maralyn schreef:Wat goed..!
En dan werd ik laatst nog voor gek verklaard door te zeggen dan n shet van 200 kg schoon gewicht maar 40 kg mocht dragen incl tuig. Ik van kunststof zadels uit ging en dus 3 kg rekende en meiske 43 kg woog en vervolgens ik het zes kg te veel benoemde.
En nu wordt de 20 procent als te ruim benoemd....??
Als ik voor de shet van 200 kg 15 zou nemen... zou er max 30 kg incl op mogen.
Conclusie. Meeste kindeen te zwaar voor shets.
Ik vind t n goed ding... 15 voor slanke paarden met lange rug en benen en 20 voor stevige types...
Voor onze fries houd ik ook 15 procent aan... maar goed... 650 kg die maar 60 aanpersoon dragen hoeft... ghehehe.
Friezen zijn per definitie eigenlijk in verhouding met een ander paard van zelfde grootte zwakker omdat ze vaak een lage weke rug hebben. Je moet dan dus ook kijken naar welk type Fries je hebt en niet alleen naar gewicht.
Shetlanders zijn in verhouding juist vaak veel sterker omdat ze een korte rug hebben en meer massa.
Je moet ontzettend goed kijken naar de bouw en niet alleen naar gewicht.
Leg eens een dunne plank met de uiteinden op stoelen. Zet er een flink gewicht op en je ziet dat hij doorbuigt. Schuif de stoelen meer naar elkaar toe en je ziet dat het doorbuigen minder wordt.
Zo zit het ook met paardenruggen. Waarbij je dan ook weer in aanmerking moet nemen dat hoe meer holling in de rug hoe makkelijker hij verder doorzakt.
En zo zijn er wel meer dingen zoals hoe goed lendenen zijn die bepalen hoeveel gewicht een pony aan kan.

. Denk dat 90kg meer in de buurt komt. Anyway, vind zelf dat er een belangrijk punt over wordt geslagen. Iemand die 90 kilo weegt en goed kan rijden en dus mooi met de beweging kan komen heb ik liever op m'n paard dan iemand van 75 kg die zit te stuiteren. Maar dat maakt t al helemaal een moeilijk verhaal