Kritiek van Carl Hester op gebruik social media

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 10:55

freeride schreef:
https://m.youtube.com/watch?v=nUFeEy91eZA ven hier hetzelfde paard in S&T
Een ander paard en daarnaast een andere ruiter.

Besef je wel dat je met zulke berichten mensen schade kunt bezorgen?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 10:56

Ailill schreef:
Freeride je berichten zijn echt hilarisch en getuigen van geen inzicht en/of technische kennis.

Daarnaast insinueer je iets wat absoluut niet waar is, ik heb Carl jarenlang voor en achter de schermen mee gemaakt en hij is oprecht de enigste ter wereld waarvan ik 100% zeker ben dat hij ten alle tijden goed is voor zijn paarden.

Edit: technische kennis? Het zijn dieren,geen machines, maar afgaande op jouw profielfoto's is een mond die wil openen om de druk van het bit te verlichten technisch in orde?

Ik ga liever af op wat ik zie,niet wat jij of iemand me verteld,en ik denk dat onze meningen ver uit elkaar liggen,ik denk ook wel dat Carl qua verzorging heel goed is voor zijn paarden vergeleken bij veel anderen,maar dat neemt niet weg dat ook hij zijn paarden veel te rond rijdt,hij geeft zelfs openlijk toe dat zijn 21 jarige moest inslapen wegens vergevorderde arthrose in de hals..een paard krijgt dat maar op 1 manier hoor.In een aantal van zijn boeken legt hij ook uit dat alle paarden stevig in verzet komen in de 1e maanden dat ze volgens deze methode getraind worden,maar dat de meesten zich uiteindelijk geven.
Laatst bijgewerkt door freeride op 24-09-16 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 10:56

Ailill schreef:
freeride schreef:
https://m.youtube.com/watch?v=nUFeEy91eZA ven hier hetzelfde paard in S&T
Een ander paard en daarnaast een andere ruiter.

Besef je wel dat je met zulke berichten mensen schade kunt bezorgen?

Nee,dit is hetzelfde paard..dezelfde eigenaar post dit ook!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:04

Is idd een heel ander paard en ook nog eens met iemand anders erop. Deze is veel lichter en heeft een bles. Daar kun je je echt niet in vergissen.

maar ik vermoed dat freeride nog niet door heeft dat het eerste filmpje van vandaag wat gelinked is, gewoon dezelfde is van gisteren(het zadelpromotiefilmpje dus)...en dat is gewoonweg een ander paard dan in dit tweede filmpje.

edit; overigens ben ik het met freeride 100 % eens wat betreft dat hele ldr methode (wat naar mijn mening gewoon een andere term is voor rollkur), maar ben tot nu toe nog lang niet overtuigt wat betreft de claim dat Carl Hester deze methode ook gebruikt. De video die gisteren geplaatst was laat immers niks daarvan zien.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:15

freeride schreef:
Ailill schreef:
Freeride je berichten zijn echt hilarisch en getuigen van geen inzicht en/of technische kennis.

Daarnaast insinueer je iets wat absoluut niet waar is, ik heb Carl jarenlang voor en achter de schermen mee gemaakt en hij is oprecht de enigste ter wereld waarvan ik 100% zeker ben dat hij ten alle tijden goed is voor zijn paarden.

Edit: technische kennis? Het zijn dieren,geen machines, maar afgaande op jouw profielfoto's is een mond die wil openen om de druk van het bit te verlichten technisch in orde?

Ik ga liever af op wat ik zie,niet wat jij of iemand me verteld,en ik denk dat onze meningen ver uit elkaar liggen,ik denk ook wel dat Carl qua verzorging heel goed is voor zijn paarden vergeleken bij veel anderen,maar dat neemt niet weg dat ook hij zijn paarden veel te rond rijdt,hij geeft zelfs openlijk toe dat zijn 21 jarige moest inslapen wegens vergevorderde arthrose in de hals..een paard krijgt dat maar op 1 manier hoor.In een aantal van zijn boeken legt hij ook uit dat alle paarden stevig in verzet komen in de 1e maanden dat ze volgens deze methode getraind worden,maar dat de meesten zich uiteindelijk geven.
Technische kennis wat betreft rijden en bijv. bio-mechanica. Mond open is vaak een moment opname, blijft inderdaad niet goed. Ik sta ten alle tijden open voor onderbouwde tips.

Qua verzorging zijn er meer mensen erg goed voor hun paarden, ik doel meer op het rijden. Van erg veel ruiters ken ik verhalen, soms met eigen ogen gezien, andere door diverse mensen verteld/bevestigt. Dit is bij Carl niet het geval. Als er dan mensen komen met filmpjes die niet kloppen, onwaarheden vertellen en mensen bewust in een kwaad daglicht stellen, reageer ik een beetje allergisch.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:51

Filmpjes die niet kloppen? Ik ben amper in staat een link goed te plakken,denk je dat ik ze heb bewerkt?! Ik zeg ook nergens dat Carl zelf rijdt hè,hij is de trainer..onder zijn hoede gebeuren dus ook rijtechnische fouten,zoals jij het zegt,momentopnames,van ongeveer de duur van elke video.En wat heb je te zeggen over zijn boeken,zijn eigen opmerkingen over ldr en hoe paarden erop reageren? Btw,het overmatig schuim waar ik het over heb ontstaat juist doordat de biomechanica van een paard niet toelaat normaal te functioneren in deze houding,overbending dus.Verzameling kan alleen maar plaatsvinden als de achterhand kan zakken,de schoft lift en de neus eruit kan,anders krijg je een achterhand die tegen een stijve rug aanloopt,die weer geblokkeerd wordt door de verkeerd gebogen hals..daardoor lopen paarden ook te zwaar op de voorhand,in de spectaculaire 2e draf.Genoeg biomechanica?

Edit: goed onderbouwde tip om de openende mond te voorkomen: rijden zonder neusriem,en beseffen bij alles wat je met je handen doet dat je met een ijzeren bit in de meest gevoelige plek van een paard verbonden bent via de teugels,ik zeg niet dat het makkelijk is,vast zelfs moeilijker dan een keer grover doorpakken,maar paardrijden is ook niet makkelijk,je leert je hele rijdende leven als je openstaat voor de paarden zelf,zij kunnen het allemaal al,wij moeten leren.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:20

Heb je geluisterd naar de commentaar van Carl in de filmpjes van de vos? Het gaat om een paard met een aanleuningsprobleem en het zijn gefilmde clinics, hij is niet de vaste trainer. Ja, het paard loopt niet ideaal maar ze werken eraan en met het achterliggend probleem is het een kwestie van zoeken en proberen. Carl geeft ook meerdere keren aan dat de ruiter minder aan het hoofd moet zitten.

ColdSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:31

Nou freeride, bij beide filmpjes zie ik in ieder geval geen overbending. Ik zie een paard die z'n rug goed gebruikt en z'n achterbeen keurig onder de massa kan brengen. Ook de hand lijkt zacht.

Wat zou je dan willen? Een verplichte teugeldruk meter? Een geodriehoek langs de kaak om de hoek te berekenen?

Rolkur is natuurlijk fout. Maar er zijn veel te veel amateur ruiters die denken dat ze de nieuwe Anky zijn en rijden met stang én trens EN EEN SLOFTEUGEL DOOR DE STANG.

Of die kleine kinderen die maar aan de pony's hun bit trekken op de manege? Of de mensen die alleen maar met een klap op de rug kunnen landen in het zadel tijdens het lichtrijden of galopperen?

Je kunt hier urenlang over discussiëren maar pak liever de grote groep aan en niet zo'n enkele ruiter.

Ik praat geen gedrag goed, maar dit is echt een beetje muggenziften.

Daphara

Re: Kritiek van Carl Hester op gebruik social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:38

Freeride, laat eens een filmpje van jezelf op een paard zien met goede verzameling. Ik ben heel erg benieuwd!

Dit is dus precies wat Carl bedoelde, het is allemaal wijzen naar de ander wat die allemaal fout doet. Nou laat dan het dan zelf zien als je het beter kunt en weet!

Ik zal in geen miljoen jaar beweren dat ik het beter weet of kan dan iemand als Carl. Respect voor die man, hoe hij rijdt en omgaat met paarden.

ColdSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:28

Daphara schreef:
Freeride, laat eens een filmpje van jezelf op een paard zien met goede verzameling. Ik ben heel erg benieuwd!

Dit is dus precies wat Carl bedoelde, het is allemaal wijzen naar de ander wat die allemaal fout doet. Nou laat dan het dan zelf zien als je het beter kunt en weet!

Ik zal in geen miljoen jaar beweren dat ik het beter weet of kan dan iemand als Carl. Respect voor die man, hoe hij rijdt en omgaat met paarden.

_/-\o_

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:37

maximuss schreef:
Heb je geluisterd naar de commentaar van Carl in de filmpjes van de vos? Het gaat om een paard met een aanleuningsprobleem en het zijn gefilmde clinics, hij is niet de vaste trainer. Ja, het paard loopt niet ideaal maar ze werken eraan en met het achterliggend probleem is het een kwestie van zoeken en proberen. Carl geeft ook meerdere keren aan dat de ruiter minder aan het hoofd moet zitten.

_/-\o_

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:53

Daphara schreef:

Dit is inderdaad precies wat Carl bedoelt. Naar anderen wijzen, kritiek leveren zonder verdere kennis van de situatie/achtergrond, mensen in feite door roddels beschadigen. ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 19:06

I rest my case.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:23

Daphara schreef:
Ik wacht vol ongeduld :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:41

Ik vind de hetze tegen Freeride niet zo netjes eerlijk gezegd. Ik vind haar posts niet dermate aanstootgevend om haar zo voor de schandpaal te zetten. (Geen filmpje? Dan nagelen we je eraan).
Ze zit er misschien qua informatie en kennis naast.
Maar iedereen ventileert toch zijn/haar kennis of mening in een forum??? Als iedereen een film moet plaatsen om te laten zien dat zij/hij iets wel kan alvorens iets te mogen posten, dan is Bokt zo leeg denk ik haha.
Met meer opbouwende kritiek zou Freeride ervan kunnen leren. Nu zou ik als ik haar was denken: bekijk het maar.....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:42

Kamy schreef:
Ik vind de hetze tegen Freeride niet zo netjes eerlijk gezegd. Ik vind haar posts niet dermate aanstootgevend om haar zo voor de schandpaal te zetten. (Geen filmpje? Dan nagelen we je eraan).
Ze zit er misschien qua informatie en kennis naast. Ik snap wel dat jullie haar erop wijzigen dat ze nu hetzelfde doet: op basis van niet kloppende feiten een oordeel vellen ;-)
Maar iedereen ventileert toch zijn/haar kennis of mening in een forum??? Als iedereen een film moet plaatsen om te laten zien dat zij/hij iets wel kan alvorens iets te mogen posten, dan is Bokt zo leeg denk ik haha.
Met meer opbouwende kritiek zou Freeride ervan kunnen leren. Nu zou ik als ik haar was denken: bekijk het maar.....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:43

Sorry. Wilde mijn eerste post editen en toen werd het een quote...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:55

Tja. ... Freeride roept dat op zichzelf af. Stevige, niet kloppende kritiek, ze noemt zelfs LDR ....dan krijg je dat. Juist omdat Carl oproept om niet zo ongefundeerd te roepen en te wijzen, was juist de misplaatste kritiek een beetje grappig ;)
Juist als je zelf op (top-)ruiters (onterecht) stevige kritiek uit, en dat doet Freeride regelmatig, willen bokkers graag een voorbeeld zien van hoe Freeride dan zelf rijdt, met name natuurlijk de zwaardere oefeningen als piaffe en passage.
Voor mij is een goede travers en een vliegende galop wissel (om de pas ;) ) laten zien met een filmpje al voldoende :D

Ach een beetje dollen moet kunnen,ik verwacht nl. helemaal niets :=

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:27

Electra63 schreef:
Tja. ... Freeride roept dat op zichzelf af. Stevige, niet kloppende kritiek, ze noemt zelfs LDR ....dan krijg je dat. Juist omdat Carl oproept om niet zo ongefundeerd te roepen en te wijzen, was juist de misplaatste kritiek een beetje grappig ;)
Juist als je zelf op (top-)ruiters (onterecht) stevige kritiek uit, en dat doet Freeride regelmatig, willen bokkers graag een voorbeeld zien van hoe Freeride dan zelf rijdt, met name natuurlijk de zwaardere oefeningen als piaffe en passage.
Voor mij is een goede travers en een vliegende galop wissel (om de pas ;) ) laten zien met een filmpje al voldoende :D

Ach een beetje dollen moet kunnen,ik verwacht nl. helemaal niets :=

Ik zou al tevreden zijn als ze een goede verzameling kan tonen. Wel een filmpje waar freeride zelf op het paard zit natuurlijk.

@Kamy
Het kan zijn dat Freeride wel weet waar ze het over heeft, maar dat komt niet naar voren uit haar commentaar. Een filmpje zou wel degelijk kunnen helpen!

Het is gewoon lachwekkend dat zij (imo onterechte) kritiek uit op Carl in een topic dat gaat over het feit dat hij vind dat er te veel met de vinger gewezen wordt.

De beste stuurlui...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:10

Wacht fijn met smart af,mijn huidige paard is net 5 jaar en beginnen haar nu stilaan zadelmak te maken,dat duurt nog wel tot volgend voorjaar voordat zij aan het werk mag beginnen.
Ja ik had het over ldr,Carl Hester gebruikt die methode,hij schrijft dat in zijn eigen boeken.En ik heb zeker genoeg kennis om te vinden wat ik vind.Rijd ik beter dan hij,of zijn leerlingen? Nee,qua punten en oefeningen zeker niet,rijd ik met een eeuwig bewustzijn van een bit in de paardenmond? Ja.Zal ik een paard bewust overbuigen?Nee.Ik ben de interesse en het plezier in dressuurwedstrijden al 10 jaar geleden verloren,maar ook daarvoor met mijn dressuur gereden paard kon het me niks schelen welke punten ik kreeg,het gevoel dat ze me gaf was veel belangrijker.Carl Hester ,Charlotte Dujardin,Edward,Anky...allemaal geven ze om punten...en de FEI schrijft wat ze wil zien,maar beloont het tegenovergestelde...Ik weet verdomd goed waar ik het over heb,en ben nu toevallig gericht op CH,omdat hij de "volwassene" wil uithangen met zijn commentaar op het mediagebeuren nu,kinderen die op maneges rukken en plukken aan bitten is even erg,doe die ponies een zacht halster om ipv een hoofdstel,de amateurs die bonkend in galop gaan,ik hoop dat die ooit leren zitten,de volgers van anky etc...daar raak je precies de reden waarom ik nu ook wél eerlijk zeg wat ik vind.CH is net als de andere groten een voorbeeld,met volgelingen,mensen die dat nastreven,de vos in de filmpjes loopt al 3 jaar in training bij CH..Leuk dat hij zegt dat de ruiter minder aan het hoofd moet zitten,maar dat gedrag is ergens aangeleerd hè,net als Charlotte érgens heeft geleerd haar paarden te rond te rijden in alle gangen en alle oefeningen..Nee hij is niet zo grof en bruut als de RK van sjef en anky,maar ook dít is LDR,wat imo LTDTR zou moeten heten: laag,te diep,te rond.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:27

De mensen met de meeste kritiek op de dressuursport zijn bijna altijd allemaal een keer (gefrustreerd) afgehaakt. De reden laat zich raden... Misschien geen goede combinatie, geen talent (genoeg), geen goed paard, niet genoeg geld of tijd om te lessen of wedstrijden te rijden... Er is vast een goede reden, maar het komt op mij vaak gefrustreerd en teleurgesteld over.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:53

Mijn afhaken had niks met frustratie te maken hoor,ik raakte steeds meer teleurgesteld dat mensen die op het losrij terrein hun paard vreselijk aanpakten daar gewoon mee wegkwamen,de paarden werden jonger en jonger in de hogere klassen uitgebracht,puppies van 6 jaar liepen Z proeven...dat was de nieuwe standaard,nog voor ze uitgegroeid waren begonnen die paarden al te verslijten,de gemiddelde leeftijd van paarden in Nederland ging in 10 jaar tijd van 17 naar 8 waarop ze stierven...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:59

Electra63 schreef:
De mensen met de meeste kritiek op de dressuursport zijn bijna altijd allemaal een keer (gefrustreerd) afgehaakt. De reden laat zich raden... Misschien geen goede combinatie, geen talent (genoeg), geen goed paard, niet genoeg geld of tijd om te lessen of wedstrijden te rijden... Er is vast een goede reden, maar het komt op mij vaak gefrustreerd en teleurgesteld over.

Dat is pas een serieuze veronderstelling, waarom de meeste mensen afhaken weet ik niet,ik ken mijn reden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:12

Leest iemand wat ik schrijf? Dolendo werd op 21 jarige leeftijd geeuthaniseerd door arthrose in de hals,CH vertelde hier zelf over dat dat door het trainen kwam..Hij gebruikt LDR,staat in beide boeken die ik van hem las,ik verzin deze dingen niet zelf,ik was tot 3 jaar geleden overtuigd dat híj dit niet deed.En kan iemand mij uitleggen waarom je als blinde gezien wordt,omdat je zelf niet op GP niveau rijdt? Het is niet omdat je iets zelf nog niet hebt gedaan dat je niet kritisch kunt kijken en wel degelijk échte verzameling kunt onderscheiden van valse,gewoon omdat je begrijpt hoe een paardenlichaam in elkaar zit en werkt.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:33

freeride schreef:
Leest iemand wat ik schrijf? Dolendo werd op 21 jarige leeftijd geeuthaniseerd door arthrose in de hals,CH vertelde hier zelf over dat dat door het trainen kwam..Hij gebruikt LDR,staat in beide boeken die ik van hem las,ik verzin deze dingen niet zelf,ik was tot 3 jaar geleden overtuigd dat híj dit niet deed.En kan iemand mij uitleggen waarom je als blinde gezien wordt,omdat je zelf niet op GP niveau rijdt? Het is niet omdat je iets zelf nog niet hebt gedaan dat je niet kritisch kunt kijken en wel degelijk échte verzameling kunt onderscheiden van valse,gewoon omdat je begrijpt hoe een paardenlichaam in elkaar zit en werkt.

Dat jij LDR geen fijne methode vind betekent niet dat het een slechte methode is. Van LDR zie je altijd alleen maar de extreemste gevallen, dus natuurlijk wordt het meteen als vreselijk ervaren door iedereen.

De paarden van Carl zijn hartstikke kostbaar en er zit een hoop tijd en geld in, waarom zou hij die bewust naar de knoppen rijden? Dat hij er openlijk voor uit komt dat het paard artrose in de nek had laat voor mij zien dat Carl open en eerlijk is.

Als je zelf geen GP rijdt ben je je er totaal niet van bewust wat er voor nodig is dus daarom moet je je lekker op je eigen dingen richten. Maak plezier met je eigen paard en je eigen methodes en laat anderen dat ook doen. Methodes die ik misschien wel vreselijk vind. Zo heb je altijd wel wat te zeuren over een ander...