Paard kan zelf kiezen voor deken op of af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:05

De resultaten lijken mooi, maar het lijkt er op dat de onderzoekers niet geblindeerd waren, wat de resultaten van dit onderzoek helaas een stuk minder betrouwbaar maakt.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:55

Ik heb hier echt mijn vraagtekens bij... Mensen laten al ongemerkt weten aan het paard of ze moeten gaan voor het linker of het rechter bordje. Ik vraag me dus af of dit ook meegenomen is in het onderzoek. Je hoeft maar iets rechterop te gaan staan of je arm/been/weet ik veel te bewegen zodat het paard 'goed' kan gokken welk bordje hij/zij moet nemen. Ook knap, natuurlijk, maar het paard kiest uiteindelijk dus niet voor een deken op of af, maar gewoon voor het 'juiste' bordje..

Ik weet overigens niet hoe het onderzoek verder gedaan is. Mocht het allemaal met computers gedaan zijn, zonder enig mens in de buurt, is het een stuk geloofwaardiger.

Dat aanleren op gevoel (in dit geval koud/warm en nat/droog) geloof ik trouwens niet helemaal, dit zal meer op gewoonte neerkomen lijkt mij..

Edit: "All horses entered the free choice phase between days 11 and 13, where their responses were not influenced or corrected by the trainers and the horse’s response – their decision regarding rugging – was rewarded. "
Of wel: ze worden aangeleerd om voor een deken te kiezen als het koud is. Niet omdat ze ZELF een deken op willen, maar ze dan een beloning krijgen.. :+

YellowGray

Re: Paard kan zelf kiezen voor deken op of af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:08

Dat staat er overigens niet. Er staat alleen dat als de paarden iets kozen (wat dat dan ook was), dat ze dan een beloning kregen. Er wordt dus beloond voor het targetten, niet voor bepaalde responses.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:09

Hier een paard die ook erg duidelijk in zijn keuze is.
Afgelopen winter op een koude dag wilde ik zijn deken er af halen om te gaan zadelen.
Alle gespen losgemaakt, ik wil de deken naar achteren trekken en dat lukte niet :?
wat bleek? Paardlief hield de deken met zijn tanden vast :') :+

Ik vind het een leuk onderzoek waaruit blijkt dat paarden wel degelijk kunnen denken in oorzaak en gevolg, of in ieder geval... Waaruit blijkt dat wij ze dat kunnen leren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:27

Foetsji schreef:
Ik ga dit systeem ook eens op mijn man testen...

Wellicht dat we dan wat beter gaan communiceren :o

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:59

"I'm a strong and independent horse. I can make my own life choices."

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:07

Mizora schreef:
Mijn paard kon ik ook vragen of hij wilde douchen. Ik hield de slang omhoog en soms kwam hij en soms niet.
[ Video ]

:D
Ontzettend leuk filmpje!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:55

Joanieke schreef:
Ik heb hier echt mijn vraagtekens bij... Mensen laten al ongemerkt weten aan het paard of ze moeten gaan voor het linker of het rechter bordje. Ik vraag me dus af of dit ook meegenomen is in het onderzoek. Je hoeft maar iets rechterop te gaan staan of je arm/been/weet ik veel te bewegen zodat het paard 'goed' kan gokken welk bordje hij/zij moet nemen. Ook knap, natuurlijk, maar het paard kiest uiteindelijk dus niet voor een deken op of af, maar gewoon voor het 'juiste' bordje..

Ik weet overigens niet hoe het onderzoek verder gedaan is. Mocht het allemaal met computers gedaan zijn, zonder enig mens in de buurt, is het een stuk geloofwaardiger.

Dat aanleren op gevoel (in dit geval koud/warm en nat/droog) geloof ik trouwens niet helemaal, dit zal meer op gewoonte neerkomen lijkt mij..

Edit: "All horses entered the free choice phase between days 11 and 13, where their responses were not influenced or corrected by the trainers and the horse’s response – their decision regarding rugging – was rewarded. "
Of wel: ze worden aangeleerd om voor een deken te kiezen als het koud is. Niet omdat ze ZELF een deken op willen, maar ze dan een beloning krijgen.. :+

In principe weten we sinds "Kluger Hans" al dat mensen onbewust hun paard kunnen beïnvloeden... maar ik zou in dit geval de geteste paarden toch wel het voordeel van de twijfel gunnen... het klinkt aardig plausibel dat ze het snappen en kunnen aangeven.
Wat je niet in het onderzoek leest, maar wat ik van een andere bron over ditzelfde onderzoek weet is dat er ook een paard tussenzat die de aandacht zó leuk vond, dat hij expres vaker van deken wilde wisselen... dat gewriemel vond hij zo lekker, tenminste met dat laatste verhaal kwam mijn wederhelft die het ergens tegengekomen was.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:25

Kunnen we dan de paarden ook gelijk lerenom door middel van bordjes aan te geven wat er gebeurd is als paard kreupel/onregelmatig is?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:33

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:00

Kunnen we meteen vragen of ze nou wel of niet bereden willen worden. Zijn we ook meteen van alle dierenbeschermingsgezeur af. Nee hoor mijn paard heeft ervoor gekozen dat hij geen hoefijzers wil. Haha