Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:51

Floortz schreef:
Grasje88 schreef:
IkOverigens denk ik dat op andere vlakken nog veel meer winst te behalen is, zoals op controleren op passendheid van zadels en teugeldruk, wellicht kan er met een drukpunten matje en teugeldrukmeter voortaan concoursen gestart worden?

Creatief idee. Dan vallen de rotte appels snel uit de boom.

Goed idee.
Maar als je een maximale limiet stelt voor bepaalde druk op de neus of in de mond dan denk ik dat alle OS deelnemers uitgefloten worden...
Er blijven er hooguit 4 over dan.
Wat eigenlijk gewoon niet hoort

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:53

@ Electra63, heb je gelijk in hoor, alleen bij manegeruiters zijn het de instructrices die de verantwoordelijkheid hebben. Zo'n ruiter kun je het imo niet kwalijk nemen. Topsportruiters echter wel, die weten héél goed wat zij doen.

Blubber verhaal is inmiddels al aangemerkt als dierenmishandeling toch? Kreupel etc lijkt me ook duidelijk.

Er zal echter inderdaad wel ergens een lijn getrokken moeten worden. Die lijn wordt heel lastig vaststellen want ga maar eens aantonen wat een paard wel en niet fijn vindt. De meningen zullen altijd verdeeld blijven. Met een boeren verstand kom je een heel eind, maar daar hebben we in dit geval niks aan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:56

HorseTimeXL schreef:
Danielleeee_ schreef:
Debiel, ik vind Adelindes rijstijl ook niet de fijnste, maar ze heeft alles voor Parzival over.

En als die Kelly dit wint, dan mogen ze nog wel honderden andere ruiters voor de rechter slepen. Echt niet alleen Adelinde maakt deze 'fout'.

Was het Steven Peters ook niet die er wat van kon? Nee los van dat. Ik sluit me helemaal bij je reactie aan. Ik ben ook zeker niet een fan van Adelinde, nooit echt geweest maar dit klopt niet.

maar waar is de bondscoach in dit hele verhaal

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:58

Thesserd schreef:
Haha die reacties hier :') Omdat het bij zo veel topruiters mis gaat, moet zij maar niet aangeklaagd worden? Als dit een succes wordt, is dat wellicht eindelijk een mooie eye-opener voor al die anderen in de topsport. De ruiters zullen vast alles voor hun paard over hebben, maar dat dit wel degelijk pijnlijk en niet fijn is voor een paard lijkt me overduidelijk. Dat is iets waar zij zelf blind voor worden. Veel bokkers ook overigens :D

Zoiets wilde ik dus ook type ;-)
Topruiters moeten toch juist een voorbeeld geven? Heb vol afschuw gekeken dat dit allemaal
maar kan en mag (alle OS ruiters overigens!)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:03

_San87_ schreef:
MariekeS_ schreef:
Precies.
Praat het niet goed, maar zo op de man spelen is gewoon pestgedrag

Om maar even een voorbeeld te nemen... waar iedereen zo lyrisch over is en oeh en ah en zo vriendelijk gereden. Hoppa, gewoon van google geplukt :')
[ Afbeelding ]
Omdat z'n onderlip hangt :+?

Jij vindt dat 'z'n onderlip hangt'? -O-

NatasjavE

Re: Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:07

Ze heeft er een clownsmilie bij he ;)

Van de zotte. Als er een goed is voor haar paarden dan is het Adelinde wel.

Die dame wil gewoon graag aandacht....

xniieeenke

Re: Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:11

Pfff. Ze is nog lang niet de ergste, gezeur. Echt gezeur vind 'k het, geen ander woord voor.

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:15

EarthFocus schreef:
Ik vind het geen ramp dat de dressuur onder de loep wordt genomen.
Om het alleen op Adelinde te richten gaat wel weer ver, maar je moet ergens beginnen en Adelinde is toch wel het beeld wat ik absoluut niet wilt zien.

Tegenwoordig is het plaatje het belangrijkste, niet of het paard correct en ontspannen loopt.
En dan heb je weer die mensen die zeggen ; 'Als ze niet correct gereden zouden worden dan zouden ze ook niet zo hoog in de top lopen.'
Deels waarheid, maar tegenwoordig worden al die paarden maandelijks (of vaker) gemasseerd, alle vastzittende punten worden gekraakt en weet ik veel wat voor dingen er nog meer gedaan worden om het paard goed te houden.

Vroeger werd er gewoon voor gezorgd dat paardrijden bijdraagde aan de verbetering van het paard zelf, toen werd een paard correct gereden, waardoor die helemaal geen fysio, ostheopaat of cranio-sacraal-therapie nodig had.

Dus het is ook onzin om te zeggen dat een paard nooit zo hoog kan lopen als die niet goed gereden wordt.

Laat ze eens een grand-prix proef rijden op alleen een trensje, geen sperriem en een neusriem waar 2 vingers tussen passen.
Pas dan kan je zien of een paard ontspannen loopt en of je je rondje kan rijden zonder dat je het bit alle kanten op trekt in de mond.

Want als je paard ontspannen loopt en correct gereden wordt dan kan je ook op alleen een trensje alle oefeningen rijden.

Ja eens.

En daarnaast, er wordt hier een paar keer de opmerking gemaakt dat de rijstijl van Adelinde niet fijn is, maar dat ze alles voor haar paard over heeft.
Dat vind ik echt een nutteloze opmerking - Er zijn ook ouders die hun kinderen slaan / mishandelen. Maar die zijn soms ook écht overtuigd van het nut dat het heeft, en ze hebben het allerbeste met hun kind voor en ze houden echt wel van ze. Dat kan best zo zijn, maar dat maakt het gedrag níet oke.

Ik vind Adelinde vaak ook wel als een sympathiek mens overkomen en ik geloof écht wel dat ze alles voor haar paard zou willen doen. Maar ja, om daarom je ogen te sluiten voor hoe ze rijdend met haar paard omgaat...

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:16

het maakt toch niet uit wie wie als eerste aanklaagd, als er maar wat gebeurt in de topsport.
Als het eerste schaap over de dam is volgen er meer dus als die adelinde als eerste aangepakt zou worden komt de rest ook wel hoor.
Daarna eens nieuwe juryleden kiezen zou ook een goed idee zijn wellicht?
strafpunten geven voor die dubbele bitten en sporen en neusriemen!

Nu wordt t beloond en feitelijk kan je het de ruiters dus niet eens kwalijk nemen.

Ik heb met samengeknepen billen een paar ritjes bekeken van de olympische spelen,brrrrrrr.

En ja een paard mag gevraagd worden voor topsport,absoluut en er zitten zeker paarden tussen die vreselijk hun best doen,mooi lopen en veel kunstjes kunnen maar waarom moeten daar zoveel middelen voor gebruikt worden?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:31

Ibbel schreef:
Dus een Amerikaanse gaat een Nederlandse ingezetene voor de Nederlandse rechter dagen? Of denkt ze Adelinde voor de Amerikaanse rechter te kunnen dagen?
Of voor de Braziliaanse, aangezien de OS kennelijk de aanleiding zijn?

Ik wens haar veel succes :+

Haha, inderdaad! Juridisch al helemaal krom. Ze gaat haar denk ik dagen voor het Europese Hof van de Rechten van het Paard...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:32

NatasjavE schreef:

Ben ik totaal met je eens.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:34

Ik denk dat het wel eens goed is als een derde die niets van de sport weet er eens goed naar kijkt, gewoon de feiten bekijkt en op basis daarvan een onbevooroordeelde conclusie trekt.

Maar... Dat het in meerdere landen wel eens is voorgekomen dat mensen anderen aanklaagden voor dierenmishandeling, wil nog niet zeggen dat dat hier ook kan. Een strafzaak kan het hier simpelweg niet worden als het om twee burgers gaat. En een civiele zaak gaat om schade die de aanklager geleden heeft.. en dat heeft deze mevrouw niet. Hooguit kan ze aangifte doen van dierenmishandeling.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:35

Knakker schreef:
wat een gedoe zeg...
Dan straks Jur ook zeker, wat een gez...

Nou... Die mepte zn paard uit pure frustratie.
Dat is ook ernstig kansloos gedrag.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:37

Ze kunnen beter de FEI een keer aanklagen vanwege het niet handelen volgens hun eigen regels door dit soort rijderij toe te staan. Het is toch van de zotte dat je een paard zo hard in zijn mond mag trekken totdat zijn tong blauw wordt en je daar nog met hoge punten voor wordt beloond.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:40

Nou, hoppa, dan kan je heel de hippische wereld wel voor de rechter dagen want het aantal mensen dat zonder dwang rijdt is op één hand te tellen. Driekwart Bokt zou aangeklaagd worden...

Andere woorden: Succes. Goed dat er eindelijk eens kritisch naar gekeken wordt, maar dit soort acties zijn zinloos en irritant.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:42

damian23 schreef:
Ze kunnen beter de FEI een keer aanklagen vanwege het niet handelen volgens hun eigen regels door dit soort rijderij toe te staan. Het is toch van de zotte dat je een paard zo hard in zijn mond mag trekken totdat zijn tong blauw wordt en je daar nog met hoge punten voor wordt beloond.

inderdaad....daar begint het. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:43

NatasjavE schreef:

de rollkur methode is heel goed voor paarden....toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:45

Er moet zeker wat gebeuren, en alleen Adelinde aanklagen zal het topje van de ijsberg zijn.

Maar er wordt dan vooral gesproken over wat er op wedstrijdterrein te zien is, maar ik zou me juist gaan focussen op wat er thuis gebeurt op stal. Want daar gebeuren genoeg dingen achter gesloten deuren die echt absoluut niet door de beugel kunnen, en dat geldt voor alle topsport.

Hihi Geerke :D

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:47

Romanoff schreef:
Danielleeee_ schreef:
Debiel, ik vind Adelindes rijstijl ook niet de fijnste, maar ze heeft alles voor Parzival over.

Dat betekend nog niet dat hij vriendelijk gereden word.
Blauwe tongen & tong over het bit is niet echt vriendelijk rijden.

Maar van mij mag die hele paardensport wel eens flink onder de loep.
Dat je paard een gouden randje op stal heeft en zn baas geld heeft betekend niet dat t paard het beste plekje vd wereld heeft.

Ik heb met redelijk afschuw naar de dress + springen gekeken.
Zijn zat ruiters / trainers die zich even achter de oren moeten krabben.
Maarja, geld..

Dat ben ik inderdaad wel met je eens, van dat veel geld en een goede stal inderdaad niet automatisch betekent dat het paard het beste leven heeft. Daar heb je zeker gelijk in.

Maar ik vind dan wel dat ze Adelinde niet zo persoonlijk aan hoeft te vallen, maar dat ze de paardensport in zijn geheel moet nemen. Maar daarbij zal het wel weer moeilijker zijn om daadwerkelijk dingen te veranderen, je kan moeilijk de pardensport voor de rechter gooien lijkt me.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:49

Onafhankelijk van mijn mening over de rijstijl van Adelinde vraag ik me af waarom deze mevrouw dit doet. Ik heb wat dingen over haar opgezocht en ik vind haar ideeën helemaal niet zo raar. Jammer dat ze haar energie niet gebruikt om haar opvattingen op een positievere manier te verspreiden.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:50

plutolover schreef:
Dan kan je elke ruiter wel aan gaan klagen..
:j _/-\o_

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:01

MariekeS_ schreef:
plutolover schreef:
Dan kan je elke ruiter wel aan gaan klagen..

Precies.
Praat het niet goed, maar zo op de man spelen is gewoon pestgedrag

Om maar even een voorbeeld te nemen... waar iedereen zo lyrisch over is en oeh en ah en zo vriendelijk gereden. Hoppa, gewoon van google geplukt :')
[ Afbeelding ]

Zij reed tot een paar jaar geleden heel vriendelijk maar ik ben erg teleurgesteld in hoe ze nu rijdt. Valegro was zeer onrustig met zijn mond en de teugelvoering (stang) was niet zoals ik van haar gewend ben. Vond Valegro af en toe zelfs onregelmatig en in onbalans, terwijl ze altijd samen danste.

Ik denk dat er in zijn algemeenheid eens goed moet worden gekeken naar de huidige paardensport.
Paarden die niet meer in balans gefokt worden, de mode om spectaculair lopende paarden (veel voorbeen en weinig achterbeen) hogere punten te geven. Die "spectaculaire" vertoning is een gevolg de zware druk op de teugels (gas geven en remmen) en dat mag wat mij betreft niet meer beloond worden.

Rollkurrijderij thuis is te herkennen in de wedstrijdring, dus als juryleden nu eens beginnen met de FEI regels na te leven en hiervoor geen hoge punten meer te geven. Toen die hele Rollkurhype is ontstaan werden de juryleden die dat deden niet meer uitgenodigd. Misschien moeten ze die maar weer eens gaan uitnodigen.
En dan is Sjef Janssen nog aan het lobbyen om de FEI regels omtrent bloedende mondjes aan te passen. Bloed in de mond is bloed, en dan verdien je gewoon geen tweede kans.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 15-08-16 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:04

Joolien schreef:
Er moet zeker wat gebeuren, en alleen Adelinde aanklagen zal het topje van de ijsberg zijn.

Maar er wordt dan vooral gesproken over wat er op wedstrijdterrein te zien is, maar ik zou me juist gaan focussen op wat er thuis gebeurt op stal. Want daar gebeuren genoeg dingen achter gesloten deuren die echt absoluut niet door de beugel kunnen, en dat geldt voor alle topsport.

Het wedstrijdterrein is controleerbaar, thuis niet.

Wellicht ook een idee om de "instructie, uitvoerder" achter deze methode van rijden erin te betrekken?
Zijn een paar namen heel groot mee geworden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:07

cherie78 schreef:
Joolien schreef:

Het wedstrijdterrein is controleerbaar, thuis niet.

Wellicht ook een idee om de "instructie, uitvoerder" achter deze methode van rijden erin te betrekken?
Zijn een paar namen heel groot mee geworden

Waarom is het niet te controleren? Natuurlijk is het lastig, maar je moet toch wat. Ik vind gewoon dat er duidelijk gemaakt moet worden dat niet alles meer geoorloofd is. Er moeten straffen komen voor het onjuist behandelen van paarden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:12

Zoals op wedstrijd gereden wordt, wordt er thuis geoefend.

Dan is het wedstrijdterrein de plaats om het aan te pakken, vanaf de B t/m GP

Als dit afgestraft gaat worden op punten, zal het minder en minder toegepast gaan worden en de instructie daarin minder worden.
Nu wordt het "beloond"