Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kelly_ann schreef:Felicxa schreef:Paarden zijn vluchtdieren en kunnen altijd onverhoopt toch ergens van schrikken.....
Maar waarom zou je dit gevaar op de openbare weg willen? Wie garandeert de veiligheid?
Als de overige weggebruikers mogen kiezen, onbetrouwbaar dier jn het verkeer of niet. Dan is de keuze snel gemaakt.
De tijd dat we mogen verwachten dat het paard als weggebruiker 'normaal' is, is voorbij. En dus ook dat men weet hoe hiermee om te gaan.
Nu is de campagne ongetwijfeld hulpzaam, maar bereikt het de nodige resultaten? Vrees van niet. Terug bij ons om te zorgen dat we ons paard onder controle hebben.
Ayasha schreef:Ieder voor zich en god (allah, buddha, vliegens spaghetti monster.. waar je ook in wil geloven) voor ons allen is misschien jouw ideale wereld.
Rekening houden met elkaar is de mijne. Ik vind dit dus een goed artikel.Dat het niet MOET betekent niet dat het niet KAN of zelfs zielig is.
Ibbel schreef:Ja, dus het is makkelijker kinderen iets uit te leggen, en daar vinden we het volkomen logisch voor dat we andere weggebruikers waarschuwen over de onvoorspelbaarheid van kinderen.
Paarden zijn dus nóg onvoorspelbaarder én het is ze niet uit te leggen, want ze praten niet, en dan hoeven weggebruikers opeens niets daarover te weten?
Picasso schreef:Ik ben dus wel voor voorlichting, maar vraag me af hoeveel ruiters het lef hebben om ook de hand eens in eigen boezem te steken en te kijken naar hoeveel controle ze hebben over hun eigen dier...
Picasso schreef:Ik denk dat het nuttig is om andere verkeersdeelnemers te voorzien van info. Ik vraag me alleen wel af, of het verstandig is dat Jan en alleman de weg op gaat met paard omdat ze gewoonweg niet bekwaam genoeg zijn om hun dier onder controle te houden en wel verwachten dat de wereld (andere verkeersdeelnemers) alleen rekening met hen houdt.
Ibbel schreef:Ja, dus het is makkelijker kinderen iets uit te leggen, en daar vinden we het volkomen logisch voor dat we andere weggebruikers waarschuwen over de onvoorspelbaarheid van kinderen.
Paarden zijn dus nóg onvoorspelbaarder én het is ze niet uit te leggen, want ze praten niet, en dan hoeven weggebruikers opeens niets daarover te weten?
Misschien moeten we ook maar aan wilde dieren uitleggen dat ze niet op de weg mogen komen.
Ibbel schreef:Picasso schreef:Ik denk dat het nuttig is om andere verkeersdeelnemers te voorzien van info. Ik vraag me alleen wel af, of het verstandig is dat Jan en alleman de weg op gaat met paard omdat ze gewoonweg niet bekwaam genoeg zijn om hun dier onder controle te houden en wel verwachten dat de wereld (andere verkeersdeelnemers) alleen rekening met hen houdt.
Dan heb je mij ook niet goed gelezen. Ik zeg juist dat het onzin is om te redeneren dat voorlichting geven aan anderen jezelf vrijpraat van je paard verkeersmak te maken.
Maar omgekeerd vind ik het ontzettend dom om te zeggen: het is onze verantwoordelijkheid dús hoeven anderen niets over paarden te weten en geen rekening met paarden te houden.
Ruiters moeten hun paard trainen/ouders moeten hun kinderen leren niet de weg op te rennen, andere weggebruikers moeten weten dat, ondanks alle training/opvoeding, paarden en kinderen onverwachte dingen kunnen doen.
En óóit moet je als vader of moeder je kind loslaten en alleen met dat fietsje naar school laten gaan, en ooit zal je als ruiter met je paard de weg op moeten of willen. En dán pas blijkt of je training/opvoeding gewerkt heeft, en dan nóg lopen er wekelijks kinderen onder auto's en slaan er wekelijks paarden op hol. Alle training en opvoeding ten spijt. En soms komt dat toch ook echt omdat een medeweggebruiker niet goed reageert.
petraaken schreef:Ibbel schreef:Ja, dus het is makkelijker kinderen iets uit te leggen, en daar vinden we het volkomen logisch voor dat we andere weggebruikers waarschuwen over de onvoorspelbaarheid van kinderen.
Net alsof kinderen altijd luisteren naar hun ouders evenals een hond, paard niet altijd luistert naar hetgeen zijn baas vraagt.Misschien moeten we ook maar aan wilde dieren uitleggen dat ze niet op de weg mogen komen.
Ersina schreef:Een paard hoort op een paardenpad en het is wenselijk dat ze de weg/ fietspad alleen gebruiken om over te steken.
Koper schreef:Dat snap ik maar op een ruiterpad lijkt het me niet heel raar als je af en toe een paard tegenkomt. Je kiest daar dan zelf voor. Uiteraard kies je er ook voor om totáál geen rekening te houden met dat paard op het ruiterpad maar mijn logica laat me dan in de steek waarom je persé daar zou willen fietsen.
Amaris schreef:Natuurlijk moet je je paard onder controle houden, maar wat is er mis mee om je best te doen om schrikreakties te voorkomen?
Elke schrikreaktie die je niet hebt, scheelt ook weer een hoop 'onder controle houden'.
Ersina schreef:[quote="Ibbel"
en ooit zal je als ruiter met je paard de weg op moeten of willen. En dán pas blijkt of je training/opvoeding gewerkt heeft, en dan nóg lopen er wekelijks kinderen onder auto's en slaan er wekelijks paarden op hol. Alle training en opvoeding ten spijt. En soms komt dat toch ook echt omdat een medeweggebruiker niet goed reageert.