Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:07

BaileyMix schreef:
Ten tweede gooit deze leek met zijn achterlijke uitspraak de discussie volledig dicht.

Achterlijke uitspraken?
Met deze uitspraak heeft hij volledig gelijk:
Citaat:
Integendeel: eigenaren willen vaak het beste voor hun paard, maar wel binnen de grenzen van de wensen die zij zelf met het dier hebben.

Daarbij, het is zijn MENING. Waar maakt iedereen zich druk om, ik lach me rot :+

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:12

Volgens mijn lezing doelt deze meneer op de ongelijkheid tussen mens en paard, alle last wordt opgelegd en zelfs de lusten worden ingevuld door de eigenaar. Dat riekt naar slavenarbeid, het paard is slaaf van de mens. Vriend is een eufemisme voor zijn/haar baasje.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:13

Ik vind het juist heel goed dat er eens even een kritische noot komt over de paardenwereld. Tuurlijk is het bagatelliserend. Paardensport gaat ook nooit afgeschaft worden. Maar de meeste punten die hij aanhaalt ben ik het mee eens. Laat er maar eens een regelgeving komen die verplicht dat paarden iedere dag minimaal een x aantal uren met soortgenoten buiten moet staan. En vooral dat jongvee hun rust gunnen om te volgroeien.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:13

Iedereen lacht zich rot, maar als dit soort gedachten gemeengoed wordt in Nederland zou het toch wel eens lastig kunnen worden voor de paardrijdende natie....
NRC is een serieuze krant.
Wie gaat dus met een begrijpelijk en goed onderbouwd artikel reageren?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:15

Gedachte: wij zijn hier op Bokt allen op enige wijze geïnteresseerd in het wezen "paard". Op ons eigen manier proberen wij kwalitatieve invulling te geven aan het houden van het paard. We doen daarbij ons best, hebben het beste met de dieren voor. Het zijn immers onze vriendjes.

Maar: de mensen die NIETS met paarden hebben lezen dit artikel ook. Denken wellicht "inderdaad, dat rijden op paarden is gewoon diermishandeling" en vragen zich af waarom het inderdaad niet verboden wordt. Iemand die dan meent dat hij tenminste wel goed voor zijn blaffertje Fifi zorgt, zou zomaar "de Partij voor de Dieren" kunnen steunen in dit standpunt. Immers, de hoogleraar zegt het dus er zal een kern van waarheid in zitten (persoonlijk: die zit er imo ook).

Publicaties als deze maken dat de manier waarop wij paarden menen te houden en te gebruiken, onder vuur komt. Terecht of onterecht, daar konden we nog wel eens last van gaan krijgen.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:21

Je moet eens weten wat ik allemaal moet doen waar ik niet voor gebouwd ben

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:24

Kendra schreef:
Zijn verhaal past in deze tijd, waarin populisme en het vereenvoudigen van complexe vraagstukken tot norm is verheven.
Het valt me tegen dat NRC een dergelijk stuk plaatst, had van hen wat meer nuance verwacht. Maar misschien teveel een stadskrant geworden, waardoor het verheerlijken van 'de natuur' bijna mythische vormen aanneemt...

Ik verwacht dat niet meer van het NRC. Heb de afgelopen maanden vaak stukken voorbij zien komen waarbij controverse vaak belangrijker lijkt te zijn dan inhoud. Nuance zorgt voor minder kliks.

OT: Ik denk dat de paardensport of een paard houden steeds vaker zulke kritiek gaat krijgen.

Argumenten van 'onze' kant die imo weinig hout snijden zijn:
- Ja maar huisdieren/veeteelt dan. Het een rechtvaardigt het ander niet gelijk en niet elke vorm van iets kan in die column behandelt worden.
- Iemand die niks van paardensport weet kan zulke uitspraken niet doen. Vind ik een beetje klinken als een argument wat stierenvechters zouden gebruiken. Als onderdeel van een bepaalde 'wereld' is er altijd een bepaalde blinde vlek.
- Het welzijnsarument. Zelfs als alle paarden het qua welzijn heel goed hebben, weerlegt dat het ethische vraagstuk niet. Slavernij onder goede omstandigheden is nog steeds opgelegde onvrijheid hoe gelukkig die slaaf ook is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:38

Fenrir schreef:
Iedereen snapt wat er bedoelt wordt, als jij wil mierenn*ken over een term moet je dat vooral doen maar volgens mij ben jij hier vooral degene die vermoeiend is voor zichzelf.

Tuurlijk, dus als iemand hier zegt "topsport voor dieren zou verboden moeten worden", dan vallen melkkoeien daar dus onder... 8)7

Maar goed, normaal zorgvuldig taalgebruik is natuurlijk "mierenneukerij"...

Vaker het probleem van discussieren met vrouwen, je moet toch begrijpen dat ze "A" bedoelen hoewel ze "B" zeggen, "want dat snapt toch iedereen"... _O-

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:40

Goof schreef:
BaileyMix schreef:
Ten tweede gooit deze leek met zijn achterlijke uitspraak de discussie volledig dicht.

Achterlijke uitspraken?
Met deze uitspraak heeft hij volledig gelijk:
Citaat:
Integendeel: eigenaren willen vaak het beste voor hun paard, maar wel binnen de grenzen van de wensen die zij zelf met het dier hebben.

Daarbij, het is zijn MENING. Waar maakt iedereen zich druk om, ik lach me rot :+

Dat is natuurlijk niet de uitspraak waar ik op doel hè. Het gaat om de uitspraak "Paardrijden moet verboden worden!" . Daarmee zet je alleen maar kwaad bloed, je laat totaal geen ruimte voor discussie en je verpest het gewoon voor de mensen die de paardenwereld wél echt willen verbeteren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:50

Kuggur schreef:
Fenrir schreef:
Iedereen snapt wat er bedoelt wordt, als jij wil mierenn*ken over een term moet je dat vooral doen maar volgens mij ben jij hier vooral degene die vermoeiend is voor zichzelf.

Tuurlijk, dus als iemand hier zegt "topsport voor dieren zou verboden moeten worden", dan vallen melkkoeien daar dus onder... 8)7

Vaker het probleem van discussieren met vrouwen, je moet toch begrijpen dat ze "A" bedoelen hoewel ze "B" zeggen, "want dat snapt toch iedereen"... _O-

Wat een kansloze opmerking, zelfs voor jou.

En nee, ik was niet degene die het over melkkoeien en topsport had en die vergelijking trok, maar ik begreep wel gewoon wat er bedoelt werd zonder er over door te mekkeren (en daar was ik niet de enige in). Ze had namelijk wel degelijk gewoon een punt. Jij komt het topic binnenvallen en gaat doorzagen over taal ipv over de inhoud, voegt niet echt veel toe aan de discussie.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:52

Interessante discussie, en goed om eens stil te staan bij het feit dat wij als mens wellicht een stukje nederiger en dus minder arrogant mogen optreden richting het paard.
Wat onderscheidt ons van het paard:
paarden kunnen niet praten zoals mensen,
mensen kunnen wel met elkaar praten over paarden, over wat wel of niet goed voor ze is.
Mensen praten vaak in mensentaal VOOR het paard, omdat ze zogenaamd zelf niet kunnen praten..
Maar het paard heeft wel een taal, die we kunnen PROBEREN te LEREN, en daarna is het een hele uitdaging voor velen, om deze taal ook serieus te nemen, en de juiste conclusies te trekken, ook als dat betekend dat het paard je misschien wel verrot scheld met zijn lichaamstaal

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:53

Deze meneer is gewoon lekker Wilderiaans bezig. "Henk en Ingrid" met lekker ferme ongenuanceerde termen opjuinen. En dan idd met een 'titel' schermen, dús zal hij er wel verstand van hebben.
Ik ben benieuwd wat de professoren en wél gepromoveerde dierenartsen en onderzoekers bij diergeneeskunde van zo'n doctorandus snotneus vinden aan hun eigen universiteit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:54

Dees schreef:
Gedachte: wij zijn hier op Bokt allen op enige wijze geïnteresseerd in het wezen "paard". Op ons eigen manier proberen wij kwalitatieve invulling te geven aan het houden van het paard. We doen daarbij ons best, hebben het beste met de dieren voor. Het zijn immers onze vriendjes.

Paarden onze vriendjes? Dat vind ik onzin. Mijn paard is in ieder geval niet mijn vriend. Hij heeft er namelijk niet voor gekozen om bij mij te zijn. Hij heeft überhaupt geen vrije keuze over waar hij wil zijn en met wie. Ik beperk hem zelfs in zijn bewegingsvrijheid door hem achter een hek te laten lopen. Hij moet doen wat ik zeg. Ik ben de baas. En als hij niet doet wat ik zeg, verzin ik iets om hem wel mijn commando's op te laten volgen. Belonen of straf bijvoorbeeld. Ik bepaal wanneer hij eten krijgt en wat hij eet. En ik bepaal ook wanneer we trainen en wat we doen. En dan trekt hij uiteraard altijd de kar en ik nooit. En nee, ik men niet omdat ik het beste met hem voor heb, maar omdat ik dat zelf erg leuk vind. Ik neem hem niet mee op wedstrijd omdat hij dan zo'n leuke dag heeft.

Als ik dat allemaal op die manier met mijn vrienden zou doen, dan had ik heel snel geen vriend meer over, geloof ik. :+

Nee, mijn paard is niet mijn vriend. Ik ben stapelgek op hem en ik vind hem het leukste paard op de hele wereld. Maar vrienden zijn en altijd het beste met hem voor hebben? Gut nee....als ik dat zou beweren ben ik een grote leugenaar.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:57

Ibbel schreef:
Deze meneer is gewoon lekker Wilderiaans bezig. "Henk en Ingrid" met lekker ferme ongenuanceerde termen opjuinen. En dan idd met een 'titel' schermen, dús zal hij er wel verstand van hebben.
Ik ben benieuwd wat de professoren en wél gepromoveerde dierenartsen en onderzoekers bij diergeneeskunde van zo'n doctorandus snotneus vinden aan hun eigen universiteit :+

Het gezeik over wel of niet een titel, doctor, doctorandes en wie wel of geen recht van spreken heeft, dat is gezeik dat de hele discussie in de weg staat, als je het mij vraagt. Het lijdt af, en dat mag niet de bedoeling zijn.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:59

Ibbel schreef:

Dit dus, top omschreven :+ _/-\o_

Ik heb overigens NRC al flink uitgekafferd in een alleraardigst mailtje, ik vind het namelijk echt een Telegraaf artikel en dat past niet bij een krant als NRC.

Je zorgt dat je de discussie deskundig begeleidt, of je houdt je er als stadse nitwit buiten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:59

@ Pocca_Locca: Dat vind ik nou net de crux van het hele verhaal. Als René van Weeren, hoogleraar diergeneeskunde, met een betoog was gekomen, wetenschappelijk onderbouwd, dat paardrijden in alle gevallen slecht voor de rug van het dier is, had ik dat absoluut serieus genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:00

Kuggur schreef:
Fenrir schreef:

_O- En dan is het de enige kerel in dit topic op moment die aan het pismerrie-en is...
Kom niet meer bij. :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:08

Wat het punt is, in de buitenwereld maar zeker ook hier op bokt, is dat paarden/dieren véél te veel vermenselijkt worden.

Dieren zijn geen mensen, zullen ook nooit mensen worden, en nooit zoveel rechten als mensen krijgen. In de loop der eeuwen zijn er allerlei soorten dieren gedomesticeerd, en die gebruiken wij. Van kanariepiet in een kooitje, tot poes op schoot, van paard om op te zitten tot koe voor het vlees en de melk. En dat is géén slavernij. Slavernij is een menselijk begrip.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:09

Nieuwsredactie schreef:
Veel paarden staan verreweg het grootste gedeelte van de dag op stal, waar de dieren flink onder te lijden hebben. Het zijn immers kuddedieren met behoefte aan contact met andere paarden. De stal beperkt ook hun behoefte aan bewegingsvrijheid. Dat schaadt hun gezondheid. Een hond die opgesloten zit in een kelder, heeft meer ruimte om zich te bewegen.

Helemaal mee eens dat paarden vaker naar buiten moeten, probleem is wel dat de overheid dit ook tegenwerkt. Hoeveel gemeentes zijn er wel niet die schuilstallen verbieden.
Hier vlakbij, meisje had voor haar ponys een mooie weide die ze netjes bijhield, zette daar een mooie schuilstal op (geen aftandig bouwsel) die ook netjes bij de omgeving paste. Mocht niet. Schuilstal moest weg. Daar ging de mogelijkheid op 24/7

Het is nu vanwege de diskwalificaties op de OS natuurlijk een makkelijk item om mee in de publiciteit te komen.

Pocca_Locca

Re: Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:22

Nogmaals; ik vind dat de discussie moet gaan over WAT er gezegd word, niet over WIE het zegt.
Je kan natuurlijk vraagtekens plaatsen over iemands ervaring, maar als dat de discussie wordt, dan ben je bezig met het omzeilen van de echte vraag.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:24

Als degene die WAT zegt, geen ervaring/authoriteit heeft én het WAT niet onderbouwt, kan ik het niet serieus nemen wat diegene zegt. Dus dan is er wat mij betreft geen 'echte vraag'.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:25

Pocca_Locca schreef:
Nogmaals; ik vind dat de discussie moet gaan over WAT er gezegd word, niet over WIE het zegt.
Je kan natuurlijk vraagtekens plaatsen over iemands ervaring, maar als dat de discussie wordt, dan ben je bezig met het omzeilen van de echte vraag.

Dat is gewoon echt niet waar. Het doet er juist heel erg toe WIE het zegt. Totale leken hebben in deze discussie echt helemaal niks te zoeken en het komt het welzijn van paarden niet ten goede als zij zich ermee gaan bemoeien.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:39

Heeft deze man dan daadwerkelijk een wetsvoorstel gedaan, of heeft hij daar überhaupt de mogelijkheid toe? Of is het alleen bedoeld om een discussie mee op gang te brengen?(dat lijkt mij dus het geval..)
Eerlijk gezegd, denk ik dat, ookal komen er honderd paardenartsen die een bindend advies geven voor een verbod op paardrijden, dat dit er de komende eeuw niet van komt, want de politiek is gevoeliger voor financiële argumenten van allerlei belanghebbende partijen, dan voor een stel profs in diergeneeskunde.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:06

Paardrijden zou verboden moeten worden???? Meningen spuien zonder je werkelijk er in te verdiepen zou verboden moeten worden. Ik weet zeker dat er zat paarden zijn die er niet blij van worden als ze niet meer bereden zouden worden, zelfs niet als ze 24/7 in de wei staan met voldoende eten, water en vriendjes. Mijn eigen paard stond vorig jaar 24/7 in de wei maar mocht niet bereden worden na een blessure. Hij ging steeds minder blij kijken en werd ook wat afstandelijker in de omgang. En van dat gezicht wat hij trok toen hij voor het eerst weer mocht galopperen onder het zadel kon zelfs de leek echt wel aflezen dat hij er dikke pret in had. Vanaf dag 1 dat hij weer bereden werd had ik mijn vrolijke, tevreden knuffel weer terug.
Ik geloof ook meteen dat er zat paarden zijn die hun werk niet leuk vinden. Maar dan denk ik dat er eerder wat aan de omstandigheden moet worden gedaan, (passend tuig, kundigheid ruiter, huisvesting en dergelijke) dan aan het werk zelf.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:09

En als een paard de hele dag buiten staat in de regen ook al kunnen ze bij bomen uit de wind staan is het ook dierenbeulerij. Wat denk je van sommige mensen die de hond uitlaten en naar trekken aan de riem.. Of van katten die met teveel in een kleine flat gehouden worden en ga zo maar door..
Als dit idd een serieus discussiepunt wordt zou het nog best eens echt verboden kunnen worden. Dan zullen er weinig tot geen paarden meer overblijven want je mag er niks meer mee behalve in een weitje zetten en de hele dag naar kijken. Dan het liefste nog zonder hek erom heen wat tegenwoordig gewoon niet meer kan vanwege hun eigen veiligheid... Er is zoveel erger en meer dierenleed in de wereld, laat ze daar eens wat aan doen. De topsport is ook totaal niet te vergelijken met de sport die wij beoefenen. Topsport draait alleen maar om geld. Wij moeten ook gewoon werken voor ons geld en onze levensvoorzieningen terwijl we daar soms ook geen keus in hebben omdat er toch brood op de plank moet komen. Sowieso kun je een paard niet neer echt paard laten zijn omdat de moderne tijd dat niet meer toelaat. Bovendien krijgen er een heel aantal last dan van hoefbevangenheid en insulinerestentie etc etc. Het gras van tegenwoordig is ook niet meer als vroeger.