Rio: Bondscoach teleurgesteld over gedrag Jur Vrieling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:07

danzzz schreef:
dees_daan schreef:
Ik hoop eigenlijk niet dat 'gewone' ruiters zo reageren als er iets niet lukt, mishandeling wil ik het niet noemen maar onnodig zweepgebruik vind ik het zeker en als je (Jur dus) zelf al zegt dat het paard bang werd en hij hem aan wilde sporen dan lijkt me dit echt de slechtste manier om iets te bereiken.
Ik vraag me dan ook af hoe het er thuis tijdens de trainingen aan toe gaat, als er geen camera op staat en er mensen omheen staan, als je je nu al zo laat kennen terwijl je weet dat de hele wereld mee kijkt maar daar zal geen antwoord op komen.

.

Ik durf met hele grote zekerheid te zeggen dat jij en ik (en alle andere gewone ruiters) in de beperkte tijd dat wij met paarden bezig zijn veel vaker veel oneerlijker tegenover een paard hebben gehandeld, en ook nog zullen handelen in de toekomst, dan Jur hier doet.

Ik durf met zekerheid te zeggen van niet in mijn geval. Ik vind dit onterecht na slaan en dan kan je gefrustreerd zijn maar dat is geen excuus. Hoe jij met je paarden om gaat weet ik niet, maar door te stellen dat iedereen het veel erger doet dan dit blijkt wel dat wij een ander idee over wat wel en niet eerlijk is hebben.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:12

dat sommigen dit al mishandeling noemen, ga een kijken bij de gemiddelde manege.. zijn ook wel pony's bij die zo tikken krijgen..

ik heb ruiters gezien die het tussen de oren doen als ze erop zitten.. das al erger.. terwijl niet terecht was.

Goede regels dat die niet meer mag rijden voor zweepgebruik na de bel.
Hij baalde natuurlijk flink.. maar das geen reden om paard te slaan nadat je al weg bent bij de hindernis.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:13

danzzz schreef:
dees_daan schreef:
Ik hoop eigenlijk niet dat 'gewone' ruiters zo reageren als er iets niet lukt, mishandeling wil ik het niet noemen maar onnodig zweepgebruik vind ik het zeker en als je (Jur dus) zelf al zegt dat het paard bang werd en hij hem aan wilde sporen dan lijkt me dit echt de slechtste manier om iets te bereiken.
Ik vraag me dan ook af hoe het er thuis tijdens de trainingen aan toe gaat, als er geen camera op staat en er mensen omheen staan, als je je nu al zo laat kennen terwijl je weet dat de hele wereld mee kijkt maar daar zal geen antwoord op komen.

.

Ik durf met hele grote zekerheid te zeggen dat jij en ik (en alle andere gewone ruiters) in de beperkte tijd dat wij met paarden bezig zijn veel vaker veel oneerlijker tegenover een paard hebben gehandeld, en ook nog zullen handelen in de toekomst, dan Jur hier doet.

Hier sluit ik me bij aan.
Wat sommige hier roepen van mishandeling vind ik ook veel te ver gaan, kom op zeg....

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:15

dees_daan schreef:
Ik durf met zekerheid te zeggen van niet in mijn geval. Ik vind dit onterecht na slaan en dan kan je gefrustreerd zijn maar dat is geen excuus. Hoe jij met je paarden om gaat weet ik niet, maar door te stellen dat iedereen het veel erger doet dan dit blijkt wel dat wij een ander idee over wat wel en niet eerlijk is hebben.

Ja natuurlijk geld dat nooit voor onszelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:35

danzzz schreef:
dees_daan schreef:

Ja natuurlijk geld dat nooit voor onszelf.

Ik vind dit niet normaal nee, en hoop ook zeker niet dat dit de standaard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:41

eenitraM schreef:
Silly_Woman schreef:

Ja want een paard denkt ik heb vandaag geen zin om te springen. Laat baaslief er maar in stikken...

Achteraf een tik geven is niet nuttig, paard snapt niet waarom, dus oneerlijk gedrag in mijn mening.

Een paard weet dondersgoed wanneer die fout zit. Al helemaal wanneer het dier weigert. Hoevaak zie je niet de paarden vluchten na een weigering want ze zijn zich bewust van een strengere aanpak.

Wat een redenatie. Dan snap je dus ook dat het paard weigert als hij echt niet anders kan, en dan de klappen maar voor lief neemt...?
Een paard weet niet het verschil tussen goed of fout, maar wel wat er voor gevolgen aan hangen als hij iets doet, negatief of positief.

Leotje88

Re: Rio: Bondscoach teleurgesteld over gedrag Jur Vrieling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:55

Indd wat een redenatie 8)7
Jur zat gewoon fout klaar

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:56

Silly_Woman schreef:
Ja want een paard denkt ik heb vandaag geen zin om te springen. Laat baaslief er maar in stikken...

Achteraf een tik geven is niet nuttig, paard snapt niet waarom, dus oneerlijk gedrag in mijn mening.

eenitraM schreef:
Een paard weet dondersgoed wanneer die fout zit. Al helemaal wanneer het dier weigert. Hoevaak zie je niet de paarden vluchten na een weigering want ze zijn zich bewust van een strengere aanpak.

Joolien schreef:
Wat een redenatie. Dan snap je dus ook dat het paard weigert als hij echt niet anders kan, en dan de klappen maar voor lief neemt...?
Een paard weet niet het verschil tussen goed of fout, maar wel wat er voor gevolgen aan hangen als hij iets doet, negatief of positief.

Merci Joolien, had t zelf niet beter kunnen verwoorden.

En voor (alle) mensen die zeggen ja maar veel paarden hebben het bij huis, tuin, keuken en manege Ruiters veel als slechter;
Dat boeit helemaal niets, juist zulke Ruiters moeten het goede voorbeeld geven en al slaat de paus zijn paard betekend dat niet dat een ander paard het slechter heeft omdat hij een tik krijgt van een "niet beroemd/berucht" persoon.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:59

Een bang paard maakt een stop omdat het bang is te verongelukken. Dit bange paard moet nu 'vertrouwen ' krijgen door extra zweepslagen.

Wat mij betreft had de diskwalificatie ook voor het hele toernooi gegolden.
Het vertrouwen en een goede samenwerking krijg je niet in een dag weer goed...

Ik begin de paardensport steeds minder leuk te vinden. Het gaat niet meer om harmonie, en schoonheid van het paard, maar om geld en prestige.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:04

danzzz schreef:
hij leert er niks van, maar de discussie was wel over, en daar gaat het om.

En wat heeft hij gewonnen daar mee?
Het paard moet en dag weer kalm worden, over hem wordt schande gesproken en uitgesloten is ie toch. Hij leert er wel wat van; Bang zijn voor zijn ruiter. Klinkt als een enorme winst voor een combi die samen 1.60m parcoursen moeten overwinnen.
Tis maar waar je prioriteiten liggen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:06

Hebben we het hier nu nog steeds over? Ik heb m'n paard ook wel eens een tik verkocht wat ik achteraf gezien niet had moeten doen. Hij heeft z'n excuses aangeboden, kan mij voorstellen dat als het in een training gebeurd je minder heftig reageert als dat je in de ring zit bij de OS. Zenuwen paard + zenuwen ruiter, kan gebeuren. Hij heeft z'n paard niet helemaal open gemept. Tikken waren niet handig en niet terecht voor paard, zeker niet zo 'laat' nog. Maar je ziet ruiters die het hele parcours hun paard moeten door meppen, dat vind ik dan erger dan die twee tikken. Fouten maken is menselijk toch? Excuus is aangeboden en het enige wat hij nu kan doen is het vertrouwen terug winnen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:24

N0a schreef:
Hebben we het hier nu nog steeds over? Ik heb m'n paard ook wel eens een tik verkocht wat ik achteraf gezien niet had moeten doen. Hij heeft z'n excuses aangeboden, kan mij voorstellen dat als het in een training gebeurd je minder heftig reageert als dat je in de ring zit bij de OS. Zenuwen paard + zenuwen ruiter, kan gebeuren. Hij heeft z'n paard niet helemaal open gemept. Tikken waren niet handig en niet terecht voor paard, zeker niet zo 'laat' nog. Maar je ziet ruiters die het hele parcours hun paard moeten door meppen, dat vind ik dan erger dan die twee tikken. Fouten maken is menselijk toch? Excuus is aangeboden en het enige wat hij nu kan doen is het vertrouwen terug winnen.

Met je eens, en als het paard hierdoor niet meer wil springen en het vertrouwen kwijt is heeft Jur daar zelf ook vrij veel last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:32

danzzz schreef:
safina schreef:
Hij weigerde omdat er verkeerd werd aangereden en hij niet goed voor de hindernis kwam. Tenminste: dat zei de bondscoach erover.

De eerste of de tweede keer?

Ik vond namelijk dat hij goed genoeg aanreed en zeker een paard op dat niveau moet zich kunnen redden als het misschien net effe niet uitkomt, dat is geen reden om te weigeren voor een paard op dit niveau

Beide keren. http://www.horses.nl/sport/rob-ehrens-2/

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:46

Nou op Facebook is half Nederland zich over de kwestie aan het opwinden. Elk paard heeft wel eens een tik gehad met een zweep. Dit is achteraf gezien niet goed maar op dat moment gebeurd. Het is niet alsof het beest de hele ring doorgetrapt word.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:45

Duidelijk mishandeling van het paard. Kunnen we deze man niet ook laten aanklagen?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:01

danzzz schreef:
Kinke schreef:
En wat leert dat paard hier dan van? Aangezien die 'correctie' toch echt niet direct na het 'niet gehoorzamen' was?

hij leert er niks van, maar de discussie was wel over, en daar gaat het om.

Als er discussie is gaat de ruiter mijns inziens in de fout, door zijn manier van rijden of het fout inschatten van de externe factoren die het paard beïnvloeden. Zeker als het gaat om een ruiter die gekozen wordt om zijn land te vertegenwoordigen op de OS mag verwacht worden dat soort discussies niet te hebben of er op zijn minst niet gefrustreerd op te reageren. Een discussie afkappen met gefrustreerde reacties is fout, professionaliteit verliezen als ruiter is fout. Dat is niet corrigeren, dat is tekortschieten en frustraties afreageren.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:28

robert45 schreef:
Nou op Facebook is half Nederland zich over de kwestie aan het opwinden. Elk paard heeft wel eens een tik gehad met een zweep. Dit is achteraf gezien niet goed maar op dat moment gebeurd. Het is niet alsof het beest de hele ring doorgetrapt word.

Daar doelde ik ook op. Hij kreeg wat tikken, maar word niet mishandeld.

Vogens mij ben ik dan een dierenbeul. Zal morgen de pony mijn excuses vast geven...

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 01:06

Alsof we allemaal nooit wat hebben gedaan uit frustratie waar we achteraf spijt van kregen. Dit is echt
geen mishandeling de tikken vallen reuze mee paard is het al lang weer vergeten. Ik vind sommige mensen hier echt overdrijven.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 02:03

Ik vind jur zeer slecht rijden na de 1e weigering moest hij het paard 1 tikje gegeven hebben maar niet door meppen na de 2e weigering.
Hij reedt te voorzichtig en afwachtend.
Paard deed z'n best.

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 07:13

N0a schreef:

Dit precies mijn gedachte!
maak het niet erger dan dat het was.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 07:25

xxGáskixx schreef:
N0a schreef:

Wat ik me in dit alles veel meer bezighoudt: wat gebeurt er achter de coulissen? Kan me niet voorstellen dit de allereerste tikken zijn voor zirocco.. Maar nu zien we t massaal en staat iedereen op achterste benen! Rare reactie van jur als hij denkt te voelen dat t paard bang is deze een paar tikken na te geven?? Nieuwe methode zeker om je paard minder angstig te maken :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 07:45

Jillsil schreef:
Nou weet ik niet hoe de ruiter heet maar er was er eentje aan het rijden die was me
daar een partij aan het zagen, trekken en doen. Pffff daar mogen ze dan ook wel tegen optreden. De commentator zei ook als dat het geen gezicht was.

En laten we eerlijk wezen, we worden allemaal wel eens (onnodig) boos op ons paard dus ook topruiters. Laten we hier allemaal nou niet doen of wij perfect zijn. Wij maken fouten maar topsporters ook!

Zo inderdaad, heilige boontjes hier allemaal. Sjiek is het niet maar dierenmishandeling al helemaal niet. Ik kan me voorstellen dat Jur Vrieling op zo'n moment echt wel even gefrustreerd is. Ik vind de reacties hier zwaar overtrokken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:45

Dat hier zo'n discussie gaande is, dat begrijp ik niet goed.
-Hij geeft het zelf toe.
-De coach geeft het toe.
-Slaan op deze manier is een teken van frustratie/onmacht.
-Ergens wel heel frustrerend als dit je gebeurt op de OS.
-Het is altijd de fout van de ruiter, is mij geleerd.
-Ennnnn... Hij geeft het zelf toe.

Dus het is toch zo klaar als een klontje dat het onnodig en over thé top was :+

Ik vind het overigens top dat ze dit belonen met diskwalificatie. Net zoals Nicola voor zijn spoorgebruik. Moesten ze vaker durven.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:10

pol1 schreef:
xxGáskixx schreef:

Wat ik me in dit alles veel meer bezighoudt: wat gebeurt er achter de coulissen? Kan me niet voorstellen dit de allereerste tikken zijn voor zirocco.. Maar nu zien we t massaal en staat iedereen op achterste benen! Rare reactie van jur als hij denkt te voelen dat t paard bang is deze een paar tikken na te geven?? Nieuwe methode zeker om je paard minder angstig te maken :D

Ik denk dat je in Nederland minder druk hoeft te maken over het dierenwelzijn dan van de paarden van de ruiters uit Oost Europa bijv. Ik denk dat discipline daar op een hele andere manier wordt doorgevoerd. Die paarden op de OS komen niks te kort. Beter kijken ze naar alle hobby ruiters die met hun praktijken paarden in de prak rijden.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:22

danzzz schreef:

Uit heel je reactie merk ik dat je de beelden niet gezien hebt. Anders had je het nu niet over correctie. De reden waarom het publiek begon te fluiten, was omdat hij gemeen de tikken hard liet zwiepen, terwijl het totaal geen zin meer had. Het was GEEN correctie, maar een afrekening. Ik ben niet verbaasd als dit paard niet meer wil springen. Naderhand wordt hij toch geslagen?
Ik zeg met zekerheid dat ik met paardrijden ben gestopt, omdat ik het slaan met zweep, terwijl je als ruiter niet de goede hulpen geeft, zo ongelooflijk onsportief vond. Ik heb bewondering voor mensen die met de juiste hulpen en correctie een paard op topniveau kan brengen. Je hoort niet thuis op de Olympische spelen als je dit niet kan.
Van fouten kan je te leren. Helaas vinden sommige mensen het helemaal geen fout om je paard te slaan, omdat je gefrustreerd bent.