer zien schrijven of horen zeggen... Vanwaar dat je verwacht dat ik dit zal zeggen?

Schoenmaker blijf bij je leest, betekent dat je daar moet blijven waar je verstand van hebt. Dus niet oordelen over iets waar je geen verstand van hebt. Dat je er vraagtekens bij zet, prima... Onderbouw je kritiek, maar alleen dat het gemiep is? Nee sorry.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:58

Ja maar bij reining mag je ook meeklappen en -stampen op de tribune en klinkt er harde muziek. Hoe vaak zijn die wedstrijden eigenlijk?

Wat men lijkte te vergeten is dat de topruiters minstens 2 keer per maand op een meerdaagse wedstrijd zijn en dan wordt het wel een beetje een dingetje om je ritme steeds aan te passen. De ene wedstrijd mag je vroeg trainen, de volgende pas laat en dan nog eens de proeven zelf op weer een heel ander tijdstip.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:00

Janine1990 schreef:
sevke schreef:

Dit onderschrijf ik helemaal

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:04

lifaya schreef:
Je oordeeld over iets waar je weinig informatie over hebt. Je zegt dat ik geen verstand heb van hoe het er aan toe gaat op hoog niveau, dan zegt iemand dat het met western heel normaal is om op dat soort tijden te starten en dan zeg je weer dat dat compleet anders is dan dressuur. Beide zijn topsport te paard en het is een beetje gek om te zeggen dat omdat het bij reining zo is het niet normaal hoeft te zijn voor dressuur. Er word hier enkel gezegd dat dat soort tijden ook voorkomen bij andere takken van de paardensport, waarom zou dressuur anders zijn? Ik heb overigens meer verstand van het westernrijden en ik kan inderdaad bevestigen dat het daar relatief veel voorkomend is in erg vroeg op je paard te stappen.

Hooo, verkeerde veronderstelling. Ik veronderstel enkel dat uit jouw reacties blijkt dat je geen duidelijk beeld hebt van de sport, terwijl ik verwacht door jouw opmerking over wie jij kent (wie dat dan ook moge zijn) dat je er juist wel wat van weet. Uit jouw berichten proef ik die kennis echter niet.

Ja, Reining (ze heeft het niet over Western in het algemeen hoor!) is een compleet andere tak van sport dan Dressuur (Engels). Ook al heeft het zeker raakvlakken.
Ik ben wel benieuwd waarom in Reining die tijden worden gehanteerd, en of er ook sprake is van baanverkennen bij reining. Maar met de weinige informatie die Sevke geeft, kan ik daar geen enkele conclusie uit trekken. En eerlijk? Van zulke reacties word ik niet echt warm...
Ze heeft vast en zeker een goede onderbouwing voor haar kritiek dat Isabell niet moet piepen en dat het best zo kan als bij de reining.
Ik vind het enkel belachelijk vindt dat de bezwaren van Isabell Werth meteen voor gepiep uit wordt gemaakt. En dat er twee verschillende dingen gelijk worden getrokken. Dat is gewoon onzin en onredelijk.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:14

sevke schreef:

Heeft niemand gezegd. maar omdat de een in de Maas springt, moet de ander dat ook doen.
Maar sorry, één ding moet mij hierbij wel van het hart.
Al die commentaren zijn helemaal naast de kwestie. Het gaat erom wat mevrouw Werth goed en aanvaardbaar vindt voor haar paard. Zij is alleen daarvoor verantwoordelijk. Zij blijkt daarnaast ook rekening te houden met haar personeel. als u dat niet wenst te doen. Uw zaak. Zover ik uit het persbericht kan afleiden heeft zij niemand met de vinger gewezen omdat zij wel starten. zij vindt het onacceptabel voor haar paard[-en] en personeel. Als iemand 'verliest door één punt verschil op om en nabij 1400-1500 punten. Dan maakt ook een slechte nachtrust iets uit. Ja inderdaad. En precies komt mevr Werth keer op keer terug met paarden in de top. Zoals u dat ook doet?

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:20

Deze discussie is volgens mij niet zo relevant.

Isabell heeft haar sporen wat mij betreft meer dan verdiend. Zij kan het zich daarom ook permitteren om op een dergelijke manier haar mening te uiten. Hoe je het ook draait of keert, deze tijden zijn niet zo gunstig. Medewerkers en paarden zijn niet uitgerust en voor de mensen die de wedstrijd willen bijwonen is het ook niet gemakkelijk om er tijdig te zijn.

Als zij zegt dat deze tijden niet passen in haar management is dat wat mij betreft haar goed recht. Als deze tijden in andere takken van de sport wel gelden en dat deze tijden voor sommige dressuurruiters geen probleem vormen, veranderen niets aan het feit dat dit voor Isabell blijkbaar niet past. Ik denk dat elke ruiter voor hem/haar moet bepalen wat mogelijk is en wat niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:23

Riel schreef:
Deze discussie is volgens mij niet zo relevant.

Isabell heeft haar sporen wat mij betreft meer dan verdiend. Zij kan het zich daarom ook permitteren om op een dergelijke manier haar mening te uiten. Hoe je het ook draait of keert, deze tijden zijn niet zo gunstig. Medewerkers en paarden zijn niet uitgerust en voor de mensen die de wedstrijd willen bijwonen is het ook niet gemakkelijk om er tijdig te zijn.

Als zij zegt dat deze tijden niet passen in haar management is dat wat mij betreft haar goed recht. Als deze tijden in andere takken van de sport wel gelden en dat deze tijden voor sommige dressuurruiters geen probleem vormen, veranderen niets aan het feit dat dit voor Isabell blijkbaar niet past. Ik denk dat elke ruiter voor hem/haar moet bepalen wat mogelijk is en wat niet.

Goed punt.

Verder natuurlijk helemaal mee eens. En heel goed verwoord... _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:27

Isabell Werth zoekt hiermee enkel de media op omdat men insinueerde dat ze zich afmeldde omwille van haar paard zijn (gebrek aan) fitheid. Dat gerucht wilde ze de wereld uit halen.

Verder begrijp ik haar ook gewoon helemaal. Dat een ander prima functioneert op drie uur is fijn (al valt daar ook wat voor te zeggen... Het eerste wat verslechterd bij weinig slaap is je inschattingsvermogen over je eigen kunnen maar goed. :+ ) maar Isabell vindt dat dus blijkbaar niet kunnen en dat is haar goed recht. Ze zeurt verder niet. Ze kiest er gewoon voor om dan niet mee te rijden en omdat er toen insinuaties kwamen, besloot ze dat te onderbouwen omdat die insinuaties niet klopten en mogelijk haar Imago en dat van haar paard konden schaden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:30

lifaya schreef:
Ik zie persoonlijk het probleem niet in qua tijden, maar ik ben gewend aan een onregelmatig nachtritme en een nachtje overslaan :+ Zolang je paard maar aan zijn rust komt zal hij het ook niet zo erg vinden. Maar ja, als je het niet gewend bent kan ik mij voorstellen dat dit geen ideale omstandigheden zijn om te gaan rijden...

Ik begrijp uit uw tekst alleen maar dat u het eens bent met Werths beslissing.
Ik begrijp dus ook niet waarom u nu op de korrel genomen wordt.