Dierenbescherming stopt controles op paardenmarkten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:20

Tobbes schreef:
Ik denk dat dierenbescherming dit ook wel over zich zelf af roept. Die gaan namelijk met 1 doel naar de paarden markt en dat is om zo veel mogelijk dingen negatieve in nieuwstaat te brengen.

Geloof me niemand vind fijn om negetief in het nieuws te komen.

Roep je intimidatie of zelfs geweld over jezelf af als je misstanden in beeld probeert te brengen :?

Wie niet graag negatief in het nieuws komt, doet er goed aan normaal met zijn dieren om te gaan, en bijvoorbeeld niet een shetlandpony bij de staart, met de hoeftjes van de vloer, op te tillen om het dier de trailer in te werken, wat dacht je daar van. :x

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:22

Citaat:
Kijk ten eerste zijn het gewoon wat vrijwilligers die nog geen pony van een ezel kunnen onderscheiden dit al met een gekleurd beeld daar naartoe gaan. Ze maken filmpjes/beelden etc. Ik zou mij er überhaupt ook niet prettig bij voelen als iemand mij gaat filmen.

De meeste handelaren komen nu eenmaal niet uit het gooi en hebben geen universitaire opleiding. Ze zijn dus wat norser/boerser/ minder communicatief etc.

Daar komt bij dat de dierenbescherming overigens ook geen flikker te vertellen heeft en dat ze nergens voor bevoegd zijn. Sancties etc zal altijd door andere partijen opgelegd moeten worden. Dan zal de AID al moeten controleren.

Verder loopt er op alle markten al politie, wat normaal is bij grote mensenmassa's en keurt een dierenarts de paarden, water hooi en ruimte is er. Dus wat zijn nu eigenlijk de misstanden die ze constateren?

Kijk... Wat ze constateerden waar ik persoonijk bij stond was een waarschijnlijk gejatte fries met weggesneden liptatouage. Mini shetjes met veel te strakke van strotouw gemaakte halstertjes, ze leken sprekend op Jolly Jumper. Paarden die om vijf uur 's-morgens op de markt staan en 10 uur later niet meer op hun benen konden staan maar wel elke keer als ze neergestort waren met klompen overeind geschupt werden... Moet ik doorgaan? Water en hooi is niet het enige wat met dierenwelzijn te maken heeft. Ik vind het leuk hoor dat jij zegt dat het allemaal vrijwiligers zijn, maarre sinds wanneer is er wat mis met vrijwillers, die laten hun hoofd echt niet thuis hoor.
90% van de boeren die ik ken kunnen ondanks stugheid en eigengereidheid ook heel gewoon normaal en beleefd zijn. Dus om als oorzaak de cultuur" van de boer te noemen slaat nergens op. Dan kun je ook de schuld geven aan alle penny meisjes, of pokemonzoekers.
Het is waar dat de regels rondom de handhaving onvoldoende zijn, dus dan zouden we de politiek aan moeten spreken of zo...Bedoel je dat? Wanneer gaan we?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:45

NikkiDeKerf schreef:
Tobbes schreef:
Ik denk dat dierenbescherming dit ook wel over zich zelf af roept. Die gaan namelijk met 1 doel naar de paarden markt en dat is om zo veel mogelijk dingen negatieve in nieuwstaat te brengen.

Roep je intimidatie of zelfs geweld over jezelf af als je misstanden in beeld probeert te brengen :?

Ja zeker , wel op de manier waarop het gedaan word.

Controles is prima , boetes zou ik ook prima vinden als mensen niet juist met hun dieren om gaan maar met provoceren met filmen en dan niet kenbaar maken wie je bent ... ja daar los je niets op en roep je agressie over je af.

Ik keur ook agressie niet goed , maar kan het wel begrijpen dat het gebeurt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:03

NikkiDeKerf schreef:
Tobbes schreef:

Wie niet graag negatief in het nieuws komt, doet er goed aan normaal met zijn dieren om te gaan, en bijvoorbeeld niet een shetlandpony bij de staart, met de hoeftjes van de vloer, op te tillen om het dier de trailer in te werken, wat dacht je daar van. :x

Geweld? Hoeveel klappen zijn er al gevallen dan? Heb er nog nooit iets van gelezen dus ik zie graag de artikelen tegemoet.

Dat niet iedereen het even prettig vind om een camera onder zijn neus te krijgen is zijn goed recht, als je dan niet verteld wie je bent of wat je doet dan krijg je daar dat soort reacties van. Als je duidelijk kenbaar maakt wat je doet dan zal het ook wel wat meevallen met intimidatie en geweld.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:08

mrie schreef:
Citaat:
Kijk ten eerste zijn het gewoon wat vrijwilligers die nog geen pony van een ezel kunnen onderscheiden dit al met een gekleurd beeld daar naartoe gaan. Ze maken filmpjes/beelden etc. Ik zou mij er überhaupt ook niet prettig bij voelen als iemand mij gaat filmen.

De meeste handelaren komen nu eenmaal niet uit het gooi en hebben geen universitaire opleiding. Ze zijn dus wat norser/boerser/ minder communicatief etc.

Daar komt bij dat de dierenbescherming overigens ook geen flikker te vertellen heeft en dat ze nergens voor bevoegd zijn. Sancties etc zal altijd door andere partijen opgelegd moeten worden. Dan zal de AID al moeten controleren.

Verder loopt er op alle markten al politie, wat normaal is bij grote mensenmassa's en keurt een dierenarts de paarden, water hooi en ruimte is er. Dus wat zijn nu eigenlijk de misstanden die ze constateren?

Kijk... Wat ze constateerden waar ik persoonijk bij stond was een waarschijnlijk gejatte fries met weggesneden liptatouage. Mini shetjes met veel te strakke van strotouw gemaakte halstertjes, ze leken sprekend op Jolly Jumper. Paarden die om vijf uur 's-morgens op de markt staan en 10 uur later niet meer op hun benen konden staan maar wel elke keer als ze neergestort waren met klompen overeind geschupt werden... Moet ik doorgaan? Water en hooi is niet het enige wat met dierenwelzijn te maken heeft. Ik vind het leuk hoor dat jij zegt dat het allemaal vrijwiligers zijn, maarre sinds wanneer is er wat mis met vrijwillers, die laten hun hoofd echt niet thuis hoor.
90% van de boeren die ik ken kunnen ondanks stugheid en eigengereidheid ook heel gewoon normaal en beleefd zijn. Dus om als oorzaak de cultuur" van de boer te noemen slaat nergens op. Dan kun je ook de schuld geven aan alle penny meisjes, of pokemonzoekers.
Het is waar dat de regels rondom de handhaving onvoldoende zijn, dus dan zouden we de politiek aan moeten spreken of zo...Bedoel je dat? Wanneer gaan we?

Waarschijnlijk een gejatte Fries. Ik neem aan dat de politie toen ingeschakeld is? Of is het een aanname omdat de liptatoeage weg is? Kan even zo goed iets anders geweest zijn..

Paarden die aan te strakke touwtjes staan altijd melding van maken bij iemand van de organisatie. Op sommige markten hebben ze nu bijvoorbeeld groepshokken voor veulens om dit te voorkomen. Dat bereik je alleen door in gesprek te blijven met de organisaties.

En dat in gesprek blijven wil de dierenbescherming niet, die willen een totaal verbod. Ben je in overleg dan kunnen er een hoop zaken veranderen. Tussen pak en beet 10 jaar geleden en nu is er al een hoop verbeterd. Dat kan alleen door te overleggen en niet door te provoceren.

Vrijwilligers heb ik niets op tegen maar wel als ze geen verstand van zaken hebben en als penny's gaan rondlopen.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:19

Kunnen we niet gewoon met zn alle accepteren dat paardenmarkten gewoon écht uit de tijd zijn?
Net zoals wilde dieren in het circus, en aapjes thuis in een wiegje helemaal aangekleed als mensje?

De paardenhandel valt echt niet stil met het opheffen van de markten dus wat is de toegevoegde waarde?

Kabayo

Re: Dierenbescherming stopt controles op paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:23

Gelukkig maar
Dierenbescherming altijd er maar mee te bemoeien. Beesten worden tegenwoordig behandeld als glas. Beetje boerenverstand is niet mis hoor

De dierenbescherming zorgd er ook voor de de boeren de kop in wordt gedrukt. Nare lui die bomenknuffelaars

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:51

Paardenmarkten zijn uit de tijd en bij de meeste handelaren die daar komen zou ik geen paard kopen.

Toch loop ik bijna ieder jaar op de 3e dinsdag in oktober een rondje Zuidlaardermarkt. Het heeft nog steeds iets, om in vroege ochtend, terwijl het langzaam licht wordt, daar te lopen. Met de paarden die rij aan rij staan, het geluid van de kermis op de achtergrond en de kenmerkende geur van mest, karbonades en bier ...

Het is niet altijd fijn voor de paarden, maar het is ook niet heel erg. En het is maar een dag... Wat je ziet aan misstanden op de markt, bestaat niet bij de gratie van die markt. Het bestaat gewoon, helaas. De markt maakt het zichtbaar. En ieder jaar komt er ook een aantal paarden goed terecht, bij goedwillende paardenmensen die een gokje wagen en hopen dat ze een potentieel goed paard hebben gekocht voor weinig geld. Dat is misschien de toegevoegde waarde van de markt. Als de markten verdwijnen, gaan mensen echt niet beter voor hun paarden zorgen.

Ik vind het goed dat er wordt gecontroleerd op de markten. Uitwassen moeten worden bestreden, waar ze ook worden geconstateerd. Maar het betweterige dat sommige dierenbeschermers over zich hebben, roept wel veel weerstand op bij mensen die een paard willen (ver)kopen en de Zuidlaardermarkt koesteren omdat het nu eenmaal een onuitwisbaar deel is van hun bestaan.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:12

Kendra schreef:
Paardenmarkten zijn uit de tijd en bij de meeste handelaren die daar komen zou ik geen paard kopen.

Toch loop ik bijna ieder jaar op de 3e dinsdag in oktober een rondje Zuidlaardermarkt. Het heeft nog steeds iets, om in vroege ochtend, terwijl het langzaam licht wordt, daar te lopen. Met de paarden die rij aan rij staan, het geluid van de kermis op de achtergrond en de kenmerkende geur van mest, karbonades en bier ...

Het is niet altijd fijn voor de paarden, maar het is ook niet heel erg. En het is maar een dag... Wat je ziet aan misstanden op de markt, bestaat niet bij de gratie van die markt. Het bestaat gewoon, helaas. .

Wauaw, dus jouw valse gevoel voor nostalgie gaat boven het welzijn van dieren? Bizar.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:39

De cavia-politie heeft weer gesproken hoor :roll:
Als ze bedreigd worden, waarom dan geen aangifte doen? Waarom niet met politiebegeleiding controleren?
Paardenmarkten prima, mits de dieren gezond zijn en goed verzorgd worden.
Het is idd maar een dag, dat overleven ze (mits ze niet naar de slacht gaan..) ook wel hoor.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:52

269_life schreef:
Kendra schreef:

Het is niet altijd fijn voor de paarden, maar het is ook niet heel erg. En het is maar een dag... Wat je ziet aan misstanden op de markt, bestaat niet bij de gratie van die markt. Het bestaat gewoon, helaas. .

Wauaw, dus jouw valse gevoel voor nostalgie gaat boven het welzijn van dieren? Bizar.

Da's makkelijk scoren, een deel van een post quoten :-). Mag hoor! Of het gevoel vals is bepaal ik zelf wel. Maar helaas wordt het welzijn van de dieren niet bepaald door wel of geen Zuidlaardermarkt. Als je dat denkt steek je je kop in het zand en doe je aan struisvogelpolitiek.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 11:46

Oh, ik wil ook wel je hele post quoten als je daar blij van wordt hoor :). Grappig dat je het over je kop in het zand steken hebt terwijl je zelf weet dat de paardenmarkt verre van diervriendelijk is...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:09

Je negeert de rest van het verhaal. Namelijk dat het wel/niet voort laten bestaan van de paardenmarkt in Zuidlaren (ik noem deze omdat ik geen andere ken) geen invloed heeft op het dierenwelzijn in z'n algemeenheid. Ik vind het symboolpolitiek.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:14

De zuidlaardermarkt kan dan wel een dag zijn, maar wie zegt dat die handelaar niet heel actief naar elke paardenmarkt gaat en zn dieren meesleurt? Dat een paard 30 marktdagen kent?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:27

F_Orumster schreef:
De zuidlaardermarkt kan dan wel een dag zijn, maar wie zegt dat die handelaar niet heel actief naar elke paardenmarkt gaat en zn dieren meesleurt? Dat een paard 30 marktdagen kent?

Dan is de handelaar failliet. Die moet er inkomen uit halen, vrachtwagen rijdt ook niet gratis en die dieren hebben tussendoor ook eten, smid, etc. nodig.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:33

Daar kan ik wel antwoord opgeven! Er zijn niet eens 30 paardenmarkten achter elkaar en ik zie nooit meer dan 2 x hetzelfde paard op n paardenmarkt(al dan niet verwisseld van eigenaar). Ja soms gebeuren er ongelukjes op n markt , net zoals op maneges en pensionstallen, maar verder staan die paarden er voor 1 dag markt prima bij. Ze krijgen water, eten, aandacht, er is controle etc. Er zijn altijd dingen te verbeteren uiteraard, maar om ze in de ban te doen vind ik persoonlijk overdreven. Het is niet mijn doel hier iemand te overtuigen; dit is puur wat ik ervan vind en zie. Voorstanders en tegenstanders vd markt zullen het nml nooit eens worden...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:36

Bedankt voor jullie antwoorden :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:41

Klopt Jolene85. Er wordt ook nog steeds veel verkocht in commissie.

Ik weet van het bestaan van een aantal écht louche handelaren hier in de buurt. Die komen niet eens op de Zuidlaardermarkt, daar gebeuren dingen die het daglicht echt niet kunnen verdragen en rijden de vrachtauto's 's nachts het erf op en af....Daar zou wel iets aan mogen worden gedaan, maar ik vrees dat de gemiddelde dierenbeschermer dat niet aandurft.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:56

Dat is ook niet een taak voor de dierenbescherming. Dat is een taak politie en justitie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:58

Sorry, helemaal gelijk - klopt. En blijkbaar is het erg moeilijk om zoiets echt aan te pakken... half jaartje rust en dan beginnen ze gewoon weer opnieuw.
Ik vraag me trouwens altijd wel af waar die paarden toch allemaal vandaan komen - als je een paard verkoopt aan zo iemand ben je in mijn ogen net zo schuldig als de handelaar zelf. Maar misschien is het ook alleen maar doorvoer, en komen ze uit land A en gaan ze via Nederland verder op transport naar land B. Niet te veel over nadenken... arme paarden.
Maar goed - dat is off topic. Op de markt zie je in ieder geval wat er gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 03-09-16 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:01

Ik ben erg vaak op de paardenmarkten te vinden, omdat ik hier werk met een ruitersportwinkel. Uiteraard zie ik wel eens pony's lopen waarvan ik dan maar hoop dat het einde snel in zicht is voor ze.
Maar wat, als de markten verdwijnen waar gaan al die pony's dan naartoe?
Gaan we die laten verpieteren omdat deze boertjes ze echt niet op marktplaats gaan zetten. Het gros van de pony's wordt opgekocht door "normale" mensen.

Ik snap deze heisa echt niet, laat de DB eens langs gaan bij de mensen thuis, de grote handelsstallen en eens bekijken hoe daar wordt omgegaan met de paarden ipv dat gezeik op die markten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:30

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:38

Boeiende laatste zin:
Citaat:
Persvoorlichter Dik Nagtegaal van de Dierenbescherming ziet graag dat de particuliere paardenhandel kleinschaliger wordt, bijvoorbeeld via een asiel in plaats van een markt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:50

Grappig en wie gaat dat betalen?
Controle op paardenhandelaren zoals hierboven genoemd is nog vrij ingewikkeld omdat er te weinig wettelijke basis is, daar wordt wel aan gewerkt maar beleid duurt altijd langer, omdat het bijna niet te gestalten is zonder dat de gewone paardenbrzitfer er ook last van heeft--- denk extra regels en beperkingen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:14

Kendra schreef:
Je negeert de rest van het verhaal. Namelijk dat het wel/niet voort laten bestaan van de paardenmarkt in Zuidlaren (ik noem deze omdat ik geen andere ken) geen invloed heeft op het dierenwelzijn in z'n algemeenheid. Ik vind het symboolpolitiek.

De Zuidlarense paardenmarkt is naar mijn weten een van de grootste en bekendste paardenmarkten van NL. Afschaffen zou een goed signaal geven.