Rio: Dujardin en Valegro winnen Kür op muziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:30

Elisa2 schreef:
Correct...gevolgd door harmonie en een vriendelijke aanleuning dat mag van mij driedubbel tellen!

:j
En bonuspunten voor neusriemen waar je echt twee vingers tussen kan doen, loshangende stangteugels, ontspannen handen zonder geruk en gepluk, onzichtbare hulpen *droomt verder*

Maar on topic: ik vond het een goed gereden proef, maar wel overgewaardeerd. Alsof de jury alleen al bonuspunten geeft voor de naam. Ze zouden eigenlijk incognito moeten rijden :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:37

Idd tineke.

Geef mij maar correct rijden en daar op punten.
Neus voor de loodlijn correct rug en achterbeen gebruik.
Geen open monden of zelfs tong over bit. En geen staart gezwiep.

Leuk hoor de knal knal voorbenen waarbij de achterbenen kilometers achter blijven zondee enig correct ruggebruik.

Dressuur gaat om samenwerking. Zonder staak in harmonie. In welke klasse dan ook.
Hoe hoger het niveau hoe meer verzameling en moeilijkheidsgraad.

Niet omdat ik groot dan ben van charlotte. Maar omdat ik groot fan ben van correct rijden in rust en harmonie.
En het word tijd dat dressuur daar zich naar gaat keren en jurys daar op gaan punten.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:44

Tieneke schreef:
Maar de vraag is dan: moet het vooral spectaculair zijn? Of moet het in de eerste plaats correct zijn?

Terechte vraag...

Je kan je misschien ook afvragen of de juries hiermee een kleine statement willen maken. Punten krijgen door correct te rijden en je paard als happy athleet te laten zien...

Als een soort motivatie om anderen ook te inspireren deze kant op te gaan.
Dat er dan her en der een foutje gemaakt wordt, wordt blijkbaar minder aangerekend dan het correct rijden van je paard.
Door eerst op deze manier te stimuleren om ruiters het belang van een happy athleet voorop te zetten, heb je sneller resultaat. Als de kwaliteit van het rijden en de bewustzijn van ruiters in dit kader om hoog gaat kan je daarna weer focussen op een correcte uitvoering van de oefening...

Het is maar een gedachte, maar ik kan me best voorstellen dat er misschien afspraken zijn gemaakt hierover.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:45

Ik deel de mening van velen hier: terecht gewonnen, maar een te hoge score.. Ik ben geen internationaal dressuurruiter of jurylid, maar ik vind bijna 94% toch ook écht hoog..
Isabell Werth vond ik ook overgewaardeerd, had Laura Graves de medaille meer gegund :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:49

Ayasha schreef:
janderegelaa schreef:
Dat kun je met een klein prikje oplossen :D

Insinueer je nu dat ze zijn staart verlamd hebben?

:') :') :') :') Is dit serieus hoe je dat opvat? De staart hangt zo stil, dát is met een klein prikje van je spoor zo opgelost, is denk ik, wat hij bedoelt.

Ik vond Charlotte ook wat overgewaardeerd. Terechte winnaars, zeker, maar 93%? Daarvoor miste ik persoonlijk net wat teveel expressie. Dat de harmonie boven de expressie eindigt, is terecht, maar ik zou er (nog) meer respect voor hebben als Charlotte die harmonie zou laten zien met nét een tikkeltje meer. Het toont voor mij voor het mooie net teveel op safe.
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 16-08-16 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:49

In dat geval bied ik mijn oprechte excuses aan als dat inderdaad zo bedoelt was. Had mijn koffie nog niet op maar daar heeft Janderegelaa dan niks aan. Dus als het zo bedoelt is; mijn excuses Jan. :)

Edit; dikke dt fout er uit gehaald, misschien moet ik nog maar een kopje nemen... :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-08-16 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:50

Elisa2 schreef:
Hm ik vond de score ook absurd hoog..de proef deed mij niks. Ik vond haar in passage heel erg storend met haar handen en Valegro totaal niet actief in piaffe/passage. Galoptour was niks op aan te merken en sowieso reed ze foutloos wat dus ook wel de punten verklaard zal hebben.

Maar persoonlijk kon ik meer genieten van Isabell..die reed zo heerlijk met een open aanleuning en veel meer tact/ ritme, harmonie en souplesse. Maar goed, terecht niet boven Charlotte want teveel fouten.

Ik vond Verdades ook super goed zowel technisch als in harmonie met zijn amazone..die had van mij ook hoger mogen eindigen.

Sprehe..technisch heel goed maar vond de proef wat gehaast en er mistte gewoon wat sprankeling oid.

Lopez, top paard..veel show..maar qua technische afwerking nog wel een hoop verbeterpuntjes..wat ook werd meegenomen.

Vond Diederik enorm ondergewaardeerd...

Ik zag inderdaad Charlotte een paar keer ook een zeer fikse ophouding maken met twee handen aan zowel de stang als de trens. Maar helemaal met je post eens. Ze heeft terecht gewonnen en Isabel terecht tweede.

De manier waarop Laura Graves reed oogde zo vriendelijk. Die had ik ook :j wel brons gegund.
Vond het ook zo'n sympathiek dier die Verdades.

Vond die vos van die Spanjaard overigens ook een superstoere bok om te zien. Nog los van zijn lopen. Heel mooi type. Mogen ze zo hier in de tuin parkeren. Niet belangrijk uiteraard maar het oog wil ook wat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:51

Ayasha schreef:
In dat geval bied ik mijn oprechte excuses aan als dat inderdaad zo bedoelt was. Had mijn koffie nog niet op maar daar heeft Janderegelaa dan niks aan. Dus als het zo bedoelt is; mijn excuses Jan. :)

Edit; dikke dt fout er uit gehaald, misschien moet ik nog maar een kopje nemen... :=

Ik las hem ook in de trant van 1 botoxprikje en de staart hangt stil.....maar kan hem ook verkeerd begrepen hebben. :o

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:51

Ik vond het zeer terrecht! Mooie kür en ook nog eens heel vriendelijk gereden. En inderdaad wat fouten en minder spectaculair dan andere combinaties, maar juist daarom vond ik het geweldig. Ze deden wat ze samen kunnen en je zag de harmonie en dat is het hele doel van de dressuursport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:55

Die vos was gaaf ja..echt een verassing uit het niets voor mij, als die nog een paar jaar samen wat meer aan de afwerking kunnen gaan werken dan belooft dat ook wat voor de toekomst. Enorm talentvol paard...{al heb ik ergens het gevoel dat die nu heel goed verkocht kan gaan worden}

Laura reed super, vriendelijk en echt mooi in harmonie. Verdades ook echt een talentvol paard met veel ritme en tact in zijn lopen.
Die had ik ook graag op brons gezien, maar dat is misschien ook een kwestie van smaak want Sprehe heeft mij nooit echt kunnen bekoren.

Die Dorothee Schneider vond ik echt overgewaard..die maakte zoveel fouten!

_Alarm_wlkp

Re: Rio: Dujardin en Valegro winnen Kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:08

Weer eens veel te hoge punten.
Geen kippenvel moment.
Nope, deze combi zal ik nooit warm van worden.
Merk ook meer en meer dat dit duo minder hard word afgestraft op haperingen t.o.v anderen.
Maar bon, persoonlijke mening.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:27

Veel gaven bij combinaties commentaar over spoor en teugel gebruik, maar waarom nu niet bij Charlotte? Vind haar aardig de sporen in Valegro zetten, zie je vooral erg goed bij de stap onderdelen..

Verder verdiende winnaar, geen grote fouten gezien maar ook wel weer de piaffe die ik minder vond (zoals in al zijn gelopen proeven bij de OS) en wel weer té hoog beoordeeld.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:55

Kristina Sprehe was de enige die ik mooi vond rijden in de GPFreestyle, veel gevoel. Maw zij had goud mogen hebben van mij :)

iw2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 00:44

Helemaal goed wat hierboven staat. Het was inderdaad een genot om het te zien. 1 van de fraaiste combo's tussen mens-paard en muziek. Geweldig! *\o/*

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:19

Ik had Diederik graag op het podium gezien op plaats 3. Die proef is zo belachelijk ondergewaardeerd...

Charlotte krijgt veel punten op naam hoor, het was een goede proef, maar 93%?

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:45

De discussie gaat nu over het rijden van Charlotte en de andere.
Maar ik wil wel eens weten hoe de score voor Artistiek tot stand komt.
Charlotte krijgt daarvoor als laagste 97% en als hoogste 99%
Isabell als laagste 91% en als hoogste 96%
kristina 87% -94%
Laura 86%-92%
HP 81%-85%
Als hp dit rijtechnisch wil compenseren moet hij minimaal 20% hoger scoren dan Charlotte.

Bij het turnen staat dit bv allemaal beschreven in A B C D E F G oefeningen en het gemiddelde bepaalt de uitgangsscore. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Maar iig duidelijk en verklaarbaar.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:09

cjb schreef:
De discussie gaat nu over het rijden van Charlotte en de andere.
Maar ik wil wel eens weten hoe de score voor Artistiek tot stand komt.
Charlotte krijgt daarvoor als laagste 97% en als hoogste 99%
Isabell als laagste 91% en als hoogste 96%
kristina 87% -94%
Laura 86%-92%
HP 81%-85%
Als hp dit rijtechnisch wil compenseren moet hij minimaal 20% hoger scoren dan Charlotte.

Bij het turnen staat dit bv allemaal beschreven in A B C D E F G oefeningen en het gemiddelde bepaalt de uitgangsscore. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Maar iig duidelijk en verklaarbaar.

De score voor artistiek is in feite ook gedeeltelijk een technische score. De punten die bij een normale proef onderaan staan zitten hierin. Dus ongeveer 50% van de artistieke score is ook technisch. Daarom is het normaal dat iemand die technisch lager scoort ook artistiek lager scoort. Op de site van de FEI kun je wel terugvinden hoe het precies zit en welke richtlijnen er zijn. Er is volgens mij wel een herziening aan de gang omdat juist bij de kür de scores erg kunnen afwijken. Dat komt omdat de onderdelen bij het artistieke gedeelte vierdubbel (is dat een woord?) tellen en puur rekenkundig gezien heb je dan veel meer kans op grote verschillen.

Het grappige is dat de kür en de waardering een hele Nederlandse uitvinding is. Wij waren hier altijd steengoed in (Anky!) en toen vond iedereen de jurering altijd prima. Nu andere landen ons voorbij gestreefd hebben is er opeens heel veel gedoe over.

Maar dankzij of juist ondanks het systeem een volkomen terechte winnaar (zoals ook in het Duitse tv commentaar heel sportief gezegd werd). Ik vond het rijden van veel deelnemers van een zeer hoog niveau en dat op een Olympische spelen waar je toch in het verleden vaak zag dat er meer fouten dan normaal werden gemaakt.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:32

Ik heb weer genoten van de proef! Heerlijk juist dat het niet spectaculair was. Gewoon harmonieus en correct gereden. Het ziet er zo makkelijk en beheerst uit. Een genot om naar te kijken en een voorbeeld voor velen!

Ja, ik ben fan :D <3