Monty Roberts: Er bestaat niet iets als natural horsemanship

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:20

NikkiDeKerf schreef:
Niet-geweldadig horsemanship van de man die de buckstopper uitvond. Juist... Monty is zelf verantwoordelijk voor bepaalde methodes om paarden te breken. Maar men slikt het als zoete koek, kennelijk.

En join ups dan. Ook al zo paardvriendelijk.

Ibbel

Re: Monty Roberts: Er bestaat niet iets als natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:30

Niets mis met een join-up. Mits correct uitgevoerd met een paard dat het nodig heeft. Is geen koetjie-koetjie aanpak, maar dat is een hond die agressief is op z'n rug leggen ook niet, en dat kan ook nodig zijn.
Het zijn de omstandigheden die bepalen wat nodig is. En het zijn de alternatieven die bepalen hoe 'geweldloos' of 'diervriendelijk' dat in sommige omstandigheden nog kan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:37

mensen gaan er van uit als iemand met naam en ervaring een bepaalde handeling doet bij een dier of dat nu een paard of hond is, en dat resultaat geeft, dat ze dat zelf dan ook gelijk perfect kunnen en dat dat ook bij elk paard cq. hond kan/nodig is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:37

Hoe diervriendelijk dat in sommige omstandigheden kan? De enige omstandigheid die ik me hierbij kan voorstellen is eerzucht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:41

Nee hoor. Als het alternatief is een dier af te maken wegens agressie, of de handel in te jagen wegens 'niet te rijden' dan mag je best wat pittiger methoden hanteren. Zeker als de ándere methode 'de zweep erover' is. Maar alleen als je weet wat je doet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:24

Ibbel probleem is dat hij het als methode verkocht terwijl het gross totaal niet weet waar ze mee bezig zijn.
Precies zoals jij zegt, goede leer voor trainers en vakmensen maar niet geschikt voor menig pennymeisje en juist aan die groep verkocht hij de boel als zoete broodjes.

Menig pennymeisje ging join uppen terwijl dat nergens op sloeg maar blijkbaar kon Monty het weinig schelen dat mensen zulke gekke dingen gingen doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:33

Hij heeft in het begin te weinig gewaarschuwd tegen oningewijd/onnodig een join up doen. Dat doet-ie nu wel degelijk.

Ik blijf er wel bij dat je BMW niet kunt verwijten dat zich dagelijks mensen met een BMW te barsten rijden... BMW wordt als 'sportieve auto' in de markt gezet. De kópers maken daar hun 'formule 1 natte droom' van en denken dat op de plaatselijke N-weg te kunnen uitproberen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:07

Bij mijn weten is een join up: paard zegt in lichaamstaal 'mag ik bij je komen?' en dan zeg jij 'ja hoor, kom maar'.

....ik zie het probleem hier niet van.

Wat wel een probleem kan zijn, is wat er voor zit.
Je zegt als mens 'ik wil met jou een kudde vormen op mijn voorwaarden'.
Iets dat bepaald niet typerend voor MR is, laten we wel zijn.
MR brengt deze boodschap tenminste in paardentaal, wat in principe een vooruitgang is. Gesteld dat iemand fatsoenlijk dan wel vriendelijk is en paardentaal goed spreekt en verstaat zie ik ook weinig reden tot kritiek.

"...maar ojojojoj, die lui die twee trucjes kennen en dan denken dat ze ik weet niet wat/ wie zijn..."

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:04

spatter schreef:
Ibbel probleem is dat hij het als methode verkocht terwijl het gross totaal niet weet waar ze mee bezig zijn.
Precies zoals jij zegt, goede leer voor trainers en vakmensen maar niet geschikt voor menig pennymeisje en juist aan die groep verkocht hij de boel als zoete broodjes.

Menig pennymeisje ging join uppen terwijl dat nergens op sloeg maar blijkbaar kon Monty het weinig schelen dat mensen zulke gekke dingen gingen doen.

Volledig mee eens. En juist die groep bleek een goudmijn, want die kopen al die dvd's en speciale touwtjes, stokjes en ander bijzonder materiaal zoals een MR halster :brr: .

Geen idee trouwens wat een join up is en wat daar het effect van zou moeten zijn. Wordt je paard daar anders van?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:27

Je jaagt het paard van je weg, zodat het leert dat het er niet bij hoort, je houdt hem op afstand van de groep(jij als leider in dit geval) net zolang tot het paard onderdanig gedrag vertoont (lippen likken , hoofd laag enz) en dan laat je het paard op jou commando naar je toe komen .
Zo leert een paard dat jij de baas bent en het paard moet gehoorzamen wil het bij de groep horen.

Voor een paard dat jou al als leider acepteert is dat erg verwarrend.

Je kunt dit doen bij een nieuw paard maar je moet dit niet blijven doen bij een paard als een soort longeer sessie.
Verder heeft het bar weinig zin als je de rest van de tijd dat leiderschap niet serieus neemt en een goede leider gebruikt nooit geweld, die geeft met een scheef oor al aan wat de bedoeling is, juist in de onderste rangorde wordt het meeste geknokt.
Dus ga jij lopen knokken met je paard(zweep enzo) geef je al gelijk aan dat je jezelf niet hoog acht.

En bedenk dat je nog zoveel paardentaal kan leren als je wil, een paard zal jou nooit zien als medepaard, je lijkt niet op een paard , je bent een mens .
Hij kan je wel gaan zien als een leider die hij in vertrouwen kan volgen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:33

Dat ben ik met je eens, het lijkt me ook beter als een paard mij gewoon als mens ziet. Paarden zijn al zo lang onder de mensen, dat verschil zien ze heus wel. Die join up methode klinkt als heel vervelend en omslachtig, je kunt toch met veel kleinere signalen met je paard omgaan? Bovendien is dat gedoe over de baas zijn ook zo overtrokken, net als de nadruk op dominantie. Kennelijk snapt niemand dat dit soort dingen soort van dynamisch zijn, afhankelijk van de situatie.