Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:33

Duhelo schreef:
Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren. Logischer zou zijn dat paarden wel nog toegelaten zijn, maar vanaf oktober 2016 geboren veulens niet gecoupeerd meer mogen worden.

Omdat de KVTH maling had aan de wet wil je nu precies dát voorstellen wat sinds 2001 al wettelijk geregeld was? En dan over vijftien jaar weer eens zien of de KVTH nu wel zo vriendelijk was om aan de wet te voldoen?
Laatst bijgewerkt door Anker_20 op 09-11-16 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:36

Nee Xanne ze hebben geen maling aan de wet. Er zit een compleet legale maas in en onder druk van de leden wordt daar tot op heden gebruik van gemaakt.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:40

Gloa schreef:
Nee Xanne ze hebben geen maling aan de wet. Er zit een compleet legale maas in en onder druk van de leden wordt daar tot op heden gebruik van gemaakt.

Daar ben ik van op de hoogte, ik ben lang lid geweest van de KVTH. Misbruik maken van een maas in de wet is niets anders dan maling hebben aan de wet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:47

Xanne schreef:
Gloa schreef:

Daar ben ik van op de hoogte, ik ben lang lid geweest van de KVTH. Misbruik maken van een maas in de wet is niets anders dan maling hebben aan de wet.

Inkoppertje: zij die vrij is van zonde werpe de eerste steen......

Maak jij nooit maximaal gebruik van belastingteruggaaf simpelweg omdat het kan. Dat je niet elke cent d.m.v. bonnetjes kan verantwoorden hoeft de fiscus toch niet te weten............

Ik ben tegen couperen en heb hele leuke blokstaarten laten staan, omdat ik persee met staart wilde. Maar voor intreding van de wetswijziging zag je deze maas al aankomen en was ook al duidelijk dat het stamboek daarvan gebruik ging maken. De regering heeft het al die jaren gewoon laten gebeuren i.p.v. direct ingrijpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:53

Gloa schreef:
Maar voor intreding van de wetswijziging zag je deze maas al aankomen en was ook al duidelijk dat het stamboek daarvan gebruik ging maken. De regering heeft het al die jaren gewoon laten gebeuren i.p.v. direct ingrijpen.

Dat is nogal het afschuiven van de verantwoordelijkheid... en dat is ook precies de reden waarom er volgens mij geen enkele middenweg meer hoeft te zijn. De fokkers en het stamboek hebben het risico genomen om een sluiproute te gebruiken terwijl ze volkomen bewust waren dat het tegen de intentie van de wet ingaat. Ze hebben ruimschoots de tijd gekregen om te zoeken naar verandering - en hebben dat welbewust niet gedan.

Dan verdien je ook alle consequenties.

(Enne... dat fabeltje dat het ras zou ophouden te bestaan mag best de wereld uit. Ook paarden die gecoupeerd zijn krijgen veulentjes MET staart. Afgezien van een klein dipje op de veulenkeuring omdat de moeder niet meemag, zijn er geen bezwaren voor de fok.)

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:08

Gloa schreef:
Xanne schreef:

Inkoppertje: zij die vrij is van zonde werpe de eerste steen......

Maak jij nooit maximaal gebruik van belastingteruggaaf simpelweg omdat het kan. Dat je niet elke cent d.m.v. bonnetjes kan verantwoorden hoeft de fiscus toch niet te weten............

Ik ben tegen couperen en heb hele leuke blokstaarten laten staan, omdat ik persee met staart wilde. Maar voor intreding van de wetswijziging zag je deze maas al aankomen en was ook al duidelijk dat het stamboek daarvan gebruik ging maken. De regering heeft het al die jaren gewoon laten gebeuren i.p.v. direct ingrijpen.

Nou ja, inkoppertje? Het verbaast me enorm dat het gedrag van de KVTH wordt goedgepraat. Nog even en de KVTH is slachtoffer van die maas in de wet :Y) Hun intenties waren zo goed, maar ja, die wetgeving hè, en dan ook nog het uitblijven van handhaving en politiek ingrijpen, zo werd het ze wel érg moeilijk gemaakt.

Off topic: Er is een verschil tussen optimaal gebruik maken van fiscale wetgeving, of aftrekposten opvoeren die je niet verantwoorden kunt: het een is gebruik, het andere misbruik (en strafbaar). Het is dus maar beter om je belastingaangifte wél te kunnen verantwoorden.
Laatst bijgewerkt door Anker_20 op 09-11-16 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:10

Ik zit vol ongeloof de bijdragen van Gioa te lezen.

LadyMadonna

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:18

Waarom zou de fokkerij instorten? Er is geen verbod om te fokken met gecoupeerde dieren, en een beetje fokker zorgt dat zijn kwaliteitsdieren met 3/4/5 jaar goedgekeurd/geprimeerd zijn.

De kvth graaft al 15 jaar z'n eigen graf, nu donderd de boel in elkaar en gaan ze piepen... Hadden ze, op zich, best eerder kunnen bedenken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:18

Waarom vol ongeloof?

Ik wil en heb zelf met staart maar kan me wel verplaatsen in de leden en het stamboek. Dat zijn voor een heel groot deel oudere mensen waarvan de vader of opa nog op het land heeft gewerkt met trekpaarden. Het oud hollands trekpaard is hun trots hun alles en zit al generaties verankert in de familie. En ja bij dat beeld hoort voor hen een blokstaart. Dat is absoluut niet te vergelijken die fokkers van honden door hebben moeten maken toen er een coupeerverbod kwam. We moeten ook niet vergeten dat dierwelzijn door hen anders wordt beleefd dan door de gemiddelde stadsmens met een konijn in een kooitje op het balkon en een designerhondje met een dekje en reistasje.

Dat mensen hier zo stellig de fokkers en stamboek uitmaken voor vanalles en nogwat vind ik van weinig inlevingsvermogen getuigen. Probeer het eens met de pietendisussie te vergelijken en hoe half blank nederland hierdoor tot het diepst in hun ziel geraakt wordt. Zo is dat ook voor veel van die oude fokkers; kom niet aan hun prachtige paard en tradities. Dat ze daarmee het paard benadelen doet hun net zoveel als het veel nederlanders geen bal interesseert dat er echt veel zwarte mensen zijn die zich gekwetst voelen door onze traditie.

Laat ik wel wezen dat ik hier geen pietendiscussie wil starten of in hoeverre het wel of niet te vergelijken is maar mensen alleen mee wil nemen in het gevoel van die fokker en het stamboek om duidelijk te maken dat het voor hen niet zo makkelijk is om dat oude beeld van hun ras en traditie los te laten. Daarom maken velen dankbaar gebruik van mazen die er zijn.

Dat de fokkerij een enorme klap gaat krijgen en het voortbestaan in gevaar komt is echt geen verzinsel. Het ras kampt nu al met de nodige problemen door te weinig dieren en aanfok. Een groot deel van de fokkers zal er ook echt mee stoppen, omdat een nederlands trekpaard voor hen geen staart mag hebben en ze er dieren met staart niet in de wei willen hebben.

Het moge duidelijk zijn dat de tijd nu echt rijp is voor verandering en het stamboek lijkt dat ook te zien maar durft het op eigen houtje nog niet te doen. Beter laat dan nooit maar hoop wel dat er een redelijke overgangstermijn komt zodat fokkers gemotiveerd blijven en dit geweldige ras niet verloren gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:34

Gloa schreef:
Waarom vol ongeloof?

Omdat het 2016 is, de intentie meer dan duidelijk is, en verminking van paarden niet meer getolereerd hoeft te worden?

Citaat:
Dat mensen hier zo stellig de fokkers en stamboek uitmaken voor vanalles en nogwat vind ik van weinig inlevingsvermogen getuigen.

Ze worden niet voor alles en nog wat uitgemaakt - maar hun gedrag wordt benoemd. Ze omzeilen willens en wetens de wet terwijl het meer dan duidelijk is dat dat niet de bedoeling is. Dat is laakbaar gedrag.

Er is een belangrijk argument tegen een overgangstermijn: het werkt alleen maar averechts. Zolang die overgangstermijn er is, is namelijk niemand in staat iets te veranderen omdat ze allemaal elkaar klemzetten. (Dat zie je aan de keuring die is afgelast: zij willen het anders doen, maar worden actief tegengewerkt.)

Geen overgangstermijn is de beste kans om fokkers die de staarten eraan willen laten zitten, en keuringen die hun boodschap uit willen dragen, de ruimte te geven om een nieuwe kant op te gaan.

En als sommige mensen daar niet mee kunnen dealen - so be it. Als het ras nog een kans wil hebben moet dat gedragen worden door een jongere generatie. Ons emotioneel laten gijzelen om dit nog jaren en jaren te laten voortslepen helpt helemaal niemand - en zeker de paarden niet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:36

Lalidan schreef:
Duhelo schreef:
Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren. Logischer zou zijn dat paarden wel nog toegelaten zijn, maar vanaf oktober 2016 geboren veulens niet gecoupeerd meer mogen worden. Zo heb je wel nog de genenpoel, kans om goede veulens te fokken, en blijft alles vanaf nu met staart. De staarten die er al af zijn kun je toch niks meer aan doen. Als ze het effectief doorvoeren dat gecoupeerde paarden per direct volledig verbannen worden, hebben we binnen enkele jaren geen trekpaarden meer ...

Dat was de regel jaren geleden, alleen niemand die zich daar aan hield. Dus waarom dan nu nog een keer zo'n kans geven???

Zover ik had begrepen, komt dat omdat de gecoupeerde paarden bovenaan stonden op de keuring en de paarden met een lange staart helemaal onderaan.
Fokkers hadden zo weinig keuze als ze wouden blijven fokken voor de keuringen.

Eigenlijk zou het stamboek dus een straf moeten krijgen, niet de fokkers.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:39

_Reneee schreef:
jorika1986 schreef:
Zwarte pieten discussie en de trekpaardenstaarten discussie... Waar gaat het heen jongens!

Ja lijkt echt súper veel op elkaar natuurlijk! :7 :7

Eigenlijk wel. Beide traditie die zonder goede reden standgehouden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:58

Waarom zou een overgangsperiode niet werken? Dieren geboren in of na 2017 moeten een staart. Alles daarvoor mag nog gecoupeerd met veterinairattest geshowd worden. Dieren die nu al gecoupeerd zijn help je er echt niet mee door ze uit te sluiten. Die staart groeit niet terug en ik verwacht dat velen dan ook een enkeltje italie krijgen. Bij nieuwe aanfok van 2017 zonder staart deze wel genadeloos uitsluiten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:05

Waarom een overgangsperiode voor iets wat al vanaf 2001(!!) niet meer mag?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:06

Ze hebben lang genoeg tijd gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:10

En zo is het Sizzle... daar hoeft niet nóg een overgangsperiode aan vastgeknoopt te worden. Het is toch te zot voor woorden dat dit al zo lang oogluikend toegestaan wordt?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:45

Sizzle schreef:
Ze hebben lang genoeg tijd gehad.

Dat is toch geen inhoudelijk argument.

Wat kan het nou voor kwaad om er nog 1 jaar aan vast te plakken als daarmee alles is opgelost.

Overigens blijft iedereen roepen dat het illegaal was en tegen de wet, maar dat is gewoon niet gebeurd. Als je het zonder emoties bekijkt is er niks illegaals gebeurd.

Overigens denk ik echt dat iedereen zich wat meer zou mogen bedenken wat het sneeuwbaleffect gaat zijn van al dit soort maatregelen in dierenwelzijn. Ik ben tegen couperen, maar ik ben huiverig voor deze tendens van de laatste tijd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:47

Wat is dan precies het probleem als de gecoupeerde paarden vanaf meteen niet meer welkom zijn?
Wat winnen ze ermee als het nog 1 jaar langer mag?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:56

Gloa schreef:
Waarom zou een overgangsperiode niet werken? Dieren geboren in of na 2017 moeten een staart. Alles daarvoor mag nog gecoupeerd met veterinairattest geshowd worden. Dieren die nu al gecoupeerd zijn help je er echt niet mee door ze uit te sluiten. Die staart groeit niet terug en ik verwacht dat velen dan ook een enkeltje italie krijgen. Bij nieuwe aanfok van 2017 zonder staart deze wel genadeloos uitsluiten.

Dit was exact de situatie die sinds 2001 geld. Dus waarom nu nog een keer en waarom zou het dan nu wel werken?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:58

Sizzle schreef:
Wat is dan precies het probleem als de gecoupeerde paarden vanaf meteen niet meer welkom zijn?

Je beantwoord mijn vraag met een wedervraag. Wat is nou het probleem als het nog 1 jaar uitgesteld word?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:19

Beantwoord mijn vraag dan eens ruitje. Waarom zou het dit keer anders gaan dan in 2001?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:27

ruitje schreef:
Sizzle schreef:

Je beantwoord mijn vraag met een wedervraag. Wat is nou het probleem als het nog 1 jaar uitgesteld word?

Niets, ze moeten vooral hun gang gaan als ze achter couperen staan. Maar het lijkt me een betere reclame voor het standboek als ze nu gewoon achter een bepaalde beslissing gaan staan ipv halfzwammige regeltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:40

Lalidan schreef:
Beantwoord mijn vraag dan eens ruitje. Waarom zou het dit keer anders gaan dan in 2001?

Dat hangt er helemaal vanaf hoe de rechter gaat oordelen. Als de maas wordt gedicht dan gaat het werken. Blijft de maas bestaan dan zal het nu net zo min werken als in 2001.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:13

Lalidan schreef:

Nee dat ben ik zeker met je eens. Er moet een afgedichte regel zijn. Als er ruimte is zullen mensen die pakken.

Dat het betere reclame is ben ik met je eens Shizzle, alhoewel denk ik voor het grootste deel van de paardenwereld het beeld al geschetst is :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:19

Het kop in het zand beleid waar de meeste stamboeken onder lijden.
Is het niet couperen dan is het wel het camoufleren van erfelijke aandoeningen.
Noem mij een stamboek dat niet geprobeerd heeft bepaalde afwijkingen weg te moffelen.