BMHP schreef:ikke en flappie;
Er zijn zoveel zaken die mee spelen als je met een aanhanger met veel gewicht op pad gaat.
Het is zo makkelijk te wijzen, maar we zijn er niet bij geweest.
Het lijkt dat de bestuurder nadat het in de problemen is gekomen geremd heeft. Het kantelen duidt ook op dat er in de trailer ook het nodige is bebeurd.
In probleem situaties is de ervaring van de chauffeur vaak doorslaggevend, niet de combinatie (hoewel de ene combinatie stabieler en makkelijker is als een andere). Ik ben wel een voorstander van het BE rijbewijs, voornamelijk omdat er meer relevante ervaring wordt opgedaan.
Ook is het eigenlijk heel ongelukkig dat een combinatie die nog net binnen het B rijbewijs past met een maximaal TTM van minder dan 3500 kg op veel fronten veel kritischer is dan dezelfde trailer met een zwaardere trekauto. Maar bv auto,s met een langere wielbasis (stationwagon) zijn ook stabieler en beter te rijden.
Gelukkig zijn de paarden er goed uitgekomen en lijkt het erop dat er alleen materieele schade is. Als chauffeur of chaufeuse wil je zoiets echt niet meemaken.
Ehm, JIJ bent nu degene die specifiek gaat speculeren!
Ik heb me beperkt tot feiten die ik kan controleren en dat weergegeven. Wat er in het beschreven geval van de OP gebeurt zou kunnen zijn, doe ik geen uitspraken over.
Wat er bij het rijden met aanhangers komt kijken, teken ik voor je uit. Ik mag met 40 ton rondrijden.......