Eerste aflevering NH Bokt TV online

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:08

Ik kreeg door het begin, toen Julia vragen stelde, het idee dat Julia niks met paarden had. Toen werd het dus heeel verwarrend dat Julia opeens uit ging leggen hoe een touwhalster om moest en het grondwerken ging doen :+
Verder vond ik dit filmpje niet erg interessant, maar waardoor dat precies komt kan ik niet plaatsen.

NathalietjeB

Re: Eerste aflevering NH Bokt TV online

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:04

Voor boeiende bekapcursus filmen kun je jantine leeflang contacten, zij geeft cursussen in venhuizen..

Qua mennen met 4 span kunnen jullie vast wel bij marco terecht in egmond binnen, hij heeft een prachtig 4 span friezen.
voor mennen met mini's kunnen jullie wel bij mij terecht op de hoeverweg.

Verder in heerhugowaard kun je je paard laten cremeren, en in beverwijk zit een paarden slachter..

In zaandam zit bv de blijde ruiters is gehandicapten manege, misschien leuk om daar ook een item over te maken.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:13

Erg leuke presentatrice :j Verder sluit ik me volledig aan bij wat xyzutu2 eerder gezegd heeft. Er staat ook bij dat het nav een vraag van kiki1976 was, maar mij was totaal niet duidelijk wat deze vraag dan precies geweest is. Het idee om het te laten zien met een getraind en groen paard lijkt me ook wel interessant.
Wellicht is het ook een idee om zowel een korte als en langere versie te monteren van de filmpjes. Zo kunnen mensen die het interessant vinden meer informatie krijgen, maar zijn de korte filmpjes ook te behappen voor de minder geïnteresseerden.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:27

Jessica schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ze worden zeker meegenomen.

Het lastige met bijv. de diepte in gaan is dat we gebonden zijn aan tijd. Mensen hebben maar een beperkte aandachtsspanne en als een filmpje te lang duurt haakt men af. We zullen dus op zoek moeten naar de juiste balans in diepgang en lengte van het filmpje. Daar gaan we zeker mee aan de slag.

Ideeën zijn meer dan welkom en als jullie geschikte lokaties weten in Noord Holland, dan is dat ook van harte welkom!

Dan zou je met gradaties en delen kunnen werken. Grondwerk * deel 1... deel 2 grondwerk ** deel 1. Als iemand echt geïnteresseerd is kijkt men wel.

Ik vond het erg hak op de tak. Het gedeelte waar de presentatrice binnen komt en de gast voor stelt is prima. Maar vragen stellen in de vorm van geen weet over grondwerk maar daarna het touwhalster snel om doen dat klopt niet helemaal.
Had beter met uitleg van Astrid kunnen gebeuren.

Daarna bijvoorbeeld waarom leadrope maar geen longeertouw ?

De uitleg van eigenruimte vond ik niet zo. Er werd niet duidelijk uigelegd wat er nou precies moest gebeuren. Behalve grootmaken en zorgen dat hij afstand houd.
Wat deed de presentatrice met de zweep? Hoe houd je de leadrope vast? Wat is jou plek ten opzichte van het paard? Hoe zorg je ervoor dat je die eigenruimte krijgt?

Voorbeeldpaard met Astrid eerst en daarna met presentatrice was denk ik beter geweest. Een jonger paard die onbekend was zou een goede zijn. Dan met Astrid zelf bijvoorbeeld.

Ik heb het zelf niet helemaal afgekeken... Vond dat er te veel miste om er nu bijvoorbeeld zelf iets mee te gaan doen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:29

Hoog pennygehalte imho ... het mag allemaal wel wat dieper gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:22

Jessica schreef:
Het lastige met bijv. de diepte in gaan is dat we gebonden zijn aan tijd.

Tijd is in de televisiewereld (en ook webtelevisie) nooit een probleem maar een feit: elk programma, of het nou om tv of youtube gaat of een spelshow of een interview begint met: we hebben x minuten de tijd.
Dan pas ga je naar het onderwerp kijken met als hoofdvraag: wat kunnen we in die x minuten met dat onderwerp doen om het zo goed mogelijk te belichten? Maken we een overview, of duiken we in 1 deelaspect en graven dat helemaal uit? Wordt het een 'how to...' of puur inspirerend?
Maar je kunt bij televisie niet werken vanuit het format dat je maar 3 minuten hebt, vervolgens bedenken dat je de complete opleiding van een dressuurpaard wilt laten zien, dan na 3 uur filmen erachter komen dat je veel teveel beeld en verhaal hebt en vervolgens dan maar eindigen met een filmpje met een paar shots over over galop verruimen, uitleg over het aansingelen van een dressuurzadel en uitleg van stap 2, 3 en 6 van het scala der Ausbildung met op de achtergrond een paard in piaffe. Dan heb je dus niks.

In de diepte gaan hoeft dus niet meer tijd te kosten als je maar weet wat je onderwerp is. Je kunt bijvoorbeeld prima 3 minuten helemaal vullen met alle hoe en wat rondom touwhalsters: dikte, stugheid, fiadorknoop vs normaal, hoe zie je of een touwhalster past (waar moeten de knopen zitten), de 2 manieren van omdoen enz. Dan heb je een superinformatief filmpje en ga je echt de diepte in.
Of je kunt juist niet de diepte in gaan maar een overview geven van wat allemaal onder grondwerk valt, met beelden van beginners en gevorderden. Niet dat de kijker het na afloop dan na kan doen, maar dat hoeft ook niet; zo'n 3-minutenfilmpje heeft als doel om te inspireren en de kijker met een andere wereld kennis te laten maken, en kan daarmee net zo waardevol zijn - maar je moet wel kiezen; je kunt ze niet half doen.
edit: goed focussen of juist een mooie overview maken kost natuurlijk wel veel research-tijd en je hebt ook gewoon een goede redacteur nodig die dat kan doen. Als je een goed filmpje wil kun je namelijk niet gewoon naar een locatie gaan met het idee 'we filmen gewoon een middagje en zien wel wat er gebeurt en kijken daarna wel wat ervan maken'. Dan wordt het eindresultaat namelijk net zo random als het filmen zelf.

Ik vind het idee van Duijfje om extended versions te maken trouwens ook een leuk idee, dat zou je ook kunnen doen., bijvoorbeeld door in het echte filmpje aan te kondigen dat als mensen meer willen weten over touwhalsters, ze een extra filmpje over ... kunnen zien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:13

Ha bokt is weer gezond kritisch dat mag ik wel.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:27

Ik vond het erg leuk hoor, en je doet het erg goed Julia! Heb je al eerder zoiets gedaan of kan je het gewoon van nature?

Ik had inderdaad wel een beetje het gevoel dat Julia zich een beetje 'dom moest houden' en vragen moest stellen, terwijl ze het toch al wist. Ik zou er ook voor kiezen om één iemand de uitleg te laten doen. Ik weet niet of jullie de hokjesman kennen? Ik vind dat dat altijd erg goed gedaan is qua uitleg etc :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:05

Tips en ideeën mag je sturen naar bokt@rtvnh.nl :) Alvast bedankt!

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:30

Super leuk filmpje! Ik kijk uit naar de volgende :)

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:15

Ik vind dat Julia het erg goed en knap presenteert. Lijkt net alsof ze dit al jaren doet?
Verder vind ik haar stem juist wel prettig en ook de uitstraling.

Het filmpje vond ik leuk om te kijken maar ben het wel eens met de inhoudelijke opmerkingen die andere al hebben gegeven. Een extended versie lijkt me een mooie en goede oplossing.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:23

Dank jullie wel bokkers! Wat een leuke reacties *\o/*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:45

En ik maar denken dat ze zo heette omdat ze een ijslander had :+

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:26

Maartje1990 schreef:
En ik maar denken dat ze zo heette omdat ze een ijslander had :+

Hahahaha :+ daar had ik zelf nog niet eens bij nagedacht _O-

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:25

Ik zie het filmpje nu pas :o maar ik vind het leuk!

Astrid van Dressuurnatuurlijk is volgens mij erg veelzijdig. Mij lijkt het interessant als daar nog meer filmpjes gemaakt worden. Over loswerken, grondwerken, trailerladen, rechtrichten, dressuur.. Misschien een pietsje meer diepgang en een ietsje langer filmpje.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:07

Jennyxx schreef:
Ik zie het filmpje nu pas :o maar ik vind het leuk!

Astrid van Dressuurnatuurlijk is volgens mij erg veelzijdig. Mij lijkt het interessant als daar nog meer filmpjes gemaakt worden. Over loswerken, grondwerken, trailerladen, rechtrichten, dressuur.. Misschien een pietsje meer diepgang en een ietsje langer filmpje.

Nou dat heb je heel goed voorspeld *D
Het tweede filmpje staat alweer online *\o/*

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:35

@ 2e filmpje.... Nu hoop ik maar dat niet allemaal onverlaten hun paard in de trailer gaan vastzetten met een touwhalster.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:38

Je kan t ook hier over doen, cursus bekappen
Afbeelding

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:53

kvika schreef:
@ 2e filmpje.... Nu hoop ik maar dat niet allemaal onverlaten hun paard in de trailer gaan vastzetten met een touwhalster.

Dat was ook t eerste wat ik dacht, straks gaan mensen paarden met een touwhalster in een trailer vast zetten. :=

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:08

Het filmpje over het trailer laden, daar heb je misschien wat aan als je paard al makkelijk de trailer op gaat. Als je een paard hebt die de klep al niet wil oplopen of gelijk achteruit schiet als hij erin staat (en ga zo maar door) dan heb je niks aan dit filpmje.... daar wordt ook geen enkele aandacht aan besteed, dus dat is wel jammer! Zoals het op het filpmje gaat is wel heel rooskleurig :)

Ook mis ik wat basis dingen zoals het niet vast zetten aan een touwhalster, eerst de stang erachter, daarna pas het paard vast zetten. En met uitladen net zo, eerst los maken en daarna pas de stang weg halen. Ook staat het tussenschot scheef tijdens het erin lopen, hoe wordt dat verder opgepakt etc.....

KimmejJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:33

Jammer dat de filmpjes niet lijken aan te sluiten bij de gemiddelde leeftijd en het ervaringsniveau van Bokt, of dat moet aan mij liggen. Vind dat het meisje leuk presenteert hoor, maar moet er wel een beetje om lachen, en die fries ook geloof ik, want de leider ben je absoluut niet en dat is jammer. Waarom niet de trainster het laten zien, en dat je vanaf de zijlijn vragen stelt, lijkt mij informatiever en overigens ook een consequenter, beter beeld geven.

Verder sluit ik mij ook volledig aan bij de reactie hierboven, er mist gewoonweg een hoop, ook erg belangrijke dingen!

Overigens vind ik de reactie van eerder, over de aandachtspanne en dat daarom de filmpjes geen diepte hebben omdat dat te lang duurt, echt een beetje lulkoek (no hard feelings). Als ik iets interessant vind en er wat van kan leren, is mijn aandachtspanne echt wel heel wat langer dan 5-10 minuten. Hier leren alleen de leken iets van, en als het goed is (hoop ik), 99% van Bokt dus niks, want die weten wat in deze filmpjes behandeld wordt allang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:50

En als paard harder van klep dan dat je wilt vooral de touw vieren :=
Zo krijg juist paarden die van achterklep af stormen. Ik heb juist mijne geleerd om elk moment stil te kunnen staan bij het uitladen. Dat is juist veel handiger.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:16

Tobbes schreef:
En als paard harder van klep dan dat je wilt vooral de touw vieren :=
Zo krijg juist paarden die van achterklep af stormen. Ik heb juist mijne geleerd om elk moment stil te kunnen staan bij het uitladen. Dat is juist veel handiger.

Wanneer je een angstig paard tegenhoudt van voren (als hij achteruit gaat), wordt hij alleen nog maar angstiger, en zal hij juist harder achteruit gaan in plaats van vooruit.

Het stilstaan op elk moment is een zeer goede oefening, maar onhaalbaar bij paarden die angst hebben voor de trailer! Daar moet je echt stap voor stap naar toe werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:01

Maar als je paard angst heeft voor de trailer dan is zaak daar dier eerst leert om er geen angst voor te hebben.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:10

Ik heb nu ook voor het eerst gekeken.
En vind het heel leuk in elkaar gezet en kijkt ook zeker prettig. ! leuke presentatrice.
Alleen zoals eerder genoemd informatief mis ik een hoop.

Idd is dit wel een makkelijk te laden paard want een leider is ze absoluut niet. (ik krege kromme tenen van het constante gedram :+ )

Daarnaast leuk laden met een touwhalster maar natuurlijk absoluut niet iets om je paard veilig mee vast te zetten in de trailer.!