Edward Gal meldt zich af voor CHIO Rotterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:30

Persevero schreef:
Abacab schreef:
Ik ben geen fan van Undercover. Ik vind het geweldig wat Gal er mee presteert. Ik snap heel goed dat je met zo'n paard echt alle zeilen moet bijzetten voor een podiumplek in Rio.
Undercover is bij lange na niet het beste paard straks in Rio, hij komt mentaal en ook fysiek echt tekort. Maar een ruiter als Gal steekt met kop en schouders boven de rest uit dus verdient hij een plek op het podium.

Mee eens

Edward is een absolute topper en voor Glock hoeft hij al niet te gaan heb ik begrepen, dus als hij wil gaan voor een medaille kan/wil niemand daar omheen. Hij zal vast wel met Undercover aan het fluisteren geweest zijn ondertussen.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:33

R12312 schreef:
Vind ook wel grappig dat die topruiters tegenwoordig alles op welzijn gooien. Ipv, we hebben hem nog niet voor elkaar :D

Mee eens, verhullend taalgebruik is een zwaktebod. Dressuurruiters kunnen vaak beter hun mond houden en hun kunstje doen in de ring. Show and Tell.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:45

Jammer. Aan de ene kant begrijp ik dat als het publiek in Rotterdam er inderdaad (te) dicht op zit, dat je niet het risico wilt lopen dat je hem nu weer overstuur laat raken en dan weer opnieuw moet beginnen zo vlak voor Rio. Aan de andere kant.....het wordt toch langzamerhand wel tijd om te laten zien dat (of misschien beter gezegd: of) Undercover er wel klaar voor is. Ik hoop echt dat we hem nog op een fijne manier te zien krijgen binnenkort, maar ook ik heb m'n twijfels.

Ayasha
Blogger

Re: Edward Gal meldt zich af voor CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:56

Gek dat nu iedereen relatief positief reageerd, als dit Anky, Adelinde of Rath zou zijn die dit zou zeggen dan zou men gaan roepen dat zo'n dressuurpaard toch wel onder controle zou moeten zijn.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:10

purkie schreef:
R12312 schreef:
Vind ook wel grappig dat die topruiters tegenwoordig alles op welzijn gooien. Ipv, we hebben hem nog niet voor elkaar :D

Mee eens, verhullend taalgebruik is een zwaktebod. Dressuurruiters kunnen vaak beter hun mond houden en hun kunstje doen in de ring. Show and Tell.

Maar wat is hier verhullend aan dan? Nee hij zal er inderdaad niet klaar voor zijn, maar volgens mij is het in het kader van het welzijn dan juist beter 'm nu thuis te houden.

En dat is wel een hele makkelijke aanname Ayasha, ik zou in ieder geval niet anders reageren als het hier om een ander uit je rijtje ging.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:12

Ik zie er hier nu genoeg medelevend en positief reageren die ik al heeeel anders heb zien reageren op gelijkaardige redenen van andere ruiters. ;)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:20

Ik verwacht persoonlijk niet dat Undercover meegaat met de olympische spelen... De spanning af laten vloeien lukt de laatste tijd niet meer en dat is op zo'n evenement wel belangrijk. Wel ontzettend jammer, want hij heeft kwaliteiten zat.

Ik hoop dat Voice op tijd herstelt is en dst Edward nog mee kan, want hij hoort wel thuis op de OS, vind ik.

En @Ayasha waarom zou je bij andere ruiters kritischer zijn? Je werkt met dieren, je hebt altijd te maken met ups en downs of kans op blessures. Shit happens, daar zijn de top ruiters echt geen uitzondering op hoor. Tuurlijk, je mag een favoriete topper hebben maar je moet wel eerlijk kunnen blijven hierin, vind ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:15

Abacab schreef:
Ik ben geen fan van Undercover. Ik vind het geweldig wat Gal er mee presteert. Ik snap heel goed dat je met zo'n paard echt alle zeilen moet bijzetten voor een podiumplek in Rio.
Undercover is bij lange na niet het beste paard straks in Rio, hij komt mentaal en ook fysiek echt tekort. Maar een ruiter als Gal steekt met kop en schouders boven de rest uit dus verdient hij een plek op het podium.

Hij kan het wel verdienen, maar op dit moment rijdt hij die niet bij elkaar...

Op het Duitse kampioenschap in Balve rijden 5 (!!!!) ruiters boven de 80% in de spécial!
Waarvan 3 zeer jonge paarden (Cosmo, Weihegold, Showtime) die in Balve debuteerden...
In Spanje wordt Ferrer Salat kampioen met 83,5% in de kür, ter vergelijking, de nummer 1 t/m 4 in DL lagen tussen de 86,725 en 84,05%

Dan heb je nog de Amerikanen die niet onverdienstelijk hebben gereden.
In de GP Peters en Graves 1 en 2 met 76,82 en 75,8%, we hebben het hier over een 4* concours. De Amerikanen hebben op dit moment 9 combinaties die al boven de 75% scoorden. En niet alleen in Nederland. Ik had tot een half uur geleden nog nooit van haar gehoord, Kasey Perry-Glas, scoort in Compiègne 77%

Het lijkt er op dit moment simpelweg niet in te zitten.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:49

Laurie schreef:
Maar wat is hier verhullend aan dan? Nee hij zal er inderdaad niet klaar voor zijn, maar volgens mij is het in het kader van het welzijn dan juist beter 'm nu thuis te houden.

En dat is wel een hele makkelijke aanname Ayasha, ik zou in ieder geval niet anders reageren als het hier om een ander uit je rijtje ging.

Als het team rondom Edward Gal in samenspraak met bondscoach er werkelijk alles aan gedaan hebben om dit paard in het gareel te krijgen, wat ik betwijfel, dan lijkt het mij juist zaak dit voor Rio te bewijzen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:54

Ayasha schreef:
Gek dat nu iedereen relatief positief reageerd, als dit Anky, Adelinde of Rath zou zijn die dit zou zeggen dan zou men gaan roepen dat zo'n dressuurpaard toch wel onder controle zou moeten zijn.

Omdat het voor iedereen duidelijk is dat het dier angstig is. Zelfs een blinde kan dat nog zien.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:55

(Een serieuze vraag) zou een paard zoals Undercover een soort van getraumatiseerd zijn geraakt door de toestand in Aken. Naja getraumatiseerd klinkt nogal heftig maar er last van hebben? Dat die daarom de laatste tijd ook in paniek was?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:56

Dat denk ik wel. Maar ben geen paarden psychiater. De spreekwoordelijk druppel die overgelopen is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:00

Laurie schreef:

Ze noemt ook niet specifiek iemand ;)

Wie herinnert zich Aken 2004 nog? Toen Salinero aan de haal ging en Anky bang werd? Zwanger en wel...
Naast de opmerkingen dat Anky een angsthaas is (wat ze zelf vast en zeker niet zal ontkennen of überhaupt ooit heeft ontkend), lag het toch vooral aan de slechte en afschuwelijke opleiding die het paard had gehad en blablabla. Tjee, jarenlang werden dit soort dingen gegooid (en op z'n minst werd de Anky-Salinero situatie er in elk topic drie keer bij gehaald) op de slechte opleiding, het ongelukkig paard en noem het maar op. Zonder dat wie dan ook de situatie van dichtbij had gezien...

Ik begrijp wel dat Ayasha dit opmerkt... Zeker met een paard dat 4 jaar geleden prima 80% in de kür bij elkaar reed, terwijl ze pas kort een combinatie waren... Waar ging het mis, vraag je je dan af?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:05

Wat jammer :( Dit gun je niemand.. Maar wat ik me afvraag... Tristan Tucker is de laatste tijd wel in opmars. Zou hij nou niks kunnen betekenen voor dit paard?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:07

Dat begrijp ik Janine, maar het heeft IMO weinig nut daar aldoor op terug te vallen :)

purkie schreef:
Laurie schreef:

Als het team rondom Edward Gal in samenspraak met bondscoach er werkelijk alles aan gedaan hebben om dit paard in het gareel te krijgen, wat ik betwijfel, dan lijkt het mij juist zaak dit voor Rio te bewijzen.

Dan nog zou ik niet weten wat daar verhullend aan is. Ze hebben vast een hoop geprobeerd, maar als hij nog steeds zoveel spanning opbouwt heeft het geen enkel nut om nu in Rotterdam te starten. Niet met het oog op Rio én niet met het oog op welzijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:09

Jennyj01 schreef:
Ayasha schreef:

Omdat het voor iedereen duidelijk is dat het dier angstig is. Zelfs een blinde kan dat nog zien.

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik met deze reactie moet... Snap niet goed hoe die aansluit op de mijne...
Verder ga ik mee met Janine1990. Zij omschrijft heel mooi waar ik op doelde.
Mooi hoe men dan meteen reageerd "dat daar niet steeds naar terug gegrepen moet worden". Hoezo niet, knol liep prima een aantal jaar terug, nu kan ie 't ineens niet meer. Normaal hoort het andersom te gaan....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:14

HorseTimeXL schreef:
(Een serieuze vraag) zou een paard zoals Undercover een soort van getraumatiseerd zijn geraakt door de toestand in Aken. Naja getraumatiseerd klinkt nogal heftig maar er last van hebben? Dat die daarom de laatste tijd ook in paniek was?

Jennyj01 schreef:
Dat denk ik wel. Maar ben geen paarden psychiater. De spreekwoordelijk druppel die overgelopen is.

Jullie hebben Rotterdam vorig jaar gemist neem ik aan? Een groep jongeren op de fiets maakte enorm veel kabaal. Dit heeft Aken 'verpest'. Hoewel, verpest? Laten we even teruggaan naar het begin...
Rotterdam... Ik kwoot De Hoefslag eventjes...

Citaat:
Vandaag is het scholendag op het CHIO Rotterdam. In vrolijke groene T-shirtjes kwetteren basisschoolleerlingen over het terrein. Vaak netjes in het gareel, soms met veel geschreeuw en drukke gebaren. En net als Edward Gal met Glock’s Undercover N.O.P. onderweg is naar de ring, komt er zo’n groep langs. De ogen van de toch al hypersensibele Ferro-ruin worden groot als schoteltjes. ‘En die spanning krijg je bij hem maar zo niet uit z’n lijf’, reageert trainster Nicole Werner van het Glock-team. ‘De arena hier is toch al vrij kijkerig. Zo’n ervaring als met die kinderen blijft wel even bij hem hangen.’

Dit resulteerde in een gemiddelde 3,6 voor het halthouden aan het begin van de proef. Waarbij Undercover niet stilstaat. Meerdere fouten sluipen in de proef, maar een score van 76,160% word behaald... Het gaat hier om een internationale wedstrijd.

In Aken heeft Undercover nog steeds erg veel last van spanning, wanneer Edward verplicht (waar achteraf misschien wat onduidelijkheid hiervoor heeft gezorgd, meen ik me te herinneren) zijn gouden teammedaille moet ophalen op Undercover. Applaus en herrie leveren weer stress op.
Wanneer Edward na Hans Peter de Special moet rijden, rijdt hij een stadion binnen waar nog flink geapplaudisseerd wordt voor HP. Tijdens de proef bijt Undercover (waarschijnlijk door de stress) op zijn tong en begint dit te bloeden. Diskwalificatie volgt.

Gal geeft aan hard aan het werk te gaan met Undercover om de spanning te laten afvloeien.
Begin april 2016 maakt de combinatie hun Rentree tijdens CDI Zeeland Outdoor, niet erg geslaagd. Tijdens een piaffe op de middellijn slaat Undercover af en gaat volledig in de achteruit, een kleine 10 meter (!!) waarna de proef zeer hectisch verder verloopt en een teleurstellende 6e plaats met 70,220% het resultaat is.

Getraumatiseerd in Aken? Lijkt me sterk... Getraumatiseerd in Rotterdam? Lijkt me ook sterk...
De emmer was ver daarvoor kennelijk al te vol om dit soort voorvallen te voorkomen. En het is ook niet gelukt om de emmer te legen in een pauze van 9 maanden...
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 17-06-16 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:14

"knol liep prima een aantal jaar terug, nu kan ie 't ineens niet meer. Normaal hoort het andersom te gaan...."

Hadden gribaldi en lingh daar ook geen last van?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:20

bruintje123 schreef:
"knol liep prima een aantal jaar terug, nu kan ie 't ineens niet meer. Normaal hoort het andersom te gaan...."

Lingh moet je me even over bijpraten... Die is toch gewoon verkocht naar Amerika?

Gribaldi sloeg inderdaad af in piaffe en begon wat dreigend te doen, als ik me goed herinner.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:21

Vergis ik me in lingh dan?
Die liep net voor de verkoop toch ook niet meer zo fijntjes?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:22

bruintje123 schreef:
Vergis ik me in lingh dan?
Die liep net voor de verkoop toch ook niet meer zo fijntjes?

Durf ik je niet te zeggen :o Is al zolang geleden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:22

bruintje123 schreef:

En Totilas ook op het einde. En ze deden allemaal hetzelfde; niet meer fatsoenlijk piafferen. Al zijn de meeste dat van Totilas vergeten, maar hij heeft in één van zijn laatste kuren één hele korte piaffe gedaan en de tweede gewoon over geslagen nadat ie in de proef en bij het rond de ring rijden in de ankers ging bij de piaffe.

Kijk, het kan brute pech zijn. Dat uitgerekend Gal steeds knollen moet hebben die 't na een tijdje wel gezien hebben en hun spreekwoordelijke middelvinger op steken. Maar jeetje wat een pech heeft die man.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:24

Ik heb het ook niet meer helder.
Daarom ook de vraagteken.
Gribaldi weet ik ook zeker maar lingh spookt ook in mijn hoofd.
Maar dat kan ik ook net zo goed mis hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:29

Ayasha,
Nu zal ik bokt wel over me heen krijgen.
Maar het verbaasd mij meer dat ze bij hem 1 ronde lopen.
Zo strak gereden. Ik ken er genoeg die wel eerder in protest zouden gaan.

Maar oke. Die dat doen zijn natuurlijk binnen 1 dag alweer weg en zien we nooit met hem als ruiter.

Nee sorry bokt. Geen Gal fan hier.
Ik hou niet van het van voor naar achter rijden met zoveel druk.
Dat voorbeen zwiepen geeft mij geen kick om te zien.

Dus ik hoop dat dit de omkeer is in de dressuur naar wat het ooit was.
Een samenspel. Waarbij de paarden ook weer vertrouwen in hun ruiter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:30

Eerlijk is eerlijk, die druk zit er niet alleen bij Gal op. :)