Ladygiroc schreef:Als je bij die link in de URL tot de laatste / weghaalt doet ie 't wel gewoon.
Mijn pony is niet geregistreerd... iemand een idee waar ik haar het goedkoopst kan laten registreren?
Heb je wel een paspoort?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
fransje23 schreef:Ik vind het gek da dit ineens met veel tamtam in het nieuws komt terwij het PRE stamboek het die voorjaar al gemeld heeft. Hun wisten het schijnbaar wel al eerder of hebben in ieder geval eerder een nieuwsbericht gemaakt.
Ik heb in oktober 2015 een Spaans paard gekocht met natuurlijk een Spaans paspoort. Ze was dus dit voorjaar nog niet in Nederland geregistreerd! Was wel vrij simpel opgelost, paspoort opgestuurd naar PRE stamboek, hun hebben de administratieve dingen gedaan (registratie in Nederland en afmelden in Spanje?), paard staat nu op mijn naam en ik kreeg gewoon het paspoort terug. Het is dus niet zo dat je een nieuw paspoort aan moet vragen!
Waar dit goed voor is? Ik gok in het kader van de dierziektebestrijding zoals bijvoorbeeld West nijlvirus. Dan weet je hoeveel en welke paarden er zijn. Daarnaast is de I&R voor paarden nietszeggend in vergelijking van die van bijvoorbeeld koeien. Dat is raar aangezien paarden ook in de voedselketen terecht komen.
Dyonne schreef:Die link om te kijken of registratie klopt doet het hier inderdaad ook niet.
Mijn merrie heeft een Engels paspoort waar ik trots op ben.Keurig met schetsen erin.
Dus maar eens uitzoeken hoe of wat.
Alenthe05 schreef:@Koper: Ik heb gewoon een paspoort bij mn paard. Alles netjes in orde. Maar ik bedoelde er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat niet gaan aanvragen. Wat gebeurd er dan?
Koper schreef:Fransje: bij het PRE stamboek zullen wat meer mensen met een paard met een buitenlands paspoort zijn dan bij veel andere stamboeken. Ik vind het logisch klinken dat zij er daarom meer aandacht aan besteden. Top dat ze de leden informeren, toch?
Ladygiroc schreef:fransje23 schreef:Heb je wel een paspoort?
Ja een Engelse..
PrizTwir schreef:Ik heb een paard uit Spanje en heb hem hier in NL in 2013 gekocht. Zijn paspoort is Spaans en alles is dus ook Spaans beschreven. Ik vroeg mij al een poosje af of ik een Nederlands paspoort aan moet vragen? Ik heb de vraag neergelegd bij het PRE stamboek, maar zij hebben nooit antwoord gegeven op mijn vraag.![]()
Een poos geleden was ik op wedstrijd en was er een jury die heel vreemd naar mijn paspoort keek.
Moet ik nu dus een NL paarden paspoort aanvragen en bij wie moet ik dat doen? Hij heeft namelijk geen stamboompapieren.
Koper schreef:Alleen als je een paard met een buitenlands paspoort hebt zou het kunnen dat je er een nieuw paspoort voor moet aanvragen.
Peterina schreef:Nog EU regels:
- Het paspoort moet altijd bij het paard blijven.
- De gegevens vermeld in het paspoort zijn rechtsgeldig ... dit betekend dat de persoon vermeld in het paspoort wordt normaal gezien als eigenaar van het paard EN verantwoordelijk is voor het paard (welzijn) EN ook voor schaden die het paard veroorzaakt.
Dat laatste is toch iets om in gedacht te houden als je een paard verkoopt en niet overzet op de naam van de nieuwe eigenaar.
Marije_jiplover schreef:Je hoeft het dier ook niet verplicht op naam over te schrijven, je moet het alleen laten opnemen in de centrale nederlandse databank, via een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie.
Dat mag een willekeurige erkend stamboek of de KNHS zijn.
Peterina schreef:Nog EU regels:
- Het paspoort moet altijd bij het paard blijven.
- De gegevens vermeld in het paspoort zijn rechtsgeldig ... dit betekend dat de persoon vermeld in het paspoort wordt normaal gezien als eigenaar van het paard EN verantwoordelijk is voor het paard (welzijn) EN ook voor schaden die het paard veroorzaakt.
Dat laatste is toch iets om in gedacht te houden als je een paard verkoopt en niet overzet op de naam van de nieuwe eigenaar.