Paarden urenlang achtergelaten in snikhete trailer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:22

Even maar een quote omdat mensen het topic niet door lezen.
Uit een link eerder geplaatst in het topic.

Ik was er ook niet bij.
Maar dit maakt voor mij het verhaal wel anders.
Citaat:
Onderaan een verklaring van een van de nabestaanden:
De klep van de paardenwagen was wel gewoon open, en er was water aanwezig. De paarden zijn wedstrijdpaarden en zijn gewend om onder deze omstandigheden vervoerd te worden en op de vrachtwagen te staan. Door omstandigheden was er geen rekening gehouden met omwonende hoe die hier op zouden reageren.

dromertje2

Re: Paarden urenlang achtergelaten in snikhete trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:24

Vjestagirl: Kan je met zekerheid zeggen dat ze in een afgesloten trailer zonder water stonden? Zoals ik het lees stonden ze in een vrachtwagen met de klep voor een stuk open met water.

Heb daarjuist nog een artikel gelezen van een koppel dat zijn 18 maanden oude kin in de auto achter hebben gelaten in een auto in de volle zon, zonder drinken.
Dus blijkbaar maakt men nog altijd diezelfde fout .

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:28

Wat een onrespect volle reacties.
Als je hele leven om paarden draait en het is je lust en je leven dan is het toch prachtig dat ze je laatste reis begeleiden.
Dat dat nu fout liep door de hitte had degene die verantwoordelijk was voor de paarden enorm verkeert ingeschat.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:35

Of die klep nu open stond of niet het is zoooo egoistisch om je dier in deze hitte in een kleine hete ruimte achter te laten.
Ga zelf eens in een hete auto zitten dan word je echt niet fitter van een flesje water!

Schandelijk om zoiets een dier aan te doen. -:(-

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:37

funnyhorses schreef:
Of die klep nu open stond of niet het is zoooo egoistisch om je dier in deze hitte in een kleine hete ruimte achter te laten.
Ga zelf eens in een hete auto zitten dan word je echt niet fitter van een flesje water!

Maar concours rijden kan wel......

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:39

chanel1985 schreef:
Vjestagirl: Kan je met zekerheid zeggen dat ze in een afgesloten trailer zonder water stonden? Zoals ik het lees stonden ze in een vrachtwagen met de klep voor een stuk open met water.

Heb daarjuist nog een artikel gelezen van een koppel dat zijn 18 maanden oude kin in de auto achter hebben gelaten in een auto in de volle zon, zonder drinken.
Dus blijkbaar maakt men nog altijd diezelfde fout .

Zoals ik het lees in de OP stonden de paarden er zonder water op.

janouk schreef:
Ik vind het overdreven. Als het een paar dagen 30 graden is, lijkt het wel of het normale leven tot stilstand moet komen. Tropenroosters, wedstrijden afgelast, paarden worden niet meer getraind, etc. In Spanje en Portugal is het maanden boven de 30 graden
Deze paarden hebben blijkbaar hun eigenaar naar de kerk gebracht.......mooie gedachte om zo afscheid te nemen.
En blijkbaar moesten ze de afscheidsmis op de wagen wachten. Een uurtje is in mijn ogen geen drama

De ijsberen op de noordpool hebben ook geen last van de koud. Misschien omdat ze eraan gewend zijn? De paarden in Portugal en Spanje zijn gewend aan de warmte, dat kun je van de Nederlandse paarden toch niet echt zeggen.

En het is prachtig als je zo begeleid kan worden door je paarden. Het is prachtiger als de paarden daarna niet in de volle zon in een hete bak achtergelaten worden voor een uur...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:39

Gillbo schreef:
funnyhorses schreef:

Maar concours rijden kan wel......

Nee!!!!
Ook dat geschied uit pure egoisme als men toch besluit om te gaan.
Daar trek ik de grens mensen verdienen een enorme schop onder hun reet bij zulke acties!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:41

Vjestagirl. Soms kun je verder lezen dan de OP.
Je reageert immers ook op mensen verderop dan de OP.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:47

Niet alles gelezen, maar een verhelderend stuk:

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... stand.html

Citaat:
. Eerder deze middag verscheen op de website van Brabants Dagblad het bericht dat twee paarden een uur lang in een oververhitte trailer hadden gestaan. Omstanders besloten hierop de politie te bellen, waarna de eigenaar van de dieren een boete kreeg opgelegd. Volgens hem berust het voorval op een misverstand.

Hij reageert: ‘Mijn vader, die mij altijd heeft geholpen met de verzorging van mijn sportpaarden, is afgelopen week overleden. Het was de bedoeling om hem vandaag een laatste eerbetoon te brengen. De paarden hebben daarvoor ongeveer 150 meter over straat gelopen. Daarna hebben we ze water laten drinken en zijn ze in een vrachtwagen gezet. Deze vrachtwagen is volledig geïsoleerd en blijft daardoor koel.’

Tijdens de dienst heeft de begrafenisondernemer een oogje in het zeil gehouden. Om de ventilatie in de wagen zo optimaal mogelijk te houden, besloot de eigenaar de achterklep 25 cm open te laten staan. ‘Achteraf misschien niet zo slim, omdat omstanders vervolgens door deze klep naar binnen hebben gekeken. De paarden werden daardoor onrustig. Uiteindelijk is de politie gebeld en zijn ze uit de wagen gehaald. Onder druk van de politie is er vervolgens water over de paarden gegooid om ze te koelen, terwijl dat juist een tegenovergesteld effect heeft. Ik vraag me daarbij af waarom er, als de situatie echt zo ernstig leek, geen dierenarts bij is gehaald.’

‘Je denkt alle mogelijke situaties te hebben uitgedacht. Vrienden waren aanwezig om te assisteren om zo de veiligheid van de paarden en de omstanders te kunnen garanderen. Daarnaast werd ook het verkeer stilgelegd. Overal was rekening mee gehouden, behalve met omstanders. We hadden de paarden misschien beter eerst naar huis kunnen brengen, maar het zijn dieren die het gewend zijn om wekelijks op reis te gaan. Ze zijn vorige week nog uitgebracht op de Brabantse kampioenschappen’, aldus de eigenaar.

De paarden zijn volgens de normale routine verzorgd en staan inmiddels ongedeerd op stal.

Bron: Hoefslag

Foto: Remco Veurink

Banner Outdoor Brabant

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:05

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:11

janouk,is t je misschien wel eens opgevallen dat het hele leven in zeer warme landen waar het vaak boven de 30 graden het leven heel anders is??
dat is toch niet te vergelijken met hier in nederland waar t sporadisch eens bloedheet is?
zie jij in spanje portugal of thailand wedstrijden gereden worden?paarden in trailers staan?mensen houden siesta tussen pakweg 1-4,winkels zijn dicht,kinderen zitten dan niet eens op school....kortom de vergelijking nederland met zeer hete zomerdagen is ff heel wat anders dan landen waar t maanden boven de 30 graden is hoor!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:27

Na dat stuk van hoefslag hier een paar posts eerder vind ik het toch een heel ander verhaal...

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:18

Gillbo schreef:
lovecappie schreef:

Dat zie ik meer als respect naar de overledene toe en een waardig afscheid geven, herinneringen etc. Maar paarden buiten in een trailer/vrachtwagen whatever, geven daar naar mijn mening weinig toegevoegde waarde aan. Die paarden hebben er niks aan, maar de nabestaande blijkbaar ook niet aangezien de paarden daar maar 'staan'.

En al die wedstrijden dan dit weekend, dat gaat ook allemaal gewoon door
Paard snik hete trailer in voor 2x 5minuten dressuur, nee daar heeft een paard wat aan.

Daar gaat dit bericht niet over dus daar praat ik ook niet over. Dat vind ik ook niet normaal, en zo vind ik ook nog heel van andere dingen niet kunnen binnen de paardenwereld, maar dat benoem ik niet want dat doet er nu niet toe. Dit bericht gaat over een begrafenis en geen wedstrijd.

Maar goed, ik persoonlijk zou dat ook niet in mn hoofd halen, rij uberhaupt geen wedstrijden. Maar daar zijn de meningen dus over verdeeld.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:23

Dat is wat ik bedoelde met massahysterie. Iedereen begint te schreeuwen voordat ie alle feiten weet.
Vervolgens wordt degene die anders roept met de grond gelijk gemaakt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:35

De klep was zo goed als dicht als ik de foto's bekijk. Dus een lekker verkoelend briesje zal er niet geweest zijn. Als ik dan kijk hoe warm een caravan wordt die in de brandende zon staat zal dit geen pretje voor die paarden zijn geweest.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:35

Citaat:
Afscheid van overleden vader eindigt in nachtmerrie door dierenpolitie

WAALWIJK - "Ik wilde hem een mooi en waardig afscheid geven. Ik had nooit gedacht dat dit de gevolgen zouden zijn." Zijn vader overleed een week geleden en de man had een hele grote hobby: zijn paarden. Daarom wilde de Waalwijker die anoniem wil blijven de mooie dieren bij de afscheidsdienst betrekken. De dierenpolitie zorgde er volgens hem voor dat de toch al moeilijke dag heel naar eindigde.

"Mijn vader heeft altijd met zijn hele ziel en zaligheid voor zijn paarden gezorgd. Het zijn wedstrijdpaarden die gewend zijn om onder allerlei omstandigheiden te reizen en op de wagen te blijven."

Eerbetoon
De Waalwijker was met de paarden te voet naar de kerk die vlakbij zijn huis ligt gelopen als eerbetoon aan zijn vader. Tijdens de dienst stonden ze buiten op de wagen. "De begrafenisondernemer hield toezicht. We hadden ze water gegeven vanwege de warmte en de klep 25 centimeter open gedaan voor wat frisse lucht in de wagen."

De man denkt dat omstanders bij de wagen zijn gaan kijken en in de klep hebben gegluurd waardoor de paarden van streek raakten. De politie werd gebeld en die concludeerde dat de paarden overstuur waren door de hitte. "De begrafenisondernemer zei tegen een kennis van mij dat er een hoop sensatie was ontstaan bij de paarden dus hij ging kijken." De agente zou de kennis verplicht hebben om de paarden te koelen met ijskoud water. "Als je dierenliefhebber bent weet je dat dat funest is voor paarden. Ze kunnen dan hun warmte niet meer kwijt. Ze had er beter een dierenarts bij kunnen halen om de situatie te beoordelen."

ZIE OOK: Paarden uur lang opgesloten in de brandende zon en gaan tekeer, omstanders woedend

Speurtocht naar de 'dader'
De dierenpolitie zou lang naar de 'dader' hebben moeten speuren, maar de eigenaar was dus gewoon vlakbij in de kerk. "De paarden zijn na de kerkdienst onder begeleiding in alle rust naar het crematorium in Vlijmen gebracht. Ze hebben hooguit een halfuur buiten gestaan in de wagen en niet een uur zoals de politie beweert. Inmiddels staan ze weer op stal."

De Waalwijker schrok van alle berichten in de media over het incident en de hatelijke reacties op social media. Bij de politie ging hij verhaal halen. "De dame in kwestie was al naar huis zeiden ze en die wilden ze niet terughalen. Ook wisten ze niet of er een proces-verbaal was opgemaakt zoals ik in de media lees. Kom maandag maar terug zeiden ze."

'Dierenwelzijn niet in het geding'
De man is verbolgen dat de politie geen expert heeft ingeschakeld. "Niemand weet wat de omstandigheden van de dieren zijn." Het dierenwelzijn was niet in het geding volgens de man uit Waalwijk. "Als ik iets fout had gedaan, zou ik het direct toegeven. Dat het vandaag zo moest gaan. Het was zo'n waardige dienst. Dat zei ook iedereen die er was. En wat er vervolgens gebeurt? Dat is dan de dag dat ik afscheid moest nemen van mijn vader.

Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/253933902/Afscheid+van+overleden+vader+eindigt+in+nachtmerrie+door+dierenpolitie.aspx

even de andere kant van het verhaal !

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:39

Ik vind het geen ander verhaal. Net alsof de klep op een kiertje zoveel verschil had gemaakt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:56

damian23 schreef:
De klep was zo goed als dicht als ik de foto's bekijk. Dus een lekker verkoelend briesje zal er niet geweest zijn. Als ik dan kijk hoe warm een caravan wordt die in de brandende zon staat zal dit geen pretje voor die paarden zijn geweest.

Dan is je caravan ook gewoon niet erg goed geïsoleerd of heb je je zonwering gewoon allemaal open dan? Wij hadden een halfintergraal campertje en als je de gordijnen/zonwering maar allemaal dicht had en de dakluikjes open liet dan bleef het daar echt gewoon koel binnen, ook als het buiten 30 graden was en hij in de zon stond en daarvan was ong een kwart dus nog gewoon de neus van een bestelbusje en alleen de rest goed geïsoleerd. Ik zette hem zelfs bewust in de zon want daar had je toch geen last van en er zat een zonnepaneel op dus dan bleef de accu lekker vol :Y)
Ik denk niet dat je perce de ene vrachtwagen 1 op 1 met de ander kan vergelijken, er zit veel verschil in isolatie en ventilatie.

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 14:31

Als ik het verhaal zo lees word er stampij gemaakt op niks af. Mensen oordelen zonder de feiten te weten. Naar mijn inziens kun je met een paard wat goed op conditie is ook prima op concours je moet alles alleen iets aanpassen. Korter losrijden langer stappen en goed koelen nadien.....

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:03

Gillbo schreef:
Waarom dan uberhaupt naar een begrafenis he en al die bloemen en die stukken tekst, de overledenen heeft er toch niks meer aan.
Beetje rare reactie

Voor de mensen die afscheid willen nemen. Dat is wat anders dan paarden op een trailer die geen flauw benul hebben wat er aan de hand is . Dat verschil zie je hopelijk toch wel he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:28

Ik was nog even de foto's aan het bekijken op dit topic, maar die klep 25cm open zet echt geen zoden aan de dijk, en 'er was water aanwezig' kan, maar de paarden konden er niet bij. Je ziet hier toch duidelijk dat een behoorlijk warm paard: http://www.brandweer112.nl/media/k2/gal ... to%202.jpg De uitspraak dat het in de wagen gewoon koel is door de isolatie, lijkt dus in praktijk niet helemaal zo uit te pakken :o

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:44

NikkiDeKerf schreef:
Je ziet hier toch duidelijk dat een behoorlijk warm paard: http://www.brandweer112.nl/media/k2/gal ... to%202.jpg De uitspraak dat het in de wagen gewoon koel is door de isolatie, lijkt dus in praktijk niet helemaal zo uit te pakken :o

Nee, je ziet daar een paard waar omstanders water overheen hebben gegooid... Kijk maar naar de bodem, die wordt van zweten echt niet zo nat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:08

Ik vraag me dat af, omdat het schuim overal op zijn hoofd staat, dat krijgen ze van zweet, niet van water?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:14

Emmers water over een paard gooien in de trailer... wat een verstand....
Mijn paard had ter plekke de vrachtwagen afgebroken bij zo'n actie. Welke caviakneus verzint zoiets?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:30

De raampjes aan de zijkant stonden ook Open.
En inderdaad de paarden zijn nat van het gegooide water.

Lekker glad ook op de bodem.