Britse dierenarts laat te zware wedstrijdruiters afstijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:44

maralyn schreef:
Wat goed..!

En dan werd ik laatst nog voor gek verklaard door te zeggen dan n shet van 200 kg schoon gewicht maar 40 kg mocht dragen incl tuig. Ik van kunststof zadels uit ging en dus 3 kg rekende en meiske 43 kg woog en vervolgens ik het zes kg te veel benoemde.

En nu wordt de 20 procent als te ruim benoemd....??
Als ik voor de shet van 200 kg 15 zou nemen... zou er max 30 kg incl op mogen.

Conclusie. Meeste kindeen te zwaar voor shets.

Ik vind t n goed ding... 15 voor slanke paarden met lange rug en benen en 20 voor stevige types...

Voor onze fries houd ik ook 15 procent aan... maar goed... 650 kg die maar 60 aanpersoon dragen hoeft... ghehehe.

Friezen zijn per definitie eigenlijk in verhouding met een ander paard van zelfde grootte zwakker omdat ze vaak een lage weke rug hebben. Je moet dan dus ook kijken naar welk type Fries je hebt en niet alleen naar gewicht.

Shetlanders zijn in verhouding juist vaak veel sterker omdat ze een korte rug hebben en meer massa.

Je moet ontzettend goed kijken naar de bouw en niet alleen naar gewicht.

Leg eens een dunne plank met de uiteinden op stoelen. Zet er een flink gewicht op en je ziet dat hij doorbuigt. Schuif de stoelen meer naar elkaar toe en je ziet dat het doorbuigen minder wordt.
Zo zit het ook met paardenruggen. Waarbij je dan ook weer in aanmerking moet nemen dat hoe meer holling in de rug hoe makkelijker hij verder doorzakt.
En zo zijn er wel meer dingen zoals hoe goed lendenen zijn die bepalen hoeveel gewicht een pony aan kan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:49

Nou lusitana.... ik denk dat ze dat niet voor niets onderzocht hebben.

Ik denk dat óók bij de super sterke ponys de belasting bij hoger dan 20% eigen gewicht zeker sneller slijtbaar hoog word.
Zeker wanneer t dier voor de fun gereden wordt ipv correct over de rug.
Denk aan voorknie heupen spronggewrichten en zelfs het ruggengraat ondervibd daar stevige slijtages onder.
Daarbij zit er in takken van sport ook degelijke verschillen waardoor het appels met peren vergelijken is.

Daarbij... wat vroeger goed was zegt niet dat t nu ook goed is. Het is achterhaald.

En nu te kijken naar de bouw... welsh atjes en btjes hebben een enorm korte rug. Misschien wel sterk. Maar alles behalve geschikt voor n groter zadel.
Waarbij er ook nog n grof gewicht op dat zadel komt... en shetten precies net zo...
Het past gewoon niet op die kleine zadels en de druk op de rug word te groot.
Laat staan vorknie en heupen.

Nee... ik vind t super dat ze het publiceren en mag van mij ook vaker gedaan worden...

Daarbij idd de ene fries is de andere fries.
En jij kent mijn fries niet.... :')
Daarnaast... 68 kg inc tuig op n paard van 650 kg... is iets meer dan 10 procent. .. LOL

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:51

Het lijkt me ook echt zowat onmogelijk om daar een sluitende regel voor te bedenken.

Die 20% is ook weer heel afhankelijk van of het paard vetgemest is of niet.
Maar ook al heb je een flinke Shire die niet vet is, dan kan daar volgens het percentage toch een best gewicht op.
Zelfs als de betreffende Shire jong en arm gespierd zou zijn.

Stokmaat als vaste regel houden is ook geen doen, want bouw kan enorm verschillen.

En om iets in een reglement op te nemen moet er nu eenmaal een concrete regel zijn.

Dus een combinatie waar je alleen door naar te kijken al een plaatsvervangende hernia krijgt, kan prima binnen de regel vallen.
Iemand die weinig weegt, maar heel lang is kan ook een kleine pony uit balans krijgen etc.

Maar het is een begin en hopelijk spoort het mensen aan tot nadenken :)
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 09-08-16 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:53

Ja... dáár zeg je wat... de holling van de rug.
En laten die atjes en btjes nu nét zo'n holling hebben!!
Daarbij... shetten zijn vaak óók overbouwd... en het meeste gewicht blijft op de voorhand rusten... goed gereden of niet...

Heb gaat mij niet om de rug lusitana.
Maar om de overbelasting met name de voorknie.
Paarden zijn eigenlijk niet gemaakt om er op te gaan zitten.

En daarom is dat onderzocht wat n prettige maatstaaf zou zijn... om overbelastung en schade te kunnen beperken.

Ja gypsycobs... ik hoop het ook!!!

leeneliefje

Re: Britse dierenarts laat te zware wedstrijdruiters afstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:00

Goh dat zou betekenen dat op m'n kwpn-er van 1.74 iemand van 140 kilo mag zitten... :roll:. Denk dat 90kg meer in de buurt komt. Anyway, vind zelf dat er een belangrijk punt over wordt geslagen. Iemand die 90 kilo weegt en goed kan rijden en dus mooi met de beweging kan komen heb ik liever op m'n paard dan iemand van 75 kg die zit te stuiteren. Maar dat maakt t al helemaal een moeilijk verhaal :')

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:02

Met het onderscheid tussen wel/niet meegaan in de beweging etc. kan je niks op een wedstrijd. Daar heb je gewoon een objectief meetbaar criterium voor nodig. Ik vind dan 20% van het gewicht van een gezond paard (dus niet dat een moddervette pony meer zou mogen dragen) helemaal niet zo gek (je kan discussiëren of 15% beter is, maar je moet ergens beginnen). Ruiter kan thuis al op de weegschaal gaan staan, en weet dus of 'ie wel of niet mee kan doen.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 09-08-16 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:02

LBLGypsyCobs, precies! Op mijn net zadelmakke Shire zou 200 kg mogen... Nou in geen 200 jaar. Ook niet als hij zometeen 8 jaar en wel gespierd is.

20% is best een boel. KWPNer van 1.75 en 550 kg zou dan 110 kg mogen dragen.. Vind dat echt te veel.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:04

[quote="Selka]

20% is best een boel. KWPNer van 1.75 en 550 kg zou dan 110 kg mogen dragen.. Vind dat echt te veel.[/quote]
nou inderdaad..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:07

Als ik.zie wat hier rond rijd... XD foei... das niet vriendelijk.
Maar dan zouden zelfs n aantal met kwpn en twintig procent naar huis gestuurd worden....

Mogen ze hier ook best doen.
Ook wel 17,5 procent pakken op basis van gezond gewicht...
Happy athlete??

En idd helemaal op shows en ook bij ijslanders...op maneges...

Ben je te zwaar? Ga je maar op de wagen er achter zitten...
Óók voor de ukkieponys

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:16

Maar hoe zit het dan met mennen? Daar zie je ook best vaak behoorlijk zware mensen op een kar zitten achter een pony van 1.25 of zo. Ik weet wel dat het gewicht dan niet op de rug komt maar je zal het allemaal maar voort moeten sjouwen.

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:19

Waarom wordt zwaarte altijd gelijk vergeleken met overgewicht of dikke mensen? Er zijn ook mensen die veel andere sporten (zoals hockey, voetbal, zwemmen etc.) die zwaar zijn maar niet per definitie 'dik' zijn. Zou dan een slanke atleet met veel (zware) bespiering, nooit meer paard mogen rijden? :(

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het iets positiefs dat er op gewicht gelet wordt. Het welzijn van het paard staat natuurlijk altijd voorop :) . Ik denk alleen wel dat wel dat er gekeken moet worden naar de manier van rijden. Iemand van 100 kilo met een goede rijstijl zou toch makkelijk op een paard van 550 kilo moeten kunnen stappen? Weegt iemand nou 100 kilo en zit hij of zij te stuiteren op de rug van het paard vind ik inderdaad ook dat dat direct moet stoppen. Daarnaast vermoed ik dat de 20% een richtlijn is, omdat meestal kinderen/mensen van 90 kg al groter zijn dan een ponymaatje.

Ik hoop wel dat het mensen aanzet tot denken, ik hoop alleen niet dat er straks 'gediscrimineerd' gaat worden op gewicht en dat paardrijden voor iedereen een leuke en toegankelijke sport blijft. *\o/*

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:29

Óók dan miyava...
Een topsporter van 120 kg... zou best op n stevig sterk gebouwd paard kunnen rijden van 650 kg.
Een sterke groninger zou moeten kunnen voldoen. Om het op de twintig procent te houden.

Daarbij vind ik het verslanken van rassen ook uit den boze.
Fries haflinger fjord... cobs ook steeds meer... worden steeds meer sporttyp gefokt.
Terwijl er ook grote forse goed gebouwde haflingers van ruim 148 cm ook de 550 aan tikken... correct bespierd en geen gram te veel.

Ja ook super op gewicht mensen. . Spijtig maar jammer...
Het moet van beide kanten komen en begrip voor zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:43

Mayiva, ook een gespierde spijker van 120 kg. komt niet op mijn paarden. Het gewicht is te hoog. Of het nu een goede ruiter is of niet.

Ik ben ook geen 1.85 m. dus zal nooit basketballer worden. Dat is nu eenmaal zo en daar verander ik niks aan. Terwijl iemand met een gezond gewicht ook al is 'ie 2 m. best paard zal kunnen rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:54

maralyn schreef:
Nou lusitana.... ik denk dat ze dat niet voor niets onderzocht hebben.

Probleem met onderzoeken is dat ze zoeken naar wat ze willen vinden en alles wat erbuiten valt als onbelangrijk wordt gezien.
Factoren als jong inrijden, verkeerd rijden slechte voeding of bv slecht beslag (of meerdere van die bij elkaar) hebben een veel grotere invloed op slijtage dan puur gewicht dragen.

In verhouding droegen paarden vroeger eigenlijk veel meer en toch gingen die gewoon blessure vrij aar hun door na hun dertigste... Geef daar dan eens een verklaring voor?

Daarbij zijn er plenty supergrote aarden die helemaal geen gewichtsdragers zijn.

Zo´n 20% regel is een leidraad van veilige marge maar absoluut geen vaststaand feit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:04

Leuk dat je het schrijft. Maar je hebt er geen bronnen voor??

Sorry dan haak ik tóch af...

Daarbij... ben ik het wél eens dat er te vroeg te zwaar wordt belast.
Dit is echter geen vrijbrief om zwaar gewicht op de paarden en ponys te laten zitten.

Dat mensen dit dan ol wedstrijd invoeren...en maneges en dit als richtlijn voeren vind ik goed.

Nogmaals...vroeger en nu is appels met peren vergelijken.
Helemaal zonder bron van de leeftijden.

Daarom ga ik niet meer verder met jou in discussie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:06

Ik denk dat het goed is dat er een richtlijn is genomen. De 20% is nog behoorlijk veel en zal in verschillende gevallen geen gezonde combinatie betekenen. We moeten dan ook vooral ons gezonde verstand blijven gebruiken en ook kritisch naar onszelf blijven kijken voordat we opstappen of zelfs op de wagen gaan zitten. (want ook bij het aangespannen zie ik nog wel eens te zware mensen of te veel mensen op een koets)

Het is een grijs gebied, maar op mijn paarden komt echt niet iemand van 100kg. Maakt me niet uit of het spieren zijn en of die persoon ontzettend goed kan rijden. 100kg wil ik mijn paarden gewoon weg niet aan doen. Voor mij blijft het toch gewicht wat een paard moet dragen, hoe goed getraind of gebouwd dan ook.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:09

BontBeest schreef:
Natuurlijk beschamend voor de ruiter, want uiteindelijk wordt er wel op subtiele wijze gezegd "Je bent gewoon te dik.".

Nee, dat was dus niet het geval. Het ging om ruiters die te zwaar waren voor de pony's waar ze op reden. Het artikel is trouwens ook niet helemaal correct vertaald en er mist wat info. Het ging om duidelijke maat kinderpony, waar je als volwassene met 70-80kg ook niet op hoort. Zo'n persoon kan dus prima op een paard, maar dan wel een groter formaat. Dat is toch wel een subtiel verschil dan roepen je bent te dik.

Dit ging om kinderformaatpony's waar volwassenen op rond reden.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:15

Ik ben vooral blij dat ze eindelijk érgens een lijn trekken. In veruit het gros van de gevallen veel te soepel, maar ik denk dat nagenoeg iedereen het er over eens is dat meer dan 20% in vrijwel elk geval not done is.
Nu hopen dat die lijn in de loop der jaren verder aangepast wordt, liefst rekening houdend met meerdere factoren. Maar het is een begin! Met een beetje geluk durven ook andere organisaties dit toe te passen, en hebben officials eindelijk een handvat om de heel extreme gevallen (zoals hier volwassenen op kinderpony's) eruit te flikkeren :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:18

Mijn god, ik zie hier gewichten voorbij komen die echt veel te hoog zijn in mijn ogen. 120 Kilo op een paard? :x

Ik ben klein en weeg ongeveer evenveel als mijn stalgenootjes die langer zijn. Maar omdat het in vergelijking met mijn lengte oogt of ik veel zwaarder ben (althans, zo ervaar ik dat: het wordt tijd dat ik eens wat aan dat zelfbeeld ga doen), wil ik niet meer op een paard klimmen. Terwijl het bij mijn stalgenootjes niet opvalt. Het is ook het plaatje, denk ik dan.
Het moge duidelijk zijn dat je als volwassene niet op een (kinder)pony stapt, maar ook al is er sprake van een groot paard, er zijn in mijn ogen echt grenzen wat gewicht aangaat. Ik denk dat ongeveer 90 kilo op een groot paard echt de max is.

Waar trouwens slijtage ook mee te maken heeft, is niet alleen het gewicht van de ruiter. Het veel te vroeg inrijden van het dier en de onbalans van sommige ruiters werken ook in het nadeel van het dier.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:31

Idd het vroeg inrijden. Ook het snelopwerken van niveau wanneer paard daar nog niet aan toe is.
En onbalans... ja... hoe langer de ruiter hoeeerder vanuit zwaartepunt uit bbalans.
En dan met iemand met n beetje gewicht. Dan is het helemaal cruciaal.

Maar ook de verpeste bouw van de paarden en ponys tegenwoordig doet et niks ten goede aan natuurlijk.
Dát moet ik ijslanderruiters wel na geven.
Het latere inrijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:38

Er worden wel lijstjes gehanteerd waarbij het percentage naarmate het paard groter/zwaarder is naar beneden gaat.
Van 20% op een Shet via 17,5% op een D-pony naar 15% op een warmbloed tot 10% voor een trekpaard. En dat zijn denk ik best realistische percentages, en ook prima te handhaven.

Bij de cavalerie werd vroeger 14% inclusief zadel en bepakking ( rond de 20 kg) gehanteerd, en dat was ook niet voor niets.

Verder blijft 100 kg 100 kilo, hoe netjes de ruiter ook zit. En ja, een hotsende ruiter van 70 kg is vermoedelijk net zo erg, maar die 100 kg is op geen enkele wijze lichter te maken door 'licht te zitten'. Ga maar eens op een weegschaal staan en probeer je lichter te maken. Dat lukt écht niet, hoe je ook gaat staan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:44

Ik mis de vind ik leuk knop

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:49

Orchidee14 schreef:
Maar hoe zit het dan met mennen? Daar zie je ook best vaak behoorlijk zware mensen op een kar zitten achter een pony van 1.25 of zo. Ik weet wel dat het gewicht dan niet op de rug komt maar je zal het allemaal maar voort moeten sjouwen.

In de mensport zijn eisen gesteld aan de minimale stokmaat van de pony's voor de koets.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:59

Tof!
Ze moeten ergens beginnen. Al pakken ze alleen de combinaties eruit waarin de ruiter echt overduidelijk (veel) te zwaar is voor de pony / paard. Er word een signaal gestuurd!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:02

En bij het aangespannen rijden wordt al heel lang de vuistregel gehanteerd: 1x eigen gewicht paard door mul heuvelachtig terrein, 2x gewicht paard op onverharde vlakke weg en 3x gewicht paard op verharde vlakke weg. Dus een pony van 150 kg kan een kar van 150 kg inclusief koetsier over mulle bospaden trekken, meer niet. Op een vlakke asfaltweg kan een paard dus best redelijk wat trekken.

Het punt van een paard voor een kar is, als het te zwaar is, krijgt-ie het ook echt niet (makkelijk) in beweging. Dat straft zich veel sneller af dan onder de man.