Kendra schreef:Zijn verhaal past in deze tijd, waarin populisme en het vereenvoudigen van complexe vraagstukken tot norm is verheven.
Het valt me tegen dat NRC een dergelijk stuk plaatst, had van hen wat meer nuance verwacht. Maar misschien teveel een stadskrant geworden, waardoor het verheerlijken van 'de natuur' bijna mythische vormen aanneemt...
Ik verwacht dat niet meer van het NRC. Heb de afgelopen maanden vaak stukken voorbij zien komen waarbij controverse vaak belangrijker lijkt te zijn dan inhoud. Nuance zorgt voor minder kliks.
OT: Ik denk dat de paardensport of een paard houden steeds vaker zulke kritiek gaat krijgen.
Argumenten van 'onze' kant die imo weinig hout snijden zijn:
- Ja maar huisdieren/veeteelt dan. Het een rechtvaardigt het ander niet gelijk en niet elke vorm van iets kan in die column behandelt worden.
- Iemand die niks van paardensport weet kan zulke uitspraken niet doen. Vind ik een beetje klinken als een argument wat stierenvechters zouden gebruiken. Als onderdeel van een bepaalde 'wereld' is er altijd een bepaalde blinde vlek.
- Het welzijnsarument. Zelfs als alle paarden het qua welzijn heel goed hebben, weerlegt dat het ethische vraagstuk niet. Slavernij onder goede omstandigheden is nog steeds opgelegde onvrijheid hoe gelukkig die slaaf ook is.