Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mariska_87 schreef:Toch bijzonder. . 93% zit niet goed, maar bij iedereen die in dit topic reageerde wel??
(Is geen veroordeling maar een conclusie)
Cer schreef:Noouuuu ElCamino.. "net als in de western" is mij persoonlijk nou ook weer niet nodig(western is niet zaligmakend) .. maar paardensport zonder neusriem, why not idd

Suzan_bobar schreef:Naar mijn idee heeft dit vnl te maken met de (pas)vorm van het bit en ruiterhand.Een bit zonder neusriem veroorzaakt meer onrust dan met een losse neusriem.
Maar dit is geheel persoonlijk

niet bepaald rustig in de mond liggen, maar daar helpt een neusriem ook niet aan. Talida schreef:Aansnoer is wel degelijk een type (gecombineerde) neusriem, dus niet gewoon een neusriem. Heb me rot gezocht naar een nietaansoer neusriem, zodat ik hem lekker los kon laten hangen maar toch nog een wedstrijdje ermee kan starten.
Bij een aansoerneusriem haal je de lus door een extra gesp met rolletje, waardoor hij lekker makkelijk aantrekt. Dit is dus wat anders dan een gewoon gespje om dicht te maken.
Talida schreef:Aansnoer is wel degelijk een type (gecombineerde) neusriem, dus niet gewoon een neusriem. Heb me rot gezocht naar een nietaansoer neusriem, zodat ik hem lekker los kon laten hangen maar toch nog een wedstrijdje ermee kan starten.
Bij een aansoerneusriem haal je de lus door een extra gesp met rolletje, waardoor hij lekker makkelijk aantrekt. Dit is dus wat anders dan een gewoon gespje om dicht te maken.
chanicha schreef:Ik weet nog dat ik bij mijn eerste lessen, op een manege in Groenekan, al te horen kreeg dat er twee vingers tussen de neusriem, vuist tussen keelriem en hand tussen de singel moesten passen. Ik ben nu al ruim 40 jaar verder maar zulke dingen blijven echt hangen. Ook lette ik er altijd op als mijn dochter ging rijden of nu mijn kleindochter. Denk dat het echt scheelt als de instructeurs het erin pompen.
ElCid schreef:[ [url=m/XI0DiP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een aardig plaatje om te laten zien hoe zenuwbanen en bloedvaten lopen bij het paardenhoofd. De gele lijnen zijn de plekken waar de hoge neusriemen vaak lopen. Je kan je voorstellen wat er allemaal afgeknepen wordt aan zenuwbanen en bloedvaten. Overigens werkt het aansnoeren van de neusriem compleet averechts, door het afknellen van de zenuwbanen en bloedvaten wordt de mond steeds meer gevoelloos, maar mogelijk is dit ook het streven van sommige ruiters, dan kunnen ze nog harder aan bot of bitten trekken!
[ [url=m/gXuzVo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik rijd altijd zonder neusriem( behalve als ik bitloos, met bosal, rijd ) , nog nooit iets gemerkt van een onrustige ligging van het bit in de paardenmond. Dat is inderdaad geheel afhankelijk van de ruiterhand en mogelijk ook van het soort bit; kan me voorstellen dat al die dubbel gebroken rammeldingenniet bepaald rustig in de mond liggen, maar daar helpt een neusriem ook niet aan.
Foetsji schreef:Of het vak instructeur weer in ere herstellen.
Gewoon weer old school 4-5 jarige staatsopleiding.
Geen "watjes" opleidingen meer.
Geen diploma geen lesgeven!
Alle selfmade instructeurs op de schop.
En weer theorielessen incl harnachement kennis op maneges.
Zie wat er van alle wildgroei komt...
En van overheid bemoeienis mbt openstellen van opleidingen.
. Suzan_bobar schreef:Cer schreef:Noouuuu ElCamino.. "net als in de western" is mij persoonlijk nou ook weer niet nodig(western is niet zaligmakend) .. maar paardensport zonder neusriem, why not idd
Hier heb ik laatst een stuk over gelezen. Een bit zonder neusriem veroorzaakt meer onrust dan met een losse neusriem. Een neusriem welke vast zit aan het kopstuk geeft meer rust dan een losse zoals veel bij ijslanders toegepast en als verrassing een anatomisch gevormd kopstuk veroorzaakt meer onrust, schuift meer en druk anders dan een recht kopstuk. Als neusriem kwam de lage neusriem er als rustigst uit voor het paard. Vond het een goed stuk om te lezen.
spatter schreef:Talida schreef:Aansnoer is wel degelijk een type (gecombineerde) neusriem, dus niet gewoon een neusriem. Heb me rot gezocht naar een nietaansoer neusriem, zodat ik hem lekker los kon laten hangen maar toch nog een wedstrijdje ermee kan starten.
Zo'n neusriem heette in mijn tijd nog gewoon een gecombineerde neusriem, heb daar zelf in die tijd ook mee gereden .
Was volgens mij ook de tijd dat de meeste overgingen van een lage neusriem, ja daar heb ik mijn hele kindertijd mee gereden, naar de gecombineerde neusriem alla engelse neusriem met sperriempje.
Foetsji schreef:Aha!!
Men wordt weer wakker!
Zal eens tijd worden dat al die aansnoer neusriemen verdwijnen en we gewoon terug gaan naar vroeger. Ja vroeger toen men nog 2 vingers tussen een neusriem MOEST aanhouden.
Ook weer 'de vlakke hand tussen de singel" herintroduceren! En de slofjes de prullemand in.
Gaat het weer ergens op lijken en moeten mensen weer leren rijden ipv afdwingen.
Mousmous schreef:@ el cid. Gewoon even een vraagje. Bij jou in jouw profiel zie ik de zwarte ook met een veel te strakke keelriem. En als ik het goed zie bolt het vel iets op boven de neusriem. Vind jij zelf de neusriem en keelriem daar toch los genoeg?
je ziet ook dat de onderkant naar beneden hangt..........., dat kan nooit met een aangesnoerde riem
. Dat hoofdstel is intussen verkocht maar was toen voor zijn goedkeuring en aangezien daar Portugese keurmeesters waren was een Portugese "outift" van belang. Keelriem was te kort maar belemmerde het paard niet. 
No_No schreef:Goh.. Niet echt verrassend!
Volgens mij wordt het tijd dat instructeurs zich ook eens gaan bemoeien met goed passend en zittend tuig.
Vroegah werd mij gelijk al geleerd dat er twee vingers op elkaar tussen moeten passen.
Tegenwoordig heb je de "aansnoer neusriem" waarvan vaak wordt gedacht het even lekker strak aan te snoeren.