EarthFocus schreef:Ik vind het geen ramp dat de dressuur onder de loep wordt genomen.
Om het alleen op Adelinde te richten gaat wel weer ver, maar je moet ergens beginnen en Adelinde is toch wel het beeld wat ik absoluut niet wilt zien.
Tegenwoordig is het plaatje het belangrijkste, niet of het paard correct en ontspannen loopt.
En dan heb je weer die mensen die zeggen ; 'Als ze niet correct gereden zouden worden dan zouden ze ook niet zo hoog in de top lopen.'
Deels waarheid, maar tegenwoordig worden al die paarden maandelijks (of vaker) gemasseerd, alle vastzittende punten worden gekraakt en weet ik veel wat voor dingen er nog meer gedaan worden om het paard goed te houden.
Vroeger werd er gewoon voor gezorgd dat paardrijden bijdraagde aan de verbetering van het paard zelf, toen werd een paard correct gereden, waardoor die helemaal geen fysio, ostheopaat of cranio-sacraal-therapie nodig had.
Dus het is ook onzin om te zeggen dat een paard nooit zo hoog kan lopen als die niet goed gereden wordt.
Laat ze eens een grand-prix proef rijden op alleen een trensje, geen sperriem en een neusriem waar 2 vingers tussen passen.
Pas dan kan je zien of een paard ontspannen loopt en of je je rondje kan rijden zonder dat je het bit alle kanten op trekt in de mond.
Want als je paard ontspannen loopt en correct gereden wordt dan kan je ook op alleen een trensje alle oefeningen rijden.
Ja eens.
En daarnaast, er wordt hier een paar keer de opmerking gemaakt dat de rijstijl van Adelinde niet fijn is, maar dat ze alles voor haar paard over heeft.
Dat vind ik echt een nutteloze opmerking - Er zijn ook ouders die hun kinderen slaan / mishandelen. Maar die zijn soms ook écht overtuigd van het nut dat het heeft, en ze hebben het allerbeste met hun kind voor en ze houden echt wel van ze. Dat kan best zo zijn, maar dat maakt het gedrag níet oke.
Ik vind Adelinde vaak ook wel als een sympathiek mens overkomen en ik geloof écht wel dat ze alles voor haar paard zou willen doen. Maar ja, om daarom je ogen te sluiten voor hoe ze rijdend met haar paard omgaat...