Blog: Wat hebben paarden en baby’s met elkaar gemeen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:26

Normaal reageer ik eigenlijk nooit, al lees ik je blogs wel. Ik werk zelf als blogger en moet nu toch wel echt zeggen: Bokt (of een kennis?) moet ingrijpen. Laat je teksten nakijken, neem de tips mee (schrijf ze in een notitieboekje en leg deze naast je computer bij het volgende blog) en probeer jezelf te verbeteren. Lees de tekst nog eens na, en verplaatst je in het publiek: komt de boodschap over? Begrijpen ze de zinsopbouw?

Ik wil je aanraden om eerst door te gaan met bloggen op je eigen website, waarbij je de blogs laat nakijken. Er zijn genoeg studenten (Journalistiek, Media etc) die dit als bijbaantje doen, en je goed advies kunnen geven. Voor nu zie ik echter de meerwaarde niet voor Bokt. Misschien kan iemand er eens goed overheen kijken voordat het blog online gaat, zodat de boodschap ook echt overkomt. Ik ben zelf ook echt geen 'perfecte' blogger en maak zelf ook regelmatig een spelfout. Dat geeft niets, maar je moet jezelf wel pushen om te groeien in het proces: en na een aantal blogs zie ik dit nu nog niet helaas.

fokfanaat

Re: Blog: Wat hebben paarden en baby’s met elkaar gemeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:40

Tijd om hier een einde aan te maken, experiment mislukt!

waardeloos en alles behalve grappig.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:41

Ik ben ook wel benieuwd hoe veel procent van de bokkers deze blogger een aanvulling vinden op bokt. Dit bedoel ik echt niet negatief, ik ben gewoon benieuwd naar de cijfers. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:42

De blog is ok niet meer oranje zie ik.

Ik ben ook wel benieuwd naar de cijfers, Esmee_98 :).

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:58

Het vraagt inderdaad om een pol

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:58

Mee eens!

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:01

Ik heb heeeeeeeel snel de tekst nagekeken. Let wel: heel snel. Ik heb hierbij niet op spelfouten gelet, maar wel de zinsopbouw etc wat aangepast. In het onderstreept heb ik stukjes aangegeven die ik niet begrijp, en wat mij betreft ook compleet overbodig zijn. Zelf zou ik de tekst sowieso niet schrijven en als onderwerp kiezen, dus zelfs het verbeteren was voor mij niet echt handig, maar wie weet heb je er toch wat aan :)

Paarden en baby's: hebben ze wat met elkaar gemeen?

Zeggen jouw vriendinnen weleens dat jouw dochtertje zoveel op een paard lijkt? Dan kun je natuurlijk denken: “ach, wie weet groeit ze uit tot fantastische amazone” Maar eerlijk is eerlijk: er zijn weinig overeenkomsten tussen paarden en baby’s. Toch zijn er 2 dingen die ze gemeen hebben:
*Intro loopt zelfs nu nog niet handig. De eerste zin mag van mij weg, je kunt gewoon beginnen met:"Paarden en baby's lijken op het eerste gezicht niet erg op elkaar, maar toch zijn er veel overeenkomsten" En dan verder gaan:

- ze kunnen niet praten
- ze zijn absoluut niet fotogeniek

Tja, daar kunnen ze natuurlijk weinig aan doen. Paarden en baby’s geven je alleen signalen als ze moe zijn, honger hebben of geen zin hebben. En dat is vrij saai. Ga jij als niet paarden-man/vrouw weleens mee naar de paarden van je vriendin, zwager of liefste schoonmoeder? Dan kun je soms ontzettend vervelen. Gelukkig kun je het voor jezelf een stuk interessanter maken, door ze denkbeeldige stemmetjes te geven:

Paard 1: “Nou, wat een hitte!?”
Paard 2: “Tjonge, jonge, jonge. Ja, het is hier veel warmer dan in Zuid-Frankrijk”

(Dit stukje gaat niet echt ergens over. Je kunt iets veel leukers bedenken voor dit 'denkbeeldige gesprek')
En, werkt het? Op deze manier kun je ‘uitstapje’ naar de paarden toch wat leuker maken voor jezelf.

Moeders en paardeneigenaren: de overeenkomsten
Gebruik kopjes in je tekst. Het is anders zo'n lange lap tekst, waardoor mensen snel afhaken. Lees jezelf in over de L techniek van schrijven.
Naast het feit dat paarden en baby’s niet kunnen praten en niet fotogeniek zijn, is er nog een overeenkomst. Hun eigenaren/moeders. Ze maken het liefst continu foto’s van hun ene grote liefde. Die foto’s worden daarna ook te pas en te onpas gedeeld met vriendinnen, familieleden, vrienden en de rest van de wereld. Leuk, maar niet echt nodig. Paarden zijn namelijk, net als baby’s van 0 tot 6 maanden,niet bijster fotogeniek. Vaak kijken ze expressieloos naar een grassprietje, of gapen ze op het verkeerde moment.

Mijn vriendin gaat bijvoorbeeld voor dag en dauw haar bed uit. Niet om Netflix te kijken, maar om paardenfoto's te maken. Ze gaat echt op zoek naar 'het perfecte shot' van haar paard. Ze klimt de bak in, schiet wat foto’s en is vervolgens dagenlang bezig met het selecteren van de mooiste foto’s.

Baby's en paarden vullen Instagram pagina's
Na het selecteren van de foto’s, worden de nodige hasthags op Instagram natuurlijk ook aangemaakt: #mening #fotografie #paardenaccount #insta
De foto wordt daarna voorzien van wat opvallende bijschriften, zoals: Ondergaand zonnetje, aangenaam temperatuurtje, lekker met vriendjes in de wei grazen #thegoodlife. Of het klassieke bijschrift: Er kwam net een heel rare man met een witte baard langs, moest ik door de stad lopen met allemaal donkere mensen naast me, gelukkig wel een worteltje gekregen. #strangerthings #hetzalwel
Wat bedoel je hier mee? Moest ik door de stad lopen met allemaal donkere mensen naar me? Bij mij schiet dit echt super verkeerd, maar wie weet bedoel je dit niet op een discrimerende wijze. Let hier wel op in je tekst, het komt onproffesioneel over. Net als 'strangerthings'? Je kunt zeggen : strangethings. Maar strangerthings gaat weer over die donkere mensen...Als ik HEEEEL scherp kijk, is zelfs de man met de witte baard iets te, maar oke: misschien miep ik hierover teveel. Let er echter wel op dat je een breed publiek hebt, dus schrijf over mensen in het algemeen: niet over typerende kenmerken

Hier mis je eigenlijk een alinea of stukje tekst. Je gaat over van het een naar het ander, wat weinig met elkaar te maken heeft. De tekst op zichzelf is dus vrij verwarrend/onsamenhangend. Toch even doorgekeken:

Dus: hoe overleef jij de paardenliefde van jouw vriendin als man zijnde?
Ben jij ook zo’n stoere kerel die op zijn tijd mee gaat naar de paarden van je vriendin? Lees dan onze tips nog even door:

1. Laat je niet fotograferen met het paard van je vriendin. Ga vooral niet op ludieke wijze als model poseren. Binnen no time staat je foto op Bokt en heb je honderden gillende paardenmeisjes achter je aan.

2. Geef altijd je quasi-intelligente mening, zodat het lijkt alsof je verstand van zaken hebt. Gebruik hiervoor wat zinnen die je af en toe opvangt in het veld: mooie tred, goede houding en guitig kopje.Wil je je vriendin echt versteld laten staan van jouw paardenkennis? Zeg dan: “Ja, hier zie je echt zijn moeder in terug” Die laatste uitspraak is tricky, maar een regelrechte homerun als je juist timet en het paard inderdaad een knappe moeder hoeft.

3. Paarden tonen weinig expressie, maar zeg dat vooral niet tegen je vriendin. Ook niet in een overhit argument over het gebruik aan emotie van jouw kant. Als je dan zegt: “Ja, nu wordt het helemaal mooi: jouw paard toont zeker wel enige emotie?”, dan wordt het een lastig verhaal.

4: Zorg ervoor dat WhatsApp niet automatisch alle foto’s download die je vriendin je toestuurt. Voor je het weet staat jouw gallerij tot de nok toe vol met paardenfoto’s, en kun je aan niemand jouw fotocollectie meer laten zien.

5. Houdt je afzijdig van fotomeeting. Fotomeetings zijn meetings waar paardenmeisjes hun paard mee naartoe nemen, en waarbij tientallen paardenfans foto’s komen maken. Laat je vooral niet verleiden om mee te gaan, want dan sta je sowieso op een koude zondagochtend koffie te schenken voor een groepje kakelende vrouwen die over niets anders praten dan paarden,camera’s, en nog meer paarden.

6. Laat je vriendin lekker fantaseren over de eigengereide mening van je paard. Vrouwen hebben nou eenmaal een mening en dat heeft ook zijn charme.

Die laatste zou ik gewoon weglaten, voegt niets toe.

De laatste 5 punten zijn leuk. Hierover zou je een apart blog kunnen maken. Het blog zoals het nu is, heeft teveel onderwerpen. Eerst schrijf je over baby's en paarden, en nu over hoe je als partner moet omgaan met de paardenliefde van je vriendin. Hier kun je 2 blogs van maken, die dan veel leuker overkomen en minder onsamenhangend.

Hierin zie je wat verschillen qua zinsopbouw. Probeer actief te schrijven. Korte zinnen, maak vragen voor lezers in de eerste alinea zodat je de aandacht trekt. VERDUIDELIJK wat je schrijft. Soms schrijf je iets, terwijl de lezer denkt: waar heb je het nou eigenlijk over? Met een extra zinnetje verduidelijking kom je al ver. Toch zou ik deze tekst sowieso niet gebruiken, ook niet als verbeterde versie, maar dat is aan Bokt om te beslissen. Op deze manier kun je in ieder geval de teksten naast elkaar leggen en er misschien wat tips uit halen. Laat je teksten controleren door studenten anders, er zijn genoeg studenten die voor een paar euro je tekst nakijken en aanpassen. Deze kun je gemakkelijk via Google vinden. Kijk dan goed na wat ze hebben aangepast, en leer hiervan. Op deze manier leer je effectief handiger schrijven. Succes :)
Laatst bijgewerkt door Happyfeet2 op 30-08-16 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:02

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:04

Happyfeet, die strangerthings slaat op een momenteel populaire serie op Netflix ;) . Wou ik gewoon even ter toevoeging zeggen.

Maar verder is mijn mening helaas ook niet veranderd tov de vorige. Ik denk dat blogs heel leuk en verfrissend kunnen zijn, ook als ze van iemand komen die niets met paarden heeft. Maar ik denk dat er veel betere kandidaten zijn, en ik vraag ik mij ook af of dit wel nagelezen en gekeurd wordt door het team voor het hier verschijnt.

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:08

Ah, dankjewel Kwanyin, dat maakt het duidelijker :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:13

Happyfeet2 schreef:

Maar ik wist dat nu ook toevallig en nu ik er bij nadenken is die combinatie van donkere mensen en strangerthings wel een beetje ongelukkig gekozen ja :') .

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:14

Normaalgesproken ben ik toch redelijk goed in begrijpend lezen (niet in spelling.. :D ) maar ik begreep vrij weinig van de tekst.
De zinnen lopen niet, net als het hele verhaal eigenlijk.
Laat je blogs eens na lezen door iemand, en pas ze daarna samen aan zodat je tot een goed lopend verhaal komt.
Ik hoop dat je wat met de tips die in dit topic staan doet! Dan zou het imo wel een leuke aanvulling zijn voor bokt.nl

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:15

Ik denk dat her grootste probleem is (naast een eindredactie-/taalissue), dat de schrijver niet weet voor welke doelgroep hij schrijft. Die doelgroep is 99% vrouw. Dan moet je niet met flauwe mannenkroegpraat komen. Die landt niet.
Tips aan 'de eventuele mannen die dit lezen' geven heeft dan ook weinig zin. Áls je al grappige tips wilt geven, dan geef je die aan je lezers. En die zijn vrouw, hier op bokt.
Dus óf je gaat op een mannenforum bloggen, óf je gaat schrijven voor een vrouwelijk publiek.

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:20

Kwanyin schreef:
Happyfeet2 schreef:

Maar ik wist dat nu ook toevallig en nu ik er bij nadenken is die combinatie van donkere mensen en strangerthings wel een beetje ongelukkig gekozen ja :') .

Haha :P Ik heb geen Netflix en ken de hele serie ook niet, maar vond het zo vreemd om te lezen. Ach, gelukkig is het in ieder geval niet op die manier bedoelt :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:21

Die man met baard en de donkere mensen = sinterklaas en de zwarte pieten, voor wie 'm niet begrepen heeft. En echt géén idee waarom die erbij moest worden gehaald. Alsof het gemiddelde privépaard regelmatig opeens voor Amerigo moet spelen...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:23

Het ziet er nu uit als iemand die geen verstand heeft van paarden maar wel vooral heel erg wilt overkomen alsof hij er verstand van heeft. Dit maakt dat het voornamelijk voor de blogger zelf een genante vertoning wordt. Je kunt het vergelijken met wanneer ik op een F1-forum ga bloggen over de overeenkomsten tussen een kinderwagen en een F1-wagen. (Welke naar mijn idee meer met elkaar overeenkomen dan paarden en baby's)

Mijn tip: omdenken. Je hebt weinig toch geen verstand van de paardenwereld, ga hierover schrijven, laat ons meekijken door de ogen van een paardenleek die niet per sé grappig gevonden wil worden. Hoe ziet de paardenwereld voor jou eruit?
Ik kan me een topic herinneren waarin typisch 'paardenjargon' (Is dat een woord? Nu wel.) aan bod kwam en hoe dit overkomt op mensen die niets meer paarden hebben.

Maar echt, gooi het alsjeblieft over een andere boeg en bewaar dit soort vertelsels voor een poolavondje met je vrienden.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:24

Ibbel schreef:
Die man met baard en de donkere mensen = sinterklaas en de zwarte pieten, voor wie 'm niet begrepen heeft. En echt géén idee waarom die erbij moest worden gehaald. Alsof het gemiddelde privépaard regelmatig opeens voor Amerigo moet spelen...

Een politie paard was een soort van logischere okschrijving.
Mijn paard is zwart misschien als pieten paard :')

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:30

Ik kreeg eerder nog wel een glimlach van je blogs. Vond ze leuker toen je nog niet op bokt aan het bloggen was. Helaas wordt het steeds slechter en slechter.

Deze was echt verschrikkelijk. Kon er bijna niet doorheen komen. Zou ermee stoppen. Niemand heeft iets positiefs meer te zeggen lijkt het.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:31

Jammer dat de blogs steeds meer de plank misslaan. Was al geen fan, maar ze worden echt steeds minder. Ik vind niet dat dit een plaats op bokt hoeft te hebben en zeker niet op de voorpagina, het is duidelijk dat de schrijver totaal geen feeling heeft met zijn onderwerp en ook niet met zijn lezers. Zelfs mijn vrienden die niks met paarden hebben kunnen bijv. al zien dat een paard opvallend veel expressie heeft en dat zijn mensen die het bij wijze van spreken maar enge harige stinkbeesten vinden. Er zijn tig overeenkomsten tussen paarden en baby's die best heel grappig kunnen zijn maar deze zijn het gewoon echt niet.

Die levenslessen voor mannen voegen ook niks toe aan een paardenforum. Daarnaast vind ik de stereotypering ook tenenkrommend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:37

Ibbel schreef:
Ik denk dat her grootste probleem is (naast een eindredactie-/taalissue), dat de schrijver niet weet voor welke doelgroep hij schrijft. Die doelgroep is 99% vrouw. Dan moet je niet met flauwe mannenkroegpraat komen. Die landt niet.
Tips aan 'de eventuele mannen die dit lezen' geven heeft dan ook weinig zin. Áls je al grappige tips wilt geven, dan geef je die aan je lezers. En die zijn vrouw, hier op bokt.
Dus óf je gaat op een mannenforum bloggen, óf je gaat schrijven voor een vrouwelijk publiek.

Ik zou dat wel grappig vinden, een blog voor partners van paardenmensen.

En in het algemeen: iemand levert goedbedoeld (en naar ik aanneem onbetaald) een blog aan voor deze site. Daar mag natuurlijk best kritiek op geleverd worden, maar laten we vooral niet uit het ook verliezen dat het een sympathiek gebaar is dat iemand die moeite neemt.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:39

De vorige van Parzival kon ik wel om lachen, maar deze?

Ik blokkeer helemaal, ik kan de zinnen niet aflezen zo moeilijk te volgen..

Niet negatief bedoeld iedereen doet zijn best maar dit is nou net niet het soort blog wat ik hier verwacht, de informatieve blogs vind ik wel ontzettend leuk en daar zou meer mee gedaan moeten worden!

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:39

Ibbel schreef:

Ohhh, er gaat een lichtje branden hier :Y) :') Ik begreep dit stukje tekst in het blog inderdaad ook niet, net zoals het stukje van de Netflix serie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:44

Normaal wordt men beter door Iets vaker te doen maar deze blog is saai, onsamenhangend, onduidelijk en alles behalve grappig... Sorry. Ik vind het echt niks. Gaf het nog het voordeel van de twijfel maar IMO is het tijd voor een andere blogger.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:45

Vind het wel sneu voor TS, maar idd er is geen zak aan, bijna niemand op bokt vind het nog leuk en ik begreep in eerste instantie al niet waarom per se voor het vriendje van een mod was gekozen, terwijl er al zoveel leuke bloggers op bokt zijn. Mission failed.

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:48

safina schreef:
Ibbel schreef:

Ik zou dat wel grappig vinden, een blog voor partners van paardenmensen.

En in het algemeen: iemand levert goedbedoeld (en naar ik aanneem onbetaald) een blog aan voor deze site. Daar mag natuurlijk best kritiek op geleverd worden, maar laten we vooral niet uit het ook verliezen dat het een sympathiek gebaar is dat iemand die moeite neemt.

Dat klopt, maar let er wel op dat er ook reclame gemaakt wordt voor de website van Geenpaardhaar. Er wordt verwezen naar zijn pagina, al dan niet door naamsvermelding of een echte link. Dit is in mijn ogen een vorm van marketing/linkbuilden. Ik ben zelf ook begonnen als vrijwillige blogger, en schreef echt niet als de beste. Als er tips gegeven worden, moet je jezelf verbeteren. Er worden tips gegeven, en concrete voorbeelden genoemd, maar we zijn nu een aantal blogs verder en er is geen verbetering. Dat is jammer, niet alleen voor Bokt, maar ook voor Geenpaardhaar zelf. Hij trekt immers minder bezoekers naar zijn website, door het aanleveren van kwalitatief mindere blogs voor andere websites. Toen ik zelf begon als vrijwillig blogster, kreeg ik ook de nodige kritiek. Prima, daar ga ik mee aan de slag. Inmiddels (half jaar later) werk ik als fulltime blogger. Het aanpassen van je schrijfstijl is wat lastig, maar heeft echt geen maanden nodig. Er zijn veel tips te vinden op het Internet, met genoeg voorbeeldblogs om te bekijken. Ik begrijp dat de 'vrijwillige' opzet credit waard is, maar Bokt is een groot platform en kan zoveel ook andere Bokkers deze unieke kans geven. Ik zie gewoon dat die kans nu niet optimaal benut wordt door Geenpaardhaar... maar wie weet komt er nog verandering in :)