Aandacht voor passeren van paarden door fietsers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jacqdenh

Re: Aandacht voor passeren van paarden door fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:44

blehh, wat een negativiteit! .rekening houden met elkaar kan toch nooit kwaad (zelfs niet in spanje)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 00:42

Ben van mening dat verkeer gewoon allemaal rekening met elkaar moet houden en anticiperen. De een is niet belangrijker dan de ander, zou imo raar zijn als bepaalde groepen alles moeten laten gaan en opofferen terwijl de rest baas boven baas is.

Als ik in mijn grote Amerikaanse pick-up aan kom en toevallig ouder dametje in een klein auto'tje die het heel spannend vind, dan hou ik daar rekening mee, ook als ze van schrik blijven staan maar eigenlijk voorrang hebben. Dan wacht ik net zo lang tot ze voorrang nemen.
Komt grote bus door de bocht of krap straatje, maak ik ruimte, blijf voor de bocht staan zodat ie z'n draaihoek kan halen.
Imo heet dat gewoon fatsoen.

Met m'n paard hou ik ook rekening met het verkeer, probeer veilig en niet hinderlijk te zijn. Jonge paarden moeten het ook een keer leren, die neem ik op een rustige zondagochtend mee en niet meteen in de spits van het landbouwverkeer. Maar het is wel zo fijn dat anderen dan ook beetje kunnen nadenken en hofelijk zijn in het verkeer.
Gelukkig is dat meestal ook wel zo.
Voorlichting over paardengedrag is naar mijn idee helemaal niet verkeerd. Betekend helemaal niet dat de hele wereld maar met ruiters en bange paarden rekening moet houden. Is gewoon een stuk veiligheid als mensen de kennis hebben om beter te handelen in bepaalde situaties.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 05:37

Kelly_ann schreef:
Felicxa schreef:
Paarden zijn vluchtdieren en kunnen altijd onverhoopt toch ergens van schrikken.....

Maar waarom zou je dit gevaar op de openbare weg willen? Wie garandeert de veiligheid?

Als de overige weggebruikers mogen kiezen, onbetrouwbaar dier jn het verkeer of niet. Dan is de keuze snel gemaakt.

De tijd dat we mogen verwachten dat het paard als weggebruiker 'normaal' is, is voorbij. En dus ook dat men weet hoe hiermee om te gaan.

Nu is de campagne ongetwijfeld hulpzaam, maar bereikt het de nodige resultaten? Vrees van niet. Terug bij ons om te zorgen dat we ons paard onder controle hebben.

Zelfs die twee half dooie tinkers van mij zijn, voor de wagen, half aan de kletter gegaan door een groepje mountainbikers die we geen van alle hoorde aankomen. Schrikken heeft niets met verkeersmak te maken.

Goed initiatief. Deze groep mountainbikers hebben we inderdaad de tip gegeven om even iets te zeggen, en toen we ze later nogmaals tegen kwamen deden ze dat ook direct :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 06:41

Mensen begrijpen ook gewoon niet dat zo'n groot stoer uitziend dier best snel bang kan zijn.
Ik vroeg laatst een wielrenner heel even af te remmen omdat er op de plek waar hij wilde passeren heel vaak een hond heel wild blaffende aan kan komen spurten. Ik was daar met mijn jonge paard (die echt al heel verkeersmak is) die best eens opzij kan hupsen voor zoiets. Ik wilde niet dat hij hierbij bovenop de wielrenner zou springen.
De beste man remde wel af maar probeerde mij er vervolgens van te overtuigen dat hij niet bang voor de hond was :? :?
Hij begreep echt oprecht niet dat mijn paard bang kon zijn van de hond. Het paard is toch veel groter????

Door met elkaar te communiceren (en dus vaart minderen) kun je een hoop ellende voorkomen. Ook al begrijp je elkaar niet helemaal.
Nu zouden ze er zelf ook gewoon wijs aan doen. Want op tempo in botsing komen met een paard loopt vooral voor de fietser erg naar af hebben wij ervaren toen we frontaal aangereden werden door een fietser.

En ja, ook dit paard gaat daar op den duur tegen kunnen. Maar voorlopig is hij nog in opleiding. En ik kan hem alleen opleiden als ik ook echt de weg opga met hem.....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 06:50

Ayasha schreef:
Ieder voor zich en god (allah, buddha, vliegens spaghetti monster.. waar je ook in wil geloven) voor ons allen is misschien jouw ideale wereld.

Rekening houden met elkaar is de mijne. Ik vind dit dus een goed artikel. :) Dat het niet MOET betekent niet dat het niet KAN of zelfs zielig is.

Eens. En veel mensen zijn daar ook zeker toe bereid, maar weten niet altijd hoe. Ik kan deze voorlichting niet zo negatief uitleggen hoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 06:50

Ik blijf het heel vreemd vinden dat zodra er een topic komt over uitleg over paarden aan andere weggebruikers, dat dan kennelijk door sommigen meteen gezien wordt als 'excuustruus' om je paard niet verkeersmak te maken.
Sinds wanneer betekent iets uitleggen over kwetbaarheid in het verkeer dat je eigen verantwoordelijkheid weggegooid kan worden? Of dat dat ook meteen gedaan wordt?

We leggen automobilisten uit dat ze op spelende kinderen attent moeten zijn, bv bij scholen en in woonwijken. Hoeft dat dan ook niet meer, want de ouders zijn er verantwoordelijk voor dat hun kinderen niet plotseling voor een auto springen? Lijkt me een uitstekende oplossing voor de overbevolking, dat wel.
Of wacht, die kinderen mogen pas de straat op als ze weten dat ze niet voor een auto moeten springen. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:01

Hoe kan je paarden nou vergelijken met kinderen? Kinderen kan je nog iets uitleggen en leren zelfstandig(er) na te gaan denken over acties en gevolgen; bij paarden is dat een stuk lastiger (die reageren instinctief als het er op aan komt). Niet gezegd dat het onmogelijk is, maar de gemiddelde ruiter gaat met een paard op pad die hij/zij niet volledig onder controle heeft (op HC na dan.....). En je kan ze nog zo verkeersmak maken, dat instinctieve krijg je er niet helemaal uit als je het mij vraagt. De vraag is dan; wil je de andere verkeersdeelnemers, je paard en jezelf blootstellen aan de (groeiende) drukte op een openbare weg? Ik kies ervoor om dat zo weinig mogelijk te doen (ga liever de bossen in) omdat ik niet zeker weet of ik de veiligheid van iedereen kan garanderen. Zou dat eventueel beter kunnen? Ja ik denk het wel, maar ik denk niet dat ik ooit een eventuele schrikreactie en daarbij behorend gedrag van paard helemaal kan uitsluiten. Ben het er overigens wel mee eens, dat er aandacht dient te komen voor verkeersdeelnemers over hoe een paard reageert in het algemeen en in het verkeer.

HC, is een paard geen vluchtdier? Leg eens uit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:03

Ja, dus het is makkelijker kinderen iets uit te leggen, en daar vinden we het volkomen logisch voor dat we andere weggebruikers waarschuwen over de onvoorspelbaarheid van kinderen.
Paarden zijn dus nóg onvoorspelbaarder én het is ze niet uit te leggen, want ze praten niet, en dan hoeven weggebruikers opeens niets daarover te weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:11

Ibbel schreef:
Ja, dus het is makkelijker kinderen iets uit te leggen, en daar vinden we het volkomen logisch voor dat we andere weggebruikers waarschuwen over de onvoorspelbaarheid van kinderen.
Paarden zijn dus nóg onvoorspelbaarder én het is ze niet uit te leggen, want ze praten niet, en dan hoeven weggebruikers opeens niets daarover te weten?

Nee dat zeg ik niet: dan lees je niet goed. Ik denk dat het nuttig is om andere verkeersdeelnemers te voorzien van info. Ik vraag me alleen wel af, of het verstandig is dat Jan en alleman de weg op gaat met paard omdat ze gewoonweg niet bekwaam genoeg zijn om hun dier onder controle te houden en wel verwachten dat de wereld (andere verkeersdeelnemers) alleen rekening met hen houdt. En ik vraag me inderdaad wel af in hoeverre je echt controle kán hebben over een dier wat instinctief reageert als het er op aankomt en hoeveel daadwerkelijke controle er dan nog is. Misschien ben ik laf en lui, maar ik zoek dat gevaar liever niet op.... Ik vind het mijn verantwoordelijkheid om anderen niet in gevaar te brengen. En mijn dier is echt niet staatsgevaarlijk, maar ik kan de veiligheid van andere verkeersdeelnemers niet garanderen als hij schrikt en de weg opspringt.

Waar ik me een beetje aan erger is de arrogante houding die veel ruiters hebben: ze zien me toch, dus rijden ze maar om me heen-mentaliteit... en dan het liefst midden op de weg gaan rijden en het overige verkeer hinderen. Zo kweek je geen begrip en volgens mij ook geen veilige situaties. Ik ben dus wel voor voorlichting, maar vraag me af hoeveel ruiters het lef hebben om ook de hand eens in eigen boezem te steken en te kijken naar hoeveel controle ze hebben over hun eigen dier (als dat al echt mogelijk is... maar volgens HC wel... hoe hij dat gedaan heeft mag hij uitleggen).

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:19

Picasso schreef:
Ik ben dus wel voor voorlichting, maar vraag me af hoeveel ruiters het lef hebben om ook de hand eens in eigen boezem te steken en te kijken naar hoeveel controle ze hebben over hun eigen dier...

Dit...
En het besef dat we maar een héél kleine groep zijn in het verkeer.
We moeten zuinig zijn op ons plekje op de weg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:36

Picasso schreef:
Ik denk dat het nuttig is om andere verkeersdeelnemers te voorzien van info. Ik vraag me alleen wel af, of het verstandig is dat Jan en alleman de weg op gaat met paard omdat ze gewoonweg niet bekwaam genoeg zijn om hun dier onder controle te houden en wel verwachten dat de wereld (andere verkeersdeelnemers) alleen rekening met hen houdt.

Dan heb je mij ook niet goed gelezen. Ik zeg juist dat het onzin is om te redeneren dat voorlichting geven aan anderen jezelf vrijpraat van je paard verkeersmak te maken.
Maar omgekeerd vind ik het ontzettend dom om te zeggen: het is onze verantwoordelijkheid dús hoeven anderen niets over paarden te weten en geen rekening met paarden te houden.

Ruiters moeten hun paard trainen/ouders moeten hun kinderen leren niet de weg op te rennen, andere weggebruikers moeten weten dat, ondanks alle training/opvoeding, paarden en kinderen onverwachte dingen kunnen doen.
En óóit moet je als vader of moeder je kind loslaten en alleen met dat fietsje naar school laten gaan, en ooit zal je als ruiter met je paard de weg op moeten of willen. En dán pas blijkt of je training/opvoeding gewerkt heeft, en dan nóg lopen er wekelijks kinderen onder auto's en slaan er wekelijks paarden op hol. Alle training en opvoeding ten spijt. En soms komt dat toch ook echt omdat een medeweggebruiker niet goed reageert.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:46

Toevallig heb ik het hier wel eens over met mijn zus die in Portugal woont en daardoor de Nederlandse situatie anders beleeft. Ruiters vinden dat we allemaal rekening moeten houden met elkaar. In de praktijk merk ik dat men vind dat men vind dat je rekening moet houden met de ruiters.
Er is gelukkig nooit iets gebeurd, omdat ik altijd ernstig rekening hou met mensen op paarden. maar ik verfoei ze op fietspaden. Mijn zus zegt dat ze daar niet mogen komen, maar het is een alledaags euvel. Meteen schiet ik in de lach als men zegt, paarden ruim te passeren in het verkeer. Dat is nu juist het punt. Een fietspad, vaak een heen en terug gedeelte is nooit zo breed. In totaal net misschien 2 meter en als er een paard met zijn dikke kont loopt, is 1 gedeelte bezet. je zal dan op het gedeelte van de tegenligger moeten fietsen , tot je de paarden voorbij bent (paarden, want een ruiter loopt zelden alleen)Ook de foto die bij die artikel staat schetst zo'n situatie. Een paard hoort op een paardenpad en het is wenselijk dat ze de weg/ fietspad alleen gebruiken om over te steken. Hoe zou een ruiter het vinden als we met zijn allen op een ruiterpad gaan fietsen , omdat de fietspaden bezet worden door ruiters? Voorlichting is prima, maar het wijzen op de verkeersregels voor de ruiter vind ik even wat belangrijker , dan een fietser te leren hoe om te gaan met een ruiter. Een paard met ruiter is in mijn ogen op een fietspad minder kwetsbaar dan een fietser.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:47

Ibbel schreef:

Net alsof kinderen altijd luisteren naar hun ouders evenals een hond, paard niet altijd luistert naar hetgeen zijn baas vraagt. :+ Misschien moeten we ook maar aan wilde dieren uitleggen dat ze niet op de weg mogen komen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:53

Ibbel schreef:
Picasso schreef:
Ik denk dat het nuttig is om andere verkeersdeelnemers te voorzien van info. Ik vraag me alleen wel af, of het verstandig is dat Jan en alleman de weg op gaat met paard omdat ze gewoonweg niet bekwaam genoeg zijn om hun dier onder controle te houden en wel verwachten dat de wereld (andere verkeersdeelnemers) alleen rekening met hen houdt.

Dan heb je mij ook niet goed gelezen. Ik zeg juist dat het onzin is om te redeneren dat voorlichting geven aan anderen jezelf vrijpraat van je paard verkeersmak te maken.
Maar omgekeerd vind ik het ontzettend dom om te zeggen: het is onze verantwoordelijkheid dús hoeven anderen niets over paarden te weten en geen rekening met paarden te houden.

Ruiters moeten hun paard trainen/ouders moeten hun kinderen leren niet de weg op te rennen, andere weggebruikers moeten weten dat, ondanks alle training/opvoeding, paarden en kinderen onverwachte dingen kunnen doen.
En óóit moet je als vader of moeder je kind loslaten en alleen met dat fietsje naar school laten gaan, en ooit zal je als ruiter met je paard de weg op moeten of willen. En dán pas blijkt of je training/opvoeding gewerkt heeft, en dan nóg lopen er wekelijks kinderen onder auto's en slaan er wekelijks paarden op hol. Alle training en opvoeding ten spijt. En soms komt dat toch ook echt omdat een medeweggebruiker niet goed reageert.

Dan zijn we het deels eens. Met dat verschil dat kinderen uiteindelijk weloverwogen beslissingen gaan maken (dat is de bedoeling) en paarden dat toch slecht(er) bij te brengen is.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:54

[quote="Ibbel"
en ooit zal je als ruiter met je paard de weg op moeten of willen. En dán pas blijkt of je training/opvoeding gewerkt heeft, en dan nóg lopen er wekelijks kinderen onder auto's en slaan er wekelijks paarden op hol. Alle training en opvoeding ten spijt. En soms komt dat toch ook echt omdat een medeweggebruiker niet goed reageert.[/quote]
Waarom moet een paard zonodig op de weg? Er zijn echt delen in Nederland waar het onverantwoord is. Kan een paard niet op een ruiterpad lopen?
Dat een medeweggebruiker niet goed reageert is geen onwil, maar het ontbreken van kennis of mogelijkheden. Hoe moet ik reageren op een een smal fietspad als een paard gaat draaien en steigeren als het niet meer onder controle is? Vertel het me maar . Ik sta open voor suggesties.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:56

Heb jij een ruiterpad vanaf je wei? Gefeliciteerd.
De meeste mensen moeten een stuk(je) over de weg (dat is niet hetzelfde als over fietspaden rijden wat verboden is) voordat ze bij een ruiterpad komen.
En verder gaat dit er óók over dat je op ruiterpaden in het bos moutainbikers kunt tegen komen. Veel mountainbikers, op zondagen als het mooi weer is.

En dat gebrek aan kennis, hé dat is nou net deze actie, om daar wat aan te doen. Oa door de ruiter aan te roepen dat je er aan komt, zodat dat paard niet uit controle raakt.
Als de ruiter 30 meter van te voren weet dat je er aan komt, kan hij dat paard naar je toe draaien, of uit de weg gaan als hij weet dat z'n paard fietsen een beetje eng vindt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 23-08-16 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:58

petraaken schreef:
Ibbel schreef:

Net alsof kinderen altijd luisteren naar hun ouders evenals een hond, paard niet altijd luistert naar hetgeen zijn baas vraagt. :+ Misschien moeten we ook maar aan wilde dieren uitleggen dat ze niet op de weg mogen komen. :)

Dit vind ik ook zo'n rare vergelijking... Wij kiezen er niet voor om die wilde dieren de weg op te sturen, onze paarden wel. En nee, daarmee zeg ik ook niet dat er geen extra inzicht voor andere weggebruikers nodig is voor paarden in het verkeer. Lijkt me nooit overbodig... Waar ik me zo aan stoor is de arrogantie van de ruiters in het verkeer: houd maar rekening met mij want ik rijd hier... Net werd er ook een voorbeeld gegeven van ruiters op het fietspad en dat het soms onmogelijk is om als fietser ruim er omheen te passeren... Wie is er dan fout? Begrip voor alle partijen kan nooit kwaad, maar realiseer je wel dat jij als ruiter ervoor kiest dat je als kwetsbare verkeersdeelnemer wel verantwoordelijk bent voor jou en je paard en mede voor de veiligheid van andere verkeersdeelnemers.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:59

Ersina schreef:
Een paard hoort op een paardenpad en het is wenselijk dat ze de weg/ fietspad alleen gebruiken om over te steken.

Niet dus. Wanneer er een ruiterpad is, dan dienen ruiters dat te gebruiken. Is het er niet, dan moeten ze op de rijbaan of in de berm. Niet op het fietspad.

Wij ruiters hebben in Nederland de luxe dat we op bijna iedere weg mogen komen (behalve auto(snel)wegen). Dat zijn nogal wat kilometers hoor. Een heel netwerk van voor ruiters beschikbare wegen van Cadzand tot Delfzijl en van Den Helder tot Vaals!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:01

Oh ja: overigens heb ik geen ruiterpad vanaf stal het bos in, maar ga ik met de trailer naar het bos toe.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:06

Natuurlijk moet je je paard onder controle houden, maar wat is er mis mee om je best te doen om schrikreakties te voorkomen?

Elke schrikreaktie die je niet hebt, scheelt ook weer een hoop 'onder controle houden'.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:07

Koper schreef:
Dat snap ik maar op een ruiterpad lijkt het me niet heel raar als je af en toe een paard tegenkomt. Je kiest daar dan zelf voor. Uiteraard kies je er ook voor om totáál geen rekening te houden met dat paard op het ruiterpad maar mijn logica laat me dan in de steek waarom je persé daar zou willen fietsen.

Hier zijn de paden gecombineerd......
Ruiters en mountainbikers mogen niet op de wandelpaden, maar de wandelaars mogen wel op de ruiter/mountainbiker (ja echt... die rijden op 1 pad) paden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:08

Ik ga ook niet over de weg maar met de trailer, ondanks dat het maar 4 km is over de weg. Juist omdat ik weet dat er als gekken wordt gereden zoek ik het niet op.
Maar er zijn zat mensen die geen trailer hebben en toch het bos in willen.

En in het bos kom ik legio fietsers tegen, op de ruiterpaden. Wat hun goed recht is, want dat mag. En soms loopt er een fietspad langs de onverharde wegen waar je als ruiter mag rijden.
En geruisloos achteroprijdende fietsers zijn gewoon eng. Juist omdat je ze niet hoort. Ik schrik er zelf ook van, en logisch dat mijn paard dat dan ook doet. Dus ik kijk veel achterom, om te zien wat er van achteren op zou kunnen doemen.

Regelmatig moet ik ook om geparkeerde fietsen heen manoeuvreren, waarbij dan de fietsen tegen een boom links van het pad gegooid zijn, en de fietsers gezellig rechts van het ruiterpad (1 paard breed) in de berm zitten. Dan leg ik die mensen ook altijd even uit dat als mijn paard uit wil wijken voor de fietsen, hij over hun heen moet springen. Mensen hebben echt soms geen idee wat ze doen.

Wandelaars ook: met kinderwagen en hond over een hobbelig ruiterpad (wat de lol daarvan is...) en dan links én rechts van het pad een erehaag voor je vormen. Links de kinderwagen, rechts de hond.
Als de hond opeens uitvalt naar het paard, zit ik in de kinderwagen. Mensen hebben dat echt niet door, en als je het ze vriendelijk uitlegt begrijpen ze het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:09

Amaris schreef:
Natuurlijk moet je je paard onder controle houden, maar wat is er mis mee om je best te doen om schrikreakties te voorkomen?

Elke schrikreaktie die je niet hebt, scheelt ook weer een hoop 'onder controle houden'.

Helemaal waar, maar ik denk dat het gros van de op de openbare weg rijdende mederuiters, zich dat niet goed realiseert. Maar dan nog: mijn vraag is nog steeds: is alles te controleren/voorkomen? HC zegt in principe van wel en ik ben benieuwd hoe hij dat gedaan heeft/doet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:13

HC is een supermens, dat weet heel bokt onderhand wel denk ik. :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:42

Ersina schreef:
[quote="Ibbel"
en ooit zal je als ruiter met je paard de weg op moeten of willen. En dán pas blijkt of je training/opvoeding gewerkt heeft, en dan nóg lopen er wekelijks kinderen onder auto's en slaan er wekelijks paarden op hol. Alle training en opvoeding ten spijt. En soms komt dat toch ook echt omdat een medeweggebruiker niet goed reageert.

Waarom moet een paard zonodig op de weg? Er zijn echt delen in Nederland waar het onverantwoord is. Kan een paard niet op een ruiterpad lopen?
Dat een medeweggebruiker niet goed reageert is geen onwil, maar het ontbreken van kennis of mogelijkheden. Hoe moet ik reageren op een een smal fietspad als een paard gaat draaien en steigeren als het niet meer onder controle is? Vertel het me maar . Ik sta open voor suggesties.[/quote]

Gert van den Hof gaat zodra het paard het ermee eens is dat Gert het tempo en de richting bepaalt, de bak uit hup naar buiten, zonder eindeloos getut. En dat gaat nog goed ook.
Nou is er veel gedoe over "de Cowboy", of ie wel paardvriendelijk is, maar het laat wel zien dat het veilig naar buiten kunnen met een paard blijkbaar ook iets te maken heeft met iemands capaciteiten als ruiter. :)*