[Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:14

arno8 schreef:
Rossfechten schreef:
Zoals ridder al zei, het kan te paard, en is nog supper ook. Enigste probleem is het niveau van rijden dat vereist is.
Boogschieten te paard is wat zit lastig, maar rijtechnisch minder. Daarom ben ik met zwaardvechten verder gegaan, mijn paard een eind laten galopperen is grappig, maar om met je paard rond anderen heen te manoeuvreren in verkorte galop is zoveel leuker, en je communiceert zoveel meer met je paard. Zeker wat betreft de afstand tot het andere paard overleg je echt met je paard hoeveel die durft en hoeveel jij wil. Dan voer je een een discussie, met je paard terwijl je ondertussen met je zwaard vecht.

Maar ieder zijn ding ! leuk om jou blog te lezen !

De africhting die nodig is, is inderdaad totaal anders. Heb in het verleden wel een poging klassieke dressuur met Volare gedaan maar hij is daar het paard niet voor en ik werd er ook niet vrolijk van.

Maar krijgskunsten te paard lijkt me wel een heel leuke manier om met dressuur aan de slag te gaan. Dan heeft het opeens ook nut dat je paard allerlei dingen kan die je in een gevecht kunt gebruiken :)

Het leuke is ook dat de benadering totaal anders is. Ik heb ooit (weet helaas niet meer waar) gelezen dat ridders neerkeken op die strijders op kleine vlotte halfwilde paardjes. En dat ze daar dan ook nog eens van konden verliezen was natuurlijk helemaal onvoorstelbaar.

Ha arno.
Voor mij heeft het veel betekend en ben ik nu dressuur aan het trainen. Ervoor snapte ik nooit waarom iets was. Maar het is leuk er mee bezig te zijn. In hoeverre het te combineren is met NH is voor mij nog een vraag.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 02:55

Hey!

Ik denk toch zomaar dat dit Volare Triton is, onze laatste fokproduct, zou het niet meer zeker weten want hij is bij ons weggegaan toen hij 3 was.

Als het wel zo is, staan in dit topic Rhythm en Twilight Triton, zijn oudere zus en broer.
WendyBZ @ [ITP] Dagje Stompwijk: op bezoek bij ruitje (veel...)

Ik zou ergens nog veulen foto's moeten hebben, maar die ga ik pas opzoeken als ik zeker weet dat 't 'm is hoor :) !

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:24

Even weinig tijd gehad om te reageren, maar nu wel:

rider schreef:
@Arno: krijgskunsten is zeker leuk om dressuurmatig te werken. Voor de paarden is het ook logischer dan gewoon in een zandbakje rondhuppelen, dus sommige bewegingen zullen ze makkelijker leren omdat het 'nodig' is om bij een ander paard in de buurt te komen.
Misschien kunnen we een keer een kijke bij elkaar in de keuken nemen, haha. :+ Kom ik een keertje boogschieten, komen jullie een keertje historische dressuur doen. :D

Dat kan ik me goed voorstellen. Ik denk dat een paard alle 'trucjes' sneller doorheeft als jij (bewust en onbewust) een duidelijk doel voor ogen hebt in plaats van: deze beweging moet nou eenmaal omdat het een van de gewenste vormpjes is.

Bij elkaar een kijkje nemen klinkt trouwens erg interessant!

Rossfechten schreef:
Ha arno.
Voor mij heeft het veel betekend en ben ik nu dressuur aan het trainen. Ervoor snapte ik nooit waarom iets was. Maar het is leuk er mee bezig te zijn. In hoeverre het te combineren is met NH is voor mij nog een vraag.

Ik heb lang geleden een paar stappen met Volare gezet in de klassieke dressuur, maar was al snel duidelijk dat ik hem daar geen plezier mee deed (en mezelf ook niet). Ik denk dat het wel een stuk leuker wordt als je een grijpbaar doel voor ogen hebt (geschikt maken voor de strijd bijvoorbeeld :D), dan wordt alles leuker.

Het lijkt mij goed te combineren met NH, bij boogschieten is me al een keer in een filmpje van boogschutters uit Iran opgevallen dat zij het wennen van een paard aan een boog bijna precies hetzelfde doen als wij doen (en wij hebben het weer gekopieerd van hoe Parelli de paarden aan een carrotstick went, maar dan houden we een boog vast in plaats van een carrotstick).

Wel is de vraag wat je doel is. Als je wil dat de zijgangen historisch correct zijn met dezelfde aanwijzingen als toen werden gebruikt, dan wordt het denk ik lastig. Maar als het om effect gaat (het paard moet op een lichte aanwijzing zijwaarts lopen) dan kan het heel nuttig zijn.

Ik heb mijn paard ook een beetje moeten afstompen op sommige aanwijzingen. Een doel voor veel ruiters is dat het paard daarheen loopt waar jij heen kijkt. Alleen is het niet handig (maar wel logisch) als je paard bij een achterwaarts schot opeens mee gaat denken en omdraait. Gelukkig snapt hij nu wel dat hij gewoon rechtdoor moet gaan als ik een boog in mijn handen heb en mijn gedraai in het zadel moet negeren.

ruitje schreef:
Hey!

Ik denk toch zomaar dat dit Volare Triton is, onze laatste fokproduct, zou het niet meer zeker weten want hij is bij ons weggegaan toen hij 3 was.

Als het wel zo is, staan in dit topic Rhythm en Twilight Triton, zijn oudere zus en broer.
WendyBZ @ [ITP] Dagje Stompwijk: op bezoek bij ruitje (veel...)

Ik zou ergens nog veulen foto's moeten hebben, maar die ga ik pas opzoeken als ik zeker weet dat 't 'm is hoor :) !

Hoi,de mijne heet Volare Desire (uit mijn hoofd: Shellcracker x Odera), heb hem ook gekocht toen hij 3 was, maar dat was 10 jaar geleden in Callantsoog, of zou het dan toch kunnen? Zou wel interessant zijn als het hem is!

ruitje

Re: [Blog] Anders dan anders: Boogschieten te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:03

Nope! Jammer zeg, hij lijkt er ook ontzettend op!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:15

ruitje schreef:
Nope! Jammer zeg, hij lijkt er ook ontzettend op!

Als ik heel eerlijk ben vind ik veel
Dravers op elkaar lijken :=
(Stoute ik, weet ook wel dat niet alle paardjes op elkaar lijken)