Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58097
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:21

antje_vip schreef:
Ayasha: waarom moet IEDEREEN, OVERAL aan mee kunnen doen? Waarom overal dat gepamper om die tere zieltjes van tegenwoordig die om alles uit hun slof schieten? Je mag mensen niet dik noemen, zwarte piet mag niet meer, die landenattractie van de Efteling is racistisch, "echte vrouwen hebben een dikke buik/kont" quotes. Why? En dan dus die paralympics. Wie is de snelste zwemmer? En als je dat niveau niet haalt, roep maar om een subcategorie zodat je wel kan winnen: wie is de snelste zwemmer met 1 oog? Snelste zwemmer zonder zwemdiploma? Waar ligt de grens

Geef me en goede reden waarom dat een verkeerd streefdoel is? Het gaat hier niet om tere zieltjes, het gaat hier om sterke persoonlijkheden die ondanks hun beperkingen en de veroordelingen dat ze daar niks te zoeken hebben er TOCH willen staan.
Of het haalbaar is om iedereen overal aan mee te laten doen is een tweede maar ik zie niet waarom je er niet naar zou streven.
Zwarte piet moet ook blijven, echte vrouwen hoeven ook geen kont te hebben. Waarom zou je niet naar gelijkwaardigheid streven, een maatschappij waarin naar gelang zijn of haar beperkingen kan mee draaien is toch de ultieme utopie?
Waar men niet veroordeeld wordt omdat men een beperking heeft.
Op school krijgen dyslecten extra begeleiding net als ADHD'ers en ADD'ers opdat ze meer kansen hebben om mee te draaien in de maatschappij. Dat kan je toch enkel toe juichen?
Of wil je terug naar de tijd waar mensen met mentale beperkingen al dan niet aangeboren, in "tehuizen" werden weggestoken om daar misdadige behandelingen te ondergaan om "de duivel uit hen te drijven". Waar men zich moest schamen voor tekortkomingen ?
JIJ mag daar naar terug gaan maar ik wil vooruit. Naar een maatschappij waar men klaar is met dat verbergen en waar men er naar streeft om mensen die om eender welke reden beperkt zijn, ook te laten ontplooien, want ja, sport is een deel van je ontplooiing en ontwikkeling, niet slechts 'leuk' maar ook belangrijk voor je groei als persoon.
En als daar een categorie extra voor gemaakt wordt, so be it. Moeten er weer sponsers investeren, draait de economie weer een beetje meer. Ik zie geen nadelen.

Azmay
Berichten: 18008
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:28

Ballard_L schreef:
ik denk niet dat dit haalbaar is...want wat is dan een geestelijke/verstandelijke beperking? Heb je, als je ADHD hebt, ook een beperking, waardoor je deel kunt nemen aan de paralympische spelen? Of begint dat pas als je een vorm van autisme hebt? Of vanaf een bepaald IQ?


Precies mijn gedachte, er zijn zoveel mentale ziektebeelden dat dat me erg moeilijk lijkt. Iemand met autisme zou daar normaal ook weinig hinder van ondervinden bij het paardrijden immers: dat is heerlijk gestructureerd en alles moet altijd hetzelfde gedaan worden :j
Uiteraard gaat dat bij echt zware autisme niet meer op, maar waar ligt de grens?

Sheran

Berichten: 17261
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:35

@Ayasha: ik vind dat mensen gewoon moeten sporten voor de lol, en als je iets echt goed wil kunnen dan moet je iets kiezen waar je ook goed in bént.

watnou1
Berichten: 992
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:44

Wat ik fijn zou vinden is dat mijn kind, dat toevallig een chronische aandoening heeft, niet al op jonge leeftijd wordt beperkt in haar sport.
Hoe moet ze dromen als ze door haar beperking wordt belemmerd?

Sheran

Berichten: 17261
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:52

Mijn ervaring is dat jonge kinderen dat niet zo goed doorhebben. Maar anders... het hoort er toch gewoon bij, dat je dingen niet kunt? Of nooit zal kunnen. En dat is heel erg jammer. Ik vind het ook leuk dat de Paralymische spelen er zijn hoor, daar niet van. Maar goed, waar leg je de grens? Er zullen altijd mensen ergens buiten vallen.

Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:56

georgeW schreef:
We hebben een zoon met ADHD en PDD-NOS en regulatieproblematiek, die het goed doet in de reguliere sport. Wel moet hij ontzettend veel begeleiding hebben met de training van het paard (hij kan geen trainingsschema bedenken voor hem en zijn paard). Ook op wedstrijd moet alles volgens een vast systeem gaan. Voor hem wordt het straks erg moeilijk als hij proeven uit het hoofd moet gaan doen, wat bij de sub-en topsport wel gevraagd wordt. Alleen al dispensatie daarvoor was al een uitkomst!!


Kijk en daar zou ik 100% achter staan!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15964
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:03

watnou1 schreef:
Wat ik fijn zou vinden is dat mijn kind, dat toevallig een chronische aandoening heeft, niet al op jonge leeftijd wordt beperkt in haar sport.
Hoe moet ze dromen als ze door haar beperking wordt belemmerd?

Nou, het gaat alleen om de paralympics nu. Niet echt een man overboord lijkt me.

Teleurstellingen horen ook bij het leven en what doesn't kill you makes you stronger.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15964
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:06

Jester_ schreef:
georgeW schreef:
We hebben een zoon met ADHD en PDD-NOS en regulatieproblematiek, die het goed doet in de reguliere sport. Wel moet hij ontzettend veel begeleiding hebben met de training van het paard (hij kan geen trainingsschema bedenken voor hem en zijn paard). Ook op wedstrijd moet alles volgens een vast systeem gaan. Voor hem wordt het straks erg moeilijk als hij proeven uit het hoofd moet gaan doen, wat bij de sub-en topsport wel gevraagd wordt. Alleen al dispensatie daarvoor was al een uitkomst!!


Kijk en daar zou ik 100% achter staan!!

Ik niet. Juist het uit je hoofd rijden van de proef is een vereiste bij dit niveau. En daar oefenen ze thuis heel lang op. Dan moet je zoon wat langer oefenen. Maar als hij dat niveau weet te halen dan weet ik zeker dat dat laatste obstakel ook genomen wordt! En dat vind ik nog veel knapper dan dispensatie.

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:16

Ik vind dat je ook te ver kan gaan in het aan blijven passen voor iedereen. Voor veel van deze mensen is het dromen toch ook nog realistisch misschien kost het meer moeite maar is het wel mogelijk!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:16

MacavityL schreef:
Je hebt toch al zoiets als de Special Olympics voor mensen met een verstandelijke beperking? Kunnen ze daar geen paardensport aan toevoegen?


Paardrijden is allang onderdeel daarvan :)

En ook daar rijden mensen met bv zwaardere autisme of geheugenissues door ontwikkelingsstoornis.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:19

Waarom moet er dan nog een apparte categorie gemaakt worden?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:22

omdat de special olympics zijn voor meer verstandelijk beperkten en daar wil niet iedereen bij horen gok ik maar zo.

Doven hebben trouwens een deaf olympics

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15964
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:34

vuurneon schreef:
omdat de special olympics zijn voor meer verstandelijk beperkten en daar wil niet iedereen bij horen gok ik maar zo.

Doven hebben trouwens een deaf olympics

En Joden hebben de Joodse Olympische Spelen....http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... pelen.html

Shadow0

Berichten: 43562
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:41

Ik denk dat het leuk is als een aantal van die events worden samengevoegd als men dat wil. En dat ze dan ook nog op tv komen.

Ik vind het juist prima en leuk om ook op andere manieren diversiteit te zien - waarom we enthousiast worden over zwemmen of schaatsen op 16 verschillende afstanden (terwijl het basisidee toch steeds hetzelfde is) maar niet een beetje plaats kunnen maken voor meer sporters ontgaat me eigenlijk.

En ik heb ook niks met de eis om proefjes uit het hoofd te rijden, voor mijn gevoel heeft het niet echt te maken met de essentie van het paardrijden. In het Skala staat het volgens mij niet opgenomen in elk geval.

Gem

Berichten: 17551
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:41

watnou1 schreef:
Wat ik fijn zou vinden is dat mijn kind, dat toevallig een chronische aandoening heeft, niet al op jonge leeftijd wordt beperkt in haar sport.
Hoe moet ze dromen als ze door haar beperking wordt belemmerd?

Volgens mij wordt 99,9% van de kinderen al belemmerd in de mogelijkheid om dromen waar te maken, iedereen heeft zijn beperkingen. Welk 100% gezond of licht gehandicapt manegekind droomt niet van de OS of PS, maar kunnen de ouders daarvan geen pony / paard betalen? Of wel een pony, maar niet al die dure lessen + trailer + ... + ...
Een kind kan toch ook dromen van "het hoogst haalbare"? Dat doe ik met al mijn beperkingen (lees: gevorderde leeftijd en gewoon weinig talent :+ ) ook. Je moet alleen wel de lat steeds iets hoger óf iets naar beneden leren bijstellen in "het hoogst haalbare".

edit: Shadow, zie je het al voor je? Een mooie harmonieuze dressuurproef, zacht sfeervol achtergrondmuziekje, ademloos kijkend publiek en dan een schel klinkende voorlezer in de hoek?
Laatst bijgewerkt door Gem op 04-10-16 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43562
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:43

Of we maken het hoogst haalbare gewoon groter :)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:49

antje_vip schreef:
Ayasha: waarom moet IEDEREEN, OVERAL aan mee kunnen doen? Waarom overal dat gepamper om die tere zieltjes van tegenwoordig die om alles uit hun slof schieten? Je mag mensen niet dik noemen, zwarte piet mag niet meer, die landenattractie van de Efteling is racistisch, "echte vrouwen hebben een dikke buik/kont" quotes. Why? En dan dus die paralympics. Wie is de snelste zwemmer? En als je dat niveau niet haalt, roep maar om een subcategorie zodat je wel kan winnen: wie is de snelste zwemmer met 1 oog? Snelste zwemmer zonder zwemdiploma? Waar ligt de grens



volgens monty python.. de 100 meter vrije slag voor mensen die niet kunnen zwemmen

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:04

Gem schreef:
edit: Shadow, zie je het al voor je? Een mooie harmonieuze dressuurproef, zacht sfeervol achtergrondmuziekje, ademloos kijkend publiek en dan een schel klinkende voorlezer in de hoek?

Of middels een oortje?

Gem

Berichten: 17551
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:05

Dan ligt "lesgeven" ook weer op de loer.

Babootje

Berichten: 26565
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:05

georgeW schreef:
We hebben een zoon met ADHD en PDD-NOS en regulatieproblematiek, die het goed doet in de reguliere sport. Wel moet hij ontzettend veel begeleiding hebben met de training van het paard (hij kan geen trainingsschema bedenken voor hem en zijn paard). Ook op wedstrijd moet alles volgens een vast systeem gaan. Voor hem wordt het straks erg moeilijk als hij proeven uit het hoofd moet gaan doen, wat bij de sub-en topsport wel gevraagd wordt. Alleen al dispensatie daarvoor was al een uitkomst!!


Inderdaad, dat laatste. :D :D

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:07

Gem schreef:
Dan ligt "lesgeven" ook weer op de loer.


Voorlezer naast de jury zetten, net als bij normale wedstrijden waarbij dispensatie is voor een oortje :)

georgeW
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:40

Helaas is een verstandelijke beperking niet iets wat op te lossen is. Dus vaak oefenen heeft geen zin. Mijn zoon is niet beperkt in handelingen, maar in de uitvoer in dit! Hij kan al heel veel, maar sommige dingen zijn gewoon chronisch... Jammer genoeg is er niets te zien aan de buitenkant, waardoor onbegrip vaker voor komt. Gelukkig zijn wij daar al behoorlijk aan gewend...

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:51

Klopt wat je zegt. Dispensatie zou wel op z'n plaats zijn, maar om daar ook weer aparte wedstrijden voor te bedenken vind ik echt onzin.

Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 22:00

Ik zou bij gewone suptop wedstrijden daar echt 0 problemen mee hebben met iemand die schettert jn een hoek. Ja tja op een os of een wk, maargoed lichte tour betekent nog geen os lijkt mij.

san4nie
Berichten: 3591
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 00:27

Ik heb niet alles doorgelezen, maar voor mensen met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking hebben we toch de special olympics?