Vrouw breekt tien ribben na val van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Re: Vrouw breekt tien ribben na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:45

Oef, dat is een flinke smak geweest! Heel veel sterkte en beterschap :(:)

Enneh, misschien een domme vraag, maar waarom zijn gebroken ribben 'beter' dan gekneusd? Doet dat minder pijn?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:15

Ribben gebroken doet inderdaad veel minder pijn, je merkt het wel maar het is niet pijnlijk. Terwijl gekneusd echt een hel is, ieder kuchje, iedere ademteug, omdraaien in bed of zelfs piepen bezorgt pijnscheuten.

Tenminste dat was mijn ervaring. :') Na 5 dagen heb ik ze dus ook laten breken.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:32

Wat een nare val ! Heel veel sterkte met de revalidatie.

Gekneusde ribben expres breken, doen ze dat echt? Helpt dat dan ook nog als ze al gekneusd zijn?

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:36

Veel beterschap gewenst!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:48

KimD schreef:
Ribben gebroken doet inderdaad veel minder pijn, je merkt het wel maar het is niet pijnlijk. Terwijl gekneusd echt een hel is, ieder kuchje, iedere ademteug, omdraaien in bed of zelfs piepen bezorgt pijnscheuten.

Okee, dat wist ik niet! Wel apart, je zou zeggen dat breken = ernstiger dus meer pijn, maar dat is dus blijkbaar niet zo -O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:51

Beterschap!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:15

Welkom thuis!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:18

LisaaBloem schreef:

Gekneusde ribben expres breken, doen ze dat echt? Helpt dat dan ook nog als ze al gekneusd zijn?

Ja dat doen ze, het werd mij toen aangeboden en heb afgeslagen vanwege het idee... Maar na een aantal dagen dus terug gegaan. :')

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:20

KimD schreef:
LisaaBloem schreef:

Ja dat doen ze, het werd mij toen aangeboden en heb afgeslagen vanwege het idee... Maar na een aantal dagen dus terug gegaan. :')

Hielp dat dan meteen?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:42

Heel veel beterschap!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:51

Niet meteen, wel na een paar uur. Vooral slapen was fantastisch. :j

IserJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:13

Wat een vervelend ongeluk, ik hoop dat je snel hersteld, beterschap!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:19

KimD schreef:

Ik weet niet zo goed hoe je daarbij komt. Je moet voorstellen dat je je ribben niet zomaar breekt. Al je omliggende weefsels en spieren hebben ook een flinke dreun gehad. Evenals het gebied rondom je breuk. Je hebt dus en gebroken ribben en het omliggende gedeelte is beurs en gekneusd. Dat het niet pijnlijk is is rondom absurd om dat te denken. Ik heb 3 jaar geleden ook een ongeval gehad, heb met soortgelijke verwondingen op de IC gelegen. Ik heb morfine, esketamine en andere pijnstilling gehad en nog deed het vreselijk pijn.
Enige wat ik kan bedenken waarom het bij jou niet pijnlijk is, is dat ik ze op mijn rug gebroken heb maar anders kan ik me het niet voorstellen dat je vrijwillig je ribben laat breken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:21

Ze zeiden het zelf in het ziekenhuis.. En in mijn omgeving hoor ik eigenlijk over hetzelfde. Een half jaartje geleden nog twee gekneusd gehad, dat was echt geen pretje. Terwijl met gebroken ribben ik vrij snel weer aan het werk kon.

Ik had er overigens maar één gebroken die waarbij de breuk verder naar achteren lag

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:24

Auwww pijnlijk lijkt me dat zeg.. Heel veel beterschap!!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:27

Heftig :(:)
Beterschap !

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:28

Woh wat heftig en enorm pijnlijk zeg |(

Ook van deze bokker heel veel sterkte de aankomende tijd en beterschap Y;(

Hozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:33

Heftig zeg!! Veel beterschap.

Ik heb zelf nu zo'n anderhalf jaar geleden hetzelfde gehad na een val van een paard. Ik had 9 gebroken ribben, waarvan 3 op meerdere plaatsen en ook een klaplong. De mensen die hier zeggen dat gebroken ribben niet zo'n pijn doen: ik verging echt van de pijn ;-) Ik heb 4 dagen op de IC gelegen en daarna nog 4 dagen op een gewone afdeling in het ziekenhuis. Al die tijd heb ik morfine als pijnstillers gehad en ook nog een lange tijd daarna allerlei soorten pijnmedicatie. Nu, anderhalf jaar later, is het nog steeds niet helemaal over, maar bij mij doet vooral de plek waar de drain (voor mijn klaplong) erin heeft gezeten nog het meeste pijn momenteel. Met die ribben gaat het nu wel weer goed. Paardrijden heeft ook lang geduurd, voordat ik dat weer kon, maar dat had hoofdzakelijk met het vertrouwen te maken (ik durfde gewoon niet meer, ik had geen vertrouwen meer in mezelf en mijn eigen kunnen).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:41

Volgens mij maakt het ook uit hoeveel je kneust of breekt...ik heb mijn hele ribbenkast gekneusd en verdraaid gehad door een trap van een paard. En 3 ruggewervels waren daarbij verschoven..{ ja mag blij zijn dat ik er nog ben}
4.5 jaar later loop ik nog te klieren met dat gebied met alles wat daar omheen beschadigd is qua zachte delen etc.

Klinkt ook erg heftig Hozie..volgens mij is je ribben gebied sowieso een plek die je niet te lichtvoetig moet nemen als het beschadigt is allemaal.

Dus aan de ts wil ik vooral adviseren om heel veel de tijd te nemen om te herstellen en dat allemaal rustig stapje voor stapje te doen om niks erger te maken. {spreek uit ervaring daarmee helaas}
Nogmaals heel veel sterkte en beterschap!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:45

KimD schreef:
Ze zeiden het zelf in het ziekenhuis.. En in mijn omgeving hoor ik eigenlijk over hetzelfde. Een half jaartje geleden nog twee gekneusd gehad, dat was echt geen pretje. Terwijl met gebroken ribben ik vrij snel weer aan het werk kon.

Ik had er overigens maar één gebroken die waarbij de breuk verder naar achteren lag

Toch apart dat artsen totaal tegenovergestelde dingen vertellen. Bij mij waren ze op een cm of 3-5 van mijn ruggengraat gebroken. Neemt niet weg dat gekneusde ribben minder pijnlijk zijn maar ik kan het me niet indenken dat het pijnlijker is dan gebroken ribben.

Elisa2: Dat is ook een factor die meespeelt, bij mij is het paard om mijn rug gaan staan. Ik moet iedere 2 weken naar de masseur om mijn spieren soepel te houden. Heb ook nu nog pijn aan mijn breuken al zijn ze wel genezen.

Hoize, jouw verhaal is net een kopie van de mijne alleen ben ik nu 3 jaar verder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:50

Lekker op je rug..het is echt iets wat je niet moet onderschatten blessures aan je ribbenkast. Ik moet ook nog steeds heel veel doen {en laten} om het uberhaupt dragelijk te houden.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:17

Elisa: ik ben toen het eenmaal kon veel gaan sporten. Ik merk wel het verschil als ik niet sport of wel sport. Ook de masseur iedere 2 weken is noodzakelijk anders red ik het echt niet met de pijn.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:55

Ik deel helaas jullie ervaring.

Ik had een heel erge klap op mijn borstkas gehad van een paard dat met z'n volle gewicht op me landde na een sprong, met als resultaat een klaplong, een gescheurde lever, verschillende gebroken ribben.
De eerste dagen waren werkelijk een hel, maar de ribben zijn eigenlijk vrij snel hersteld. Na minder dan 2 weken liep ik alweer de mest op te ruimen :')

Pijn is natuurlijk relatief, maar ik heb echt enorm veel pijn gehad. Ze hebben me morfine toegediend in de ambulance, daar werd ik echt helemaal wazig van maar de pijn ging er gewoon los doorheen. Ik kon elke keer als ik ademde de ribben horen (en voelen) kraken.
Ze hebben me een paar dagen op intensieve zorgen gehouden vanwege de inwendige schade aan mijn organen, maar tegen de tijd dat ik naar een gewone kamer mocht waren de ribben alweer lichtjes aan elkaar gegroeid en had ik al veel minder pijn. Terwijl gekneusde ribben langer pijn blijven doen volgens mij.

Hoewel alles volgens de dokters mooi geheeld is moet ik net als Elisa2 heel veel doen en laten om het draaglijk te houden. Paardrijden of fysiek zwaar werk kan ik maar af en toe een klein beetje doen, en dan moet ik het telkens achteraf bekopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 07:32

Heftig ongeluk Eline! die intense diepe pijn herinner ik me ook nog erg goed pfft..en niet meer kunnen ademen.

Fysiek zwaar werk en paardrijden zijn voor mij ook uitgesloten helaas..op een stapritje na. Ik heb het vanaf het begin af aan onderschat en veel te snel teveel willen doen..wat echt niet verstandig is met zulke blessures.

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:38

ik heb zo op verschillende plekken gebroken en misschien doet de rib an sich idd geen pijn, maar zoals lucifertje al aanstipte alles eromheen wel!

dank voor al jullie berichten ervaringen en tips!