Paardentrailer gekanteld op A58

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:29

flappie28 schreef:
Wat de gegevens van de auto betreft :) :
De auto mag 1400 kg trekken en de trailer weegt leeg 690 kg en de toegestane max. massa van de trailer is 2000kg.

Ja en dat geeft iemand het recht om te beweren dat de auto de trailer niet mag trekken?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:44

Babootje schreef:
Omdat het gewicht van de aanhanger te hoog is, mag u niet met het voertuig met het door u genoemde kenteken en de aanhanger rijden.....

Beantwoord door HBUK op 11-11-2015

Zoals Gloa aan aankaartte, bij veel instaties (inclusief rdw) geldt: "bij gebrek aan personeel werken hier mensen" ;) En die weten het soms perfect, soms wat minder.

Zou interessant zijn om HBUK op de info op hun eigen site te wijzen "Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto". Kijken of hij/zij met een andere reactie komt.

Het maakt trouwens geen drol uit of de chauffeur B of BE heeft, in beide gevallen mag de TMM hoger zijn dan wat de auto mag trekken en in beide gevallen mag het werkelijke gewicht NIET hoger zijn dan wat de auto mag trekken. Bij BE mag TMM auto + TMM aanhanger boven de 3500 kg gaan, bij B niet.

Voorbeeld: auto met TMM 2100 kg en 1200 kg trekvermogen mag een aanhanger achter met TMM 1400 kg (geladen tot max 1200 kg!). Zowel B als BE mogen daarmee rijden. Heeft die auto een TMM van 2101 kg en/of trailer 1401 kg dan mag alleen BE ermee rijden.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:15

BMHP schreef:
flappie28 schreef:
Wat de gegevens van de auto betreft :) :
De auto mag 1400 kg trekken en de trailer weegt leeg 690 kg en de toegestane max. massa van de trailer is 2000kg.

Ja en dat geeft iemand het recht om te beweren dat de auto de trailer niet mag trekken?

Zeker niet en al helemaal niet dat het ongeluk anders niet gebeurd zou zijn...je staat er trouwens soms nog versteld van dat sommige zogenaamde dikke auto's amper iets mogen trekken, dus de grote of het merk zegt sowieso al niks.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:24

flappie28 schreef:
BMHP schreef:

Zeker niet en al helemaal niet dat het ongeluk anders niet gebeurd zou zijn...je staat er trouwens soms nog versteld van dat sommige zogenaamde dikke auto's amper iets mogen trekken, dus de grote of het merk zegt sowieso al niks.

Nou, jawel, merk zegt weldegelijk iets. Sommige merken zijn gewoon niet ontworpen/bedoelt als trekauto, gezien de specificaties.
1400kg wegen en maar 1200kg mogen trekken of 1400kg wegen en 2 ton aan de haak mogen hebben. Die laatste stamt dan uit een familie krachtpatsers; z'n grote broer mag 6 ton aan de haak hebben......

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:04

ikke en flappie;

Er zijn zoveel zaken die mee spelen als je met een aanhanger met veel gewicht op pad gaat.
Het is zo makkelijk te wijzen, maar we zijn er niet bij geweest.

Het lijkt dat de bestuurder nadat het in de problemen is gekomen geremd heeft. Het kantelen duidt ook op dat er in de trailer ook het nodige is bebeurd.

In probleem situaties is de ervaring van de chauffeur vaak doorslaggevend, niet de combinatie (hoewel de ene combinatie stabieler en makkelijker is als een andere). Ik ben wel een voorstander van het BE rijbewijs, voornamelijk omdat er meer relevante ervaring wordt opgedaan.

Ook is het eigenlijk heel ongelukkig dat een combinatie die nog net binnen het B rijbewijs past met een maximaal TTM van minder dan 3500 kg op veel fronten veel kritischer is dan dezelfde trailer met een zwaardere trekauto. Maar bv auto,s met een langere wielbasis (stationwagon) zijn ook stabieler en beter te rijden.

Gelukkig zijn de paarden er goed uitgekomen en lijkt het erop dat er alleen materieele schade is. Als chauffeur of chaufeuse wil je zoiets echt niet meemaken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 07:22

BMHP schreef:
ikke en flappie;

Er zijn zoveel zaken die mee spelen als je met een aanhanger met veel gewicht op pad gaat.
Het is zo makkelijk te wijzen, maar we zijn er niet bij geweest.

Het lijkt dat de bestuurder nadat het in de problemen is gekomen geremd heeft. Het kantelen duidt ook op dat er in de trailer ook het nodige is bebeurd.

In probleem situaties is de ervaring van de chauffeur vaak doorslaggevend, niet de combinatie (hoewel de ene combinatie stabieler en makkelijker is als een andere). Ik ben wel een voorstander van het BE rijbewijs, voornamelijk omdat er meer relevante ervaring wordt opgedaan.

Ook is het eigenlijk heel ongelukkig dat een combinatie die nog net binnen het B rijbewijs past met een maximaal TTM van minder dan 3500 kg op veel fronten veel kritischer is dan dezelfde trailer met een zwaardere trekauto. Maar bv auto,s met een langere wielbasis (stationwagon) zijn ook stabieler en beter te rijden.

Gelukkig zijn de paarden er goed uitgekomen en lijkt het erop dat er alleen materieele schade is. Als chauffeur of chaufeuse wil je zoiets echt niet meemaken.

Ehm, JIJ bent nu degene die specifiek gaat speculeren!
Ik heb me beperkt tot feiten die ik kan controleren en dat weergegeven. Wat er in het beschreven geval van de OP gebeurt zou kunnen zijn, doe ik geen uitspraken over.

Wat er bij het rijden met aanhangers komt kijken, teken ik voor je uit. Ik mag met 40 ton rondrijden.......

Ilco

Re: Paardentrailer gekanteld op A58

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:10

Deze auto mag maximaal 1300 kilo trekken. Mijn ouders hebben dezelfde. Een 2 paard dat trailer met 2 pony's erin is vrij heftig voor deze auto ;)

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:26

Wat ontzettend sneu voor de pony,s maar fijn dat ze er ongedeerd vanaf gekomen zijn.

Gisteren ook bij de garage deze discussie weer gevoerd over het wel of niet mogen trekken van mijn trailer achter mijn auto.
Blijf het een lastig verhaal vinden. Wel of niet..... Met of zonder BE......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:39

Ilco schreef:
Deze auto mag maximaal 1300 kilo trekken. Mijn ouders hebben dezelfde. Een 2 paard dat trailer met 2 pony's erin is vrij heftig voor deze auto ;)

Knap dat jij zo ziet dat het dezelfde auto is......

Er zijn namelijk ook uitvoeringen die 1400kg mogen trekken en er zijn gelukkig nog mensen die verder kijken dan de laagste prijs op de prijslijst.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:40

Ilco schreef:

Volgens autoweek.nl mag de 2 liter benzine wel 1400 kg trekken. Houdt nog niet over voor een tweepaardstrailer. Maar dat zegt natuurlijk niets over de oorzaak van dit ongeval. Het kan één duidelijke oorzaak hebben (klapband oid), het kan ook een samenloop van omstandigheden zijn die er voor zorgde dat het dit keer niet nèt goed ging.

ubimone schreef:
Gisteren ook bij de garage deze discussie weer gevoerd over het wel of niet mogen trekken van mijn trailer achter mijn auto.

PB even de kentekens, dan krijg je een reactie met uitleg waarom het wel of niet met B zou mogen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:32

ikke schreef:
Ilco schreef:

Knap dat jij zo ziet dat het dezelfde auto is......

Er zijn namelijk ook uitvoeringen die 1400kg mogen trekken en er zijn gelukkig nog mensen die verder kijken dan de laagste prijs op de prijslijst.

Inderdaad en kentekens kun je gewoon checken op de site van de RDW ;) http://www.ad.nl/zeeland/file-door-geka ... ~aaa5e4c5/

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:42

Ilco schreef:

Diesel mag 1800 aan de haak hangen. Ik kan aan de foto niet zien wat voor blok erin ligt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:46

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:50

Wel bij RDW op te vragen:
Citaat:
O.1 Aanhangwagen geremd 1400 kg

Citaat:
F.2 Toegestane max. massa voertuig 2000 kg

G Massa rijklaar 690 kg

Massa ledig voertuig 690 kg

Maar zolang we niet weten wat voor rijbewijs er was en of er technische mankementen waren, blijft het speculeren. Is er geen centraal topic om te vragen 'of je x trailer met x auto mag trekken' net als 'ben ik te groot voor mijn pony'? Ik mis de discussie dat de trailer elk jaar gekeurd moet gaan worden :+

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:11

gewichten trekauto via RDW zijn 1400 kg trekgewicht en TTM van 1800 kg
trailer leeg 455 kg en een TTM 2000 kg (als ik het kenteken goed heb ingevoerd)

maw er is genoeg ruimte om de 2 ponies te vervoeren.

De combinatie verijst een BE rijbewijs,
voor een B rijbewijs is het nodig om de trailer onder een TTM van 3500 kg te houden dat houd in dat bij deze trekauto een trailer met een maximum TTM van 1700 kg nog met rijbewijs B past.

dat houd in terugkeuren
Laatst bijgewerkt door BMHP op 20-09-16 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:29

Santos_05 schreef:
Maar zolang we niet weten wat voor rijbewijs er was en of er technische mankementen waren, blijft het speculeren. Is er geen centraal topic om te vragen 'of je x trailer met x auto mag trekken' net als 'ben ik te groot voor mijn pony'? Ik mis de discussie dat de trailer elk jaar gekeurd moet gaan worden :+

ik zie geen aanleiding op de foto,s om direkt aan een technisch mankement te denken.
bij een keuring praten we voornamelijk over verlichting, banden, remmen en koppeling (in de ons omringende landen wordt niet naar de bodem of zijwanden gekeken). Ik weet niet of er statistische gegevens beschikbaar zijn over de technische oorzaken van ongelukken met een aanhanger.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:45

Santos_05 schreef:

Ik mis volstrekt het nut daarvan.....
Leg eens uit wat het toevoegt.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:54

Klapband, defecte (oploop)rem enz. Het uitsluiten van meerdere mogelijkheden die een slingerende / scharende trailer veroorzaken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:05

Het "nut" hoeft niet per sé de verkeersveiligheid te zijn, dat kan ook de omzet van de keurende instantie zijn ...

Bij een ongeval wordt wel vaker over de technische staat gespeculeerd en komt al snel het wel of niet verplichten van een technische keuring ter sprake. Dat is in dit geval nog niet gebeurt, dat is wat Santos_05 opviel. En gezien de gekozen smiley zal hij/zij niet voor een verplichte keuring gaan lobbyen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:07

Wat er ook gebeurd is, Het blijft gewoon een heel naar ongeluk!! Misschien moest ze wel uitwijken, plotseling remmen oid. Wij waren er niet bij!
En als je heel goed op de foto kijkt zie je wat het kenteken van de auto is en kan je dat zo op de RDW site invullen en krijg je alle gegevens van het ding te zien.
Toyota Avensis uit 2000 en deze mag idd 1400 trekken op papier. Ik heb het kenteken ontcijfert als je nieuwsgierig bent pb maar. Ik zet het hier niet open neer.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:14

ikke schreef:
Santos_05 schreef:

Ik mis volstrekt het nut daarvan.....
Leg eens uit wat het toevoegt.

Een hogere omzet bij bepaalde instanties :')

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:15

Rex_Rolfo schreef:
Het "nut" hoeft niet per sé de verkeersveiligheid te zijn, dat kan ook de omzet van de keurende instantie zijn ...

Bij een ongeval wordt wel vaker over de technische staat gespeculeerd en komt al snel het wel of niet verplichten van een technische keuring ter sprake. Dat is in dit geval nog niet gebeurt, dat is wat Santos_05 opviel. En gezien de gekozen smiley zal hij/zij niet voor een verplichte keuring gaan lobbyen.

Dank je wel ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:36

Het "nut" ervan is dat er heel veel mensen de weg op gaan met een rotte trailer omdat ze er gewoonweg niet bij stilstaan. Is dat stom? Ja, dat is heel stom maar helaas gebeurt het maar al te vaak.

Bij ons moet elke aanhanger ieder jaar gekeurd worden en ze kijken wel degelijk naar de bodem. Ik vind het alleen maar prima. Keuringen worden hier vanuit de overheid gedaan en niet in een gewone garage. Duur is het ook niet. Kan er alleen maar voorstander van zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:56

Percy schreef:
Het "nut" ervan is dat er heel veel mensen de weg op gaan met een rotte trailer omdat ze er gewoonweg niet bij stilstaan. Is dat stom? Ja, dat is heel stom maar helaas gebeurt het maar al te vaak.

Bij ons moet elke aanhanger ieder jaar gekeurd worden en ze kijken wel degelijk naar de bodem. Ik vind het alleen maar prima. Keuringen worden hier vanuit de overheid gedaan en niet in een gewone garage. Duur is het ook niet. Kan er alleen maar voorstander van zijn.

Er rijden niet zoveel rotte trailers rond als jij suggereerd. Oud = rot is nogal eens de opvatting, zelfs zonder de trailer te kennen. In de praktijk loopt dat meestal wel los.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:17

Zouden jullie de discussie over het wel of niet mogen trekken van een trailer misschien per pb willen voortzetten?
Inmiddels gaat het er al 2 pagina's over en eerlijk gezegd lees ik daaromniet in dit topic mee en heb dus ook getemd.

On topic: wat een naar ongeluk zeg, gelukkig beide pony's ongedeerd en is er hopelijk geen blijvende schade behalve aan de auto en trailer!