Jur Vrieling voorlopig niet in de wedstrijdring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: Jur Vrieling voorlopig niet in de wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:51

Oftewel er wordt niet begonnen met een 3 jarige op een topstal, want dat kost te veel.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:55

Inderdaad, in veel gevallen wel. De eerste jaren laten ze de opleiding aan andere ruiters over en als ze al op een flink niveau springen gaan ze pas naar de echt grote namen. Tenminste de stallen die ik ken.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:58

Tendance schreef:
romyloverrr schreef:
Ik kom natuurlijk niet bij alle profs op stal. Maar jij ook niet... Als je ziet wat voor een methodes gebruikt worden bij sommige recreatieruiters....

Dan zegt dat over topruiters of andere recreatieruiters??? Juist!!! Helemaal niets!

Dat bedoel ik, mensen doen wel zo over de topsport, ocherm die paarden. Maar in de recreatiesport gebeuren dezelfde dingen maar wordt er niet gezegd, die arme paarden van alle recreatieruiters worden zo slecht behandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:29

Ik werk bij een topruiter op stal en ben heel benieuwd wat voor waanbeelden jullie allemaal hebben qua trainingsmethoden. Ik ben benieuwd, brand los.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:16

amoj schreef:
Ik werk bij een topruiter op stal en ben heel benieuwd wat voor waanbeelden jullie allemaal hebben qua trainingsmethoden. Ik ben benieuwd, brand los.

Nu gaan we weer off topic maar goed..

Mijn paard werd met vaste slof gereden. Dus vanaf de singel via het bit naar het zadel waar deze vast gezet werd.
Zo strak dat hij amper meer voorwaarts kon...maar was ook een oplossing voor.
Met de zweep op z'n zaakje slaan tussen z'n achterbenen en als hij een mep gaf kreeg hij er nog een paar achteraan.

Ook moest er een andere s&t in omdat de mijne onvoldoende verfijning kon bieden.
Bull shit natuurlijk....

Ook als de oefeningen nieuw voor hem waren of ingewikkelder kan hij gewent was...werd hij weer vast gebonden.
Nu ik dit schrijf wordt ik weer misselijk...bah!

Ik heb geen enkel paard in elkaar geslagen zien worden of volledig afgeranseld met een zweep. Maar dat sarren en disrespect naar het paard toe vanuit puur machtsmisbruik ...daar heb ik nog een drietal voorbeelden van bij andere stallen zowel spring als dressuur.

Maar dit specifieke voorbeeld zal wel te off topic zijn en weinig bijdragen. Dus durf de rest niet te vermelden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:20

Natuurlijk zit er in de basissport ook vuiligheid wat het daglicht niet kan verdragen...misschien nog wel op grotere schaal aangezien procentueel gezien er meer mensen zijn die zich hierin bevinden.

Maar we moeten denk ik 1 ding niet vergeten, voor veel mensen in de basissport is de topsport het grote voorbeeld.
En als de rotte appels in de mand willens en wetens gedoogd worden en dus niet verwijderd...ben ik er klaar mee.
Zwart-wit? Ja behoorlijk zelfs.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:26

amoj schreef:

Weet wat je vraagt.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:27

cissie schreef:
amoj schreef:

Nu gaan we weer off topic maar goed..

Mijn paard werd met vaste slof gereden. Dus vanaf de singel via het bit naar het zadel waar deze vast gezet werd.
Zo strak dat hij amper meer voorwaarts kon...maar was ook een oplossing voor.
Met de zweep op z'n zaakje slaan tussen z'n achterbenen en als hij een mep gaf kreeg hij er nog een paar achteraan.

Ook moest er een andere s&t in omdat de mijne onvoldoende verfijning kon bieden.
Bull oliebol natuurlijk....

Ook als de oefeningen nieuw voor hem waren of ingewikkelder kan hij gewent was...werd hij weer vast gebonden.
Nu ik dit schrijf wordt ik weer misselijk...bah!

Ik heb geen enkel paard in elkaar geslagen zien worden of volledig afgeranseld met een zweep. Maar dat sarren en disrespect naar het paard toe vanuit puur machtsmisbruik ...daar heb ik nog een drietal voorbeelden van bij andere stallen zowel spring als dressuur.

Maar dit specifieke voorbeeld zal wel te off topic zijn en weinig bijdragen. Dus durf de rest niet te vermelden.

Schande dat je dat hebt laten gebeuren als eigenaar!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:30

Fijn dat je het vraagt...
Maar als ik nou langs de zijlijn had toe staan kijken en m'n mond dicht had gehouden snap ik je opmerking.

Ik wist dit in eerste instantie niet omdat ik later bij de training niet meer aanwezig mocht zijn. Letterlijk werd ik weg gestuurd met de boodschap de stallen zijn nog niet allemaal schoon dus ga dat eerst maar doen...
Als argument werd aangehaald dat er rust moest zijn, juist bij mijn nogal snel nerveuze paard.
Ik vond dat destijds wel vreemd maar zocht er niet gelijk iets achter ...achterdocht had ik op die leeftijd nog niet zo snel.
Als 17 jarige ga je niet bijdehand doen tegen iemand die al verschillende keren op de OS heeft gereden en die ik destijds bijna als zijne Koninklijke hoogheid zag.

Pas toen ik de kantine in ben geslopen zag ik wat er gebeurde en heb mijn paard dezelfde dag nog weg gehaald.

De complete info heb ik later van een andere leerling\ stagiaire vernomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:10

cissie schreef:
Fijn dat je het vraagt...
Maar als ik nou langs de zijlijn had toe staan kijken en m'n mond dicht had gehouden snap ik je opmerking.

Ik wist dit in eerste instantie niet omdat ik later bij de training niet meer aanwezig mocht zijn. Letterlijk werd ik weg gestuurd met de boodschap de stallen zijn nog niet allemaal schoon dus ga dat eerst maar doen...
Als argument werd aangehaald dat er rust moest zijn, juist bij mijn nogal snel nerveuze paard.
Ik vond dat destijds wel vreemd maar zocht er niet gelijk iets achter ...achterdocht had ik op die leeftijd nog niet zo snel.
Als 17 jarige ga je niet bijdehand doen tegen iemand die al verschillende keren op de OS heeft gereden en die ik destijds bijna als zijne Koninklijke hoogheid zag.

Pas toen ik de kantine in ben geslopen zag ik wat er gebeurde en heb mijn paard dezelfde dag nog weg gehaald.

De complete info heb ik later van een andere leerling\ stagiaire vernomen.

en dit is geen uitzondering....erg triest |(

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:22

Het spijt me, maar ik geloof er niks van. een 17 jarige die een paard in training heeft staan bij een meervoudig olympisch ruiter. Daarnaast is dus een groot deel van je verhaal via hearsay. Klinkt leuk, maar zegt helemaal niks. Kan ook ontzettend verzonnen zijn.

Welk stukje heb je precies zelf gezien?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:25

danzzz schreef:
Het spijt me, maar ik geloof er niks van. een 17 jarige die een paard in training heeft staan bij een meervoudig olympisch ruiter. Daarnaast is dus een groot deel van je verhaal via hearsay. Klinkt leuk, maar zegt helemaal niks. Kan ook ontzettend verzonnen zijn.

Laat maar...als je oprecht geïnteresseerd bent kun je me een privé berichtje sturen.
Daarin wil ik er best verder op in gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:25

danzzz schreef:

ach...ik ken een twaalfjarige die heeft twee paarden met een waarde van elk 15.000 euro....niets is onmogelijk.De praktijken die ze beschrijft klinken in iedergeval mij niet vreemd in de oren.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:34

cissie schreef:
danzzz schreef:

Laat maar...als je oprecht geïnteresseerd bent kun je me een privé berichtje sturen.
Daarin wil ik er best verder op in gaan.

Jij roept hier dat een meervoudige os ruiter jouw paard vreselijk aan het mishandelen is geweest, dat doe je openbaar op een forum. Sterker nog je noem ook precies op wat er volgens jou misdaan is tegenover jouw paard. Ik neem aan dat als je hier zo iets post dat je daar dan ook achter staat en het verder openbaar blijft bespreken.

Ik vraag alleen welk stukje je precies zelf hebt gezien vanuit de opsomming die je net eerder gemaakt hebt. Gezien een deel hearsay is, en een deel eigen ogen ben ik slechts benieuwd naar wat je daadwerkelijk zelf gezien hebt.

En aangezien er niet zoveel meervoudige os ruiters zijn is het vrij makkelijk na te vragen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:35

geerke schreef:
danzzz schreef:

ach...ik ken een twaalfjarige die heeft twee paarden met een waarde van elk 15.000 euro....niets is onmogelijk.De praktijken die ze beschrijft klinken in iedergeval mij niet vreemd in de oren.

15.000 euro, daar koop je een gezond basispaard voor, geen paard dat thuis hoort op een olympische stal en zeker niet een die op dat niveau getraind kan worden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:42

Nou ik heb even gezocht en er zijn prima meerder os spelen ruiters te vinden... ik heb iig geen idee over welke ruiter cissie het heeft... maar snap eigenlijk niet waarom jij zo fel bent danzz.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:48

Evelijn schreef:
Nou ik heb even gezocht en er zijn prima meerder os spelen ruiters te vinden... ik heb iig geen idee over welke ruiter cissie het heeft... maar snap eigenlijk niet waarom jij zo fel bent danzz.

Ik ben niet fel, ik trek alleen het verhaal in twijfel. Dat is toch niet fel? Ik vind het nogal een beschuldiging die hier geuit wordt.

Hoeveel MEERVOUDIGE os ruiters heeft Nederland denk je?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:11

Als je vraag is wat ik heb gezien:

Vaste slof en tikken met de zweep tussen achterbenen.

Wat ik heb gehoord:
Wisselen van s&t en dat dit vaker met mijn paard is gebeurd.

We hebben destijds er melding van gemaakt en middels een advocaat geprobeerd hier juridisch iets mee te doen.
Dat strande vrij snel omdat er geen bewijs en geen getuigen waren. In mijn beleving waren die er wel, maar daar is niks mee gedaan.
Ik was kort door de bocht een overspannen paardenmeisje die het allemaal verkeerd had gezien en gehoord.
Voor leugenaar en iemand die de boel verzonnen heeft ben ik destijds al voor uitgemaakt dus dat hoofdstuk ben ik allang gepasseerd.

Wat mij meer verbaasd is dat er blijkbaar mensen zijn die dit onwaarschijnlijk achtten.
Alsof het een bijzonderheid is...een uitzondering.

Ik hoop dat ik het mee mag maken dat dergelijke zaken daadwerkelijk een uitzondering zijn...ik hoop het echt!

Ter nuance, mijn paard stond daar niet om op os nivo getraind te worden.
Daar miste hij op verschillende vlakken de potentie voor.
Dat was de insteek ook niet...

Dat het hoog nivo ook anders kan heb ook mee mogen maken.
Compleet andere benadering en ook naar stagiaires en leerlingen vriendelijk en behulpzaam...het is lang niet overal zo slecht. Gelukkig niet, maar denken dat het niet plaatsvind vind ik een beetje je kop in het zand steken.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:34

Kan het in je opkomen dat er misschien een kern van waarheid inzit?

Wat is het probleem van correct een slof vastbinden. Mensen die op dat niveau acteren doen geen dingen waar paarden slechter van worden en over het algemeen kan je er wel vanuit gaan dat ze donders goed weten wat ze doen met een slof.

En als je mij uit wil leggen hoe dat tikken met een zweep tussen de achterbenen werkt, dan leer ik misschien ook nog eens wat. Tikken OP de achterbenen zie je wel eens gebeuren bij de uitleg van pi/pa maar tussen de achterbenen moet je ten eerste heel raar gaan zitten op het paard of staan naast het paard dus in mijn ogen heel onwaarschijnlijk.

en wat is het probleem met wisselen van s&t? als een bit niet lekker ligt dan wissel je die toch?

Waarom zouden mensen die het echt al druk genoeg hebben met hun werk een paard in training willen hebben waar ze geen eer aan kunnen behalen?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:35

En zo heb ik gereden/getraind bij de dressuurbondcoach die vooral hamerde op lichtheid(in de benen en aan het bit), gedragenheid, eigen benen lopen, niet te veel willen en vooral niet te vroeg beginnen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:56

Dat met de zweep gebeurde vanaf de grond niet erop.
De slof zat vanaf de singel door het bit vast geknoopt aan het zadel.

Ik heb destijds ook gevraagd waarom mijn gereden/getraind zou mogen worden?
Volgens de stal zou mijn paard meer potentie in zich hebben dan ik eruit kan rijden.
Met de juiste begeleiding en kunde kan dit paard veel beter dan hij bij jou laat zien.
Ik geloofde dat toen ook, want ik kwam rijtechnisch en wbt ervaring nog niet in de schaduw van deze persoon.
Dus ik vond het in beginsel ook erg leuk allemaal.

Dat men precies weet waar hij/zij mee bezig is geloof ik direct...maar ik stond er destijds niet achter en hoe meer ervaring ik in de loop der jaren heb opgedaan des te meer.

Er was niks mis met het bit in mijn beleving toen, als dat wel zo was had ik graag geweten.

De gedachten dat mensen op professioneel nivo niks doen waar een paard slechter van wordt..is een gedachten die ik na die dag naast me neer heb kunnen leggen.
Ik ben en was geen topruiter en dat zal ik ook nooit worden, maar ik ben niet achterlijk als ik mijn paard pijn zie lijden.

Wat ik had willen leren daar heb ik niet geleerd, maar geleerd heb ik wel...
Er is geen mens wat nog bij mijn paarden in de buurt komt, zelfs de hoefsmid blijft wachten totdat ik er ben en tot die tijd tengels van m'n paarden af.
Goede bedoelingen, hulp het kan me niet boeien je blijft achter het hek.
Je kan het overdreven vinden ( mijn reactie) dat mag natuurlijk en ik ben me er ook van bewust dat dit niet normaal is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:58

cissie schreef:
Dat het hoog nivo ook anders kan heb ook mee mogen maken.
Compleet andere benadering en ook naar stagiaires en leerlingen vriendelijk en behulpzaam...het is lang niet overal zo slecht. Gelukkig niet, maar denken dat het niet plaatsvind vind ik een beetje je kop in het zand steken.

Maar dit mag dus ook gezegd.

Citaat:
En zo heb ik gereden/getraind bij de dressuurbondcoach die vooral hamerde op lichtheid(in de benen en aan het bit), gedragenheid, eigen benen lopen, niet te veel willen en vooral niet te vroeg beginnen.

En dit ook.

Dat brengt de nuance terug - net zoals de opmerkingen van danzzz; hoe erg was het nu eigenlijk?
Ik geloof direct dat er mensen zijn die rare dingen uithalen met paarden, op B, Z en GP niveau.
Maar dat is dus geen reden om de hele topsport in een kwaad daglicht te stellen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:11

danzzz schreef:
Kan het in je opkomen dat er misschien een kern van waarheid inzit?

Wat is het probleem van correct een slof vastbinden. Mensen die op dat niveau acteren doen geen dingen waar paarden slechter van worden en over het algemeen kan je er wel vanuit gaan dat ze donders goed weten wat ze doen met een slof.

En als je mij uit wil leggen hoe dat tikken met een zweep tussen de achterbenen werkt, dan leer ik misschien ook nog eens wat. Tikken OP de achterbenen zie je wel eens gebeuren bij de uitleg van pi/pa maar tussen de achterbenen moet je ten eerste heel raar gaan zitten op het paard of staan naast het paard dus in mijn ogen heel onwaarschijnlijk.

en wat is het probleem met wisselen van s&t? als een bit niet lekker ligt dan wissel je die toch?

Waarom zouden mensen die het echt al druk genoeg hebben met hun werk een paard in training willen hebben waar ze geen eer aan kunnen behalen?

Kom nou zeg. Als jij je echt in dit wereldje begeeft ga je ze niet zo vreselijk verdedigen. Dan heb jij het slaan met het zweepje. Hard, zacht, vaak, op foute plekken echt gezien. Eindeloos altijd maar met die zweep. Dan heb jij gezien hoe paarden op een vreselijke manier onder druk worden gezet. Over de zeik worden gereden. Van alle kanten opgelapt te worden als ze een pijntje of blessure hebben in plaats van de tijd geven te genezen. Een loeizwaar wedstrijd seizoen moeten lopen ook als de rek er een beetje uit is. Het meerendeel een maagzuur heeft.
Als jij net bij die ene die wel normaal kan doen werkt durf je die ook met naam en toenaam hier in dit topic te vermelden.
En als antwoord op je laatste vraag: geld. Want niet talentloze paarden leveren mooie melkkoeien in de eigenaren met hoop.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 27-08-16 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:12

Ik snap nog steeds niet hoe je vanaf de grond een paard tussen zijn benen kan slaan maargoed, ben er ook een beetje over uitgedacht. Duidelijk is dat de soep niet zo heet gegeten word en er voor het verhaal wat aangedikt.

We kennen allemaal de power fotos en die filmpkes van die duitse uit Zweden geloof ik. Excessen zijn dat en vooral niet aan te rekenen aan het merendeel van de topruiters. Overal heb je minkukels tussen lopen, ook in de paardensport maar een ding moet je wel goed onthouden als iemand weer zulke boute beweringen doen is dat die stallen onder een vergrootglas liggen en de vijand nooit slaapt. Ik hoor zovaak "achter gesloten deuren" die stallen hebben niet eens deuren, stiekum kan daar niks. Er is altijd wel een groom, stagaire of journalist of, of, of. Veel van die zogenaamde dierenwelzijnsorganisaties lopen erop om de topsport in een negatief daglicht te stellen, elke kruimel pakken ze aan om het zwaar aangedikt de wereld in te roeptoeteren.

Ik heb daar wat moeite mee.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:14

En terecht dat ze onder een vergrootglas staan. Want als er een beroepsgroep bedrijfsblind is is het de paarden sport wel. IT is all about the money.