Onderzoek naar te strakke neusriemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:27

Sperriem ligt er bij mij al járen af... ik deed 'm zo los dat hij om de kin heen zwabberde...ja, dat is zo irritant voor het paard, het daarvan het gevolg zijnde lubberende getik tegen die kin, en dus ook "doel"loos dat ik hem er gewoon standaard uittrek.
Basically zou ik de neusriem ook wel kunnen missen, want die dient behalve voor het mooi ook nergens toe, zo los als ik hem heb.
Singels zitten bij mij altijd zó los dat ik er diverse keren van instructie commentaar op gekregen heb (was wel bij toeval, omdat instructie zélf even op mijn paard wilde... en er met zadel en al naast schoof, hahaha).
Natuurlijk ben ook ik de onvermijdelijke instructie wel eens tegengekomen die het nodig vond de sperriem en neusriem eens even lekker vast te trekken"("is nét even iets veiliger").
Dit trof mij als zeer ondeskundig en onaangenaam.
Beide instructiemensen zijn natuurlijk de laan uit, want die hadden wel meer paardonvriendelijke ongein.
Ik begrijp nooit dat mensen met hun zo geliefde paard zich niet eens verdiepen in de FUNCTIE (of NON-functie) van de diverse onderdelen van een harnachement. Je wilt toch weten wat een bepaald onderdeel biomechanisch doet op/met je paard? Van zadel tot sjabrak, van bit tot stang-en-trens, tot spoor, van singel tot vorm en ontwerp hoofdstel. Om maar te zwijgen van beenbandages ("daar rijdt iedereen op hoger niveau toch mee"?) en hulpteugels ("helpt het paard beter bewegen").
Het is over de hele linie qua harnachement intriest gesteld, met gooit er maar wat op, om en aan, zonder een clou te hebben wat dit eigenlijk doet (of aanricht). Omdat "iedereen dat zo doet? Kennelijk.
"Vroeger" kreeg je nog een aantal lessen harnachementsleer voordat de zitlessen begonnen, dat alles schijnt heden ten dage voor het merendeel te zijn afgeschaft...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:32

Mariska_87 schreef:
Toch bijzonder. . 93% zit niet goed, maar bij iedereen die in dit topic reageerde wel??

(Is geen veroordeling maar een conclusie)

Dit was ook mijn eerste gedachte..
Sowieso snap ik niet waarom het altijd zo strak moet. Mijn paard heeft een hoofdstel waar je heel duidelijk ziet op welk gaatje ik het altijd vast heb. Zo had ik eens een bijrijder die het gewoon 3 gaten strakker trok. Ik heb met grote verbazing zitten kijken. Dat je zo hard aan de singel trekt omdat je er niet naast wilt hangen ala, maar waar is het met een hoofdstel voor nodig om zo te sjorren?

Overigens snap ik het negatieve rondom aansnoerneusriem niet zo. Ik heb die ook omdat ik het veel fijner vastmaken vind dan een normale, maar dat betekend toch niet dat iedereen ze direct super strak doet?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:51

Cer schreef:
Noouuuu ElCamino.. "net als in de western" is mij persoonlijk nou ook weer niet nodig ;-) (western is niet zaligmakend) .. maar paardensport zonder neusriem, why not idd :j

Hier heb ik laatst een stuk over gelezen. Een bit zonder neusriem veroorzaakt meer onrust dan met een losse neusriem. Een neusriem welke vast zit aan het kopstuk geeft meer rust dan een losse zoals veel bij ijslanders toegepast en als verrassing een anatomisch gevormd kopstuk veroorzaakt meer onrust, schuift meer en druk anders dan een recht kopstuk. Als neusriem kwam de lage neusriem er als rustigst uit voor het paard. Vond het een goed stuk om te lezen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:51

Het hele woord al AANSNOER neusriem, ik kende het niet eens.

Waar komt dat woord dan vandaan?

Het is gewoon een neusriem en iedere idioot die daar aansnoer neusriem van maakt heeft het hele idee levend wezen nooit begrepen 8)7

En voor de duidelijkheid, ik gebruik die niet nee, rij western dus zonder neusriem, al 22 jaar.

Zelfde discussie kun je trouwens ook houden over aansingelen want het gross singelt zijn paard zowat door de midden terwijl een goed passend zadel met goed zittende ruiter eigenlijk zonder singel zou moeten werken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:57

Suzan_bobar schreef:
Een bit zonder neusriem veroorzaakt meer onrust dan met een losse neusriem.
Naar mijn idee heeft dit vnl te maken met de (pas)vorm van het bit en ruiterhand.

Maar ik rij dan ook al jaren zonder neusriem, wellicht ben ik niet opmerkzaam genoeg maar van meer onrust heb ik nooit wat gemerkt. Wel van gezeur door een paard als ik zo sporadisch eens een neusriemsetje eraan hing :j Maar dit is geheel persoonlijk :)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:58

Aansnoer is wel degelijk een type (gecombineerde) neusriem, dus niet gewoon een neusriem. Heb me rot gezocht naar een nietaansoer neusriem, zodat ik hem lekker los kon laten hangen maar toch nog een wedstrijdje ermee kan starten.

Bij een aansoerneusriem haal je de lus door een extra gesp met rolletje, waardoor hij lekker makkelijk aantrekt. Dit is dus wat anders dan een gewoon gespje om dicht te maken.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:58

Ik lees allemaal reacties die ik heel goed begrijp, en ook volledig achtersta. Maar ik begrijp 1 ding niet: als we het er met elkaar over eens zijn dat al dat aan- en ingesnoer zorgt voor ongemak, pijn en bloedtoevoer belemmerende effecten met allemaal ellende voor de onderliggende weefsels en zenuwen tot gevolg, waarom legt iedereen Dam nog een zadel/barebackpad op z'n paard en gaat er vervolgens ook nog op zitten? Wat denken jullie dat dat voor gevolgen heeft op de spieren,weefsels en botstructuren in de rug? Minstens hetzelfde effect, zo niet erger vanwege het gewicht en het langdurige afknijpen van de bloedtoevoer, als de negatieve effecten van aangesnoerde neusriemen... Maar dat is hoogstwaarschijnlijk nog een brug te ver om dáár eens heel eerlijk naar te kijken en het over te hebben met z'n allen... Neemt niet weg dat een grondige en kritische blik naar dit soort misstanden mbt neusriemen e.d. een goed begin is, maar ik denk (en hoop) het begin van een algehele beschouwing van onze omgang, en dus daarmee het berijden en belasten van het paard...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:01

Afbeelding

Een aardig plaatje om te laten zien hoe zenuwbanen en bloedvaten lopen bij het paardenhoofd. De gele lijnen zijn de plekken waar de hoge neusriemen vaak lopen. Je kan je voorstellen wat er allemaal afgeknepen wordt aan zenuwbanen en bloedvaten. Overigens werkt het aansnoeren van de neusriem compleet averechts, door het afknellen van de zenuwbanen en bloedvaten wordt de mond steeds meer gevoelloos, maar mogelijk is dit ook het streven van sommige ruiters, dan kunnen ze nog harder aan bot of bitten trekken!
Afbeelding

Ik rijd altijd zonder neusriem( behalve als ik bitloos, met bosal, rijd ) , nog nooit iets gemerkt van een onrustige ligging van het bit in de paardenmond. Dat is inderdaad geheel afhankelijk van de ruiterhand en mogelijk ook van het soort bit; kan me voorstellen dat al die dubbel gebroken rammeldingen :o niet bepaald rustig in de mond liggen, maar daar helpt een neusriem ook niet aan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:04

Ik weet nog dat ik bij mijn eerste lessen, op een manege in Groenekan, al te horen kreeg dat er twee vingers tussen de neusriem, vuist tussen keelriem en hand tussen de singel moesten passen. Ik ben nu al ruim 40 jaar verder maar zulke dingen blijven echt hangen. Ook lette ik er altijd op als mijn dochter ging rijden of nu mijn kleindochter. Denk dat het echt scheelt als de instructeurs het erin pompen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:15

Talida schreef:
Aansnoer is wel degelijk een type (gecombineerde) neusriem, dus niet gewoon een neusriem. Heb me rot gezocht naar een nietaansoer neusriem, zodat ik hem lekker los kon laten hangen maar toch nog een wedstrijdje ermee kan starten.

Bij een aansoerneusriem haal je de lus door een extra gesp met rolletje, waardoor hij lekker makkelijk aantrekt. Dit is dus wat anders dan een gewoon gespje om dicht te maken.

Ook een aansnoerneusriem kan los worden vastgemaakt. Het is niet dat het een aansnoerneusriem is dat je daarmee moet aansnoeren. Ik vind juist fijn aan die neusriemen dat ze ook aan de onderkant onderlegd zijn, daardoor lijken ze mij fijner zitten dan de gewone gecombineerde neusriem.....als je m tenminste niet te strak vastzet.

Van die twee vingers op de neusbrug wist ik trouwens ook niet. Ik heb ook geleerd aan de zijkant. Ik ga vanavond even checken of m'n neusriem op de neusbrug ook los genoeg zit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:18

Talida schreef:

Zo'n neusriem heette in mijn tijd nog gewoon een gecombineerde neusriem, heb daar zelf in die tijd ook mee gereden .
Was volgens mij ook de tijd dat de meeste overgingen van een lage neusriem, ja daar heb ik mijn hele kindertijd mee gereden, naar de gecombineerde neusriem alla engelse neusriem met sperriempje.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:22

chanicha schreef:
Ik weet nog dat ik bij mijn eerste lessen, op een manege in Groenekan, al te horen kreeg dat er twee vingers tussen de neusriem, vuist tussen keelriem en hand tussen de singel moesten passen. Ik ben nu al ruim 40 jaar verder maar zulke dingen blijven echt hangen. Ook lette ik er altijd op als mijn dochter ging rijden of nu mijn kleindochter. Denk dat het echt scheelt als de instructeurs het erin pompen.

Ik heb ook het idee dat hier vroeger ook veel meer op gehamerd werd.
Die strikte regels.
Ik merk het ook met de meiden die ik hier heb gehad met op mijn paarden rijden. Die hebben dat niet geleerd.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:29

ElCid schreef:
[ [url=m/XI0DiP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een aardig plaatje om te laten zien hoe zenuwbanen en bloedvaten lopen bij het paardenhoofd. De gele lijnen zijn de plekken waar de hoge neusriemen vaak lopen. Je kan je voorstellen wat er allemaal afgeknepen wordt aan zenuwbanen en bloedvaten. Overigens werkt het aansnoeren van de neusriem compleet averechts, door het afknellen van de zenuwbanen en bloedvaten wordt de mond steeds meer gevoelloos, maar mogelijk is dit ook het streven van sommige ruiters, dan kunnen ze nog harder aan bot of bitten trekken!
[ [url=m/gXuzVo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik rijd altijd zonder neusriem( behalve als ik bitloos, met bosal, rijd ) , nog nooit iets gemerkt van een onrustige ligging van het bit in de paardenmond. Dat is inderdaad geheel afhankelijk van de ruiterhand en mogelijk ook van het soort bit; kan me voorstellen dat al die dubbel gebroken rammeldingen :o niet bepaald rustig in de mond liggen, maar daar helpt een neusriem ook niet aan.

Dus een lage neusriem zou het beste zijn, dat ligt niet op zenuwen of bloedbanen. Alleen kunnen ze alsnog niet gapen voor release daarmee.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:29

Foetsji schreef:
Of het vak instructeur weer in ere herstellen.

Gewoon weer old school 4-5 jarige staatsopleiding.
Geen "watjes" opleidingen meer.
Geen diploma geen lesgeven!
Alle selfmade instructeurs op de schop.
En weer theorielessen incl harnachement kennis op maneges.

Zie wat er van alle wildgroei komt...
En van overheid bemoeienis mbt openstellen van opleidingen.

Denk dat er dan ook veel mensen geen les meer nemen omdat ze het niet meer kunnen betalen.
Weet niet wat dan beter is :P .

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:51

Ik heb wel een aansnoerneusriem, maar je MOET hem niet aansnoeren, je kunt deze net zo makkelijk los laten als een niet aansnoer neusriem.

Wat ik ook doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:12

Suzan_bobar schreef:
Cer schreef:
Noouuuu ElCamino.. "net als in de western" is mij persoonlijk nou ook weer niet nodig ;-) (western is niet zaligmakend) .. maar paardensport zonder neusriem, why not idd :j

Hier heb ik laatst een stuk over gelezen. Een bit zonder neusriem veroorzaakt meer onrust dan met een losse neusriem. Een neusriem welke vast zit aan het kopstuk geeft meer rust dan een losse zoals veel bij ijslanders toegepast en als verrassing een anatomisch gevormd kopstuk veroorzaakt meer onrust, schuift meer en druk anders dan een recht kopstuk. Als neusriem kwam de lage neusriem er als rustigst uit voor het paard. Vond het een goed stuk om te lezen.

Heb je een linkje? Want om deze conclusies op hun waarde te beoordelen is het nodig om te weten hoe het onderzocht is.

In de mensport is de sperriem naar mijn idee ook met een opmars bezig. Ik zie ze steeds meer. En naar mijn idee worden ze niet alleen gebruikt om te zorgen dat het bit rustiger op zijn plaats blijft liggen.

Los van het gegeven dat het niet paardvriendelijk is om de mond dicht te snoeren, vraag ik me af of je er iets mee opschiet. Als een paard de kaken niet meer kan bewegen, dan zorgt dat toch juist voor meer spanning in de kaak en dus een minder soepele aanleuning? Of zie ik dat verkeerd?
Maar het zal blijkbaar toch wat positiefs opleveren qua rijden, anders doen mensen het niet. Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn. Wat zou het mensen opleveren om dit te doen?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:13

spatter schreef:
Talida schreef:

Zo'n neusriem heette in mijn tijd nog gewoon een gecombineerde neusriem, heb daar zelf in die tijd ook mee gereden .
Was volgens mij ook de tijd dat de meeste overgingen van een lage neusriem, ja daar heb ik mijn hele kindertijd mee gereden, naar de gecombineerde neusriem alla engelse neusriem met sperriempje.

het heet nog steeds een gecombineerde, alleen heb je dus verschillende manieren van sluiting. Vroegah had je alleen gewoon een gespje, daarna kwam de zgn Bonfire neusriem met extra doorhaal lus, beter bekend als een aansnoer neusriem. Uiteraard hoef je deze helemaal niet zo strak aan te snoeren als dat het zo lukken. Maar die riempjes die erbij zitten zijn over het algemeen zo kort dat zelfs op het meest losse gaatje ik hem nog te strak vond zitten. Of mn paard heeft gewoon een dikke kop, dat kan ook

edit dit is een zgn aansnoer, met extra gesp aan de rechter kan in dit geval
http://static.webshopapp.com/shops/0006 ... usriem.jpg
Laatst bijgewerkt door Talida op 31-08-16 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:18

Foetsji schreef:
Aha!!

Men wordt weer wakker!

Zal eens tijd worden dat al die aansnoer neusriemen verdwijnen en we gewoon terug gaan naar vroeger. Ja vroeger toen men nog 2 vingers tussen een neusriem MOEST aanhouden.

Ook weer 'de vlakke hand tussen de singel" herintroduceren! En de slofjes de prullemand in.

Gaat het weer ergens op lijken en moeten mensen weer leren rijden ipv afdwingen.

Mee eens!

Echt triest al dat strakke gesjor.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:20

@ el cid. Gewoon even een vraagje. Bij jou in jouw profiel zie ik de zwarte ook met een veel te strakke keelriem. En als ik het goed zie bolt het vel iets op boven de neusriem. Vind jij zelf de neusriem en keelriem daar toch los genoeg?

spatter/talida, de gecombineerde neusriem is gewoon de combinatie van neusriem met sperriem. Die neusriem kan dan een aansnoerneusriem zijn maar ook een met gewone sluiting. Die gewone zijn nog volop te verkrijgen.

De naam aansnoerneusriem is vanwege het soort sluiting. De neusriem snoert niet aan, alleen als je dat zelf doet. Ik heb er zat gezien die de gewone neusriem ook te strak aan trekken. Tot botwoekeringen op de neus toe.

Waar ik me al jaren boos om maak is dat in het reglement van de KNHS staat dat een te strak aangetrokken neusriem onder wreedheid valt. Waarom wordt er dan niet op gecontroleerd?????
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 31-08-16 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:24

Precies, dat bedoel ik ook Mousmous. Maar geloof me, zonder aansnoer is nog best lastig te vinden hoor!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:29

Talida, mocht je nog zo'n neusriem zoeken. Divoza, Epplejeck en Drunens Ruiterhuis hebben ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:32

7%.... Ongelooflijk. En tegelijk verbaast het mij niet, ik ken bijna niemand die met twee vingers tussen de neusriem en de neusbrug rijdt. Ook singels worden zo strak mogelijk aangesnoerd vaak. Prettig kan het niet zijn..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:37

Mousmous schreef:
@ el cid. Gewoon even een vraagje. Bij jou in jouw profiel zie ik de zwarte ook met een veel te strakke keelriem. En als ik het goed zie bolt het vel iets op boven de neusriem. Vind jij zelf de neusriem en keelriem daar toch los genoeg?

Keelriem zat hier inderdaad vrij strak, was zijn showhoofdstel en doordat hij zulke brede kaken heeft gekregen zat die niet helemaal zoals het hoorde, voor de 5 minuten in de showring.
Neusriem zat los, ik zie niks opbollen, daar kon toen bijna een hand tussen ;) je ziet ook dat de onderkant naar beneden hangt..........., dat kan nooit met een aangesnoerde riem ;) . Dat hoofdstel is intussen verkocht maar was toen voor zijn goedkeuring en aangezien daar Portugese keurmeesters waren was een Portugese "outift" van belang. Keelriem was te kort maar belemmerde het paard niet.
Zelfde paard, zelfde dag en duidelijk hoe los de neusriem lag:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElCid op 31-08-16 13:43, in het totaal 3 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:39

No_No schreef:
Goh.. Niet echt verrassend!

Volgens mij wordt het tijd dat instructeurs zich ook eens gaan bemoeien met goed passend en zittend tuig.
Vroegah werd mij gelijk al geleerd dat er twee vingers op elkaar tussen moeten passen.
Tegenwoordig heb je de "aansnoer neusriem" waarvan vaak wordt gedacht het even lekker strak aan te snoeren.

mijn leerlingen moeten van andere instructeurs hun neusriem strakker zodat pony de mond niet kan openen en dan liefst ook nog sperriem. Gelukkig was kleine meisje op shet mondig genoeg om te zeggen dat ze het niet wilde en wilde leren rijden op haar zit dat ze niet zo aan pony hoefde te trekken... Ik denk dus dat de instructeurs ook eerst maar eens bijles moeten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:41

Mousmous schreef:
Talida, mocht je nog zo'n neusriem zoeken. Divoza, Epplejeck en Drunens Ruiterhuis hebben ze.

ik heb horse and pasion hoofdstellen geloof een ondermerk van kieffer. gewone neusriemen maar wel met zacht stukje onder de neus.