Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:55

Ladygiroc schreef:
Als je bij die link in de URL tot de laatste / weghaalt doet ie 't wel gewoon.

Mijn pony is niet geregistreerd... iemand een idee waar ik haar het goedkoopst kan laten registreren?

Heb je wel een paspoort?

Seltje

Re: Wijzigingen paardenpaspoorten 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 00:48

Ik vraag me af hoe het in mijn situatie is. Mijn paard heeft een correct Belgisch Paspoort, staat in België geregistreerd, paard staat op mijn naam, en ik woon in België. (Dus qua Belgische wetgeving in orde)

Maar: paard staat gestald in Nederland en ik rij wedstrijden in Nederland... Moet ik dan ergens laten registreren in Nederland?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 01:31

Verdiep je eens in het verschil tussen 'hun' en 'zij''
'Zij wisten/zeggen/zeiden/hebben' en het is 'hun stamboek'.

fransje23 schreef:
Ik vind het gek da dit ineens met veel tamtam in het nieuws komt terwij het PRE stamboek het die voorjaar al gemeld heeft. Hun wisten het schijnbaar wel al eerder of hebben in ieder geval eerder een nieuwsbericht gemaakt.

Ik heb in oktober 2015 een Spaans paard gekocht met natuurlijk een Spaans paspoort. Ze was dus dit voorjaar nog niet in Nederland geregistreerd! Was wel vrij simpel opgelost, paspoort opgestuurd naar PRE stamboek, hun hebben de administratieve dingen gedaan (registratie in Nederland en afmelden in Spanje?), paard staat nu op mijn naam en ik kreeg gewoon het paspoort terug. Het is dus niet zo dat je een nieuw paspoort aan moet vragen!

Waar dit goed voor is? Ik gok in het kader van de dierziektebestrijding zoals bijvoorbeeld West nijlvirus. Dan weet je hoeveel en welke paarden er zijn. Daarnaast is de I&R voor paarden nietszeggend in vergelijking van die van bijvoorbeeld koeien. Dat is raar aangezien paarden ook in de voedselketen terecht komen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 06:59

Dyonne schreef:
Die link om te kijken of registratie klopt doet het hier inderdaad ook niet.
Mijn merrie heeft een Engels paspoort waar ik trots op ben. ;) Keurig met schetsen erin.
Dus maar eens uitzoeken hoe of wat.

Dit heb ik ook! Prachtig blauw paspoort, netjes geschetst, gechipt. Ze heeft alleen geen afstamming en paspoort is pas op haar (waarschijnlijk) 3e aangevraagd, toen ze naar Nederland kwam. En toch heeft ze een Engels paspoort... Entingen staan netjes bijgehouden en er stond vanzelf al in dat ze niet voor menselijke consumptie is.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 07:58

Ik heb 2 fjordenpaarden uit Belgie maar als ik ze wil laten overschrijven moeten ze geimporteerd worden daar zijn hoge kosten aan verboden en ik wil in Belgie gaan dekken dus ik laat ze lekker zo staan en ben gewoon lid van het Belgische fjordenpaardenstamboek.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:15

Deze verordening heeft niet direct iets te maken met de dierziektepreventie. Na het paardenvlees schandaal willen ze ook een soort traceringssystreem van paardachtigen en daar is deze database een afgeleide van. Voor overige landbouwhuisdieren bestaat een dergelijk systeem al langer.
Alle EU lidstaten zijn verplicht om dit jaar een database te hebben. De exacte regels kunnen weer per lidstaat verschillen.
Ben er zelf ook wel benieuwd naar met 2 Denen en een Nl paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:22

Alenthe05 schreef:
@Koper: Ik heb gewoon een paspoort bij mn paard. Alles netjes in orde. Maar ik bedoelde er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat niet gaan aanvragen. Wat gebeurd er dan?

Het is al heel lang verplicht om een paspoort bij je paard te hebben. Daar is niks aan veranderd. Mensen die geen paspoort bij hun paard hebben zullen dat alsnog moeten aanvragen, en dat zal dan een paspoort nieuwe stijl worden.

Fransje: bij het PRE stamboek zullen wat meer mensen met een paard met een buitenlands paspoort zijn dan bij veel andere stamboeken. Ik vind het logisch klinken dat zij er daarom meer aandacht aan besteden. Top dat ze de leden informeren, toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:30

Koper schreef:
Fransje: bij het PRE stamboek zullen wat meer mensen met een paard met een buitenlands paspoort zijn dan bij veel andere stamboeken. Ik vind het logisch klinken dat zij er daarom meer aandacht aan besteden. Top dat ze de leden informeren, toch?

Dat is zeker top, bedoel het ook niet negatief tav het pre stamboek.
Vind het alleen apart dat de sectorraad het beduidend later ineens als iets nieuws presenteert.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:31

Alle stamboeken hebben een voorlichting gehad begin dit jaar en daarna hebben wij het ook naar de leden gecommuniceerd. Grotendeels nutteloos, want het wordt vaak niet gelezen. En bij de tinkers heb je ook veel import, nog steeds, met de meest rare creaties die een paspoort zouden moeten zijn.
Nu staat het wat meer in het nieuws en worden we plat gebeld, geappt en gemaild.

Rvo is in deze wat laat met communiceren maar het is voor hun ook lang onduidelijk geweest wat nou exact de bedoeling was. Zo werden we verteld dat we na 31-01 de oude paspoorten niet meer mochten maken, maar de nieuwe kwamen pas ergens eind maart, omdat de exacte indeling nog niet bekend was en alles nog moest worden gedrukt.
Maar, na aanvraag paspoort moesten we officieel wel binnen 4 weken iets opleveren.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:40

fransje23 schreef:
Ladygiroc schreef:
Als je bij die link in de URL tot de laatste / weghaalt doet ie 't wel gewoon.

Mijn pony is niet geregistreerd... iemand een idee waar ik haar het goedkoopst kan laten registreren?

Heb je wel een paspoort?

Ja een Engelse..

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:49

Ik heb een paard uit Spanje en heb hem hier in NL in 2013 gekocht. Zijn paspoort is Spaans en alles is dus ook Spaans beschreven. Ik vroeg mij al een poosje af of ik een Nederlands paspoort aan moet vragen? Ik heb de vraag neergelegd bij het PRE stamboek, maar zij hebben nooit antwoord gegeven op mijn vraag. :(

Een poos geleden was ik op wedstrijd en was er een jury die heel vreemd naar mijn paspoort keek.

Moet ik nu dus een NL paarden paspoort aanvragen en bij wie moet ik dat doen? Hij heeft namelijk geen stamboompapieren.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:05

Het zou wel eens tijd worden dat Nederlandse paspoorten gaan voldoen aan de EU-rechtlijnen zoals we die in België al jaren kennen. :o
Als ik nu een Nederlands paardje koop mag ik al eerst de DA bellen en laten langskomen om het paardje correct te laten schetsen én dan mag ik nog eens een goeie 40 euro betalen aan de databank in België. Kostprijs dus bijna 100 euro terwijl het paardje al een paspoort en chip heeft.
Mochten die schetsen nu eens correct zijn dan moet ik tenminste de DA al niet meer laten langskomen en hoef ik alleen de databank te betalen om een paard wettelijk in orde te krijgen in België.

Met die databank weten ze precies welke paarden je hebt als persoon en bij wie ze zitten,er zijn hier ook al strenge controles op met zware boeten als je paardjes niet correct in de databank zitten.

Ze weten dan ineens ook hoeveel mest je ongeveer hebt,of je vergunningen zou nodig hebben,...Enfin alles om je eventueel later ook nog boetes te kunnen aansmeren.. :roll:

Maar je ontkomt er dus niet aan hier.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:12

Nee, als het Spaanse paspoort voldoet aan de eisen (dus een hoofdstuk medische behandeling en of een chip, of, indien op tijd geboren, niet gechipt maar wel een volledig beschreven signalement en ingetekende schets, hoeft er geen nieuw paspoort te worden aangevraagd.
De Spaanse paspoorten behoren ook aan de EU regels te voldoen.
Het enige dat echt nieuw is voor paarden die al een paspoort hebben, is dat het paard geregistreerd moet worden in de nationale databank van het land waar het paard woont.
Op naam registreren is niet verplicht en ook hoef je niet, zoals bij koeien en schapen en geiten wel het geval is, te registreren wat het adres van de verblijfplaats van het paard is. Maar dus wel datie in Nederland verblijft, wanneer dit langer dan 30 dagen duurt.
Ook als je paard op een pensionstal in Nederland staat en je zelf in België woont.

Schetsen was geen EU verplichting voor 2016 en paarden die al een paspoort hebben van voor 2016 hoeven volgens de EU verordening ook niet verplicht alsnog geschetst te worden.
Als België dit wel verplicht, is dat nationale wetgeving.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:25

Ladygiroc schreef:
fransje23 schreef:
Heb je wel een paspoort?

Ja een Engelse..

Volgens mij kan bijvoorbeeld de KNHS of een andere paspoortuitgevende instantie je paard daarmee gewoon in Nederland registreren mits het paspoort aan de EU-richtlijnen voldoet.

PrizTwir schreef:
Ik heb een paard uit Spanje en heb hem hier in NL in 2013 gekocht. Zijn paspoort is Spaans en alles is dus ook Spaans beschreven. Ik vroeg mij al een poosje af of ik een Nederlands paspoort aan moet vragen? Ik heb de vraag neergelegd bij het PRE stamboek, maar zij hebben nooit antwoord gegeven op mijn vraag. :(

Een poos geleden was ik op wedstrijd en was er een jury die heel vreemd naar mijn paspoort keek.

Moet ik nu dus een NL paarden paspoort aanvragen en bij wie moet ik dat doen? Hij heeft namelijk geen stamboompapieren.

Mijn Spaanse paard heeft ook geen papier enkel een paspoort, zo een groen boekje. Tekst is merendeel spaans maar er onder staat het ook in het engels. Paspoort heb ik aangetekend verzonden naar het PRE stamboek en hun hebben de registratie geregeld. Kosten vielen mee € 23,- voor de registratie en natuurlijk de kosten voor het aangetekend verzenden.

Dat de jury vreemd kijkt is niet jouw probleem :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:17

Dat schetsen kun je bij knabstruppers en Appaloosa's wel ieder jaar opnieuw doen dan want dat veranderd continue, zelfde als met foto's, die kloppen dan niet meer. Hoe zouden ze daar dan met controle naar gaan kijken?

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:20

Dorine92 schreef:
Ik zou wel willen weten wat dit voor mijn paard betekent. Hij heeft een belgisch paspoort en heb er nooit wat mee gedaan (behalve entingen in laten schrijven)

dit heb ik dus ook

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:22

Mijn paard heeft een paspoort van Irish Horse Register, moet ik die dan laten overzetten? Ze staat ook niet op mijn naam. Kan ik dan een nieuw paspoort aanvragen voor een 6 jarige?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:27

Nee, géén nieuw paspoort aanvragen, een eenmaal afgegeven paspoort (door erkende paspoortuitgevende instantie) blijft gewoon geldig.

Je hoeft het dier ook niet verplicht op naam over te schrijven, je moet het alleen laten opnemen in de centrale nederlandse databank, via een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie.
Dat mag een willekeurige erkend stamboek of de KNHS zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:29

Koper schreef:
Alleen als je een paard met een buitenlands paspoort hebt zou het kunnen dat je er een nieuw paspoort voor moet aanvragen.

En dat mag ook weer niet volgens EU regels en wetten!

Een paard dat in Europa bij een erkend Stamboek geregistreerd is EN daardoor een Stamboek Paspoort gekregen heeft, behoudt die paspoort! Zelfs met de nieuwe EU wetgeving kan er geen FEI paspoort = 2e paspoort dus = aangevraagd worden. De FEI 'paspoort' is nu vervangen door een 'Card'.

Als je paard een buitenlandse Equipas heeft ... dus uitgegeven door niet-Stamboek instantie (bijv. KNHS in NL, Belg.Confederatie in B) dan hierook, in principe, kunnen zij die niet vervangen.

Alleen als de uitgegeven paspoort niet voldoet aan de EU (!!) eisen, wordt die vervangen.

ALLE paspoorten die sedert het invoeren van chip verplichting in Belgie, en zeker vanaf 2000, voldoen aan de EU eisen (en daardoor aan de NL eisen!).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:33

Nog EU regels:

- Het paspoort moet altijd bij het paard blijven.

- De gegevens vermeld in het paspoort zijn rechtsgeldig ... dit betekend dat de persoon vermeld in het paspoort wordt normaal gezien als eigenaar van het paard EN verantwoordelijk is voor het paard (welzijn) EN ook voor schaden die het paard veroorzaakt.

Dat laatste is toch iets om in gedacht te houden als je een paard verkoopt en niet overzet op de naam van de nieuwe eigenaar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:42

Peterina schreef:
Nog EU regels:

- De gegevens vermeld in het paspoort zijn rechtsgeldig ... dit betekend dat de persoon vermeld in het paspoort wordt normaal gezien als eigenaar van het paard EN verantwoordelijk is voor het paard (welzijn) EN ook voor schaden die het paard veroorzaakt.

Dat laatste is toch iets om in gedacht te houden als je een paard verkoopt en niet overzet op de naam van de nieuwe eigenaar.

Mag ik daar een bron van alsjeblieft?

Er is nl geen Europese en geen Nederlandse verplichting om het paard over te schrijven op naam van de houder of eigenaar en het paspoort is ook geen rechtsgeldig eigendomsbewijs.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:56

Marije_jiplover schreef:
Je hoeft het dier ook niet verplicht op naam over te schrijven, je moet het alleen laten opnemen in de centrale nederlandse databank, via een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie.
Dat mag een willekeurige erkend stamboek of de KNHS zijn.

Maar moet er voor de registratie in de database in Nederland geen adres of naam van aanvrager doorgegeven worden of in het paspoort vermeld?

Hoe controleren ze dan of het paard in Nederland is geregistreerd? Alleen doordat na te zoeken in de database a.d.h.v het chipnummer? Lijkt mij bij een controle zoveel extra werk?

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:16

Heel apart mijn pony heeft een paspoort, gewoon Nederlandse pony, maar als ik hem op de site in vul dan geeft die aan geen resultaten?

Uw zoekopdracht heeft geen resultaten opgeleverd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:21

Peterina schreef:
Nog EU regels:

Compleet niet waar dit en in juridische zin echte flauwekul.
Het is niet de eigenaar die aansprakelijk is, maar de bezitter. Dat is een hele andere term met een heel andere betekenis. Net als verantwoordelijk en aansprakelijk, daar zit ook enorm verschil in.

Praat alsjeblieft niet over iets waar je niets vanaf weet; zo strooi je alleen maar meer verwarring en onwaarheden het internet op.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:50

Het is misschien het 'letterlijk' vertalings verschil tussen NL en B, maar het is om de eigenaar te bewijzen dat hij/zij eigenaar zijn. Als er geen contract met gegevens is, en geen bewijs van onderhoud (en dat is prive moeijlijk te bewijzen) dan is niet de 'Bezitter' de eigenaar van het paard.

Als mijn paard ontvreemd wordt en dus in 'bezit' komt van iemand anders, is die persoon, zg 'Bezitter' NIET de eigenaar van het paard. Als die paard schade veroorzaakt terwijl het in 'bezit' is van die persoon, ben ik verantwoordelijk voor die schade.
Omdat deze paard correct geregistreerd is met chip, ge-encodeert is in een EU erkende databank voor paarden, een EU erkend Stamboek paspoort heeft met schets enz zal het altijd terug gegeven worden aan de persoon die op het paspoort staat en die geregistreerd staat (door het correct registratie enz) in het databank. De 'Bezitter' ... hoe lang die ook het paard in 'bezit' heeft ... vangt bot omdat die niet de geregistreerd eigenaar is.

Ik begrijp heel goed dat er juridisch verschillende invals hoeken zijn op dit gebied, maar als je zich wend tot de EU wetgeving dan is de laatst genoemde in het paspoort de eigenaar van het dier.